Ong-bak

7,2
Ong-bak to wielki 200-letni posąg Buddy który znajduje się w pewnej tajlandzkiej wiosce. Wieśniacy wierzą w jego moc która chroni ich przed złym losem. Pewnej nocy Don wraz ze swymi ludźmi ścina głowę posągowi. Zrozpaczeni mieszkańcy owej wioski nie mogą się z tym pogodzić. By odzyskać skradzioną część posągu zostaje wybrany bohater, jest nim Ting młody uczeń mnicha, wyszkolony w sztuce walki Muay Thai.

Długa walka o Ong-bak - Runda druga: Krew pot i łzy

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Przed przystąpieniem do realizacji, Phanna i Tony zebrali własną grupę kaskaderów, z którą w pocie czoła przygotowywali choreografię scen akcji.

Phanna: „Skoncentrowałem się na pięknie klasycznych ruchów Muay Thai, Starałem się odzwierciedlić prawdziwego ducha tej sztuki walki, ponieważ wiedziałem, że będzie to pierwszy film poświęcony tajskiemu boksowi. Chciałem, by każde uderzenie czy kopnięcie było absolutnie czytelne dla widza” W przeciwieństwie do innych aktorów sztuk walki, Tony nie zgadza się na zastosowanie lin, grafiki komputerowej czy trików filmowych. Wszystko, co widać na ekranie jest prawdziwe. A dowodem tego są siniaki, oparzenia i blizny na ciele Tony’ego i jego kaskaderów.

„Każda scena jest wizytówką innych ruchów klasycznego Muay Thai – wyjaśnia Prachya. Kiedy obmyślałem film, nie wiedziałem jeszcze, że zastosuję tajski boks. Dopiero gdy Phanna i Tony pokazali mi taśmy z walkami Muay Thai, byłem pod wrażeniem i zdecydowałem, że taki będzie ‘styl’ scen walki”.

Prachya podzielił ruchy Muay Thai ze względu na ich filmowe zastosowanie. „Każda akcja ma inny cel. Niektóre służą do kontrataku, niektóre do pierwszego uderzenia. Inne, jak garda, służą do obrony”. Reżyser wykazał ogromną dbałość o każdy najmniejszy szczegół, na przykład ułożenie dłoni, które różni się od chińskiego kung fu i zachodniego boksu.

Dbałość o realia odnosi się również do obrazu Bangkoku: „Staraliśmy się zachować naturalne otoczenie – mówi Praycha. Pragnęliśmy odzwierciedlić prawdziwą egzystencję i styl życia mieszkańców miasta”.

Największy popis kaskaderski, który z pewnością pozostanie w pamięci widzów, ma miejsce na stacji benzynowej. Ting podpala się zanim wykonuje skok z kopnięciem przeciwnika. „W trakcie tej sceny naprawdę bardzo się poparzyłem – wspomina Tony. Musiałem się bardzo skoncentrować, bo kiedy zajęły się moje spodnie, płomienie szybko dosięgły mojej twarzy i spaliły mi brwi, rzęsy i nos. Na dodatek musieliśmy nakręcić parę poprawek!”

Grupa kaskaderska Seng koordynowała scenę pościgu „tuk-tuków”, jedynych w swoim rodzaju trójkołowych taksówek w Bangkoku. Grupę Seng specjalizującą się w kaskaderce z użyciem pojazdów mogliśmy podziwiać w wielu hollywoodzkich produkcjach, również w dwóch „Bondach” realizowanych w Tajlandii. W Ong-Bak „tuk-tuki” wykonują sztuczki polegające na podniesieniu tylnych kół, co było wielkim wyzwaniem i uniemożliwiało zastosowanie jakiegokolwiek rodzaju zdalnego sterowania w celu utrzymania przyspieszenia. Dlatego każdy „tuk-tuk”, nawet w scenach, gdzie pojazdy się rozbijają, jest prowadzony przez kaskadera.

Długa walka o Ong-bak - Runda pierwsza: Inspiracja

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Reżyser Prachya Pinkaew po raz pierwszy pomyślał o nakręceniu swojego filmu, kiedy jako nastolatek oglądał w swojej wiosce tajskie filmy akcji z udziałem Phanna Rithikrai, tajskiego Bruce’a Lee. Największe wrażenie zrobił na nim film Born to Fight, który Phanna wyprodukował, wyreżyserował i zagrał główną rolę. Filmy Phanny wyróżniały się od innych filmów akcji tym, że sceny walki odgrywano naprawdę, bez użycia efektów specjalnych, lin, czy trików filmowych. Ich przeciwieństwem były na przykład bardziej stylizowane filmy z Hong Kongu.

Gdy wiele lat później Prachya, już jako reżyser, spotkał Phannę, doszli wspólnie do wniosku, że obaj marzą, by przynieść większą chwałę tajskim sztukom walki.

Phanna zdecydował się szukać „świeżej krwi” do scen walki w swoich filmach, jednak nie miał dobrej ręki. Pozostał mu tylko jeden podopieczny, który jednak nie dawał większych nadziei na wielką karierę. Był nim Tony Jaa, który od 10. roku życia ćwiczył się w kung fu i kaskaderce.

