Eagle Eye

6,8
Jerry pracuję w punkcie ksero. Ponieważ nie zarabia wiele, a ma sporo wolnego czasu, dorabia sobie, grając w pokera. To samotnik, który od dłuższego czasu nie utrzymuję kontaktów z rodziną. Pewnego dnia dowiaduję się o śmierci swojego brata-bliźniaka. Zaraz potem, pobierając pieniądze z bankomatu, ze zdziwieniem zauważa, że ma na koncie 750 tysięcy dolarów - sumę, której nie mógł wygrać w karty, ani zarobić w punkcie ksero. Do jego mieszkania przychodzą paczki z bronią i truciznami. Jerry jest przerażony. Wreszcie dzwoni telefon. Kobiecy głos każe mu uciekać z mieszkania, gdyż za 10 sekund wpadnie tam policja. Jerry ma za mało czasu. Zostaje złapany...

O filmie

Sekretarz Obrony Geoff Callister, przebywający właśnie w Centrum Dowodzenia w Pentagonie, musi podjąć krytyczną decyzję dotyczącą ataku na afgańskiego terrorystę. Nie dysponując ostatecznym potwierdzeniem tożsamości terrorysty, prezydent wydaje jednak rozkaz ataku, do którego ma dojść podczas wyglądającej na pogrzebową ceremonii. Zamach zwiększa jeszcze wrogość terrorystów w stosunku do Stanów Zjednoczonych - zagrożenie może przyjść z zewnątrz lub pojawić się także na terenie samych Stanów…

W Chicago, 23-letni Jerry Shaw (Shia LaBeouf), zatrudniony w miejscowym sklepie Copy Cabana, zostaje nagle wezwany do domu – jego brat bliźniak Ethan, oficer PR Sił Powietrznych i duma całej rodziny zginął w wypadku samochodowym.

W międzyczasie, samotna matka Rachel Holloman (Michelle Monaghan) wysyła właśnie swojego 8-letniego syna Sama do Waszyngtonu. Chłopiec wraz ze szkolnym zespołem ma zagrać na trąbce w Kennedy Center. Jest to ich pierwsze rozstanie. W trakcie wieczoru spędzanego z koleżankami, kobieta odbiera dziwny telefon: obca kobieta mówi Rachel, aby wykonywała jej polecenia albo Sam – nagle widoczny na monitorach telewizyjnych po drugiej stronie ulicy – zginie.

Po powrocie do Chicago, Jerry odkrywa, że na jego normalnie pustym koncie bankowym znajduje się 750 000 dolarów, a jego skromnie umeblowane mieszkanie pełne jest materiałów typu „zrób to sam” przeznaczonych dla terrorystów. On także odbiera telefon od tej samej kobiety, która radzi mu brać nogi za pas, inaczej bowiem zostanie aresztowany. Jerry zostaje zatrzymany zanim zdoła opuścić mieszkanie.

W pokoju przesłuchań FBI, agent Thomas Morgan (Billy Bob Thornton) przesłuchuje młodego człowieka, który twierdzi, że został wrobiony. Kiedy zostaje sam w pokoju, ponownie kontaktuje się z nim tajemnicza kobieta i pomaga mu w ucieczce powodując, że dźwig budowlany rozbija okno, przez które Jerry może wyskoczyć.

Kobieta kieruje Jerry’ego do Porsche Cayenne, w którym czeka na niego Rachel, której nigdy wcześniej nie spotkał. Od samego początku podejrzliwi wobec siebie, szybko zdają sobie sprawę, że oboje znajdują się na łasce tajemniczego głosu, który śledzi ich każdy krok i wydaje się mieć nieograniczoną kontrolę nad ich losem.

O obsadzie

Shia LaBeouf (Jerry) – „Indiana Jones i Królestwo Kryształowej Czaszki” (Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull), thriller „Niepokój” (Disturbia), „Transformers”, głos pingwina Cody’ego Mavericka w nominowanym do Oskara® filmie animowanym „Na fali” (Surf’s Up), „Holes”, „Aniołki Charliego: Zawrotna prędkość” (Charlie’s Angels: Full Throttle), „A Guide to Recognizing Your Saints”, „Bobby”, „The Greatest Game Ever Played”, „Ja, robot” (I, Robot), „Constantine”, „New York, I Love You”, telewizja – „Breakfast with Einstein” (1998), „Even Stevens” – nagroda Emmy.

