Niezwykle poruszająca opowieść o miłości niewidomej Zooni – córki oficera indyjskiej armii i Rehana. Poznają się w Delhi, gdzie Rehan pracuje jako przewodnik turystyczny. Zakochują się w sobie, snują plany pięknego wspólnego życia. Zooni, zafascynowana chłopakiem, który pragnie pokazać jej barwny świat, ma zamiar poddać się operacji, dzięki której miałaby szanse odzyskać wzrok. Jednak szybko okazuje się, że życie napisze inny, wstrząsający scenariusz. Rehan bowiem skrywa mroczną tajemnicę, która doprowadzi do dramatycznych wydarzeń w życiu obojga. Film z jednej strony ukazuje historię miłości, z drugiej porusza problem konfliktu o terytorium Kaszmiru.

Dlaczego Zakopane

Część zdjęć była realizowana w Polsce – w Zakopanem i okolicach. Tatry posłużyły twórcom za plenery do historii rozgrywającej się w wysokich i niedostępnych górach Kaszmiru. Ze względu na toczący się w Kaszmirze konflikt pomiędzy Pakistanem i Indiami, kręcenie zdjęć do filmu w tamtych rejonach było niemożliwe. Regularne walki i zamachy terrorystyczne wykluczają jakiekolwiek prace. Nie tylko Kajol nie zgodziłaby się na wyjazd w tak niebezpieczne, choć piękne miejsce.

Producentem wykonawczym w Polsce była Grupa Filmowa. Producent Feliks Pastusiak zdradził kulisy decyzji indyjskich twórców: Kaszmir u podnóża Himalajów, o który Indie i Pakistan wiodą długoletni spór, uchodzi wśród Hindusów za raj utracony, do którego tęsknią. A że w Kaszmirze są regularne walki, żadna gwiazda nie zaryzykuje tam pobytu. Dlatego ekipy z Bollywood jeżdżą w inne górskie plenery. Najczęściej w Alpy. Teraz producent filmu Fanaa zdecydował, że trzeba pokazać coś nowego, i przyjechał na Podhale. Względy finansowe przy wyborze Tatr miały drugorzędną rolę. Ekipy z Bollywood mają potężne budżety.

Po przybyciu do Zakopanego reżyser był zdziwiony, że Tatry świetnie mogą udawać Kaszmir. Twórcom od razu spodobały się tatrzańskie plenery. Mimo że Zarząd Tatrzańskiego Parku Narodowego nie zgodził się, aby zdjęcia kręcone były na terenie Parku, inne wskazane miejsca sprawiały wrażenie dziewiczych i niedostępnych.

Gwiazdorska para – Kajol i Aamir

Kajol (Kajol Mukherjee, Kajol Devgan)

Biografia

Urodziła się 5 sierpnia 1975 roku w Bombaju w Indiach.

Pochodzi ze stosunkowo znanej aktorskiej rodziny, w filmie zadebiutowała w 1992 roku rolą w filmie Bekhudi. Zagrała w wielu filmach, które okazały się wielkimi przebojami kinowymi. W 1999 roku wyszła za mąż za znanego aktora Ajaya Devgana, mają jedno dziecko, córkę o imieniu Nyasa. Po 2001 roku zrobiła sobie kilka lat przerwy, żeby więcej czasu spędzać z rodziną. Od tamtej pory występuje stosunkowo rzadko, raz, dwa razy do roku wybierając starannie swoje role w wielkich przebojach lub filmach swojego męża.

Filmografia

Tashan (2008)

U, Me Aur Hum (2008)

Kabhi Alvida Naa Kehna (2006)

Fanaa (2006) .... Zooni Z. Baig

Gdyby jutra nie było (2003)

Czasem słońce, czasem deszcz (2001) .... Anjali Sharma/Anjali R. Raichand

Kuch Khatti Kuch Meethi (2001) .... Tina/Sweety Khanna

Raju Chacha (2000) .... Anna

Hote Hote Pyar Hogaya (1999) .... Pinky

 Hum Aapke Dil Mein Rehte Hain (1999) .... Megha

Dil Kya Kare (1999) .... Nandita Rai

Kuch Kuch Hota Hai (1998) .... Anjali Sharma

Pyaar To Hona Hi Tha (1998) .... Sanjana

Dushman (1998) .... Sonia/Naina Saigal

Duplicate (1998)

