Ksiądz

6,0
Niedawno zakończyła się wojna między wampirami a ludźmi, którzy pokonali bestie dzięki wyszkolonym do zabijania księżom. Jednak wampiry znowu powróciły, zabijając rodzinę jednego z pogromców. Jest to początek planu zemsty nocnych istot.

Ksiądz

Zahartowany w walce samotny wojownik wyrusza na ryzykowną wyprawę, aby ocalić młodą dziewczynę przed atakiem bandy krwiożerczych wampirów. Reżyserii tego niezwykłego wizualnie filmu zrealizowanego w technice 3D, którego akcja rozgrywa się w post-apokaliptycznej rzeczywistości, podjął się Scott Stewart. Po stuleciach brutalnej wojny, ludzie pokonali swojego największego wroga – wampiry. Pozostałe przy życiu potwory zostały odesłane do odizolowanych rezerwatów, a ludzie znaleźli schronienie w murach miast rządzonych przez Kościół. Księża – wyszkoleni wojownicy biorący udział w wojnach z wampirami, wykonują teraz podrzędne prace i żyją w odosobnieniu oznaczeni tatuażami i unikani przez sąsiadów. Kiedy weteran walk, Ksiądz (Paul Bettany) otrzymuje informację o porwaniu przez wampiry 18-letniej dziewczyny, prosi o zezwolenie wyruszenia jej na ratunek. Władze kościelne odrzucają jednak jego prośbę. Łamiąc wszystkie przysięgi, Ksiądz wyrusza na poszukiwania siostrzenicy. Do jego krucjaty dołącza narzeczony porwanej, świetnie radzący sobie z bronią Hicks (Cam Gigandet) oraz była wojowniczka, Kapłanka (Maggie Q) posiadająca niezwykłe umiejętności sztuk walki. Wkrótce wszyscy troje odnajdują pustynne miasto Jerycho i odkrywają oznaki nowego przerażającego zagrożenia. W filmie Ksiądz występują - Paul Bettany (Kod Da Vinci, Piękny umysł), Karl Urban (Władca pierścieni: Powrót Króla), Cam Gigandet (Zmierzch, Burleska), Maggie Q (Mission: Impossible III), Lily Collins (The Blind Side), Stephen Moyer (serial Czysta krew) oraz legendarny aktor Christopher Plummer (Piękny umysł, Dźwięki muzyki). Film, którego scenariusz oparto na serii popularnych komiksów autorstwa Min-Woo Hyunga, został wyreżyserowany przez Scotta Stewarta, współzałożyciela studia efektów wizualnych The Orphanage (Iron Man, Piraci z Karaibów: Skrzynia umarlaka, Sin City). Scenariusz - Cory Goodman. Produkcja - Michael De Luca (21, The Social Network), Joshua Donen (Spider-Man 4) i Mitchell Peck (Bio-Dome). Producenci wykonawczy - Glenn S. Gainor (Kwarantanna), Stephen H. Galloway, Stu Levy oraz Josh Bratman. Zdjęcia – nominowany do Oskara® Don Burgess, ASC (Forrest Gump, Spider-Man, Cast Away), scenografia - Richard Bridgland Fitzgerald (Resident Evil), montaż – nominowana do Oskara® Lisa Zeno Churgin, A.C.E. (Wbrew regułom, Brzydka prawda), kostiumy - Ha Nguyen (Maska), muzyka - Christopher Young.

