Pułkownik Ludlow zamieszkuje wraz z trzema synami odludne tereny Montany. Każdy z chłopców jest inny. Alfred jest bardzo rozsądny, Tristan to buntownik, a Samuel to romantyczny idealista. Pewnego dnia Samuel przywozi do domu narzeczoną. Kobieta wprowadza ogromne poruszenie w szeregach męskiej rodziny. Wybucha I wojna światowa i mimo sprzeciwów ojca chłopcy wyruszają do Europy.

Głosy prasy

Szóstka z plusem. Wspaniały, humanistyczny film, który trzeba zobaczyć. Aktorzy, reżyser, kompozytor i autor zdjęć zasłużyli na Oscary. GARY FRANKLIN, KCOP - TV

Wichry namiętności to romantyczny, epicki film, który porywa swoją wielkością. Poddaj się mu. CHARLA KRUPP, Glamour

Wichry namiętności to bez cienia wątpliwości jeden z najlepszych filmów roku. Porywające, przepełnione pasją epickie widowisko. JEANNE WOLF, Jeanne Wolf's Hollywood

Jeden z najlepszych filmów nie tylko tego roku. Wspaniały i zapierający dech w piersiach. ALAN SILVERMAN, Voice of America

Cudownie zajmująca epicka opowieść, błyskotliwie zagrana i wyreżyserowana. PAUL WUNDER, WBAI Radio

Wszystko, czego oczekujesz idąc do kina: wielkie aktorstwo, wspaniała fabuła i piękne obrazy. Ten film poruszy cię - uczta dla oczu, uszu i serca. JOY BROWNE, WOR Radio

O filmie

Wichry namiętności zostały powitane z ogromnym zainteresowaniem przez amerykańską prasę i publiczność kinową. Nie ulega wątpliwości, że długo oczekiwana adaptacja noweli Jima Harrisona należy do najambitniejszych i najbardziej prestiżowych przedsięwzięć kina ostatnich lat. Film łączy sagę rodzinną z epickim widowiskiem i porywającą opowieścią o skomplikowanych losach jednostki wybijającej się ponad otoczenie. Z jednej strony mamy więc w Wichrach namiętności opowieść o rodzinie, patriarchalnym ojcu i jego trzech synach, z których każdy reprezentuje odmienną postawę wobec życia. Z drugiej strony film przedstawia burzliwe dzieje młodego człowieka niepogodzonego ze światem i samym sobą, szukającego własnej drogi przez życie i doświadczającego zarówno klęsk jak i chwil tryumfu. Fabułę filmu rozegrano na szerokim tle opisującym przemiany społeczne i cywilizacyjne, rewolucję przemysłową i szok, którym była dla świata I wojna światowa.

Wraz z Wichrami namiętności powraca na ekrany wielka epika filmowa, która zapisała się w historii kina filmami tak słynnymi jak Olbrzym z Elizabeth Taylor, Jamesem Deanem i Rockiem Hudsonem czy Jak zdobyto Dziki Zachód z Jamesem Stewartem, Henry Fondą i Gregory Peckiem. Ich sukces polegał na wyrazistych portretach bohaterów i umiejętnym łączeniu widowiskowych sekwencji zbiorowych i kameralnych scen psychologicznych relacjonujących wewnętrzne przeżycia bohaterów. Tak też zbudowana jest narracja w Wichrach namiętności. Obok scen z pola walki I wojny światowej opowieść zawiera wiele momentów, które w pełni wykorzystują możliwości wspaniałej obsady. Anthony Hopkins po raz kolejny daje świadectwo, że należy do najwybitniejszych aktorów filmowych świata. Obok niego świetne kreacje tworzą Aidan Quinn i Henry Thomas, ale największe pochwały należą się Bradowi Pittowi i Julii Ormond. Dzięki rolom w Wichrach namiętności i Wywiadzie z wampirem Brad Pitt stał się "najgorętszym" nazwiskiem Hollywood, a Julię Ormond uważa się powszechnie za największe aktorskie odkrycie ostatnich miesięcy. W bieżącym roku Wichry namiętności otrzymały trzy nominacje do Oscara, za zdjęcia, dźwięk i scenografię, a w ciągu zaledwie dwóch pierwszych miesięcy wyświetlania w USA i Kanadzie do kas kinowych wpłynęło blisko 60 mln dolarów.