Pyaar Kiya To Darna Kya (1998) .... Muskaan Thakur

Ishq (1997) .... Kajal

Minsaara Kanavu (1997) .... Priya

Gupt: The Hidden Truth (1997) .... Isha Diwan

Hamesha (1997) .... Rani Sharma/Reshma

Sapnay (1997) .... Priya

Bambai Ka Babu (1996) .... Neha

Żona dla zuchwałych (1995) .... Simran Singh

Gundaraj (1995) .... Ritu

Hulchul (1995) .... Sharmili

Taaqat (1995) .... Kavita

Karan Arjun (1995) .... Sonia Saxena

Yeh Dillagi (1994) .... Sapna

Udhaar Ki Zindagi (1994) .... Sita

Baazigar (1993) .... Priya M. Chopra

Bekhudi (1992) .... Radhika

Nagrody i wyróżnienia

Wielokrotnie nominowana do najważniejszych indyjskich nagród filmowych, zdobyła wiele nagród dla najlepszej aktorki, m.in. nagrody Filmfare za role w Fanaa i Kabhi Khushi Kabhie Gham.

Ciekawostki

· Wraz z Shah Rukh Khanem stworzyła jedną z najbardziej znanych par filmowych, występując wspólnie w takich filmach, jak m.in. Kabhi Khushi Kabhie Gham czy Dilwale Dulhania Le Jayenge;

· Jest kuzynką innej znanej aktorki, Rani Mukerji;

· W 2006 została uznana na jedną z najważniejszych aktorek w Indiach;

· Jako jedna z niewielu gwiazd Bollywood odwiedziła Polskę w 2006 podczas zdjęć do filmu Fanaa.

Aamir Khan

Biografia

Urodził się 14 marca 1965 roku w Bombaju w Indiach.

Aamir Khan zadebiutował w wieku 8 lat rolą w filmie Yaadon Ki Baaraat, zagrał potem jeszcze w jednym filmie i na pewien czas odsunął się od kina, zajmując się m.in. grą w tenisa. Na ekran powrócił dopiero w 1984 roku. Od tamtej pory starannie wybiera swoje role. Znany jest z tego, że zajmuje się wyłącznie ukończonymi scenariuszami i nigdy nie pracuje nad więcej niż jednym filmem w tym samym czasie. Jest powszechnie uznawany za najbardziej kompletnego aktora Bollywood, podczas swojej kariery zagrał w filmach należących do wszystkich gatunków kina. Był dwukrotnie żonaty, ma dwójkę dzieci, syna i córkę z pierwszego małżeństwa, po rozwodzie, ponownie ożenił się w 2005 roku.

Filmografia

Lajjo (2008).... Mirza Sahib

Taare Zameen Par (2007)

Fanaa (2006) .... Rehan Qadri/Rehan Khan/Kpt. Rajvir Singh

Rang De Basanti (2006) .... DJ/Chandrashekhar Azad

Rebeliant (2005) .... Sepoy Mangal Pandey

Dil Chahta Hai (2001) .... Akash Malhotra

Lagaan: Once Upon a Time in India (2001) .... Bhuvan

Mela (2000) .... Kishan Pyare

Mann (1999) .... Karan Dev Singh

 Sarfarosh (1999) .... Ajay Singh Rathod

Earth (1998) .... Dil Navaz

Ghulam (1998) .... Siddharth Marathe

Ishq (1997) .... Raja

Raja Hindustani (1996) .... Raja Hindustani

Rangeela (1995) .... Munna

Aatank Hi Aatank (1995) .... Rohan

Baazi (1995) .... Inspektor Amar Damjee

Akele Hum Akele Tum (1995) .... Rohit Kumar

Andaz Apna Apna (1994).... Amar Manohar

Hum Hain Rahi Pyar Ke (1993) .... Rahul Malhotra

Parampara (1993) .... Ranvir Prithvi Singh

Jo Jeeta Wohi Sikandar (1992) .... Sanjaylal Sharma

Sahebzaade (1992)

Daulat Ki Jung (1992) .... Rajesh Chaudhry

Isi Ka Naam Zindagi (1992) .... Chotu

Time Machine (1992)

Afsana Pyar Ka (1991) .... Raj

Dil Hai Ki Manta Nahin (1991) .... Raghu Jetley

Dil (1990) .... Raja

Tum Mere Ho (1990) .... Shiva

Awwal Number (1990) .... Sunny

Deewana Mujh Sa Nahin (1990) .... Ajay Sharma

Jawani Zindabad (1990) .... Shashi Sharma

 Love Love Love (1989) .... Amit Verma

Raakh (1989) .... Amir Hussein

Qayamat Se Qayamat Tak (1988) .... Raj

Holi (1984) .... Madan Sharma

Madhosh (1974)

Yaadon Ki Baaraat (1973).... Ratan

Nagrody i wyróżnienia

Wielokrotnie nominowany do najważniejszych indyjskich nagród filmowych, zdobył m.in. nagrodę Filmfare dla najlepszego aktora 2002 roku za rolę w filmie Lagaan oraz nagrodę specjalną Filmfare w 2007 roku za rolę w filmie Rang De Basanti.