O produkcji

Inspiracją ekranowej historii stała się 16-tomowa seria komiksów manhwa autorstwa koreańskiego artysty i pisarza Min-Woo Hyung. Seria, także nosząca tytuł Ksiądz, została wydana w Stanach Zjednoczonych przez jedno z czołowych wydawnictw TokyoPop. „Ksiądz jest mieszanką zachodniego i azjatyckiego stylu tworzenia komiksów,” mówi Stuart Levy, wydawca TokyoPop i jeden z producentów filmu. „W związku z tym, że Min-Woo Hyung bardzo interesuje się filmem, jego prace z założenia są bardzo filmowe.” Głównym wątkiem filmu Ksiądz jest uprowadzenie młodej dziewczyny. „Lucy jest dziewczyną z małego miasteczka, która dorastała na pustkowiu,” mówi scenarzysta Cory Goodman. „Chce zobaczyć więcej świata, ale wtedy pojawiają się wampiry. To właśnie jej porwanie sprawia, że bohater filmu Ksiądz decyduje się opuścić mury miasta, aby jej pomóc”. Historia Goodmana opowiadająca o świecie spustoszonym przez odwieczną wojnę między ludźmi i wampirami, zwróciła uwagę producenta Mitchella Pecka. Chociaż Peck nie jest fanem filmów science-fiction ani horrorów, nie był w stanie oprzeć się dziwnemu światu stworzonemu przez Goodmana. „Cory połączył ze sobą tak niezwykłe pomysły, że czytanie tego scenariusza było prawdziwą przyjemnością,” mówi. Kiedy producenci zdecydowali się zaangażować reżysera Scotta Stewarta, ten był już po lekturze zarówno komiksu jak i scenariusza Goodmana. „Od jakiegoś czasu byłem fanem tego scenariusza,” mówi Stewart. „Cory stworzył niezwykle interesującą mitologię i fascynujących bohaterów. Dla mnie była to opowieść o poświęceniu i żołnierzach, którzy wyruszają na wojnę, wierząc, że walczą o coś szlachetnego. Tymczasem życie toczy się bez nich. Zamiast zostać bohaterami zostają wyrzuceni poza nawias społeczeństwa. Właśnie taki los spotkał księży.” Reżyser dostrzega w opowieści Goodmana silną analogię z okresem po wojnie wietnamskiej. „Księżą poświęcili rodziny i indywidualność. Nie mają już nawet imion. Pokolenie, dla którego walczyli nie jest już takie wspaniałe. Czy o to właśnie walczyli? Ich poświęcenie stało się dla mnie punktem odniesienia,” twierdzi reżyser. Zanim rozpoczęła się produkcja filmu Ksiądz, filmowcy poprosili o błogosławieństwo twórcę komiksu Min-Woo Hyunga. Artysta przyleciał z Korei do Hollywood, aby spotkać się z realizatorami i przedyskutować koncepcję filmu. „Obawiałem się tego, jakie mogą być jego oczekiwania,” przyznaje Stewart. „Film znacząco odbiega od komiksu. Nasza historia, na przykład, rozgrywa się w przyszłości podczas gdy akcja komiksu – w przeszłości.” „Niepokoiła nas jego pierwsza reakcja,” mówi wydawca i producent Levy. „Min-Woo jest bardzo poważnym facetem. Przyjrzał się koncepcji artystycznej filmu i natychmiast ją zrozumiał. Był tym bardziej spokojny, wiedząc, że Scott jest jednym z założycieli studia efektów wizualnych Orphanage. Zresztą wszyscy mamy ogromny szacunek do tego, co robi Scott i wiemy, że wniesie on swoją niezwykłą wizję do tego projektu.”

Realizatorzy

SCOTT STEWART (reżyseria) w roku 2010 wyreżyserował thriller Legion, w którym wystąpili m.in. Dennis Quaid i Paul Bettany. Jest także współautorem czterech części komiksu Legion: Prophets. Także aktywny producent oraz specjalista od efektów wizualnych, Stewart jest współzałożycielem firmy The Orphanage, która stworzyła efekty wizualne do m.in. takich przebojów jak Iron Man, Piraci z Karaibów: Skrzynia umarlaka (Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest), Sin City czy Hellboy. Przed założeniem własnej firmy, Stewart pracował dla Industrial Light and Magic George'a Lucasa i przygotował efekty m.in. do Mrocznego widma (Star Wars – Episode One: The Phantom Menace) i Zaginionego świata (Lost World: Jurassic Park).

Uhonorowany nominacją do Oskara® za zdjęcia do filmu Forrest Gump, DON BURGESS, ASC (zdjęcia) wziął udział w realizacji m.in. takich obrazów jak Księga ocalenia (The Book of Eli), w którym wystąpili Denzel Washington, Mila Kunis i Gary Oldman, The Polar Express, Cast Away: Poza światem (Cast Away), Co kryje prawda (What Lies Beneath), Kontakt (Contact), Zaczarowana (Enchanted), Spider-Man, Terminator 3: Bunt maszyn (Terminator 3: Rise of the Machines), Eight Below, Nie wszystko złoto, co się świeci (Fool’s Gold), Zapomnij o Paryżu (Forget Paris).

CHRISTOPHER YOUNG (muzyka) skomponował muzykę do ponad 100 bardzo różnorodnych gatunkowo filmów. W jego dorobku znajdują się horrory - Hellraiser i Klątwa (The Grudge), dramaty - The Hurricane, Morderstwo pierwszego stopnia (Murder in The First), Kroniki portowe (The Shipping News), komedie – Pewnego razu w Rzymie (When in Rome) i filmy akcji – Ghostrider, Spiderman 3. Young współpracował także ostatnio ze zdobywczynią Grammy Natalie Cole przy nagrywaniu piosenki do dramatu The Black Tulip.

