Agent Interpolu Louis Salinger (Clive Owen) desperacko pragnie ujawnić krąg handlarzy bronią odpowiedzialny za ułatwianie aktów terroryzmu na całym globie. Kiedy śledztwo prowadzi go i Eleanor Whitman, asystentkę prokuratora okręgowego na Manhattanie głębiej w tajemny świat chciwości, korupcji i morderstwa, oboje szybko odkrywają, że stali się celami śmiertelnej konspiracji i teraz mogą ufać tylko sobie.

Informacje o produkcji

Bohaterami trzymającego w napięciu thrillera The International jest dwoje ludzi - agent Interpolu Louis Salinger (Clive Owen) i prawniczka z Manhattanu Eleanor Whitman (Naomi Watts) – którzy stawiają sobie za cel wymierzenie sprawiedliwości jednemu z najpotężniejszych banków świata. Odkrywszy podejrzaną działalność banku, nieustępliwi Salinger i Whitman podążają śladem nielegalnych transferów pieniężnych z Berlina do Mediolanu, Nowego Jorku i Istambułu. Ich zakrojone na szeroką skalę śledztwo sprawie, że stawką staje się ich własne życie. Ludzie, którzy są ich celem, nie cofną się przed niczym – nawet morderstwem – byle tylko kontynuować finansowanie terroru i wojen.

Film wyreżyserowany przez Toma Tykwera (Biegnij Lola, biegnij) na podstawie scenariusza Erica Warrena Singera, został nakręcony w Niemczech oraz kilku miejscach w Europie.

Columbia Pictures we współpracy z Relativity Media przedstawia produkcję Atlas Entertainment - The International. W filmie występują: Clive Owen, Naomi Watts, Armin Mueller-Stahl, Brían F. O’Byrne. Reżyseria - Tom Tykwer, produkcja - Charles Roven, Richard Suckle i Lloyd Phillips, scenariusz - Eric Warren Singer, producenci wykonawczy - Alan G. Glazer i Ryan Kavanaugh, zdjęcia - Frank Griebe, scenografia - Uli Hanisch, montaż - Mathilde Bonnefoy, kostiumy - Ngila Dickson, muzyka - Tom Tykwer, Johnny Klimek i Reinhold Heil.

O filmie

"The International opowiada o ludziach, którzy usiłują stawić czoła potężnej instytucji finansowej," mówi producent Charles Roven. "Wszyscy jesteśmy pionkami w świecie olbrzymich korporacji, a nasze losy zależą w dużej mierze od ich planów w stosunku do nas. Film pokazuje, że nieważne jest to, jak mało znaczący możemy się czuć, każdy z nas z osobna może uczynić różnicę."

W filmie, agent Interpolu Louis Salinger (Clive Owen) i prawniczka z Manhattanu Eleanor Whitman (Naomi Watts) zamierzają zniszczyć najpotężniejszego wroga, jakiego można sobie wyobrazić: międzynarodowy bank z finansowymi i politycznymi powiązaniami sięgającymi światowych siedzib władzy.

"Jeśli wydaje się, że ta historia została ściągnięta z pierwszych stron gazet," mówi reżyser Tom Tykwer, "to jest tak dlatego, że nagłówki po prostu krzyczą na temat tego, że banki kontrolują wszystkie aspekty naszego życia. Chaos, w jakim się teraz znajdujemy, rozpoczął się od tego, że banki zaczęły wykorzystywać ludzi i zachęcać ich do życia ponad stan. Ich decyzje miały daleko sięgające skutki – zagrożone są nasze domy, nasza praca i ogólnie cała dotychczasowa wartość naszego życia. Światowe interesy rozwinęły się w imperium, w którym szefowie przodujących korporacji – na których ludzie nie głosują – wywierają olbrzymi wpływ na politykę, gospodarkę, nasze codzienne życie."

I chociaż The International to fikcja, która tak jak to bywa w thrillerach została odpowiednio wyolbrzymiona, Tykwer uważa, że główny temat pozostaje ten sam. "W centrum historii jest dwoje zwykłych ludzi – takich jak ja czy wy – którzy walczą z zimnokrwistą korporacyjną bestią, która wydaje się być niemożliwa do powstrzymania. Mam wrażenie, że każdy z nas może w pewien sposób utożsamiać się z tą walką," mówi.

Zainteresowanie bohaterstwem pojedynczych osób zmagających się z przytłaczających ich przeciwnościami losu stało się znakiem rozpoznawczym Tykwera. "Salinger nie walczy tylko po to, aby odkryć przestępstwa popełnione przez bank. Jest to dla niego walka ideologiczna," wyjaśnia reżyser. "Menedżerowie rządzą światem, jak firmą, a nie miejscem, gdzie żyją ludzie. Są pragmatykami i Salinger nie chce mieć nic wspólnego z ich poglądami na świat."

