Synopsis
Trzeci film fabularny Yu Lik Waia - cenionego w świecie operatora m.in. filmów Jia Zhang-ke (Platforma, Nieznane rozkosze, Świat, Martwa natura).
Akcja filmu dzieje się w brazylijskiej metropolii San Paulo, mieście przemocy, nielegalnych interesów, zamieszkałym także przez emigrantów z Azji. Bohaterem jest Kirin, Japończyk, który został adoptowany przez Yudę - chińskiego nuworysza, szefa mafii, kierującego wielkim podziemnym imperium, w którym koegzystują członkowie rywalizujących gangów, skorumpowani politycy, alfonsi i erotyczne tancerki. Film zaczyna w momencie, kiedy Kirin otwiera w Liberdade piąte centrum handlowe należące do mafii. W tym czasie Tetsuo, japońsko-brazylijski robotnik, organizuje protest przeciwko mafii azjatyckiej. Kirin jest pod wrażeniem Tetsuo i chociaż traktował go jak wroga, zawiązuje się między nimi nić przyjaźni.
W czasie, gdy Kirin bawi się w nocnym klubie, Yuda na skutek spisku wrogów zostaje aresztowany. Imperium Yudy grozi upadek. Impulsywny i zdeterminowany Kirin walcząc o honor i życie przybranego ojca musi samotnie stawić czoła zarówno członkom Yakuzy, jak i policji. W krytycznym momencie dołącza do niego Tetsuo. Niepodziewanie Kirin otrzymuje enigmatyczną wiadomość od Yudy, by się poddał…
Moi bohaterowie walczą przeciwko Innym. Dla Kirina - Yuda, jego przybrany ojciec - jest radykalnym "innym", przerażającym manipulatorem. Jego obecność jest rodzajem karzącego boga, który wystawia humanitaryzm Kirina na próbę. Tetsuo prześladuje jego tożsamość, należy do drugiej generacji Japończyków w Brazylii i stąd zawsze jest wobec kogoś w opozycji. W rezultacie Tetsuo i Kirin wspólnie walczą przeciwko hegemonii starego świata.
Akcję filmu umieściłem w Sao Paulo. Ze swoją charakterystyczną scenerią Sao Paolo jest miastem wyrzutków par excellence. Jako miasto przemocy, metropolia obnaża przed mieszkańcami swoje potworności. Chciałem przekształcić Sao Paulo w apokaliptyczne pole bitwy. W filmie przemoc występuje na poziomie duchowym. W dobrej tradycji Yakuzy istnieje synergia między działaniem a psychologią. Moim pomysłem było podkreślić sceny przemocy surrealistycznymi efektami. W tej historii zainteresowała mnie dwuznaczność walki o przetrwanie i metafizyczne okrucieństwo. (Yu Lik Wai)