Evita

6,7
Musical Alana Parkera opowiada o życiu Evity Peron, żony argentyńskiego prezydenta Juana Perona. Evita opuszcza swój wiejski dom i przenosi się do stolicy Argentyny, Buenos Aires. Tam po wielu perypetiach wychodzi za mąż za prezydenta Argentyny, stając się najpopularniejszą osobą w państwie.

O filmie

Po bez mała dwudziestu latach od scenicznej premiery głośnego musicalu "Evita", autorstwa Andrew Lloyda Webbera (muzyka) i Tima Rice`a (libretto, teksty piosenek), ukazuje się na ekranach jego wersja filmowa, wyreżyserowana przez Alana Parkera. Legendarną Evę "Evitę" Duarte Peron - żonę argentyńskiego dyktatora Juana Perona, słynącą na przełomie lat 40. i 50. z zakrojonej na szeroką skalę działalności charytatywnej - kreuje wyśmienicie gwiazda muzyki pop, Madonna. Evita w wydaniu Parkera to porywający, epicki spektakl, którego cechą szczególną jest brak dialogów mówionych - wszystkie mają postać wspaniale wykonywanych partii wokalnych.

Od płyty do filmu

Krótki, ale fascynujący żywot Evy Duarte-Peron, która w ciągu siedmiu lat podbiła serca osiemnastu milionów ludzi, już dwadzieścia lat temu zaabsorbował kompozytora Andrew Lloyda Webbera i librecistę (autora tekstów Tima Rice'a - twórców najpierw płytowej, a później scenicznej wersji sławnego musicalu "Evita". Londyńska premiera tej drugiej - 21 czerwca 1978 r. w Prince Edward Theatre - spotkała się z gorącym przyjęciem krytyków i publiczności. Rolę tytułową kreowała Elaine Paige, a producentem spektaklu był Robert Stigwood, dziś jeden z trzech producentów ekranizacji Parkera. (Stigwood wyprodukował także głośne filmy muzyczne: Grease, Tommy, "Klub Samotnych Serc Sierżanta Peppera" i Gorączka sobotniej nocy).

Aż do zejścia z afisza na londyńskim West Endzie odbyło się dwa tysiące dziewięćset przedstawień "Evity", która nie mniejszy sukces odniosła na Broadwayu, zdobywając w pierwszym sezonie siedem nagród Tony, czyli teatralnych Oscarów. Kolejny Tony (w kategorii "Najlepszy Musical") przypadł amerykańskiej inscenizacji Stigwooda, z roku 1980. Światową karierę zrobił najlepiej znany song z "Evity" - "Don't Cry for Me, Argentina". Obecnie, dzięki filmowi Parkera, piosenka ta przeżywa drugą młodość. W Polsce "Evitę" wystawił najpierw Teatr Rozrywki w Chorzowie, a całkiem niedawno - Teatr Muzyczny w Gdyni. Musical Webbera i Rice'a, łączący muzykę z polityką, stwarzał Alanowi Parkerowi wielkie pole do popisu. Ten znakomity brytyjski reżyser ma bowiem w swoim dorobku zarówno filmy muzyczne (Fame - TVP: "Sława", Pink Floyd The Wall, The Commitments), jak i polityczne (Midnight Express, Missisipi w ogniu, Przyjdż zobaczyć raj).

"Eva Peron była prawdziwie niezwykłą, fascynującą i wpływową kobietą. Opowiedzenie o niej nowoczesnym językiem dzisiejszego kina, ale w operowej formie jest wyzwaniem dla każdego reżysera filmowego", stwierdził Parker, który chciał przenieść na ekran "Evitę" już w roku 1976, gdy tylko nagrania z nie wystawionego jeszcze spektaklu ukazały się na płytach. Webber i Rice woleli jednak najpierw zobaczyć swoje dzieło na scenie. W trzy lata póżniej Alan Parker odrzucił szansę nakręcenia "Evity", gdyż ukończył właśnie zdjęcia do musicalu Fame (TVP: "Sława") i nie chciał robić jednego muzycznego filmu po drugim. Tymczasem w kolejce reżyserów marzących o zekranizowaniu "Evity" ustawili się m.in. Francis Coppola, Ken Russell, Franco Zeffirelli, Richard Attenborough i Oliver Stone. "Musiałem mieć dużo wytrwałości, żeby pokonać konkurencję, ale w głębi duszy zawsze wierzyłem, że mój czas nadejdzie, że to ja będę ekranizować musical Webbera", zwierzył się Alan Parker reporterowi niemieckiego pisma "Focus".

