Geronimo: Amerykańska legenda 1993

Geronimo: An American Legend

"Geronimo: Amerykańska Legenda" to film opowiadający o losach ostatniego wodza Indian, który poddał się władzy białych. Plemię Apachów, na polecenie amerykańskiego rządu, niechętnie osiedla się na nowym, wyznaczonym przez władzę, terenie. Nie wszyscy Indianie mogą przyzwyczaić się do życia na roli. Przykładem może być Geronimo… zobacz więcej

Reżyseria
Scenariusz
Aktorzy
, ,

Zwiastuny Zobacz wszystkie 1 zwiastun

Obsada Zobacz pełną obsadę

Jason Patric
jako Por. Charles B. Gatewood
Gene Hackman
jako Gen. bryg. George Crook
Robert Duvall
jako Dowódca zwiadowców Al Sieber
Wes Studi
jako Geronimo
Matt Damon
jako Por. Britton Davis
Rodney A. Grant
jako Mangas
Kevin Tighe
jako Gen. bryg. Nelson Miles
Steve Reevis
jako Chato
Carlos Palomino
jako Sierżant Turkey
Victor Aaron
jako Ulzana
Stuart Proud Eagle Grant
jako Sierżant Dutchy
Stephen McHattie
jako Schoonover

Fabuła

"Geronimo: Amerykańska Legenda" to film opowiadający o losach ostatniego wodza Indian, który poddał się władzy białych. Plemię Apachów, na polecenie amerykańskiego rządu, niechętnie osiedla się na nowym, wyznaczonym przez władzę, terenie. Nie wszyscy Indianie mogą przyzwyczaić się do życia na roli. Przykładem może być Geronimo (Wes Studi), który nie jest w stanie zaakceptować takiego życia. Kiedy rząd nie wywiązuje się z obietnic i podejmuje niepotrzebne działania, Geronimo wraz z niewielką grupą towarzyszy ucieka z niewoli białych i postanawia walczyć o swoje prawa. W pościg za uciekinierami ruszają: młody oficer Gatewood (Jason Patric), niezwykle doświadczony i sprytny tropiciel Al Sieber (Robert Duvall) oraz świeżo upieczony absolwent szkoły wojskowej Britton Davis (Matt Damon). Tymczasem dzięki znakomitej znajomości terenu, niezwykłej odwadze i niecodziennej pomysłowości Geronimo - ostatni wielki wódz plemienia Apachów przez długi czas wymyka się z pogoni i unika kolejnych zasadzek, wyśmiewając tym samym bezradność rządu oraz upominając się o coś, co prawowicie należy się jego plemieniu. opis dystrybutora

Gatunek
Dramat, Historyczny, Western
Słowa kluczowe
samobójstwo, wojna, rasizm, koń zobacz więcej

Zobacz także

Szczegóły

Premiera
1993-12-10 (świat)
Kraj produkcji
USA
Wiek
od 12 lat
Czas trwania
115 minut

Recenzje

Legenda o "czerwonym" bracie Ablu 7
  • 2006-12-03
  • napisana przez
  • zobacz wszystkie moje recenzje

Walter Hill, uznany reżyser i scenarzysta filmów akcji, dramatów, westernów i dreszczowców, (Champion, 48 godzin, Wojownicy, Śmiertelne manewry) wysoko notowanych u publiczności, oraz producent i scenarzysta między innymi serii „Obcego”, wraz z zespołem scenarzystów: Johnem Miliusem (Dirty Harry, Magnum Force, Jeremiah Johnson, Czas Apokalipsy, 1941, Miami Vice, Conan Barbarzyńca), Larrym Grossem (48 godzin, MacGyver, Chińska szkatułka, Prawdziwa zbrodnia, Okno na podwórze), operatorem Lloydem Ahernem, pracującym z Hillem przy wielu produkcjach, oraz trzema doświadczonymi montażystami (co wskazuje na trudność projektu) podjęli się nie lada zadania, które zaowocowało niezłym efektem końcowym.

Z prawdziwie epickim rozmachem stworzyli wspólnie filmową opowieść o jednej z najbarwniejszych postaci „Dzikiego Zachodu” (obok Billy the Kida, Buffalo Billa, wodza Dakotów "Tatanka Yotanka", Siedzącego Byka i Wyatta Earpa) – Geronimo, wodzu Indian Chiricahua, plemienia należącego do grupy Apaczów Mescalero, przywódcy jednej z ostatnich grup wojowników najdłużej stawiającej opór amerykańskiej armii. Wraz z innym sławnym wodzem Cochisem (znanym z filmu „Złamana strzała”) walczył zaciekle przeciw Meksykanom i białym najeźdźcom, aż do 1892 roku, gdy w Arizonie został utworzony rezerwat Chiricahua dla Apaczów Cochise'a. Geronimo uciekł z rezerwatu i przyłączył się do innego indiańskiego wodza, Victorio. Potem został ujęty i osadzony w więzieniu. Po zwolnieniu wrócił wspólnie z Victorio na wojenna ścieżkę, walcząc znowu na dwóch frontach z Meksykanami i z białymi żołnierzami.