Michelle Monaghan (Rachel) – „Moja dziewczyna wychodzi za mąż” (Made of Honor), „Gone Baby Gone”, „The Heartbreak Kid”, „Mission: Impossible III”, „Kiss Kiss, Bang Bang”, „North Country”, „Pachnidło” (Perfume), „It Runs in the Family”, „Winter Solstice”, „Krucjata Bourne’a” (The Bourne Supremacy), „Pan i pani Smith” (Mr. & Mrs. Smith), „Trucker”.

Rosario Dawson (Zoe) – „Seven Pounds”, „Killshot”, „Explicit Ills”, „Deathproof”, „Descent”, „Clerks 2”, „A Guide To Recognizing Your Saints”, „Alexander”, „Sin City”, „Rent”, „Witajcie w dżungli” (The Rundown), „Shattered Glass”, „This Girl’s Life”, „25. godzina” (The 25th Hour), „Faceci w czerni” (Men in Black II), „The Adventures of Pluto Nash”, „Chelsea Walls”, „The First $20 Million Is Always the Hardest”, „Sidewalks of New York”, „Ash Wednesday”, „Love in the Time of Money”, „Dzieciaki” (Kids), „He Got Game”, „Light It Up”, „Down to You”, „Josie and the Pussycats”.

Billy Bob Thornton (Morgan) – „Mr. Woodcock”, „The Astronaut Farmer”, „School for Scoundrels,” „Friday Night Lights”, „Zły Mikołaj” (Bad Santa) – nominacja do Złotego Globu, „The Alamo”, „The Informers”, „Manure”, „Włamanie na śniadanie” (Bandits), „Człowiek, którego nie było” (The Man Who Wasn’t There), „Czekając na wyrok” (Monster’s Ball), „Sling Blade” – nominacja do nagrody Akademii® dla Najlepszego Aktora oraz nagroda Akademii® za scenariusz, „One False Move”, „The Winner”, „Niemoralna propozycja” (Indecent Proposal), „Deadman”, „Tombstone”, „On Deadly Ground”, „Bound by Honor”, „For the Boys”, „The Stars Fell on Henrietta”, „Armageddon”, „U-Turn”, „Barwy kampanii” (Primary Colors), „A Simple Plan” – nominacje do Oskara® i Złotego Globu, „Daddy and Them”, „Levity”, „Okrucieństwo nie do przyjęcia” (Intolerable Cruelty), „To właśnie miłość” (Love Actually).

O produkcji

Pomysł filmu „Eagle Eye” już od paru lat krążył po głowie producenta wykonawczego Stevena Spielberga. „Wstępny pomysł Stevena skupiał się na tym, że technologia jest obecna dosłownie wszędzie,” mówi współproducent Pete Chiarelli. „Otacza nas na każdym kroku – co mogłoby się stać, gdyby nagle zwróciła się przeciwko nam? Co byłoby, gdyby technika, którą uwielbiamy i na której polegamy, została wykorzystana, w sposób, nad którym nie mamy żadnej kontroli?”

„Steven chciał, żeby ludzie byli tak wystraszeni, że wychodząc z kina wyłączali swoje telefony komórkowe,” wspomina scenarzysta / producent Alex Kurtzman – w taki mniej więcej sposób, jak to było w roku 1975 po obejrzeniu przeboju Spielberga „Szczęki” (Jaws), kiedy to bali się pływać w oceanie.

Przygotowania do realizacji filmu na podstawie pomysłu Spielberga trwały dobrych kilka lat, ponieważ w czasie, kiedy reżyser / producent po raz pierwszy wziął pod uwagę tę historię, „pomyślał, że byłby to raczej gatunek science fiction,” dodaje Kurtzman. „Technologia nie była wtedy tak bardzo wszechobecna i wszechogarniająca jak dzisiaj.”

Na początku 2006 roku, Spielberg przedstawił projekt Kurtzmanowi i jego partnerowi, Robertowi Orci – są oni m.in. twórcami scenariuszy „Mission: Impossible III”, „Transformers” oraz sequela, który wkrótce pojawi się w kinach „Transformers: Revenge of the Fallen.”

„Najważniejsze było teraz znalezienie sposobu na opowiedzenie tej historii,” mówi Kurtzman, „zrobienie filmu, który byłby czymś więcej niż tylko kolejnym filmem akcji ze scenami pościgów i eksplozjami. Chodziło ostatecznie o to, aby pokazać tę historię z bardzo ludzkiej perspektywy.”

Historia opowiada o dwojgu obcych sobie ludzi, którzy zostają wrobieni w zbrodnie, których nigdy nie popełnili i walczą o życie starając się jednocześnie udowodnić swoją niewinność.