U schyłku roku 1994 Andrew G. Vajna, szef niezależnej hollywoodzkiej wytwórni Cinergi, odkupił od Roberta Stigwooda prawa do filmowej adaptacji "Evity". Alan Parker tym razem nie odkładał realizacji na później. Mówi reżyser: "Mój scenariusz /napisany wspólnie z Oliverem Stone'm, red./ jest realistyczną, wręcz naturalistyczną opowieścią o Evie Peron, opartą jednak na scenicznym musicalu. Moje zadanie polegało na tym, by ta opowieść trzymała się wiernie faktów historycznych, zachowując przy tym operową formę. Z ekranu pada niewiele dialogów mówionych, gdyż jest to utwór śpiewany od początku do końca. Jednakże pod każdym innym względem Evita to współczesny, realistyczny film". Jak widać, koncepcja Parkera polegała na opowiedzeniu historii życia Evy Peron jedynie przy pomocy obrazów, muzyki i tekstów piosenek.

"Oto nowy gatunek filmowy", mówi o swojej "Evicie" Parker, "ani opera, ani musical wytwórni Metro Goldwyn Mayer, w którym aktorzy mówią i nagle zaczynają śpiewać. Przeczuwałem, że dzisiejsza publiczność nie kupiłaby tej konwencji. Zatem jeśli /w "Evicie"/ wszystko miało być śpiewane, musiało być śpiewane dobrze". W tym celu Madonna wzięła dodatkowe lekcje wokalistyki, zaś reżyser pod koniec roku 1995, na kilka miesięcy przed rozpoczęciem zdjęć, zgromadził wszystkich wykonawców w londyńskim studio muzycznym. Próby i nagrania trwały łącznie pięć tygodni, około czterystu godzin!

Kompozytor Andrew Lloyd Weber oraz librecista Tim Rice ponownie przejrzeli partyturę i dostosowali ją do potrzeb scenariusza. Dopisali też nową piosenkę "You Must Love Me", która zdążyła już zdobyć Złoty Glob i otrzymać nominację do Oscara '97. "Całość muzyki osiągnęła w nagraniu fascynujące, współczesne brzmienie", twierdzi Parker. Reżyser przypomina, że w przypadku inscenizacji teatralnej ilość grających muzyków jest limitowana pojemnością kanału orkiestrowego. "W przypadku filmu nie mieliśmy tych ograniczeń", kontynuuje Parker, "a dodatkową zaletą była możliwość skorzystania z technicznych zdobyczy zarówno w dziedzinie zapisywania, jak i odtwarzania dźwięku". O rolę Evy Peron w filmowej wersji musicalu Webbera i Rice'a starało się bardzo wiele hollywoodzkich aktorek, m. in. Glenn Close, Meryl Streep, Liza Minelli, Barbara Streisand oraz Michelle Pfeiffer, którą protegował Stone. W ośmiostronicowym liście Madonna szczegółowo tłumaczyła Parkerowi, dlaczego właśnie ona powinna grać Pierwszą Damę Argentyny. Chodziło nie tylko o predyspozycje artystki do występowania w filmie muzycznym /potrafi tańczyć i śpiewać/, nie tylko o jej uderzające podobieństwo do postaci, którą miałaby kreować, ale również o zadziwiającą zbieżność losów autorki listu i Evy Peron. Obie panie wychowały się w małych miastach, każda w swoim czasie stała się bożyszczem tłumów oraz przedmiotem licznych kontrowersji. Nie wszystkim podobał się dyskusyjny teledysk Madonny z piosenką "Like a Virgin". Sprzeciwy wywołał także ekshibicjonistyczny występ aktorki w dokumentalnym filmie W łóżku z Madonną. Podziwiana przez większość argentyńskiego narodu Eva Peron, też miała swoich wrogów, którzy widzieli w niej kobietę upadłą i grzeszną, bo była nieślubnym dzieckiem i nie stroniła od romansów.

