Historia rozgrywająca się jednego dnia w Warszawie, 1-go sierpnia w rocznicę Powstania Warszawskiego. W tym czasie dwoje, bardzo samotnych, młodych ludzi będzie próbowało odnaleźć szczęście, którym być może jest nawet miłość. Chłopak widzi tylko swój ból po odejściu dziewczyny. Stracił przez to radość życia i zdolność empatii. Teresa wręcz przeciwnie, jest pełna pasji, otwarta na świat.

Aktorzy

JOANNA KULIG

Urodzona w 1982 roku absolwentka krakowskiej PWST im. Ludwika Solskiego, specjalizacja wokalno-estradowa, aktorka śpiewająca – m.in. na płycie Nawet Grzegorza Turnaua, którego piosenka Między ciszą zapewniła jej 3. miejsce w finale „Szansy na sukces” w 1998 r.; a także w spektaklach muzycznych przygotowywanych przez artystów Piwnicy Pod Baranami. Ukończyła szkołę muzyczną I i II stopnia (w klasie fortepianu i śpiewu solowego). Pojawiła się m.in. w Pensjonacie pod Różą i głośnej Ekipie Agnieszki Holland, kreując wyrazistą postać córki byłego premiera Nowasza. W teatrze współpracowała m.in. z Mają Kleczewską (Sen nocy letniej), Janem Klatą (Oresteja), Mikołajem Grabowskim (Operetka) i Petrem Zelenką (Oczyszczenie). Rola w Środa czwartek rano jest jej debiutem na dużym ekranie, nagrodzonym na XXXII FPFF w Gdyni.

PAWEŁ TOMASZEWSKI

Urodzony w 1983 roku absolwent krakowskiej PWST im. Ludwika Solskiego. Pomimo młodego wieku może pochwalić się sporym doświadczeniem scenicznym - występował na deskach teatrów: Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy (2005), Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie (2005-06) i Dramatycznego w Warszawie (2007). Współpracuje też z Teatrem Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu oraz Państwowym Teatrem Wybrzeże w Gdańsku (2007/2008). Rola w filmie Środa czwartek rano jest jego debiutem na dużym ekranie. Publiczność telewizyjna miała okazje obejrzeć go w serialu Kochaj mnie, kochaj! Występuje w popularnej telewizyjnej serii kryminalnej Determinator. Wkrótce na ekrany kin trafi horror Grzegorza Kuczeriszki Pora mroku, gdzie Paweł Tomaszewski odtwarza jedną z głównych ról.

Ekipa

GRZEGORZ PACEK

Absolwent Wydziału Reżyserii PWSFTviT im. Stefana Jaracza w Łodzi, dokumentalista, sporadycznie aktor. Środa czwartek rano jest jego debiutem pełnometrażowym, który poprzedził deszcz krajowych i zagranicznych nagród dla autorskich realizacji dokumentalnych – Idź do Luizy, Planety śmierci, Jestem zły, Listu z Argentyny. W latach 1984-88 studiował na Wydziale Inżynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej.

BOGUMIŁ GODFREJÓW – zdjęcia

Urodzony w 1976 roku absolwent wydziału operatorskiego łódzkiej PWSFTviT, m.in. dwukrotny laureat Złotej Kijanki za realizację najlepszej etiudy studenckiej na festiwalu Camerimage, wraz z reżyserem Sławomirem Fabickim nominowany do Oscara za film Męska sprawa, za ten sam tytuł nagrodzony na festiwalu filmów krótkometrażowych w Clermont-Ferrand. Jeden z najzdolniejszych polskich operatorów młodego pokolenia, pracujący nie tylko w kraju (Zerwany Jacka Filipiaka), ale i za granicą – m.in. z Hansem Christianem Schmidtem przy filmach: Lichter (nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej Felix w kategorii: najlepszy europejski operator filmowy) i głośnym Requiem.