Takie podejście, jak stwierdza Kurtzman, „sprawia, że film staje się ponadczasowy, ponieważ tacy bohaterowie jak Jerry i Rachel mogliby istnieć w każdych czasach, a widzowie mogą odnieść się do nich, nieważne kim są i skąd pochodzą. To zwykli ludzie znajdujący się nagle w niezwykłych okolicznościach, które są poza ich kontrolą, zmuszeni do robienia rzeczy, których nie rozumieją, i którzy muszą dowiedzieć się, dlaczego ktoś właśnie ich wybrał – widzowie robią to wraz z nimi, w trakcie rozwoju akcji.”

„Eagle Eye” to pierwsze podejście Kurtzmana i Orci do produkcji filmowej. „To niezwykłe móc obserwować rozwój tej historii od chwili, kiedy dwa lata temu Steven nam ją przedstawił. Przyglądanie się procesowi powstawania tego filmu było genialnym doświadczeniem.”

Gwiazda filmu, Shia LaBeouf wyraża podobną opinię. „Nigdy nie byłem tak blisko kształtowania się projektu - pisania scenariusza, jego poprawek. To dla mnie zupełnie nowe doświadczenie, które zresztą ma coś z wychowywania szczeniaka. Wiąże się z tym mnóstwo poczucia dumy, szczególnie kiedy pracujesz z przyjaciółmi.”

Chociaż Spielberg początkowo sam zamierzał wyreżyserować „Eagle Eye”, ostatecznie musiał zająć się innymi projektami, a szczególnie zrealizowanym z wielkim rozmachem filmem „Indiana Jones i Królestwo Kryształowej Czaszki” (Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull). W międzyczasie, reżyser D.J. Caruso realizował zdjęcia do przeboju z 2007 roku, „Niepokój” (Disturbia) dla firmy Spielberga DreamWorks SKG.„Pokazałem Stevenowi wstępnie zmontowany „Niepokój” (Disturbia), a on powiedział, ‘Wiesz, mamy coś dla ciebie.’ Kiedy przeczytałem scenariusz, wiedziałem już, dlaczego kiedyś uważał, że ten projekt wyprzedza swój czas. Pomysł natychmiast bardzo mi się spodobał.”

Dla wielu młodych reżyserów, kręcenie filmu w sytuacji, kiedy taki mistrz jak Steven Spielberg spogląda przez ramię, może wydawać się nieco onieśmielające. „Mamy do czynienia z dodatkową presją, wiedząc, że jest to historia, która przez kilka lat zaprzątała głowę Stevena,” mówi Caruso. „On jednak sprawił, że czułem się zupełnie spokojny. Powiedział, że dla niego ważne jest to, aby każdy filmowiec sam realizował swój projekt. Powiedział ‘Chcę, żebyś przejął ten pomysł i uczynił go swoim własnym.’ Zaufał mi. Nigdy wcześniej nie doświadczyłem bardziej owocnej współpracy.”

W przypadku tak złożonej historii jak ta w „Eagle Eye” istotne było zaangażowanie reżysera, który byłby w stanie wprowadzić równowagę do tego pełnego nie tylko intensywnej akcji, ale bogatych psychologicznie postaci filmu. „D.J. wnosi mnóstwo do naszego projektu,” stwierdza producent wykonawczy Edward L. McDonnell. „Pracował wcześniej nad bardzo różnymi gatunkami filmowymi, a „Eagle Eye” to coś więcej niż tylko kino akcji. Jego zdolność do uczynienia tej historii zrozumiałą dla wszystkich wynika z jego poprzednich doświadczeń.”

O twórcach

D.J. Caruso (reżyseria) - thriller „Niepokój” (Disturbia), „Two for the Money”, „Złodziej życia” (Taking Lives), „The Salton Sea”, telewizja – „The Shield”, „Robbery Homicide Division”, „High Incident” dla ABC, „Dark Angel”, „Black Cat Run” dla HBO, film krótkometrażowy „Cyclops, Baby”.Caruso jest także producentem filmów kinowych i telewizyjnych – „Nick of Time”, „Strefa zrzutu” (Drop Zone), „Rebound: The Legend of Earl ‘The Goat’ Manigault” - HBO.