Po dłuższym namyśle Parker powierzył Madonnie rolę Evity, co wywołało w Argentynie falę protestów. Nie chciano się zgodzić na to by osobę uchodzącą w szerokich kręgach społeczeństwa za świętą grała artystka bulwersująca opinię publiczną swoją ekstrawagancją i nagraniami budzącymi nieraz wątpliwości natury moralnej. Na murach pojawiły się szydercze graffiti oraz napisy "Niech żyje Evita, do diabła z Madonną". Wokalistce, która przeżyła krótkie załamanie nerwowe, grożono śmiercią. Prezydent Argentyny Carlos Menem zarzucił Parkerowi szarganie świętości, dopatrzył się bowiem w scenariuszu sceny sugerującej, że Eva Peron była prostytutką. Reżyser cierpliwie tłumaczył, iż omawiana scena podsuwa wprawdzie możliwość takiej interpretacji, ale jej nie narzuca, pozostawiając kwestię prostytucji bohaterki otwartą. Dzięki zabiegom dyplomatycznym strony brytyjskiej udało się w końcu przełamać opór Argentyńczyków. Prezydent Menem udostępnił ekipie taras prezydenckiego pałacu Casa Rosada. Sfilmowano tam scenę, w której Evita śpiewa tłumom sławny song "Don't Cry For Me Argentina".

Madonnie partnerują na ekranie znakomici aktorzy, m. in. Antonio Banderas /Desperado, Zbyt wiele, Zabójcy/ i Jonathan Pryce, niezapomniany Lytton Strachey z filmu Carrington. Z postacią Che, kreowaną przez Banderasa, wiąże się jedyne poważne odstępstwo Parkera od musicalu Webbera i Lloyda. Na scenie chodziło bowiem wyraźnie o Che Guevarę. Ustalono jednak, że Guevara nigdy nie spotkał Evy Peron i jej męża, zatem w wersji filmowej Che jest postacią fikcyjną. Zdjęcia do "Evity" rozpoczęły się w Buenos Aires w lutym 1996 r. Następnie ekipa przeniosła się do Budapesztu, który o dziwo w znacznie większym stopniu przypominał Argentynę lat 40. niż np. Barcelona czy Madryt, gdzie według wstępnych planów miano kontynuować zdjęcia ukończone ostatecznie w maju 1996. Hiszpańskie miasta stały się zbyt nowoczesne.

Alan Parker miał przy sobie znakomitych współpracowników: operatora Dariusa Khondjiego /"Siedem", "Ukryte pragnienia", "Delikatessen", "Miasto zaginionych dzieci", "Before The Rain"/, scenografa Briana Morrisa /"Droga do Welville", "The Commitments", "Pink Floyd The Wall", "Sabrina" Sydneya Pollacka/ oraz projektantkę kostiumów Penny Rose /"Droga do Welville", "The Commitments", "Pink Floyd The Wall", "Carrington", "Mission: Impossible"/. Stworzył wraz z nimi dzieło imponujące rozmachem scen masowych /mistrzowskie operowanie tłumami!/, liryzmem scen kameralnych oraz popisową choreografią dwóch wielkich "numerów" tanecznych. W pierwszym z nich Eva Duarte, wkrótce po przybyciu do Buenos Aires, tańczy tango kolejno z różnymi partnerami. W drugim, wieńczącym film, podziwiamy Evitę i Che tańczących walca.

Streszczenie

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Buenos Aires, rok 1952. Właściciel kina (Gabriel Kraisman) przerywa seans banalnego, argentyńskiego melodramatu, by ogłosić smutną nowinę: Eva Peron - żona prezydenta Argentyny i duchowa przywódczyni argentyńskiego narodu - nie żyje. Zapłakana publiczność wsłuchuje się w słowa Che (Antonio Banderas), który snuje opowieść o życiu Evity. Mała argentyńska miejscowość, rok 1926. Siedmioletnia Eva Duarte (Maria Lujan Hidalgo), przyszła pani Peron, jako urodzona z nieprawego łoża, nie może uczestniczyć w pogrzebie swego ojca. Bardzo to przeżywa, ale w końcu przedziera się przez kordon i całuje zmarłego na pożegnanie.