Realizacja

Reżyser Edward Zwick i producent Marshall Herskovitz marzyli o przeniesieniu na ekran noweli Jima Harrisona od momentu jej wydania w latach siedemdziesiątych. Jej lektura była bardzo poruszającym doświadczeniem, które zachowało swoją moc przez wszystkie te lata prób przeniesienia jej na ekran. - mówi Edward Zwick. - To wielka, mroczna, piękna i bogata kronika rodzinna, jednocześnie wspaniała opowieść i rodzaj medytacji na temat upokorzenia i godności człowieka. Marshall Herskovitz, który studiował średniowieczne sagi islandzkie, wskazuje podobieństwa pomiędzy nimi a nowelą i scenariuszem: W starych opowieściach nigdy nie wiadomo, co się wydarzy, los nigdy nie jest jasny ani przewidywalny. To niepokojące, a zarazem ekscytujące uczucie. Odnalazłem je w książce Harrisona.

O grającym rolę Williama Ludlowa Anthony Hopkinsie Edward Zwick mówi: Ma on obsesję doskonałości, poloru, zmysłu samokontroli i poważania dla innych, które to cechy tak dobrze charakteryzują pułkownika Ludlowa. W momencie, gdy Hopkins pojawiał się na planie, czuło się jego autorytet moralny. Dzięki Wichrom namiętności Anthony Hopkins mógł spełnić wieloletnie marzenie o zmierzeniu się z amerykańską tradycją: Byłem wielkim fanem Johna Forda. Dziki Zachód i wielkie widowiska ekranowe mają w sobie coś romantycznego. Pułkownik Ludlow jest mądrym człowiekiem. Swoją wiedzę zdobył poprzez bolesne i gorzkie doświadczenia, ponieważ jako żołnierz oglądał rzeź niewinnych. Przybył tu szukając jaśniejszej przyszłości i spokoju ducha. Tego też pragnie dla swojej rodziny. Brad Pitt, który zyskał reputację jednego z najbardziej charyzmatycznych i wszechstronnych aktorów współczesnego kina, był idealnym kandydatem do roli "niespokojnego ducha" Tristana. Kręcenie filmów to bardzo wyczerpujące doświadczenie, lepiej więc podejmować się pracy nad projektami, które coś dla ciebie znaczą, tak jak to było w przypadku Wichrów namiętności - mówi Brad Pitt. - To bardzo prawdziwa opowieść o życiu, śmierci i wędrówce przez życie. Widzę w tym głęboki sens.

Jim Harrison, autor noweli: opisuje Tristana jako "siłę natury, żywioł" - mówi reżyser Edward Zwick. - Inną sprawą jest opisać taką postać, inną znaleźć kogoś, kto mógłby ją zagrać. Aby wykreować bohatera epickiego w typie Tristana, trzeba skupić się zarówno na ranach, których doświadcza, jak i na jego triumfach. Brad Pitt miał bardzo silne, intuicyjne zrozumienie dla tej postaci. Myślę, że w nim samym jest wiele z Tristana. Wiem, że postawił sobie zadanie, aby ukazać zarówno mroczniejsze strony charakteru Tristana, jak i jego wymiar romantyczny. Partnerem Brada Pitta jest Aidan Quinn, grający rolę pełnego rezerwy Alfreda Ludlowa. Rodzina to zarazem najgorsza i najlepsza rzecz na świecie. - mówi Aidan Quinn. - Tragedią Alfreda jest to, że trudno mu przyszło zdobyć akceptację ojca i to, że ma obsesję na punkcie kobiety, której nie jest w stanie całkowicie zdobyć. Prawdopodobnie to właśnie sprawia, że zostaje oficerem, a potem wpływowym kongresmanem. Edward Zwick mówi: Dwaj bracia, Alfred i Tristan, zostają rywalami walcząc nie tylko o błogosławieństwo ojca, ale także o względy kobiety. Wiąże ich skomplikowana miłość braterska, a Aidan Quinn jest w każdym calu równie wspaniały, równie pociągający i równie wyrazisty co Brad Pitt. Bez tego, co dzieje się pomiędzy nimi, nie byłoby filmu.