Steven Spielberg (producent wykonawczy) – „Lista Schindlera” (Schindler’s List) - Oskar® za reżyserię i dla Najlepszego Filmu, „Szeregowiec Ryan” (Saving Private Ryan) - Oskar® za reżyserię, „Monachium” (Munich), „E.T.: The Extra-Terrestrial”, „Poszukiwacze zaginionej arki” (Raiders of the Lost Ark), „Bliskie spotkania trzeciego stopnia” (Close Encounters of the Third Kind) – za reżyserię tych czterech filmów Spielberg otrzymał nominacje do nagrody Akademii®, „Kolor purpury” (The Color Purple) – nagroda Gildii Reżyserów Filmowych, „Imperium słońca” (Empire of the Sun), „Szczęki” (Jaws), „Amistad”, „The Sugarland Express”, „Always”, „Hook”, „Indiana Jones i Królestwo Kryształowej Czaszki” (Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull), „Wojna światów” (War of the Worlds), „Złap mnie, jeśli potrafisz” (Catch Me If You Can), „Raport mniejszości” (Minority Report), „Terminal” (The Terminal), „A.I. Sztuczna inteligencja” (A.I.: Artificial Intelligence).

W 1984 roku Spielberg założył własną firmę produkcyjną Amblin Entertainment – „Gremlins”, „The Goonies”, „Powrót do przyszłości” (Back to the Future), „Kto wrobił Królika Rogera” (Who Framed Roger Rabbit), „An American Tail”, „The Land Before Time”, „The Flintstones”, „Casper”, „Twister”, „Maska Zorro” (The Mask of Zorro), „Faceci w czerni” (Men in Black), „Faceci w czerni II” (Men in Black II). W 1994 roku powstało nowe studio DreamWorks SKG założone wspólnie z Jeffreyem Katzenbergiem i Davidem Geffenem – „American Beauty” - Oskar®, „Piękny umysł” (A Beautiful Mind) - Oskar®, „Gladiator” - Oskar®, „Transformers”. W 2006 roku, Spielberg wyprodukował dwa wyreżyserowane przez Clinta Eastwooda filmy – „Flags of Our Fathers” oraz „Letters from Iwo Jima” – cztery nominacje do Oskara®.

Dariusz Wolski, ASC (zdjęcia) – „Sweeney Todd – demoniczny golibroda z Fleet Street” (Sweeney Todd The Demon Barber of Fleet Street), „Piraci z Karaibów: Skrzynia umarlaka” (Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest), „Piraci z Karaibów: Na krańcu świata” (Pirates of the Caribbean: At World’s End), „Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły” (Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl), „The Mexican”, „The Crow”, „Dark City”, „The Fan”, „Karmazynowy przypływ” (Crimson Tide), „A Perfect Murder”, „Hide and Seek”, „Bad Company”, „Krwawy Romeo” (Romeo Is Bleeding).

Brian Tyler (muzyka) – „Rambo”, „Szybcy i wściekli: Tokio Drift” (The Fast and The Furious: Tokyo Drift), „Partition”, „Bug”, „Constantine”, „The Greatest Game Ever Played”, „Alien vs. Predator: Requiem”, „The Last Call” – nominacja do Emmy, „The Hunted”, „Dragonball”, „War”, „Annapolis”, „Panic”, „Bubba Ho-Tep”, „Timeline”, „Frailty”, „Darkness Falls”, „Dzieci Diuny” (Children of Dune), dwa odcinki serii „Star Trek: Enterprise”.

Synopsis

Po raz pierwszy od czasu pracy nad realizacją filmu „Niepokój” (Disturbia), na planie thrillera „Eagle Eye” spotkali się ponownie aktor Shia LaBeouf, reżyser D.J. Caruso oraz producent wykonawczy Steven Spielberg.

Jerry Shaw (LaBeouf) i Rachel Holloman (Michelle Monaghan) to dwoje obcych sobie ludzi, którzy zostają na siebie skazani odbierając połączenia telefoniczne od tajemniczej kobiety, której nigdy wcześniej żadne z nich nie spotkało. Grożąc im i ich rodzinom, kobieta zmusza Jerry’ego i Rachel do uczestniczenia w serii wyjątkowo niebezpiecznych wydarzeń, wykorzystując wszelkie dostępne technologie, aby kontrolować każdy ich ruch. W miarę upływu czasu, dwoje zwyczajnych ludzi staje się poszukiwanymi zbiegami, którzy muszą ściśle ze sobą współpracować, aby odkryć, co tak naprawdę wokół nich się dzieje. Walcząc o życie, stają się pionkami w grze niewidocznego wroga, który wydaje się mieć nieograniczoną moc w manipulowaniu nimi.

Więcej informacji

Proszę czekać…