Ciekawostki

· Tak jak wielu aktorów filmowych jest stosunkowo niski (1,65 m), co nie przeszkodziło mu grać w filmach akcji;

· Starannie wybiera swoje role, nie przyjmuje każdej oferty i zdarzyło mu się odrzucać propozycje, które akceptowali inni wielcy aktorzy Bollywood;

· Tak samo, jak wielki Shah Rukh Khan jest muzułmaninem, a jego pierwsza żona była Hinduską, stanowiło to duży problem na początku ich małżeństwa.

Na planie w Polsce

Produkcja filmu realizowana przez bollywoodzką wytwórnię Yash Raj Films rozpoczęła się jesienią 2005 roku w Indiach.

Do Zakopanego ekipa filmowa licząca około 80 osób przybyła 6 lutego 2006 roku. Zdjęcia trwały aż do 25 lutego. Pogoda nie popsuła szyków realizatorom – było mroźno, ale słonecznie. Świeży śnieg dodawał uroku plenerom. Zdjęcia kręcono w kilku miejscach niedaleko Zakopanego – w Kościelisku, w okolicach Doliny Chochołowskiej. W ekipie pracowali nie tylko hinduscy, ale też polscy filmowcy – m.in. Paweł Bareński - kierownik produkcji, współpracujący np. przy Dowodzie życia Taylora Hackforda oraz scenograf Ewa Skoczkowska. Producentem wykonawczym w Polsce była Grupa Filmowa. Również sceny kaskaderskie wspierała polska ekipa kaskaderów. Statystami w filmie byli mieszkający w Polsce Hindusi, wyłonieni w przeprowadzonym wcześniej castingu.

W Zakopanem reżyser postanowił nakręcić nie tylko sceny sensacyjne rozgrywające się w górach, ale także wątki miłosne. Dom w górach Kaszmiru, w którym Zooni mieszka wraz z ojcem i synkiem to w rzeczywistości malowniczo położona góralska chata w typowo zakopiańskim stylu, należąca do Marii Sieczki. Przed domem rozgrywa się wiele scen - również piosenki były tam kręcone. Natomiast sceny wewnątrz domu był już oczywiście kręcone w studiu w Bombaju.

Najtrudniejsze dla aktorów były chyba sceny, w których musieli mieć na sobie zwiewne, cienkie kostiumy – np. scena tańca w jednej z piosenek, oznaczało to konieczność zmagania się z mrozem. Jednak hinduskie gwiazdy okazały się cierpliwe i niezbyt wymagające.

Oprócz scen miłosnych i beztroskich zabaw przed domem, scenariusz wymagał przede wszystkim stworzenia w Tatrach dwóch baz armii indyjskiej i wykorzystania na potrzeby filmu kilku śmigłowców.

Są to dosyć rozbudowane zdjęcia, w pewnym momencie będziemy je realizować drugą ekipą zdjęciową. Na Podhalu mamy dwa główne obiekty rzekomo położone w Kaszmirze - m.in. dom głównej bohaterki, którego wnętrze zostało nakręcone w studiu w Bombaju. Tutaj realizujemy sceny plenerowe, które dzieją się przed domem. Będziemy też kręcić dwie bazy wojskowe. To jest pewne wyzwanie - wyczarować bazę polową armii indyjskiej w warunkach polskich – Feliks Pastusiak

Polska strona zobowiązana została do przygotowania śmigłowców. Służyły one nie tylko do transportu sprzętu filmowego, ale także wzięły udział w zdjęciach. Były to maszyny typu Mi 2 i Sokół. Jeden z Sokołów, przemalowany w barwy indyjskiej armii, zagrał w jednej z najbardziej efektownych scen.

Posiłki na plan zdjęciowy dowoziły najlepsze zakopiańskie restauracje. W menu znalazły się głównie potrawy tradycyjnej kuchni hinduskiej. Ekipa zabrała też ze sobą własnego kucharza i zapas indyjskich przypraw. Po zdjęciach w zaśnieżonych Tatrach członkowie ekipy, w tym także aktorzy, wracali do swoich hoteli w Zakopanem - Litwor i Belvedere – dwóch najlepszych w mieście.