Świat Księdza

Oto, co wiadomo:

Zawsze był człowiek…

i zawsze były wampiry.

Na potrzeby filmu Ksiądz, Cory Goodman i Scott Stewart wykreowali rzeczywistość, której zadaniem było wyjaśnienie, w jaki sposób świat podobny do tego w którym żyjemy, ale jednocześnie całkowicie obcy, stał się miejscem walki dwóch odmiennych ras. Zmagający się z olbrzymim zagrożeniem, ludzie zamknęli się w otoczonych murami miastach rządzonych przez duchowieństwo. Do walki z wampirami została wyszkolona specjalna kasta elitarnych i brutalnie skutecznych wojowników - księży. „Księża w naszym filmie nie mają nic wspólnego z tymi, których znamy,” mówi Stewart. „Przypominają raczej wojowników Jedi. Są żołnierzami Kościoła wyszkolonymi w sztuce zabijania wampirów. Chociaż mogłoby się wydawać, że bycie takim wojownikiem to wielka sprawa, zostali oni zabrani rodzinom i zakazano im wchodzić w jakiekolwiek związki. Stawali się swego rodzaju mnichami.” Wybrani przez duchownych jeszcze w dzieciństwie, księża poświęcili swoje życie walce z wampirami. Ich styl walki to śmiertelna kombinacja sztuk walki i nadnaturalnych zdolności. „Księża mogą więcej niż zwykli ludzie,” mówi aktor Paul Bettany, który wciela się w tytułową rolę. „Dzięki modlitwie jesteśmy w stanie zwolnić otaczający nas świat, jednocześnie cały czas poruszając się z taką samą prędkością.” Wykonując swoją pracę z bezwzględną skutecznością, Księża pozbyli się zagrożenia. Kilka pozostałych przy życiu wampirów zostało uwięzionych w strzeżonych „rezerwatach”, a większość populacji ludzkiej ciągle żyje w rządzonych przez duchownych miastach. „Miasta są totalitarną dystopią,” wyjaśnia Goodman. „W tym świecie Ksiądz jest jak wyszkolony członek oddziału Zielonych Beretów. Chociaż to właśnie dzięki niemu wojna została wygrana, teraz znajduje się na marginesie społeczeństwa.” Jedną z przeszkód, jaka stoi na drodze do integracji księży ze społeczeństwem jest znak, który kiedyś przynosił honor. Każdy z nich nosi na czole tatuaż w kształcie krzyża. „Teraz ten krzyż świadczy o grzechach wojny,” mówi Goodman. „To plama, której nie można zmyć.” W jednej z początkowych scen filmu, młody, naiwny chłopiec pyta Księdza, czy tatuaż boli. „I właśnie to sprawiło, że chciałem zrobić ten film. Nie sceny akcji czy efekty specjalne,” mówi Stewart. „Wspólnie z Paulem Bettany dużo rozmawialiśmy o tej scenie. Księża mieli niezwykły talent, zdolności, a teraz ludzie nawet nie siadają obok nich w autobusie. Wykonują podrzędne prace. Bardzo dużo stracili i nawet dzieci patrzą na nich jak na ciekawostki. W tej scenie widać, jak bardzo Ksiądz tęskni za kontaktem z ludźmi.” Wrogowie, z którymi walczą księża, są tak różni od swoich odpowiedników w literaturze, jak księża, od tych noszących koloratki w realnym świecie. Ze swoją przeźroczystą białą skórą, ostrymi kłami i pazurami wyglądają raczej jak stworzony przez Maxa Schrecka Nosferatu niż Edward Cullen w wykonaniu Roberta Pattinsona. Na potrzeby filmu stworzono także legendą dotyczącą wampirów. Ludzie, którzy zostają ugryzieni przez wampiry nie stają się nimi. Zamieniają się w blade, bezwłose stwory, które pracują w dzień na rozkaz wampirów. Ksiądz obawia się, że Lucy zostanie zamieniona właśnie w jednego z takich bezdusznych niewolników. A ponieważ nie ma na to lekarstwa, jest zdecydowany raczej ją zabić niż skazać na okrutny los. „Jest coś przerażającego, a zarazem bardzo ekscytującego w wampirach,” mówi Paul Bettany. „Idea wiecznego życia jest dosyć pociągająca. Ale wampiry w naszym filmie są zupełnie czymś nowym.”

Więcej informacji

Proszę czekać…