Chinatown 1974

Lata trzydzieste, Los Angeles. Prywatny detektyw prowadzi śledztwo mające wyjaśnić przyczynę porwania młodej dziewczyny. Otaczające go zewsząd bezprawie powoduje, że staje wobec dylematu: czy można brudnymi metodami dążyć do sprawiedliwości? Przegrana, wpisana w jego przeznaczenie, staje się jednak moralnym zwycięstwem.

Reżyseria
Scenariusz
Aktorzy
, ,

Zwiastuny Zobacz wszystkie 1 zwiastun

Zdjęcia Zobacz wszystkie 12 zdjęć

Obsada Zobacz pełną obsadę

Jack Nicholson
jako J.J. "Jake" Gittes
Faye Dunaway
jako Evelyn Cross Mulwray
John Huston
jako Noah Cross
Perry Lopez
jako Por. Lou Escobar
John Hillerman
jako Russ Yelburton
Darrell Zwerling
jako Hollis I. Mulwray
Diane Ladd
jako Ida Sessions
Roy Jenson
jako Claude Mulvihill
Roman Polański
jako Mężczyzna z nożem
Richard Warren
jako Kierowca
Richard Bakalyan
jako Detektyw Loach
Joe Mantell
jako Lawrence Walsh

Fabuła

Lata trzydzieste, Los Angeles. Prywatny detektyw prowadzi śledztwo mające wyjaśnić przyczynę porwania młodej dziewczyny. Otaczające go zewsząd bezprawie powoduje, że staje wobec dylematu: czy można brudnymi metodami dążyć do sprawiedliwości? Przegrana, wpisana w jego przeznaczenie, staje się jednak moralnym zwycięstwem. Anonimowy

Gatunek
Dramat, Kryminał, Film-Noir, Thriller
Słowa kluczowe
morderstwo, policja, przemoc, korupcja zobacz więcej

Zobacz także

Szczegóły

Premiera
1974-12-31 (kino), 1974-06-20 (świat), 2001-04-26 (dvd)
Wytwórnia
Paramount Pictures
Penthouse
Kraj produkcji
USA
Inne tytuły
Chińska dzielnica (Polska) (tytuł na plakacie)
Wiek
od 15 lat
Czas trwania
131 minut
Budżet
6 000 000 USD

Wiadomości zobacz wszystkie 3 wiadomości

Recenzje

Nie mamy jeszcze recenzji do tego filmu, bądź pierwszy i napisz recenzję

Czy wiesz, że?

Ciekawostka

Peter Bogdanovich odrzucił propozycję reżyserii filmu. Później żałował swojej decyzji. zobacz więcej

Komentarze 1

Avatar square 200x200

Redox 2010-07-26 7

Noir: Powrót – Pięć lat po nakręceniu do możliwości klimatycznego "Dziecka Rosemary" Polański wziął na warsztat historię wpisującą się w zakurzony już wtedy gatunek noir. Reżyser stawia tym samym pomnik, oddaje hołd temu gatunkowi, wspaniale rozbudowując całą atmosferę.

Podobno (czyt. książka "Hazardzista z Hollywood") podczas pierwszych pokazów film został wygwizdany przez publiczność. Po tym reakcjach postanowiono przemontować film i dodać muzykę Jerry’ego Goldsmitha. Czemu o tym wspominam? Widać po filmie właśnie te dokonania w post produkcji (szczególnie związane z muzyką, której w drugiej części obrazu jest po prostu więcej). Sprawia to wrażenie jakoby film był nierówny i niezachowane zostało starannie dodawane napięcie. Jednak ostatnie pół godziny wszystko rekompensuje – zagadka w sposób logiczny i przejrzysty zostaje rozwiązana i do tego to mroczne zakończenie, które było rezultatem osobistych przeżyć Polańskiego (morderstwo jego żony).

Jack Nicholson i Faye Dunaway stworzyli owocną filmową parę, gdzie Nicholson wykreował nonszalanckiego, lecz pechowego detektywa, a Dunaway prawdziwą femme fatale. Ciekawostką może być pojawienie się na ekranie Johna Hustona, reżysera, który tak naprawdę swoim debiutanckim "Sokołem maltańskim" zapoczątkował gatunek noir.

7+/10

Współtworzą