Polska ekipa

Asystent reżysera: Marek Cydorowicz

Asystent operatora obrazu: Tadeusz Obuchowicz, Edward Makówka

Asystent operatora kamery: Jan Kozłowski, Michał Sobótka

Oświetlenie: Jacek Kurowski, Adrian Tujak, Jakub Sierputowski, Marek Pisański

Wózkarz: Andrzej Ścibiorek, Piotr Zimoń, Mikołaj Witkowski, Julian Klamerus

Obsługa agregatu: Adam Szklarski

Sprzęt: Non Stop Film Service

Scenografia: Nitish Loy, Ewa Skoczkowska

Asystent scenografa: Roman Tarwacki

Kierownictwo budowy dekoracji: Andrzej Rychtarczyk

Rekwizyty: Eryk Roman Żuberek

Statyści: Agencja Castingowo-Reklamowa Outside

Efekty pirotechniczne: Kazimierz Wróblewski, Bartłomiej Stępniak

Koordynacja kaskaderska: Zbigniew Modej

Ewolucje kaskaderskie: Michał Wojciechowski, Jarosław Nowikowski, Marcin Bielecki, Marek Łojek, Łukasz Piotrowski, Dariusz Obrębski, Andrzej Palenik

Koordynacja zdjęć lotniczych: Andrzej Blacha

Piloci: Dariusz Zach, Grzegorz Szewczyk, Piotr Jafernik, Roman Sumiński, Andrzej Wojewódzki

Koordynacja spedycji: Piotr Kołodziejczyk

Transport: Grzegorz Topaczewski, Dariusz Jurczak, Bogdan Krysiński, Maciej Banaś, Andrzej Bogdański, Stanisław Wojtanowski

Opieka medyczna: Robert Janik

Catering: Hotel Belvedere (Zakopane)

Kierownictwo produkcji: Paweł Bareński

Kierownictwo produkcji II: Maciej Wojak, Łukasz Rogalski

Asystent kierownika produkcji: Małgorzata Kosson, Paulina Bareńska

Koordynacja produkcyjna: Mirella Zaradkiewicz

Kierownictwo planu: Jerzy Mizak

Dyżurny planu: Remigiusz Kubiak, Adam Nawrocki

Administracja: Anna Siemieniuk

Producent: Feliks Pastusiak

Usługi produkcyjne: Grupa Filmowa

O filmie

Film w Indiach bił rekordy popularności. Na całym świecie zyskał pozytywne recenzje. W Polsce długo wyczekiwany, nie tylko dlatego, że część zdjęć kręcona była w Zakopanem. Zdobył wiele nagród i wyróżnień, w tym nagrodę Filmfare dla najlepszej aktorki - Kajol, dla duetu Jatin - Lalit nominacja do Nagrody Filmfare za Najlepszą Muzykę Filmową.

Niezwykle poruszająca opowieść o miłości niewidomej Zooni – córki oficera indyjskiej armii i Rehana. Poznają się w Dehli, gdzie Rehan pracuje jako przewodnik turystyczny. Zakochują się w sobie, snując plany pięknego wspólnego życia. Zoonia zafascynowana chłopakiem, który pragnie pokazać jej barwny świat, ma zamiar poddać się operacji, dzięki której miałaby szanse odzyskać wzrok. Jednak szybko okazuje się, że życie napisze inny, wstrząsający scenariusz. Rehan bowiem skrywa mroczną tajemnicę, która doprowadzi do dramatycznych wydarzeń w życiu obojga.

Film z jednej strony ukazuje historię miłości, z drugiej porusza problem konfliktu o terytorium Kaszmiru.

Opinie o filmie

Bollywoodzki film nakręcony w Polsce przebojem w Indiach

Bollywoodzki film, który częściowo powstawał w Polsce, bije w Indiach rekordy popularności. Nie tylko dzięki świetnym recenzjom - znalazł się w centrum politycznego skandalu.

Nad Gangesem polityka nie ma granic. Awantura wybuchła, kiedy Aamir Khan, gwiazdor Fanaa (w j. hindi: unicestwienie), publicznie skrytykował budowę tamy na Narmadzie - największej rzece w stanie Gudżarat. Ma ona zapewnić dostęp do wody cierpiącym z powodu susz wioskom, ale budzi protesty części ekologów. W odpowiedzi rządząca w ubogim Gudżaracie Indyjska Partia Ludowa zakazała wyświetlania filmu Fanaa na terenie stanu. Poparł ją nawet polityczny rywal - Indyjski Kongres Narodowy. Stowarzyszenie dystrybutorów postanowiło nie pokazywać także poprzedniego filmu z Khanem w roli głównej. Przeciwnicy aktora protestowali m.in. w stolicy regionu Ahmadabadzie i palili plakaty z jego wizerunkiem.

Konflikt zaognił sam gwiazdor, krytykując kontrowersyjnego szefa rządu stanowego Narendrę Modiego. Lokalne władze zapowiedziały, że dopóki aktor oficjalnie nie przeprosi, nie będą tam pokazywane żadne filmy z jego udziałem, a ze sprzedaży wycofane zostaną VCD i DVD z jego rolami sprzed lat.