W tym momencie historii rozpoczyna się narracja filmu. W celu przywrócenia spokoju na zajętych przez USA byłych terenach indiańskich, rząd wysyła oddział kawalerii dowodzony przez generała George’a Crooka (Gene Hackman), przyjaźnie nastawionego do Indian, zwanego przez nich „Siwym Wilkiem”. Dzięki jego umiejętnym negocjacjom, Geronimo i część zbuntowanych Indian wróciła do rezerwatu, aby rok później go opuścić i znowu grasować po okolicznych miejscowościach, mordując każdego, kogo napotkali na swej drodze. Generał Crooke nie widząc wyjścia z sytuacji podaje się do dymisji, a na jego miejsce wyznaczony jest generał Nelson Miles (Kevin Tighe), którego przedstawiono w filmie jako człowieka bezwzględnego i pozbawionego honoru. Przez pół roku kawalerzyści pod jego dowództwem bezskutecznie usiłowali trafić na ślad Geronimo i jego 38 wojowników, i dopiero dzięki negocjacjom przyjaciela Geronimo, porucznika Gatewooda (Jason Patric) przy pomocy wytrawnego tropiciela Ala Siebera (Robert Duvall) i młodego porucznika Davisa (Matt Damon) udaje się skłonić go do dobrowolnego poddania się generałowi. Resztę życia Geronimo spędza w rezerwacie.

Film jest udaną pod każdym względem, zarówno narracyjnym jak też aktorskim i technicznym, próbą rozliczenia się z niechlubnym w historii amerykańskiej demokracji rozdziałem dotyczącym indiańskiego holocaustu, który pokrótce można opisać tak: Indianie zostali wyparci z większości należącego do nich terenu, wymordowano opornych, a z reszty zrobiono rozbitych psychicznie i uzależnionych od alkoholu "rolników".

Nie sprawia trudności zgodzić się z krytykami amerykańskiej historii (patrz również "Jesień Cheyennów" Forda), że ichniejsza demokracja i jej wzniosłe deklaracje zostały utrwalone krwią indiańskich autochtonów. W „Lśnieniu”, innym filmie podejmującym drażliwy temat eksterminacji Indian, Kubrick w aluzyjny i niezwykle zawoalowany sposób nawiązuje do tej zbrodni, gdzie „budowla” amerykańskiej demokracji zostaje postawiona na indiańskim cmentarzu. W hotelu wiszą w charakterze dekoracji indiańskie totemy i symbole, a przez jego hole przelewają się hektolitry krwi, która woła o pomstę, jak krew Abla, przypominając żywym swoją krzywdę, podczas, gdy główny bohater w amoku snuje się korytarzami tkwiąc w przeszłości, w pamiętnym dla Ameryki (o ironio, pamiętnym również dla Indian) dniu 4 lipca – gdy w hotelu celebrowane jest Święto Niepodległości. Kubrick umieszczając na samym wstępie filmu „Dies Irae”, średniowieczną sekwencję do biblijnego, apokaliptycznego tekstu o nieuchronnie nadchodzącym sądzie bożym, sugeruje iż zbrodnie te nie ulegają przedawnieniu. W „Lśnieniu” – biały człowiek, dla którego jego rasa staje się brzemieniem grzechu, kończy jako szaleniec, potępiony dozorca uwiązany na wieki do przeklętego miejsca, spisujący historię siedząc na indiańskim grobie. W „Geronimo” – szaleństwem jest buta amerykańskiego generała, bez żenady łamiącego dane Indianom przyrzeczenia, uważając się jednocześnie za sprawiedliwe ramię amerykańskiej demokracji. Nie wiadomo, które szaleństwo jest bardziej niebezpieczne.

Geronimo, który pod koniec życia został chrześcijaninem, w drodze do rezerwatu zadaje pytanie: gdzie był nasz Bóg, gdy biali ludzie odbierali nam ziemię i życie? Gdyby wówczas znał biblijną historię o Kainie i Ablu, nie pytałby nadaremnie.

Polecam oba filmy, najlepiej jednocześnie - ku przestrodze.

2 z 2 osoby uznało tę recenzję za pomocną.
Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie

Komentarze 0

Avatar square 200x200

Współtworzą