Podczas pierwszego czytania scenariusza, uwagę Tykwera zwróciła kluczowa scena: główny bohater Louis Salinger spotyka przypadkiem na Manhattanie zabójcę wynajętego przez bank. Napięcie pokazane w scenie, kiedy Salinger i jego koledzy idą za zabójcą, ma swoje apogeum w Muzeum Guggenheima. "Zrobiło to na mnie nieodparte wrażenie. To świetny filmowy moment," wspomina Tykwer. "Szybko rozwijające się wydarzenia zapoczątkowane w muzeum pokazały jak bardzo interesujący mógłby być ten film. Ostatnie 40 stron scenariusza jeszcze mnie w tym utwierdziło."

"W mojej opinii, Tom jest prawdziwym wizjonerem," mówi Clive Owen o reżyserze. "Ma fantastyczne wyczucie filmowego stylu i humanitaryzmu, które znajdują się we wszystkich jego filmach. Pachnidło, Biegnij Lola, biegnij czy Niebo, wszystkie te filmy są bardzo interesujące stylistycznie, modernistyczne i różnorodne. W każdym z nich występują silni bohaterowie. Co więcej, jego zmysł współczucia i zrozumienia dla ludzkiej kondycji jest bardzo ważnym wymiarem jego prac."

"Tom posiada specyficzną wizję, tego czego oczekuje," mówi producent Charles Roven. "Ale przy tym wspaniale się z nim współpracuje. Rozumie, na czym polega rola każdego ze współpracowników, zresztą na planie pracują ludzie, którzy są z nim od początków jego kariery. To jeden z najlepszych filmowców, z jakimi pracowałem. Ważne jest to, że potrafi wydobyć z aktorów wspaniałe kreacje – nie realizuje tylko scenariusza, ale ulepsza go każdą kolejną sceną."

Chociaż film jest fikcją, zainspirowały go wydarzenia rozgrywające się wokół upadku instytucji bankowej o nazwie Bank of Credit and Commercial International. Założony w Karaczi w Pakistanie w latach 70-tych przez Agha Hasana Abedi, ten międzynarodowy bank szybko stał się jedną z najpotężniejszych pralni pieniędzy w historii. Poza usługami finansowymi, prowadził poboczne interesy polegające na przemycie broni, prowadzeniu armii najemników, wywiadzie i wspieraniu terroryzmu. Prawnicy w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii wyciągnęli w 1991 roku te praktyki na światło dzienne i bank upadł.

Eric Warren Singer, scenarzysta uważa, że skandal dotyczący instytucji BCCI był "największym przestępczym przedsięwzięciem korporacyjnym w historii świata. W ciągu ostatnich lat, co miało kulminację w obecnym kryzysie finansowym, mogliśmy przyglądać się bezprecedensowej eskalacji chciwości korporacyjnej, ale tym co zafascynowało mnie w przypadku BCCI było to, że nie była to tylko zwykła chciwość. Był to bank służący organizacjom wywiadowczym, handlarzom narkotyków, zorganizowanej przestępczości, a także tyranom z trzeciego świata plądrującym własne państwa. BCCI zapewniał swoim klientom bardzo szeroki wachlarz usług. Czy było to wyprowadzenie bez śladu pieniędzy do każdego miejsca na świecie, czy zabicie kogoś, BCCI był bankiem, któremu można było zaufać. Jego pracownicy dlatego byli w stanie przeprowadzać swoje operacje bezkarnie, ponieważ tak jak organizacje terrorystyczne, światowe rządy także potrzebowały ich usług. Chociaż BCCI został zamknięty w latach 90-tych, również dzisiaj istnieją banki, które są zaangażowane w ten sam typ działalności – pranie pieniędzy, podżeganie konfliktów, po to tylko, aby osiągać zyski z długów, jakie one generują. Bank w naszym filmie to wersja BCCI z XXI wieku i tak, jak jego światowi partnerzy jest on teraz jeszcze bardziej wyrafinowany, a tym samym bardziej destrukcyjny niż jego pierwowzór. Ten bank nauczył się na błędach, jakie popełnił w przeszłości i stworzył organizację, której struktury są tak skomplikowane, że prawie niemożliwym jest wyśledzenie i wniesienie oskarżenia przeciwko ich nielegalnej działalności."