Groźby aktorowi nie szkodzą - przeciwnie. Podczas pierwszego weekendu film zarobił w Indiach ponad 5 mln dolarów (to absolutny rekord), a poczytny tygodnik "Outlook" opublikował sondaż, według którego 60 proc. mieszkańców prowincji Gudżarat popiera Khana i chce obejrzeć film.

Khan nie jest typowym indyjskim idolem - ma prawdziwy talent, a poza rzeszami fanów cenią go również wymagający widzowie, ponieważ ostrożnie wybiera role i żadnej nie musi się wstydzić. Tylko w ciągu ostatniego roku stworzył trzy udane postaci, co ciekawe, wszystkie zaangażowane politycznie. W The Rising był przywódcą antybrytyjskiego buntu sipajów w 1857 r., we współczesnym Rang de basanti walczył z korupcją. Także Fanaa jest obrazem nietypowym - mówi o możliwości przeprowadzenia referendum na temat przyszłości podzielonego Kaszmiru. Ten wątek szybko zagłuszają strzelaniny w stylu Jamesa Bonda, piosenki i romans z piękną Zooni (w tej roli uwielbiana Kajol), ale jak na Bollywood to i tak odważne posunięcie. Recenzenci chwalą sceny w egzotycznych plenerach (spodobały się nasze Tatry udające niedostępne dla filmowców góry Kaszmiru). Choć z taką obsadą film był skazany na sukces, tak dużego powodzenia nikt się nie spodziewał. Rzeczpospolita

Recenzja

Po trzech latach przerwy spowodowanej narodzinami dziecka Kajol, jedna z najlepszych bollywoodzkich aktorek, powraca na srebrne ekrany w obrazie Fanaa. W Indiach fani jej talentu na film ten oczekiwali z nadzieją, że ich ulubienica ponownie swoim występem dostarczy im niezapomnianych przeżyć. Nadzieje te zostały spełnione z nawiązką. Kajol powraca w wielkim stylu, nie pozostawiając złudzeń, która ze współczesnych aktorek w Indiach jest najlepsza…

Piękna młoda kobieta Zooni mieszka wraz z rodzicami w malutkim domku położonym w kaszmirskich górach. Jak każda młoda dziewczyna marzy o wspaniałej miłości z mężczyzną, który da jej nadzieję oraz szczęście i otoczy ją troskliwą opieką, gdyż od dzieciństwa jest niewidoma. Niestety mieszkając na odludziu szanse na znalezienie odpowiedniego mężczyzny były praktycznie żadne. W związku z tym rodzice postanawiają wysłać ją wraz z przyjaciółkami na wycieczkę do Delhi, gdzie w pałacu prezydenckim przed zgromadzonymi tam gośćmi z rządu, miał się odbyć popis tańca ludowego. Już na miejscu dziewczyna poznaje intrygującego lokalnego przewodnika Rahana, który jest nią zachwycony. Jednak jej przezorne przyjaciółki, chcąc ochronić ją przed tym, iż jakiś mężczyzna zrani jej uczucia, próbowały przeszkodzić im we wspólnych spotkaniach. Na początku również sama Zooni trzymała bezpieczny dystans od Rahana, ale z czasem została uwiedziona nie tylko jego wesołym sposobem bycia, ale także poezją, którą ten nieustannie jej cytował. Z czasem uczucie pomiędzy nimi zaczyna rozkwitać pełnią miłości. Rahan pomimo tego, że Zooni jest niewidoma postanawia pokazać jej wszystkie najpiękniejsze zakątki Delhi "oczami" dotyku, węchu oraz smaku i dzięki swojej wrodzonej fantazji sztuka ta udaje mu się znakomicie. Dziewczyna oddaje mu serce i w tym momencie Rahan z wiadomych tylko sobie powodów oddala się od niej. Nastał dzień wyjazdu, zrozpaczona Zooni musi wsiąść do pociągu i wrócić do swojej szarej codzienności, przekonana, że już do końca życia pozostanie sama. Wtedy na stacji pojawia się jej ukochany i oznajmia, że uczucie, jakim ją obdarzył jest tak silne, iż nic nie może się z nim równać. Pragnie dać jej szczęście i liczy na to, że razem spokojnie dożyją starości. Obiecuje jej również, że zrobi wszystko, aby odzyskała wzrok. Wspólnie udają się do specjalisty, który dostrzega szanse na to, iż dziewczyna w przyszłości będzie widzieć. Pozostaje tylko czekać i mieć nadzieje, że przeszczep siatkówki nie zostanie odrzucony. Wreszcie dochodzi do operacji, która okazuje się skuteczna. Zooni odzyskuje wzrok, ale niestety traci Rahana… W pałacu prezydenckim dochodzi do zamachu bombowego, w którym najprawdopodobniej zginął jej ukochany. Ciała jednak nikt nie potrafił zidentyfikować ze względu na to, iż było ono straszliwie okaleczone. Czy to na pewno były zwłoki Rahana? Jak potoczą się losy Zooni? Czy ułoży sobie życie po stracie osoby, którą tak bardzo pokochała? Na te wszystkie pytania odpowiedź znajdziecie w filmie Fanaa.

