Łowca androidów 1982

Blade Runner

Los Angeles, listopad 2019 roku. Na Ziemię przybywa grupa replikantów typu Nexus 6 - humanoidalnych androidów, które po krwawym buncie na pozaziemskiej kolonii starają się dotrzeć do swojego konstruktora. Nie mają zbyt wiele czasu. Ich czas życia wynosi zaledwie cztery lata, a okres ten przedłużyć może jedynie ich stwórca.… zobacz więcej

Reżyseria
Scenariusz
,
Aktorzy
, ,

Zwiastuny Zobacz wszystkie 1 zwiastun

Zdjęcia Zobacz wszystkie 118 zdjęć

Obsada Zobacz pełną obsadę

Harrison Ford
jako Rick Deckard
James Hong
jako Hannibal Chew
Rutger Hauer
jako Roy Batty
Morgan Paull
jako Holden
Sean Young
jako Rachael
Kevin Thompson
jako Bear
John Edward Allen
jako Kaiser
Daryl Hannah
jako Pris
Hy Pyke
jako Taffey Lewis
Joe Turkel
jako Tyrell
Bob Okazaki
jako Howie Lee

Fabuła

Los Angeles, listopad 2019 roku. Na Ziemię przybywa grupa replikantów typu Nexus 6 - humanoidalnych androidów, które po krwawym buncie na pozaziemskiej kolonii starają się dotrzeć do swojego konstruktora. Nie mają zbyt wiele czasu. Ich czas życia wynosi zaledwie cztery lata, a okres ten przedłużyć może jedynie ich stwórca. Replikanci mają jednak zakaz przebywania na Ziemi. Kiedy jeden z nich zabija doświadczonego łowcę androidów - Holdena, policja prosi o pomoc Ricka Deckarda (Harrison Ford) - emerytowanego łowcę uważanego za mistrza w swoim fachu. Deckard staje przed największym wyzwaniem w swojej karierze. Musi zmierzyć się z czterema niezwykle silnymi i szybkimi androidami, przekonanymi o tym, że zasługują na długie życie tak samo jak ludzie. Poszukiwania zbiegów Deckard - wspólnie ze swoim partnerem Gaffem (Edward James Olmos) - rozpoczyna od wizyty w korporacji Tyrella, której właściciel jest jednocześnie konstruktorem replikantów z serii Nexus 6. Tam poznaje piękną asystentką naukowca - Rachael, androidkę, której Tyrell sztucznie wszczepiając wspomnienia swojej siostrzenicy sprawił, że ta nabrała przekonania, że jest człowiekiem. Deckard odkrywa tajemnicę naukowca, waha się jednak z jej ujawnieniem. Piękna Rachael nie jest mu bowiem obojętna. opis dystrybutora

Gatunek
Akcja, Sci-Fi, Thriller
Słowa kluczowe
sen, morderstwo, policja, inżynieria genetyczna zobacz więcej

Zobacz także

Szczegóły

Premiera
1990-12-01 (kino), 1982-06-25 (świat), 2006-12-08 (dvd)
Wytwórnia
Michael Deeley Production
Ridley Scott Productions
Warner Bros. Pictures zobacz więcej
Kraj produkcji
USA, Hongkong
Inne tytuły
Blade Runner: The Final Cut (tytuł międzynarodowy)
Łowca robotów (Polska)
Wiek
od 15 lat
Czas trwania
117 minut
Budżet
28 000 000 USD

Wiadomości zobacz wszystkie 18 wiadomości

Recenzje

Nie mamy jeszcze recenzji do tego filmu, bądź pierwszy i napisz recenzję

Czy wiesz, że?

Ciekawostka

Został uznany za najlepszy film science-fiction w historii kina według 60 naukowców z całego świata. Wynik ten opublikował brytyjski dziennik "The Guardian" Brytyjski dziennik the Guardian uznał Łowcę androidów za najlepszy film science fiction w historii kina. zobacz więcej

Powiązane filmy Zobacz wszystkie 1 powiązany

Komentarze 29

Avatar square 200x200

TVpiotrek 2012-03-06 10

Zapraszam fanów na fanpage BR! – Pierwszy Polski funpage na fb, zapraszam wszystkich miłośników Łowcy ;) strona z czasem będzie obszerniejsza, chętni będą adminami, polecam: facebook.com/lowcaandroidow

TVpiotrek 2011-08-27 10

Wasze wydania, kolekcje BR? – Witam fanów, moim zdaniem film ma w sobie to coś magicznego, to arcydzieło 10/10 dla mnie trochę krótki ;-( są momenty
które przeszywają, jak np. http://youtu.be/cdMZuqdjrB0 czy http://youtu.be/a_saUN4j7Gw

Jakie wersje wy macie? ja mam wersję Final Cut 2007r 2xDVD 1 – Film 2 – 03:30:00
materiał dokumentalny Dangerous Days. Okładka na opakowaniu niebieska. Zamierzam
jeszcze dokupić soundtrack z 1994r muzyka Vangelis’a jest wspaniała! ;-) POZDRAWIAM!