Celem braterskiej rywalizacji jest piękna Susannah, którą gra Julia Ormond. Pełna życia i ogłady Susannah pojawia się na ranczo, gdzie natychmiast adaptuje się do wymogów farmerskiego życia i oczarowuje wszystkich członków rodziny. Susannah zaczyna wznosić podwaliny tak zwanego "cywilizowanego społeczeństwa", a kiedy jej wysiłki nie przynoszą efektów, odkrywa mroczniejsze strony samej siebie. - mówi Julia Ormond. - Susannah jest zafascynowana Tristanem, ponieważ wybrał on inną drogę niż Samuel i Alfred. Tristan nie ma w stosunku do niej żadnych wymagań natury społecznej i towarzyskiej: pozwoli jej być całkowicie wolną i akceptuje ją taką, jaka jest. Ze wszystkich bohaterów Susannah i Tristan mają w sobie najwięcej pasji, to im dane będzie doświadczyć wszystkich stron życia. Ludzie nieustannie walczą, aby doświadczyć pełni. W rzeczywistości nigdy jej nie doświadczamy, niekiedy na moment zbliżamy się do niej, aby potem znów ją utracić. Przygotowania do realizacji pozwoliły Edwardowi Zwickowi: na luksus akademickich badań, które uwielbiałem, zanim zostałem filmowcem. Nasza opowieść opisuje kres niezależnej i samodzielnej Ameryki, zmienionej na zawsze przez I wojnę światową i rewolucję przemysłową. Ważne było, aby film nie przedstawiał oschłego, dosłownego opisu, ale uchwycił subiektywnego ducha tamtych czasów. Nasza droga wiodła zatem poprzez materiały źródłowe, korespondencję historyczną, dzienniki i wielogodzinne dyskusje z ekspertami specjalizującymi się w tamtej epoce.

Szczęśliwym zbiegiem okoliczności jeden z takich ekspertów znalazł się w obsadzie Wichrów namiętności. Gordon Tootoosis dorastał w rezerwacie Poundmaker Indian Reserve w Saskatchewan w Kanadzie i wychowany został w tradycji kulturowej plemienia Plains Cree. Znany jako gawędziarz ludowy Tootoosis pomógł Bradowi Pittowi opanować podstawy języka Cree i umożliwił mu udział w radach plemiennych. Przygotowując się do roli narratora opowieści Tootoosis czerpał wiedzę z doświadczeń swojego dzieciństwa. Do szkoły poszedłem dopiero w wieku lat dziewięciu. W domu mieszkali z nami sędziwi, pozbawieni własnych rodzin starcy i to oni byli naszymi nauczycielami. - mówi Gordon Tootoosis. - Dzięki nim poznałem wiele opowieści. Nie były to mity, ale historie o ludziach sprzed pięciuset lat, historie, które przekazywano z pokolenia na pokolenie.

Wielkim wyzwaniem dla twórców okazało się: znalezienie plenerów, które złożyłyby się na obraz tamtej epoki. - mówi producent Patrick Crowley. - Pozostało tak niewiele nieskażonej przestrzeni. Bardzo trudno jest znaleźć krajobraz, który nie uległ uprzemysłowieniu. Niektóre sceny powstały w okolicach Vancouver, większość jednak nakręcono w rezerwacie Stoney Indian Reserve w pobliżu Calgary w stanie Alberta. Spędziliśmy niezwykłe dwa dni oglądając okolicę z lotu ptaka: Montanę, Glacier National Park i Calgary. - mówi Edward Zwick. - Ostatecznie osiedliśmy w niezwykłym miejscu, rezerwacie Indian ograniczonym rzeką i wspaniałymi szczytami gór, którego przestrzenie rozciągały się aż po horyzont. Zadanie zrekonstruowania rancza Ludlowów powierzono projektantce scenografii Lilly Kilvert. Lilly posiada zdumiewającą intuicję. - mówi producent Marshall Herskovitz. - Dzięki niej widz rozumie, że Dziki Zachód zasiedlali emigranci, a style architektoniczne zapożyczano z najróżniejszych zakątków świata. Lilly Kilvert zdecydowała się na styl rosyjski i spędziła wiele czasu studiując dokumentację fotograficzną domostw z Syberii. Ornamentacją okien i samą bryłą budynku dom Ludlowów różni się od tych, które budowano w Ameryce. - mówi producent Patrick Crowley. - Ranczo ma swój własny, niepowtarzalny styl. Bohaterowie nie są zwykłymi ranczerami czy farmerami. Pułkownik Ludlow jest człowiekiem głęboko mądrym, kimś wyjątkowym w tamtej części świata. Dla aktorów grających role synów pułkownika największym wyzwaniem okazały się sceny bitewne I wojny światowej. Odpalano pociski, mnożyły się wybuchy. Było to tak realne, że aż straszne. - mówi Aidan Quinn. - W scenie przeprawy przez bagno otaczał nas brud, piach i fruwające w powietrzu strzępy mchu.