Fanaa to dopiero trzeci film w karierze reżyserskiej Kunala Kohli. Ten początkujący reżyser w swoich dotychczas nakręconych obrazach przyzwyczaił widzów do pewnych podobieństw. We wszystkich filmach, które zrealizował - kolejno Mujhse Dosti Karoge! (AKA "Let's Be Friends!") (2002), Hum Tum, "Ty i Ja" (2004) oraz w Fanaa (2006) artyście na planie udawało się zebrać największe gwiazdy bollywoodzkiej kinematografii. Między innymi: Aamira Khana, Kajol, Saif Ali Khana, Rani Mukerji, Hrithika Roshana, czy Kareene Kapoor. Oprócz tego każdy z jego projektów to remake jakiegoś filmu pochodzącego z poza Indii i tak odpowiednio Mujhse Dosti Karoge! to przeróbka filmu w reżyserii Michaela Lehmanna Jak pies z kotem, Hum Tum to bollywoodzka wersja Kiedy Harry poznał Sally w reżyserii Roba Reinera, natomiast Fanaa to obraz oparty na scenariuszu znakomitego wojennego thrillera Igła w reżyserii Richarda Marquanda. Oczywiście już na samym początku warto podkreślić fakt, że filmy zrealizowane przez Kunala Kohli z oryginałami mają niewiele wspólnego, jedynie pewne niuanse zawarte w scenariuszu wskazują na to, iż już wcześniej oglądaliśmy obraz o podobnym wątku. Mnie udało się oglądnąć wszystkie projekty tego pana, ale Fanaa najbardziej przypadła mi do gustu, być może, dlatego że Kohli zamknął w niej największą dawkę dramatyzmu. Już samo to, iż Kajol z początku filmu gra niewidomą kobietę, która rozpaczliwie szuka kogoś, kto da jej miłość i po śmierci rodziców będzie się nią troskliwie opiekował, wyróżnia ten film spośród wielu innych bollywoodzkich przebojów kinowych. Jej kalectwo i miejsce zamieszkania niestety nie idą ze sobą w parze. Zooni mieszka na odludziu, gdzie znalezienie pomocnej dłoni jest bardzo ciężkie, nie mówiąc już o tym, że mieszkanie prawie wcale nie było przystosowane do potrzeb osoby kalekiej. Kiedy dziewczyna w końcu opuszcza dom rodzinny i spotyka miłość swojego życia, wówczas okazuje się, że pomimo całego swojego uroku i dobroci dla Zooni, Rahan ukrywał przed nią swoje prawdziwe, mroczne oblicze. Tragiczne losy obojga bohaterów w najmniej oczekiwanym momencie krzyżują się nawzajem i nieuchronnie wiodą ich do życiowej tragedii. Końcówka filmu zaskakuje, wstrząsa widzem dając mu wiele spraw do przemyślenia. Po skończonym seansie zaczynamy zastanawiać się nad prawdziwymi wartościami i ideałami, jakimi kierujemy się we własnym życiu. Stawiamy sobie pytanie co jest dla nas najważniejsze, czym powinniśmy się kierować, gdzie znajduje się cienka granica pomiędzy czynem koniecznym, a szaleństwem? Wiele spraw w naszej codzienności stawia nas przed niezwykle trudnymi wyborami, które najlepiej kwituje cytat z filmu Fanaa: "Nasze jutro opiera się na dniu dzisiejszym. Co zrobimy dzisiaj, wpłynie na to co się stanie z nami jutro. Wybór nie jest pomiędzy dobrem a złem. To byłoby zbyt proste. Prawdziwe wybory w życiu są pomiędzy mniejszym złem a większym dobrem." Te kilka zdań, jakże prostych w swojej formie, dogłębnie oddaje prawa, jakimi rządzi się współczesny świat. Jednak zawsze należy pamiętać, że niektóre czyny nigdy nie będą miały usprawiedliwienia. Może i życie jest dla wielu z nas okrutne i wiele spraw nie układa się po naszej myśli, ale to nie oznacza, że swoich racji powinniśmy się doszukiwać krzywdząc przy tym innych ludzi.