Rok 1936. Nastoletnia Eva Peron (Madonna) wpada w oko żonatemu mężczyźnie, którym jest Augustin Magaldi (Jimmy Nail), popularny pieśniarz, wykonawca modnych wówczas tang. Eva bardzo pragnie wyjechać z Magaldim do stolicy. W tym celu gotowa jest stracić cnotę w jego objęciach. Pieśniarz początkowo odmawia, ostrzega Evitę przed niebezpieczeństwami, które czyhają na młodą dziewczynę w wielkim mieście, ale szantażowany przez nią - ulega. W Buenos Aires Magaldi porzuca Evę i wraca do żony (Eva Vari). Eva Duarte stara się jakoś przetrwać: sypiając to z tym mężczyzną, to z tamtym, robi kolejno karierę modelki, aktorki radiowej i filmowej. Stopniowo staje się osobą, znaną we wpływowych kręgach argentyńskiego społeczeństwa.

Rok 1943. Dwudziestoczteroletnia Eva poznaje dwa razy od niej starszego Juana Perona, który kieruje nacjonalistycznym przewrotem grupy oficerów. Związek cieszącej się nie najlepszą reputacją panny Duarte z przyszłym dyktatorem od początku wywołuje sprzeciwy w kołach wojskowych oraz wśród przedstawicieli klas posiadających. Oboje muszą również stawić czoła burzliwym wydarzeniom politycznym, m.in. krótkotrwałemu aresztowaniu Perona i wybuchowi rewolty w październiku 1945 roku.

Mimo sprzeciwów opozycji, Juan Peron poślubia Evę Duarte i w roku 1946, przy aktywnym poparciu małżonki, zostaje prezydentem, a de facto dyktatorem. Eva Peron prezentuje się jako orędowniczka peronizmu - polityki zmierzającej do osiągnięcia względnej sprawiedliwości społecznej poprzez zaspokajanie żądań mas przy jednoczesnych ustępstwach na rzecz burżuazji (justicializm). Nie chce jednak stać w cieniu męża. Założywszy Fundację Evy Peron, rozdaje dary pieniężne i rzeczowe tzw. "descamisados" - ludziom pokrzywdzonym przez los: bezdomnym, bezrobotnym lub chorym.

W niedługim czasie Eva Peron, zwana Evitą albo madonną slumsów, staje się najpopularniejszą osobą w państwie. Tłum chce, by ubiegała się o fotel wiceprezydenta, ale politykom i wojskowym, zaniepokojonym jej rosnącymi wpływami w społeczeństwie, udaje się odwieść ją od tego zamiaru. Eva wyrusza w dobroczynną "Tęczową podróż" do Europy. W Hiszpanii przyjmowana jest z otwartymi ramionami, we Włoszech spotyka się z potępieniem. Wizytę we Francji musi przerwać z powodu choroby, która okazuje się nieuleczalna. Eva Peron umiera na raka w wieku trzydziestu trzech lat, nie pozostawiwszy potomstwa. Na pogrzebie żegnają ją nieprzebrane tłumy. Dla większości Argentyńczyków zawsze będzie "świętą".

Sylwetki

Alan Parker (reżyser, współscenarzysta) urodził się 14 lutego 1944 roku w Islington pod Londynem. W latach 60. nawiązał współpracę z przyszłym wielkim producentem Davidem Puttnamem, dzięki któremu zadebiutował w kinematografii jako scenarzysta filmu "Melody" (1966, w rozpowszechnianiu od 1971 roku). Przez pewien czas Parker kierował doskonale prosperującą wytwórnią filmów reklamowych. W roku 1973 zrealizował dwa fabularne filmy krótkometrażowe - "Footsteps" i "Our Cissy", a wkrótce po nich, dla BBC, średniometrażową fabułę "No Hard Feelings" oraz pełnometrażowy spektakl teatru tv "The Evacuess". W 1976 roku Alan Parker nakręcił swój pierwszy pełnometrażowy film kinowy "Bugsy Malone", znakomicie przyjętą parodię kina gangsterskiego, w której zamiast dorosłych aktorów wystąpiły dzieci. Wstrząsający dramat "Midnight Express" (1978), ukazujący przeżycia Amerykanina w tureckim więzieniu, został wyróżniony Oskarem za scenariusz Olivera Stone`a oraz nominacjami do tej nagrody - w kategoriach "najlepszy film roku" i "najlepsza reżyseria". Kolejne filmy Parkera to: "Fame" (1980; "Sława"), "Shooting the Moon" (1981), "Pink Floyd The Wall" (1982), "Birdy" (1985; "Ptasiek", Nagroda Specjalna na MFF w Cannes), "Harry Angel" (1987), "Missisipi w ogniu" (1988, Oscar za zdjęcia Petera Biziou, nominacje do Oscara za reżyserię i pierwszoplanową rolę męską Gene Hackmana), "The Commitments" (1991), "Droga do Welville" (1994).