Prachya postanowił nakręcić film, który uhonoruje zarówno weterana Phannę, jak i jego protegowanego Tony’ego Jaa: „Przez cztery lata współpracowałem z Phanną i Tonym i całe przedsięwzięcie było dla nas czymś więcej, niż tylko filmem. Staliśmy się prawie rodziną. Kręcenie Ong-Bak było spełnieniem marzenia życia zarówno Phanny jak i Tony’ego. Chciałem podzielić się ich energią i determinacją z widzami”

Długa walka o Ong-bak - Runda trzecia: Aplauz

Wielki sukces Ong Bak jest równocześnie sukcesem tajskiej sztuki walki, która wróciła do światowego kina, wprowadzając do niego nową gwiazdę: Tony’ego Jaa.

Postacie

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Ting

Ting (Tony Jaa) jest sierotą, którego wychował życzliwy mnich Pra Kru ze świątyni w Nong Pradu. Mnich uczył Tinga pradawnej sztuki walki Muay Thai, przypominając stale, że nie wolno używać swych umiejętności, aby kogoś skrzywdzić. Wychowany na naukach buddyjskich, Ting kroczy ścieżką uczciwości i dobroci. Z powodu kradzieży głowy posągu Buddy, Ting wyrusza na poszukiwania, które będą sprawdzianem jego fizycznej i duchowej siły.

George

George (Petchtai Wongkamlao) pochodzi z tej samej wioski, co Ting. Syn lokalnego wodza, który został wysłany na kształcenie do Bangkoku. Jednak zamiast pobierać nauki, jest gwiazdą półświatka i zajmuje się różnymi szwindlami. Kiedy poznaje Tinga, powraca do korzeni i postanawia pomóc w odzyskaniu Ong Bak.

Muay Lek

Muay Lek (Pumwaree Yodkamol) to nastolatka wychowana przez ulicę. Zarabia na życie podejrzanymi interesami, a w końcu dostaje się pod opiekuńcze skrzydła Georga. Dziewczyna ma dobre serce, a nielegalnie zarobione pieniądze przeznacza na opiekę nad starszą siostrą. Podobnie jak George, pod wpływem Tinga przechodzi pozytywną przemianę duchową.

Peng

Peng (Chetwut Wacharakun) to chuligan z ulic Bangkoku, pozer paradujący w ciasnych podkoszulakch i okularach Rayban. W rzeczywistości jest zwykłym tchórzem, który udaje wielkiego bandytę tylko przy wsparciu swoich oprychów. Chytry George regularnie bierze górę nad Pengiem, czym wzbudza jego żądzę zemsty.

Don

Podobnie jak Ting i George, Don (Wannakit Sirioput) pochodzi z wioski Ning Pra-du. Jednak całkowicie porzucił związki z rodzinnymi stronami na rzecz świateł wielkiego miasta.

Całkowicie zatracił poczucie godności i przyzwoitości, a swoją dziewczynę wykorzystuje jako kuriera przewożącego narkotyki.

Khom Tuan

Pomimo swojego kalectwa Khom Tuan (Sukhaaw Phongwilal) trzyma żelazna ręką przestępczy podziemie Bangkoku. Choć jest przykuty do inwalidzkiego wózka, a mówi tylko przez specjalny modulator, jest jednym z najbezwzględniejszych bossów w Tajlandii.

To on jest odpowiedzialny za kradzież głowy Buddy i manipuluje nieustraszonym Tingiem wystawiając go na coraz to nowe niebezpieczeństwa.

Synopsis

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Ong Bak to nazwa 200-letniego posągu Buddy w świątyni Nong Pra-du. Okoliczni mieszkańcy wierzyli, że Ong Bak jest przepojony magiczna mocą, która chroni ich przed nieszczęściem. Pewnej nocy Don (Wannakit Sirioput) i jego ludzie ucinają głowę posągu, aby wkraść się w łaski bezwzględnego gangstera Khoma Tuana. Zrozpaczeni wieśniacy szukają bohatera, który odzyska ich skarb. Wybrańcem staje się Ting (Tony Jaa), wychowanek mnicha Pra Kru, który wyszkolił go w prastarej sztuce walki Muay Thai.

Ting wyjeżdża do Bangkoku, gdzie spotyka oszusta Georga i bezdomną Muay Lek, których wciąga do pomocy w poszukiwaniach głowy Buddy. Droga do odzyskania skarbu Nong Pra-du nie jest łatwa. Bohaterowie zostaną wplątani w bójki uliczne, starcia z lokalnymi gangami i pościgi z udziałem „tuk-tuków”, słynnych tajskich trójkołowych taksówek.

Aby odzyskać głowę Buddy, Ting zmuszony jest przez Khoma Tuana do udziału w nielegalnych walkach, w których musi stawiać czoło lokalnym i zagranicznym przeciwnikom. Obdarzony nadzwyczajnym talentem, z łatwością pokonuje dotychczasowych czempionów.

Kiedy jednak Khom Tuan zdradza Tinga i nie zamierza dotrzymać obietnicy, chłopak będzie musiał użyć całej swej odwagi i determinacji, by zwyciężyć ostatecznym starciu, wymagającym absolutnego mistrzostwa w sztukach walki.

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

Fabuła

Multimedia

Pozostałe

Proszę czekać…