Chociaż BCCI dostarczył inspiracji, Singer mówi, że dzięki współczesnemu odniesieniu, film zainteresuje widzów w czasach, kiedy codziennie widzimy w prasie cień skandalu. "Chociaż nasz film ma swoje korzenie w wydarzeniach z przeszłości, bardzo ważne było dla nas to, aby dotyczył teraźniejszości. BCCI był jednym z pierwszych banków agresywnie posługującym się praktyką drapieżnych pożyczek," mówi, "Obecnie cały świat finansowy przeżywa największy kryzys od czasów Wielkiej Depresji i jest to skutkiem udzielania grabieżczych kredytów i pozbawionej skrupułów manipulacji zadłużeniem. Takie same zasady kredytowania wykorzystywane są po to, aby zadłużyć obywateli w rozwiniętych krajach jak i zniewolić całe państwa trzeciego świata."

Dodatkowo, jak mówi Tykwer, licentia poetica pozwoliła filmowcom na sporo swobody w realizacji tego thrillera. "Nie chcieliśmy ukrywać filmu akcji za zasłoną faktów, po to tylko, aby udowodnić, jak bardzo jest on powiązany z bieżącymi wydarzeniami," mówi reżyser, a scenarzysta dodaje, "Zawsze byliśmy świadomi tego, że chcemy, aby nasz film był kwintesencją thrillera z lat 70-tych. Chcieliśmy zachować równowagę między filmem, który byłby wystarczająco ważki, aby demaskować pewne istotne problemy, ale także posiadał tempo i napięcie klasycznego paranoicznego thrillera."

Oczywistym dla filmowców był fakt, że The International musi zostać nakręcony w międzynarodowych plenerach. Realizowano go w czterech państwach, na dwóch kontynentach. Producent Lloyd Phillips – m.in. Beyond Borders czy 12 małp (Twelve Monkeys) – mówi, "Kręcenie filmów, tak jak wiele innych rzeczy staje się coraz bardziej globalne. Wielkie studia realizują swoje produkcje w Rosji, Chinach czy Indiach. Zdjęcia w tak wielu krajach, jak to miało miejsce w przypadku The International wymagały szczegółowego planowania, ale efekt jaki widzimy na ekranie daje nam olbrzymią satysfakcję."

O produkcji

Zdjęcia do filmu realizowane były głównie w Berlinie i okolicach. Filmowcy celowo zdecydowali się na pokazywanie raczej współczesnej architektury miasta niż jego surowej osobowości. Sceny w Muzeum Guggenheima zostały sfilmowane w hali w pobliżu Babelsberg Studios, gdzie zostały szczegółowo odtworzone wnętrza słynnego, zaprojektowanego przez Franka Lloyda Wrighta nowojorskiego muzeum. Podczas tygodnia zdjęć plenerowych w Istambule zrealizowano ujęcia z finału filmu; dzień w Lyonie pokazuje Louisa Salingera w siedzibie Interpolu; trzy tygodnie zdjęć w Mediolanie to sceny, w których Salinger i Whitman właśnie w tym mieście prowadzą śledztwo. Finałowy tydzień zdjęć odbył się w Nowym Jorku, gdzie filmowcy podjęli decyzję o odsłonieniu bardziej surowej strony miasta, co miało stanowić kontrast dla Berlina.

Architektura pokazywana jest w The International w bardzo widoczny sposób. Filmowcy połączyli na ekranie stary i nowy świat. Ultranowoczesny jest np. teren banku w Berlinie, gdzie szklane i betonowe struktury symbolizują sprzeczności między transparentnością a nieprzystępnością świata finansjery. Mediolan łączy stary świat z nowym mieszając ze sobą klasyczną i współczesną architekturę, a starsze, bardziej namacalne środowisko zostało pokazane w Nowym Jorku. Finałowy Istambuł stanowi kontrast między tradycją i współczesnością zarówno w fizycznym, jak i moralnym sensie. W trakcie, jak Salinger zbliża się coraz bardziej do swojej ofiary, tło zmienia się od bardzo wystylizowanego modernizmu aż po staromodny klasycyzm.

"Przy udziale autora zdjęć Franka Griebe oraz scenografa Uli Hanischa, rozwinęliśmy koncepcję koloru, a także szczegółowo sportretowaliśmy każde z miast, sprawiając jednocześnie, że wszystkie tworzą jeden świat," mówi Tykwer.

Wszyscy zaangażowani w produkcję filmu The International filmowcy podzielali pogląd, że thriller to gatunek, na którym widzowie bardzo dobrze się znają i jako taki wymaga autentyczności. "Po to, aby pokazać autentyzm opowiadanej historii, bardzo ważne było dla nas realizowanie zdjęć w tych wszystkich lokalizacjach. I nie chodziło tutaj tylko o efektowne ujęcia, ale o to, że było to niezmiernie istotne dla akcji filmu," mówi producent Richard Suckle.