Andrew Lloyd Webber (kompozytor) ma na swoim koncie, poza "Evitą", szereg innych, nie mniej sławnych musicali; "Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat", "Jesus Christ Superstar", "Cats", "Starlight Express", "Requiem", "The Phantom of the Opera", "Aspects of Love" i "Sunset Boulevard".

Tim Rice (librecista, autor tekstów piosenek) napisał teksty również do kilku innych musicalowych produkcji takich ja "Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat", "Jesus Christ Superstar", "Blondel" oraz "Chees". Rice jest laureatem Oscarów i Złotych Globów za muzykę i słowa piosenek napisanych do dwóch rysunkowych filmów wytwórni Walta Disneya. Pierwsza z tych piosenek, "A Whole New World", pochodzi z filmu "Aladyn", druga - "Can You Feel The Love Tonight" - z "Króla Lwa".

Madonna (Eva Peron) wł.: Madonna Louise Veronica Ciccone, przyszła na świat w roku 1957 w Bay City w stanie Michigan. Po szkole średniej rozpoczęła studia baletowe na Michigan State University, ale już po kilku miesiącach z nich zrezygnowała i rozpoczęła karierę wokalistki pop music. Pierwszy sukces w tej dziedzinie odniosła dzięki płycie zatytułowanej po prostu "Madonna", która ukazała się na rynku w roku 1983. Kolejne płyty - "Like a Virgin", "True Blue" i inne - cieszyły się nie mniejszym powodzeniem. Łączna ilość nagrań Madonny, sprzedanych na całym świecie, wynosi osiem milionów. Artystka była wielokrotnie wyróżniana muzycznym Oscarem - nagrodą Grammy. Madonna wystąpiła w kilku filmach; "Desperately Seeking Susan" ("rozpaczliwie szukam Susan"), "Dick Tracy", "Who`s That Girl", "Shadows and Fog" ("Cienie we mgle"), "W łóżku z Madonną". Żaden z nich nie dorównywał "Evicie".

Jonathan Pryce (Juan Peron) pochodzi z północnej Walii. Jest przede wszystkim wybitnym aktorem teatralnym. Występował na Broadwayu i na scenach londyńskiego West Endu. Największą kreację, wyróżnioną nagrodą Tony i nagrodą im. Laurence`a Oliwiera, stworzył w sztuce "Miss Saigon". Dla telewizji BBC Pryce zrealizował dramaty "Selling Hitler" oraz "Mr Wroe`s Virgins". Na ekranie kinowym zasłynął fenomenalnie zagraną rolą pisarza Lyttona Stracheya w filmie Christophera Hamptona "Carrington". Spośród innych filmów z udziałem Pryce`a wymieńmy "Brazil", "Voyage of the Damned", "Jumping Jack Flash", "Glengarry Glen Ross" oraz "The Adventures of Baron Munchausen" (wersja Terry`ego Gilliama, video: "Przygody barona Munchausena).

Antonio Banderas (Che), hiszpański aktor znany m.in. z pięciu filmów Pedro Almodovara, wśród których są tak głośne, jak "Kobieta na skraju załamania nerwowego" i "Zwiąż mnie!". Robi obecnie zawrotną karierę w Hollywood. Oglądaliśmy go w komedii "Zbyt wiele", w filmie akcji "Desperado", w gangsterskim dramacie "Zabójcy" oraz w "Filadelfii" i w "Domu dusz".

Jymmy Nail (Augustin Magaldi) wystąpił w filmach: "Wallenberg", "Danny", "The Champion of the World"

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

  • Ciekawostki
  • Wpadki
  • Pressbooki
  • Powiązane
  • Ścieżka dźwiękowa

Fabuła

Multimedia

Pozostałe

Proszę czekać…