RAFAŁ LISTOPAD – montaż

Jeden z najbardziej utalentowanych montażystów młodego pokolenia, członek Polskiego Stowarzyszenia Montażystów, nagradzany w kraju i za granicą. Współpracował m.in. z Anną Kazejak Dawid, Maciejem Migasem i Janem Komasą (Oda do radości), Michałem Kwiecińskim (Statyści), Filipem Marczewskim (Melodramat), Bartkiem Konopką (Trójka do wzięcia) oraz Andrzejem Wajdą (Katyń).

PAWEŁ SZYMAŃSKI – muzyka

Kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie studiował pod kierunkiem Włodzimierza Kotońskiego i Tadeusza Bairda. Stypendysta m.in. Deutscher Akademischer Austauschdienst w Berlinie, laureat wielu nagród i wyróżnień. Jako autor muzyki filmowej zadebiutował w 1980 r. kompozycją do Zajęć dydaktycznych Ryszarda Bugajskiego. Wykorzystany przez Joannę Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze w filmie Plac Zbawiciela fragment Ulic Babilonu – utworu powstałego do spektaklu Zaratustra Krystiana Lupy - przyniósł mu nagrodę na FPFF w Gdyni. Twórca muzyki do Korowodu w reżyserii Jerzego Stuhra.

ANNA BAUMGART – scenografia, kostiumy bohaterów

Urodzona we Wrocławiu. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Rzeźbiarka, fotograf, performerka, malarka i artystka wideo. Jej prace prezentowane były na kilkudziesięciu wystawach w kraju i za granicą (między innymi: Drezno, Berlin, Budapeszt, Wiedeń). Zyskała rozgłos za sprawą cyklu wideo Prawdziwe?, w którym wmontowała swoją postać w kadry klasycznych filmów (Lecą żurawie, Miś).

O filmie

ŚRODA CZWARTEK RANO to fabularny debiut znanego z dokumentalnej twórczości Grzegorza Packa - laureata m.in. Grand Prix Krakowskiego Festiwalu Filmowego w 2001 roku za film Jestem zły, który został także zaliczony do 10 najlepszych obrazów w kategorii Current Affairs PRIX EUROPA. Akcja jego pełnometrażowego debiutu rozgrywa się w ciągu jednej, szczególnej doby

– w rocznicę Powstania Warszawskiego. Bohaterowie filmu – Tomek i Teresa

– poznają się, odbywają włóczęgę po mieście, miejscach przesyconych symboliką, wspomnieniami, w pewnym sensie śmiercią. Grają nieustannie przed sobą nawzajem, przybierają maski, kreują pozy. Wszystko po to, by uciec przed odpowiedzią na poważne pytania, właściwie i paradoksalnie takie same, jakie zadawali sobie ich rówieśnicy wyruszający do powstania. On jest zraniony po odejściu dziewczyny. Ale czy porzuciła go naprawdę? Ona to wulkan energii, zmieniający się jak kameleon, jak gdyby chciała spróbować wszystkiego i bała się, że zabraknie jej czasu. Czy słusznie? Czy rozbudzona dopiero co miłość pomoże im obojgu choć na chwilę odnaleźć spokój?

Oto, co o filmie napisał krytyk, Konrad J. Zarębski:

Trudno o prostszą fabułę: chłopak spotyka dziewczynę, spędza z nią dwadzieścia czy trzydzieści godzin, kiedy przyjdzie pora rozstania oboje będą inni - lepsi, a na pewno bardziej dojrzali. Formuła prosta, ale - zastanawiające - jak bardzo pojemna. W ciągu niespełna 80 minut debiutancki film Środa czwartek rano Grzegorza Packa dotyka mnóstwa spraw – opowiada o młodych, o starych, o stosunku obu pokoleń do historii, pokazuje dzisiejszą Warszawę w różnych jej przejawach, podejmuje ważkie kwestie etyczne, uczy miłości, życia i śmierci, a także – nadawania różnym sprawom właściwego znaczenia. To dużo, nawet bardzo dużo. Z drugiej jednak strony nie sposób odmówić temu filmowi autentyczności: zarówno miasto, podpatrywane przez prowadzoną z ręki kamerę Bogumiła Godfrejowa, jak i chodzący jego ulicami ludzie są prawdziwi, dlaczego wiec i problem, jaki się tu pojawi, nie miałby być naturalny? Odtrącony przez dziewczynę dwudziestolatek nie widzi przed sobą przyszłości, gwałtownie zmienia swoje plany, prowokuje los. Potłuczony trafia do szpitala, na korytarzu spotyka zachowującą się bardzo bezpośrednio nastolatkę. Razem wędrują przez miasto, celebrujące właśnie kolejną rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego. Wieczór spędzony w towarzystwie byłych powstańców to dobra okazja, by postawić pytanie, jakie zapewne padało wtedy, w sierpniu 1944 roku: czy zabiłbyś człowieka, który cię o to poprosi? Współczesna Warszawa – miasto tętniące życiem przez 24 godziny na dobę, pełne ludzi, których stać na nieszablonowe zachowanie się – nie sprzyja udzielania odpowiedzi na tak drastycznie postawioną kwestie. Ale to pytanie powróci w ciągu kilku następnych godzin – z palącą aktualnością, wymuszając – i na bohaterach filmu, i na widzach

– potrzebę zajęcia stanowiska. Historia opowiedziana w tym filmie jest podobno prawdziwa. Aby zachować prawdopodobieństwo, wymagała naturalności zachowania pary głównych bohaterów. Paweł Tomaszewski i Joanna Kulig to młodzi aktorzy, koledzy z jednego roku i niedawni absolwenci krakowskiej PWST, na początku twórczej drogi. Zagrali siebie – reprezentantów współczesnej młodzieży – raz zagubionych w wielkim mieście, innymi razem badających granice właściwej ich wiekowi swobody. Szczególnie przekonująca jest Joanna Kulig – jako dziewczyna, która z racji ukrywanej przed światem tajemnicy pozwala sobie na więcej: to jedna z tych aktorek, które pokocha każda kamera. Jej partner wpisuje się w obraz wielkiego miasta – subiektywny może, ale i prawdziwy, choć nakreślony inaczej niż choćby w Warszawie Dariusza Gajewskiego, gdzie przewijają się podobne jak w filmie Packa motywy. Nie jest to jednak wizja poety, szukającego ukrytej magii wśród problemów ludzi ciągnących do wielkiego miasta, ale wizja dokumentalisty – reżyser ma w dorobku kilka znaczących filmów dokumentalnych – który stara się uchwycić puls miasta, fotografując zarówno Stadion Dziesięciolecia, powstańcze groby, nocne autobusy, jak i cichnące na chwilę miasto o świcie. Taka właśnie jest Warszawa, tacy są jej mieszkańcy – zarówno ci, którzy stanęli do walki w Godzinie W, jak i ci, którzy dziś wędrują przez miasto w poszukiwaniu dojrzałości i sensu życia.

Streszczenie

Dwoje młodych "powstańców" w dzisiejszej Warszawie - mieście z biało czerwoną dziurą w brzuchu - rozciągniętym między współczesnością a historią, między życiem a śmiercią. Kłamią, nie mówią prawdy, mylą tropy. Ich problemem jest czas. Dlaczego? Grzegorz Pacek

W środę rano Tomek straci mieszkanie. Rozstanie się z dziewczyną. Zrani kogoś, kto go kocha. Będzie miał wypadek. Znajdzie się w szpitalu. Nie poleci do Nowego Jorku. W środę przed południem pozna Teresę. W ciągu dnia pokażą sobie swoją Warszawę. Założą kilka masek. Odwiedzą kilka miejsc. W środę wieczorem, tylko na chwilę, przestaną grać. W środę w nocy wynajmą hotelowy pokój. Tej nocy zdarzy się coś ważnego.

W czwartek rano niebo zawali się im na głowę. W czwartek rano okaże się, że ona nie kłamała bez powodu, a on pokochał kogoś naprawdę.

Zabił byś kogoś, gdyby cię o to poprosił?

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

Fabuła

Multimedia

Pozostałe

Proszę czekać…