W celu zaspokojenia tych wymagań, lokalizacje we wszystkich tych miastach zostały wybrane w taki sposób, aby odpowiadał on zarówno wizualnemu stylowi filmu jak i miał swój sens w realnym świecie. Reżyser podjął decyzję, że w jego filmie berlińska ulica nie będzie udawać, że jest np. ulicą w Nowym Jorku. Dlatego też The International kręcony głównie w rzeczywistych plenerach i obiektach wszystkich tych miast.

Obsada

CLIVE OWEN (Louis Salinger) - Croupier, Bliżej (Closer)- nominacja do nagrody Akademii®, Vroom, Close My Eyes, Bent, Greenfingers, Gosford Park, Beyond Borders, I’ll Sleep When I Am Dead, Król Artur (King Arthur), Sin City, Wykolejony (Derailed), Plan doskonały (Inside Man), Ludzkie dzieci (Children of Men), Shoot Em Up, Elizabeth: Złoty Wiek (Elizabeth: The Golden Age), Duplicity, telewizja – Chancer, The Return of the Native (CBS), Second Sight (BBC), Lorna Doone, An Evening with Gary Lineker, The Echo, Split Second.

NAOMI WATTS (Eleanor Whitman) – 21 gramów (21 Grams) – nominacja do Oskara® i BAFTA, Eastern Promises, Mulholland Drive, King Kong, We Don't Live Here Anymore, Zabić prezydenta (The Assassination of Richard Nixon), I ¦ Huckabees, Stay, The Ring, The Ring 2, Rozwód po francusku (Le Divorce), Malowany welon (The Painted Veil), Flirting, Ellie Parker.

ARMIN MUELLER-STAHL (Wilhelm Wexler) – Blask (Shine) – nominacja do Oskara® i nagrody Gildii Aktorów Filmowych, Jakub kłamca (Jacob the Liar), Five Cartridges, Royal Children, The Third, The Flight, Angry Harvest, L’Homme blessé, Pułkownik Redl (Colonel Redl), Pozytywka (Music Box), Avalon, Utz – nagroda dla Najlepszego Aktora na festiwalu filmowym w Berlinie, Noc na ziemi (Night on Earth), Kafka, Z archiwum X (The X Files), Jakub Kłamca (Jakob the Liar), Trzeci cud (The Third Miracle), Conversation with the Beast, Angels & Demons. Mueller-Stahl jest także uznanym pisarzem - Drehtage (1991), Verordneter Sonntag (1983), Unterwegs nach Hause (1996) i wiele innych.

Realizatorzy

TOM TYKWER (reżyseria / muzyka) - Deadly Maria, Winter Sleepers, Biegnij Lola, biegnij (Run Lola Run) – największy przebój kasowy w Niemczech w 1998 roku, zdobywca ponad 30 nagród na całym świecie, Księżniczka i wojownik (Princess and the Warrior), Niebo (Heaven)– na podstawie scenariusza Krzysztofa Kieślowskiego, True – jeden z krótkich filmów składających się na projekt Zakochany Paryż (Paris, Je T’aime), Pachnidło (), The Inside of Things. Filmy, podczas realizacji których Tom Tykwer wziął udział jako producent to Gigantic, Soundless, A Friend of Mine oraz The Heart is a Dark Forest.

FRANK GRIEBE (zdjęcia) – Pachnidło (Perfume) – Europejska Nagroda Filmowa za Najlepsze Zdjęcia, Biegnij Lola, biegnij (Run Lola Run), Winter Sleepers – kolejno dwie Niemieckie Nagrody Filmowe, Księżniczka i wojownik (The Princess and the Warrior), Niebo (Heaven) – nagroda Stowarzyszenia Niemieckich Krytyków Filmowych, True (jeden z filmów składających się na projekt Zakochany Paryż), Trains’n’Roses, Naked, Berlin Blues, Play Your Own Thing: A Story of Jazz in Europe, A Summer’s Fairytale oraz film dokumentalny Ich Dich auch.

JOHNNY KLIMEK & REINHOLD HEIL (muzyka) – Biegnij Lola, biegnij (Run Lola Run), Winter Sleepers, Pachnidło (Perfume: The Story of a Murderer), One Missed Call, Zdjęcie w godzinę (One Hour Photo), Swimming Upstream, Deck Dogz, Sophie Scholl (Sophie Scholl - The Final Days), George A. Romero's Land Of The Dead, The Cave, Blood & Chocolate, Anamorph, telewizja – serial Bez śladu (Without a Trace), Deadwood, Tangled, Bang, Bang, You're Dead, Confessions of a Campus Bookie, Iron Jawed Angels (HBO).

Więcej informacji

Proszę czekać…