Obraz Fanaa to naprawdę wspaniałe kino. Do jego największych zalet należy zaliczyć mistrzowskie aktorstwo, przepiękne zdjęcia, no i jak zawsze w filmach tego typu, wspaniałą muzykę. Jeżeli chodzi o występ aktorów to zarówno Kajol jak i Aamir Khan swoje postacie zagrali celująco (choć Kajol na celujący z plusem). Ich bohaterowie to naprawdę bardzo złożone postaci. Zooni na początku poznajemy jako nieśmiałą, niewidomą dziewczynę, która w życiu ze względu na swój stan zdrowia jest niezwykle nieporadna. Następnie po operacji odzyskuje wzrok, dzięki czemu nabiera pewności siebie. Z zamkniętej w sobie dziewczyny staje się wspaniałą matką, która twardo stąpa po ziemi. Rahan zaś na początku jawi się nam jako ideał mężczyzny, przystojny, wykształcony, potrafiący znaleźć się w każdej życiowej sytuacji. Jednak z czasem trwania filmu widzowie zaczynają tracić do niego sympatię, żeby na końcu całkowicie go znienawidzić Przyznam szczerze, że przemiana z bohatera pozytywnego w złoczyńcę wyszła Aamirowi niezwykle udanie. Dzięki tej dwójce film można odbierać w wielu aspektach gatunkowych takich jak komedia, romans, thriller, sensacja, czy musical. Zresztą wymieszanie gatunków to standardowy zabieg w kinie bollywoodzkim, dlatego też za bardzo się temu nie dziwiłem. Niesamowite wrażenie robią też zdjęcia zrealizowane przez Raviego K. Chandrana. Jako ciekawostkę powiem, że zdjęcia do Fanaa były kręcone między innymi w Polsce, a dokładnie w Zakopanem i jego okolicach – nasze rodzime Tatry "zagrały" kaszmirskie góry, w których od wielu lat toczy się konflikt zbrojny pomiędzy Indiami i Pakistanem, dlatego producenci nie zdecydowali się realizować tego filmu w tamtych rejonach. Całości dopełnia przepiekana hinduska muzyka i niesamowite układy taneczne.

Jeżeli naprawdę miałbym się już do czegoś przyczepić w tym obrazie to byłoby to tylko kilka wpadek filmowych. Na przykład Kajol zaraz po operacji, w momencie ściągania opatrunku nie dość, że na twarzy w okolicach oczu nie ma żadnych blizn, zadrapań czy ran, to na dodatek ma pomalowane powieki i rzęsy (nie mówiąc już o tym, że od razu zaczęła normalnie widzieć…). Kolejną wpadką jest umiejscowienie rany Rahana już po założeniu opatrunku – został on ugodzony nożem gdzieś w okolicach klatki piersiowej, natomiast gdy w domu Zooni leżał bez koszuli zakrwawiony bandaż znajdował się w okolicy wyrostka robaczkowego… Ja rozumiem, że na pewne elementy w filmie można przymknąć oko, ale tak kardynalne uchybienia naprawdę niepotrzebnie denerwują widza. W trzech miejscach również zbyt długo ciągnęły mi się dialogi pomiędzy głównymi postaciami. Swoją wymową nie wnosiły one nic do filmu, a na domiar złego niepotrzebnie przeciągały i tak już długi czas projekcji.

Podsumowując Fanaa zachęcam wszystkich miłośników dobrego kina do zapoznania się z tragicznymi losami Zooni i Rahana. Fanaa to naprawdę wspaniały i na dodatek świetnie przemyślany obraz z wieloma zaskakującymi zwrotami akcji. Świetne wymieszanie gatunków dostarczy niezapomnianych przeżyć fanom niemal każdego rodzaju kina. Bardzo dobra gra aktorska, przepiękne zdjęcia obejmujące wspaniałe plenery naszych rodzimych Tatr, oraz cudowna muzyka sprawi, że dane wam będzie przenieść się niemal w baśniowy świat, w którym miłość przeplata się ze zdradą, a poświęcenie z szaleństwem. Nie zwracajcie uwagi na te małe niedociągnięcia, cieszcie się i płaczcie razem z głównymi bohaterami, przeżyjcie wraz z nimi historię miłości, która nigdy nie powinna się narodzić…

MysticMan

Kinomaniaki.com

Internauci o Fanaa

PPG - 11 kwietnia 2007

Film zaskoczył mnie i to bardzo! Sceptycznie do niego podeszłam, gdyż sądziłam, że będzie to kolejna zwykła Bollywoodzka produkcja... a tutaj takie zaskoczenie. Na pewno jest to jeden z najlepszych filmów z Bollywood! Polecam!!

Agacia, 27 maja 2006

Scenariusz super, nic naciąganego, kino wysokiej klasy, niesamowita historia o walce dobrego ze złym, o wyborach jakie musimy podejmować w życiu - niesamowicie trudnych, jeżeli kocha się drugą osobę...

