Erik (Lon Chaney), potwór straszący w gmachu paryskiej opery, zakochuje się w operowej divie Christine (Mary Philbin), jednak ona kocha wicehrabiego Raoula de Chagnyego (Norman Kerry).
Obsada i ekipa
  • Lon Chaney był nazywany człowiekiem o tysiącu twarzach, ponieważ sam wymyślał wygląd i makijaż osób, w które się wcielał, oraz tworzył charakteryzacje wyprzedzające swoje czasy.
  • Po ostrych sporach z ekipą filmową reżyser Rupert Julian odszedł z produkcji. Wówczas kilka scen wyreżyserował Edward Sedgwick.
  • Upiór w operze i Dzwonnik z Notre Dame stanowią parę obrazów, w których Lon Chaney pojawia się jako zdeformowana postać, mając dzięki temu możliwość popisania się swoim mistrzostwem w dziedzinie makijażu.
  • Rupert Julian nieustannie walczył z obsadą filmu. Doszło do tego, że on i Lon Chaney nie rozmawiali z większością ekipy i musieli komunikować się z nimi przez pośredników.
  • Norman Kerry zaatakował Ruperta Juliana podczas jazdy na koniu, ten upadł na ziemię przed grupą widzów.
Pozostałe
  • Zdjęcia do filmu trwały od 29 października 1924 roku do stycznia 1925 roku.
  • Taśma filmowa mierzyła 2579 metrów.
  • Aby oczy wyglądały bardziej mętnie, Lon Chaney kładł na nie błony z jajek.
  • Po sukcesie filmu studio zapowiedziało jego kontynuację, jednak ostatecznie sequel nigdy nie powstał, zamiast niego w 1929 roku na ekranach kin zagościła udźwiękowiona wersja filmu z 1925 roku.
  • Jest to ulubiony film reżysera Gordona Parksa.
  • Film znajduje się na liście „1001 Movies You Must See Before You Die” stworzonej przez Stevena Schneidera.
  • Film jest adaptacją powieści o tym samym tytule autorstwa Gastona Lerouxa.
  • Gregory Peck wspominał, że po obejrzeniu tego filmu w wieku dziewięciu lat był tak przestraszony, że tej nocy jego babcia pozwoliła mu spać z nią w łóżku.
  • Przed ukazaniem się filmu w kinach ani jedna fotografia Lona Chaneya jako Fantoma nie została opublikowana w żadnej gazecie, czasopiśmie lub gdziekolwiek indziej. Nawet wytwórnia Universal Pictures była zaskoczona jego charakteryzacją.
  • Pomimo kłopotów produkcyjnych podczas kręcenia filmu okazał się on wielkim sukcesem finansowym, zarabiając ponad dwa miliony dolarów, co w przybliżeniu na dziś dałoby 27,8 mln dolarów.
  • 31 października 2008 roku film został pokazywany w Walt Disney Concert Hall z podkładem muzycznym wykonanym na żywo przez Los Angeles Philharmonic Orchestra. Reklamy zawierały slogan dotyczący filmu Obcy – 8. pasażer Nostromo: „W niemych filmach nikt nie usłyszy twojego krzyku”.
  • Charakterystyczne łoże Fantoma zostało ponownie użyte przez Glorię Swanson w filmie Bulwar Zachodzącego Słońca.
  • W lutym 1930 roku pojawiła się dźwiękowa wersja filmu, przynosząc kolejny milion dolarów zysku. Od tego czasu wersja niema zniknęła i została uznana za zaginioną.
  • Kiedy reżyser filmu Rupert Julian po raz pierwszy dostał scenariusz, od razu powiedział: „Lon Chaney albo nie da się tego zrobić!”.
  • Pozbawienie pierwotnego właściciela praw autorskich do filmu spowodowało, że stał się on własnością publiczną, co oznacza, że ​​praktycznie każdy mógł go kopiować i sprzedać. Dlatego też wiele wersji filmu dostępnych na rynku jest bardzo niskiej jakości.
  • Film w 1998 roku znalazł się na liście National Film Registry budujących dziedzictwo kulturalne Stanów Zjednoczonych.
  • Zan, jeden z wiodących perukarzy w Hollywood, wykonał wszystkie peruki w tym filmie dla Lona Chaneya. Chaney często kupował u niego peruki do wielu swoich filmów.
  • Film znajduje się na liście „Great Movies” wydanej przez Rogera Eberta.
Więcej informacji

Proszę czekać…