Wielkich przygotowań wymagały sceny bitwy pod Ypres. Na otwartej prerii wykopano okopy, w których następnie umieszczono ładunki wybuchowe. Symulowały one ogień artyleryjski. Biegnących przez pole walki statystów katapultowano ze specjalnych ramp. Dzięki temu wyglądali, jakby raził ich pocisk. W realizacji tych sekwencji brało udział przeszło 800 statystów. Wielu z nich było potomkami żołnierzy, którzy walczyli w kanadyjskim regimencie we Francji w roku 1915. Edward Zwick zdobył doświadczenie podczas realizacji Glory. Dzięki temu mogliśmy nakręcić sceny batalistyczne w krótkim czasie. - mówi Patrick Crowley. - Niekończące się eksplozje i tłumy ludzi biegnących przez pole walki nie wystarczą. Aby uczestniczyć w dramacie, a nie tylko widowisku, musisz być razem z głównymi bohaterami. Kiedy zaczynaliśmy realizację, autor zdjęć John Toll powiedział: "Mamy wspaniałe plenery, sprzęt, pirotechnikę, ale sednem tego filmu jest rodzina. Istotą tego filmu jest kreacja i o tym musimy pamiętać". Mamy wspaniałe ujęcia ludzi sunących przez prerię, ale mamy także bardzo emocjonalne, intymne i porywające sceny. Dzięki temu, jak sądzę, ludzie będą chcieli zobaczyć ten film. Reżyser Edward Zwick podsumowuje: To wspaniała opowieść, wypełniona akcją, napięciem, romansem i dramatem, wszystkim tym, czego oczekujesz od filmu.

Treść

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Niektórzy ludzie z wielką jasnością słyszą swe wewnętrzne głosy i żyją zgodnie z tym, co usłyszą. Tacy ludzie tracą zmysły. Albo stają się legendami.

Pierwsze dziesięciolecie dwudziestego wieku. Na samotnym ranczo położonym u stóp gór Montana żyje pułkownik William Ludlow i jego trzech synów. Pułkownik wystąpił z wojska na znak protestu przeciwko traktowaniu plemion indiańskich przez rząd Stanów Zjednoczonych, jego żona przed laty wyjechała do odległego miasta. Małżonkowie utrzymują ze sobą kontakt listowny. Każdy z trzech synów pułkownika reprezentuje inną postawę wobec życia. Najstarszy, Alfred, jest praktyczny, opanowany i pełen rezerwy, najmłodszy, Samuel, ma charakter młodego idealisty. Najbardziej intrygujący jest Tristan, dziki, niespokojny duch, wieczny buntownik szukający własnej drogi nawet za cenę klęsk i upokorzeń. Jako dziecko stoczył on walkę z niedźwiedziem, co według pierwotnych wierzeń ludów Ameryki jest zapowiedzią życia pełnego burz i niespodzianek. Wychowawcą Tristana jest Indianin One Stab, który wprowadza młodego człowieka w świat indiańskich wierzeń i tradycji.

Powracającemu z uniwersytetu Samuelowi towarzyszy narzeczona Susannah, której uroda i inteligencja zachwyca wszystkich członków rodziny. Tristan i Alfred są zaintrygowani narzeczoną brata, co zawiązuje pomiędzy nimi nić rywalizacji... Wybuch I wojny światowej jest szokiem dla świata Ludlowów. Pomimo kategorycznego sprzeciwu pułkownika, któremu dane było oglądać okrucieństwo wojny, Samuel decyduje się wyruszyć na front. W ślad za nim podążają Tristan i Alfred. Podczas walk we Francji Samuel zostaje zabity. Tristan dokonuje rytualnej zemsty na żołnierzach niemieckich zgodnie z indiańskim zwyczajem zapożyczonym od One Staba i pozostaje w Europie, aby opiekować się rannym Alfredem.

Po jakimś czasie na rodzinne ranczo Ludlowów powraca Alfred. Tristan zjawia się na chwilę, aby wkrótce znów zniknąć. Podczas jego pobytu pomiędzy nim, a Susannah rodzi się uczucie, ale interwencja Alfreda przyspiesza wyjazd Tristana. Podczas jego nieobecności Alfred zdobywa względy Susannah i żeni się z nią. Jego kariera polityczna powoli nabiera rozmachu ku wielkiemu niezadowoleniu pułkownika. W końcu Tristan powraca na stałe w rodzinne strony i żeni się z dziewczyną indiańskiego pochodzenia, którą znał od dzieciństwa. Nie zakończy to jednak burzliwych dziejów rodziny Ludlowów. Namiętność, szaleństwo, i śmierć sprawi, że jej członkom dane będzie doświadczyć spraw ostatecznych...

Więcej informacji

Proszę czekać…