Redox 2011-08-18 9

"Widziałem rzeczy, w jakie wy, ludzie, byście nie uwierzyli…" – Spoilery

Nakręcone z rozmachem pamiętne dzieło sci-fi, które swoją formą daleko wykraczało poza granice gatunku. Scott swoim filmem stawia pytania o człowieczeństwo, zagrożenia manipulacją genetyczną, nie wkraczając przy tym ani na chwilę na pole taniego moralitetu czy marazmu. Film utrzymany w nastroju futurystycznego filmu noir ogląda się z rosnącym zaciekawieniem aż do otwartego zakończenia, które może sugerować, że Deckard, ale też i całe społeczeństwo jest replikantem.

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=a_saUN4j7Gw – Jednej z końcowych sekwencji filmu mogłoby pozazdrościć wielu dzisiejszych filmowców, nie tylko w doborze muzyki czy w temacie świetnych zdjęć, ale niezwykłego kreowania pewnego napięcia i emocjonalnego rozwiązania akcji. Jedno zdanie wypowiedziane w filmie przez bohaterów jest drogocenniejsze od dzisiejszych, półtoragodzinnych produkcji ociekających wybuchami, pościgami, efektami specjalnymi, które jednak mimo, że mogą ładnie wyglądać do niczego specjalnego nie prowadzą. Świetny do tego Rutger Hauer, który w swojej filmografii oprócz "Autostopowicza" nie ma roli, która przybliżyłaby się do jego Roya Batty’ego w Łowcy androidów.

http://www.youtube.com/watch?v=YaR5wVL9x2I&feature=related – Równie dobry co zakończenie filmu jest jego początek, samo otwarcie dzieła Scotta. Po napisach, przybliżających nas do świata wykreowanego w filmie, mamy początek popisów rewelacyjnych efektów specjalnych – wykreowania futurystycznej scenerii urbanistycznej. W połączeniu z muzyką Vanglesisa robi naprawdę kolosalne wrażenie. Niesamowita jest także scena, która następuje po otwierającej sekwencji – przeprowadzanie testu na jednym z replikantów, Leonie.

I choć film Ridleya Scotta wygrywa rankingi na najlepsze filmy sci-fi, to w obrazie więcej od zagadnień fantastycznonaukowych jest aspektów psychologicznych postaci i wykreowanego mistrzowską ręką futurystycznego świata. Reżyser jednak nie uczynił z filmu wykładu o inżynierii genetycznej, a znalazł złoty środek. Obok pytań stawianych przez cały film, wplótł akcję (głównie motywy eliminacji przez Deckarda kolejnych androidów) i subtelny wątek miłosny.

9/10

Adam_Siennica Redox 2011-08-18 10

Zgadzam się całkowicie. Ciekawi mnie, czy powtórzy to we właśnie ogłoszonej kontynuacji.

TVpiotrek 2011-08-15 10

Odświeżony?! – Moim zdaniem, mogliby zrobić nową wersję np. w 2013r z muzyką Hans’a Zimmer’a i z główną rolą dla któregoś z tych aktorów: Johnny Depp, Robert Downey Jr czy Ewan McGregor to byłby hit! nie sądzicie? pozdrawiam PS. oryginał i tak najlepszy ;-)

Zobacz wszystkie 3 odpowiedzi Ukryj odpowiedzi
Redox TVpiotrek 2011-08-15 9

Od dawna mówiło się o sequelu, prequelu i serialu opartego o "Łowcę androidów". Nawet padła informacja, że Nolan maiłby po skończeniu zdjęć do trzeciej części Batmana zająć się nową wersją filmu. Jednak dla mnie film Scotta to zamknięte arcydzieło, które nie potrzebuje żadnych dopowiedzeń czy kontynuacji. Chociaż pewnie producenci nie raz jeszcze w przyszłości wrócą do pomysłu odświeżania w jakiejkolwiek formie tej produkcji.

TVpiotrek TVpiotrek 2011-08-15 10

To tak jak z Matrix’em "zamknięte arcydzieło" ;)

miodzik TVpiotrek 2011-08-15 9

Niepotrzebnie tylko zrobiono dwa kolejne Matrixy tym samym profanując doskonałe.

Maciek_Przybyszewski 2010-05-06 10

Do niego się wraca – "Łowca Androidów" to film, do którego lubię wrócić i obejrzeć po raz n-ty. Zastanawiam się wtedy czy chciałbym np obejrzeć nową wersję tego dzieła i stwierdzam, że nie. Dla mnie to film idealny. Niezwykłe rozwinięcie krótkiego opowiadania Philipa K. Dicka okraszone nastrojową i niezmiernie klimatyczną muzyką Vangelisa. Dziś brakuje mi takiej produkcji, a te które powstają są tylko ładne wizualnie, ale nie poza tym i chyba to sprawia, że wracam do filmu Scott’a.

O tym filmie napisano już chyba wszystko, więc napiszę tylko, że na początku nie wiedziałem o co tyle szumu ale z każdą minutą coraz bardziej mnie wciągał. A końcowy pojedynek Forda z Hauerem to po prostu majstersztyk, podobnie jak zakończenie "Final Cut" z papierowym jednorożcem. Nasuwa mi się tylko jedna wątpliwość.

SPOILER

Skoro Ford również był replikantem to dlaczego tak bardzo ustępował fizycznie Hauerowi w końcowym pojedynku? Wyraźnie widać, że Hauer-replikant jak i fikająca wcześniej koziołki Daryl Hannah mają nadludzką siłę i sprawność. Dlaczego więc np w scenie skoku między budynkami Ford ma problemy z ewolucja którą holenderski blondyn wykonuje z gracją i bez trudu? Coś przeoczyłem?

Współtworzą