...zauroczenie, miłość, pragnienie, śmierć, terroryzm, misja, tęsknota, kłamstwa, oszustwa, morderstwo, rozpacz, ból, zdrada to określenia, które przychodzą mi na myśl - to wszystko i dużo więcej jest zawarte w filmie.

Anaru - 1 czerwca 2006

Śliczna muzyka, śliczne Tatry...

Pięknie razem wyglądają Kajol i Aamir, ogólnie bardzo ładny film z przyjemnym polskim akcentem - właściwie cala druga polowa dzieje się w Kaszmirze, tzn. na ekranie królują polskie zimowe krajobrazy z ośnieżonymi górami, ośnieżonymi świerkami i góralskimi chatami w charakterze kaszmirskich ;-)

Dag - 17 sierpnia 2006

Super. Przyznam się szczerze, ze kino bollywood jest mi obce. Na film poszłam na Nowych Horyzontach z czystej ciekawości... i jestem mile zaskoczona! :) niesamowite połączenie romansu z mocnym kinem sensacyjnym. Co prawda momentami śmieszy, jest mocno przerysowany i zdecydowanie za długi to z czystym sumieniem mogę polecić! Chociażby po to, żeby zobaczyć te słynne już sceny z polskich gór ;) no i Aamira :)

Supreme - 18 sierpnia 2006

jestem zachwycona:)

Film mi się bardzo podobał, jestem zachwycona krajobrazami, Polska została ujęta przepięknie, aż w tej chwili miałabym ochotę wybrać się do Zakopanego. Natomiast samo kino Boolywood zaskakuje mnie coraz bardziej, filmy nie są już takie szablonowe, przesycone słodyczą (co nie jest koniecznie złe) i oczywiście postacie są bardziej wyraziste. ( piszę to po obejrzeniu Veer Zaara, Asoka, Devdas no i oczywiści Fany, którą gorąco polecam)

Antusia - 21 października 2006

Niesamowity

Po prostu brak mi słów... Wspaniały:) Spełnił moje wszystkie oczekiwania, nie zawiodłam się ani trochę, wręcz przeciwnie. Polecam:)

Man Behind The Sun - 28 listopada 2006

Mega-Bollywood

Obowiązkowa pozycja dla fanów. Świetna muzyka, akcja, problemy współczesnych Indii, historia miłosna, no i Kajol:)

Polecam!

martaviking - 7 kwietnia 2007

Doskonały film!

Najlepszy film produkcji Bollywood jaki w życiu widziałam!!! Doskonała oryginalna fabuła i świetny dobór aktorów, co więcej przy oglądaniu można uronić łezkę ;) Generalnie lubię Bollywood, ale zawsze wkurzają mnie te ciągnące się w nieskończoność piosenki, ale muszę przyznać, że ścieżka dźwiękowa do tego filmu jest niesamowita!! Słucham jej na okrągło :D Polecam ten film nawet tym, którzy nie lubią indyjskiego kina, ale lubią filmy nacechowane emocjami.

Jalie – 28 września 2006

Cudowny, wspaniałe piosenki, Kajol niesamowita i piękniejsza niż zwykle. Jeden z moich ulubionych filmów (nie tylko bollywoodzkich:)

pheobe6 – 19 stycznia 2007

Fanaa to cudowny film!

Do końca nie wiedziałam, jaki będzie finał tej opowieści. Byłam jednak pewna, że zakończy się w sposób typowy dla Bollywood, a tu... taka niespodzianka. Dosłownie do ostatnich sekund filmu miałam nadzieję na bardziej optymistyczny finał. Nie mogłam uwierzyć w to, na co patrzyłam. Byłam w szoku! I właśnie za to uwielbiam Fanaa - za to, że nie mogę o nim zapomnieć nawet dzisiaj, za to, że wzbudził we mnie tyle emocji!

Joaśka - 30 kwietnia 2006

Film moim zdaniem fantastyczny. Pierwszy film z Aamirem jaki oglądałam. I przyznam się bez bicia, że sięgnęłam po niego tylko dlatego, że był kręcony w Polsce. Nawet historia, o której opowiada mnie nie interesowała. Takie sobie zwykłe romansidło. Niewidoma dziewczyna spotyka faceta - zwykły romans. No ale żeby za szybko się nie skończył to facet musi mieć jakąś mroczną tajemnicę. Nic nowego...

Szybko zmieniłam zdanie... film mnie wciągnął strasznie. Historia bardzo urzekająca miejscami wyciskająca łzy lepiej niż cebula.

Film sprawił, że Aamir stał się jednym z moim ulubionych aktorów. Już sobie troszkę poznałam jego repertuar filmowy. Teraz czekam na Rang De Basanti i już się doczekać nie mogę.

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

Fabuła

Multimedia

Pozostałe

Proszę czekać…