Hugo i jego wynalazek 2011

Hugo

Hugo Cabret jest sierotą zamieszkującym paryski dworzec. Pewnego dnia całe jego życie zmieni się za sprawą zepsutego robota, ekscentrycznej dziewczynki i bardzo tajemniczego właściciela sklepu z zabawkami. Dla chłopca będzie to początek magicznej przygody.

Reżyseria
Scenariusz
Aktorzy
, ,

Zwiastuny Zobacz wszystkie 2 zwiastuny

Zdjęcia Zobacz wszystkie 36 zdjęć

Obsada Zobacz pełną obsadę

Ben Kingsley
jako Papa Georges
Sacha Baron Cohen
jako Konduktor
Asa Butterfield
jako Hugo Cabret
Chloë Grace Moretz
jako Isabelle
Ray Winstone
jako Wujek Claude
Jude Law
jako Ojciec Hugo
Emily Mortimer
jako Lisette
Christopher Lee
jako Pan Labisse
Helen McCrory
jako Mama Jeanne
Michael Stuhlbarg
jako Rene Tabard
Richard Griffiths
jako Pan Frick
Frances de la Tour
jako Emilie

Fabuła

Hugo Cabret jest sierotą zamieszkującym paryski dworzec. Pewnego dnia całe jego życie zmieni się za sprawą zepsutego robota, ekscentrycznej dziewczynki i bardzo tajemniczego właściciela sklepu z zabawkami. Dla chłopca będzie to początek magicznej przygody. opis dystrybutora

Gatunek
Przygodowy, Fantasy, Familijny
Słowa kluczowe
robot, na podstawie książki, lata 30., złodziej zobacz więcej

Zobacz także

Szczegóły

Premiera
2012-02-10 (kino), 2011-10-10 (świat), 2012-07-11 (dvd)
Dystrybutor
UIP - United International Pictures
Wytwórnia
Paramount Pictures
GK Films (producent)
Infinitum Nihil
Kraj produkcji
USA
Inne tytuły
3D Hugo i jego wynalazek (Polska)
Hugo: An IMAX 3D Experience (Australia)
The Invention of Hugo Cabret (USA) (tytuł roboczy) (tytuł promocyjny)
Hugo Cabret i jego wynalazek (Polska)
Wiek
od 7 lat
Czas trwania
126 minut
Budżet
170 000 000 USD

Wiadomości zobacz wszystkie 2 wiadomości

Recenzje

Bajeczna wariacja 3D z prawdziwą historią w tle 8
  • 2012-02-14
  • napisana przez
  • zobacz wszystkie moje recenzje

Hugo i jego wynalazek to dzieło nietypowe – bajeczna rozrywka fabularnie skierowana do starszego widza. Martin Scorsese, bazując na najsłynniejszych filmach Georges’a Mélièsa, stworzył śmiałą wariację prawdziwych wydarzeń - karykaturę rzeczywistości z niezwykłymi kadrami, które z powodzeniem można oprawić i zdobić nimi ściany. I o ile tempo przygody z czasem nieco zwalnia, to wizualna strona zachwyca, próbując dostarczyć magii, którą jako pierwsze przejawiały odbijające się głośnym echem filmy wspomnianego twórcy kina niemego.

Gdyby czerpać słowa z tytułu omawianej produkcji, to można śmiało napisać, iż najnowszy film Martina Scorsese to tak naprawdę wynalazek samego reżysera - eksperyment, który, mówiąc wprost, zaczyna się naprawdę pięknie. Krajobrazy, czy ujęcia zasypanego śniegiem miasta przywodzą na myśl malownicze pocztówki świąteczne z bajecznymi kolorami. Dowcip i nutka tajemniczości dają świetny wstęp także dla młodego widza, zaś efekt głębi dodaje uroku, bez którego Hugo wydaje się nie istnieć. Tę właśnie pożądaną przez widza głębię obrazu reżyser starał się wydobyć z każdej niemal sceny, prowadząc czasem kamerę w tym jednym konkretnym celu. Momentami można odnieść wrażenie, iż efekt 3D to magiczna postać, która z pierwszą sceną łapie widza za rękę, by wciągnąć go w wir dalszych wydarzeń. Płatki śniegu na naszej twarzy, mijający nas ludzie i zwierzęta, czy też olbrzymi peron, po środku którego jesteś właśnie TY utwierdzają w przekonaniu, że jednak istnieją filmy fabularne potrafiące zachwycać magią kina trójwymiarowego. Co więcej, omawiana produkcja, a przyznać należy, iż jest to jej ogromną zaletą, wywiera podobne wrażenie co swego czasu świetna Opowieść wigilijna. Kamera prowadzona z rozmysłem, pojawiające się momentami motyle w brzuchu w ujęciach z lotu ptaka - to wszystko na długo pozostaje w pamięci. I gdyby tylko ta magia zalała pozostałe kadry, to z czystym sumieniem można byłoby odradzać seanse 2D. Z powodu jednak tak, a nie inaczej zbudowanej fabuły, miejscami niestety ona po prostu zanika.

Fabuła filmu, o czym warto wspomnieć, skupia się na tajemnicy pewnego człowieka - tajemnicy, po której jedyny ślad zamknięty został w mechanizmie symbolizującym piszącego mężczyznę. Ta wątłej postury mechaniczna postać jest źródłem szeregu wydarzeń prowadzących do wielkiego odkrycia, jawnie nawiązującego do życia i twórczości słynnego reżysera kina niemego. Coś co obecnie jest dla nas historią, w filmie Martina Scorsese nabiera kształtów baśni - widowiska, którego małe dziecko może jednak nie zrozumieć. Dlatego też, przed przystąpieniem do seansu warto zapoznać się z biografią Georges’a Mélièsa - człowieka, o którym śmiało można powiedzieć, iż nadał obrazom ruchomym nowy tor. To właśnie on wymyślił słynne ujęcie z wbitą w oko księżyca rakietą. Tworzył filmy z pasją i pomysłem, by nagle stracić swych odbiorców i w konsekwencji wrzucić w paszczę płomieni cały swój dorobek... cały przynajmniej w jego mniemaniu. Ta trudność odbioru treści i powagi seansu ogranicza grono potencjalnych odbiorców, gdyż uznanie odnaleźć może głównie u starszego widza. Z tego też powodu punktacja omawianej produkcji jest wielce dyskusyjna.

W przypadku jednak wrażeń wizualnych, "swobodna ręka" Martina Scorsese ucisza całą krytykę. Reżyser luźno operuje na znanych dziełach Mélièsa, czy też wydarzeniach z przełomu wieku XIX-XX. W wielu scenach przejawia się wspomniane już i znane zapewne każdemu filmożercowi słynne zdjęcie z filmu Podróż na Księżyc z 1902 roku, czy też wariacja z ewidentnym tematem przewodnim katastrofy pociągu na dworcu "La Gare de Paris-Montparnasse" w 1895 roku. Sam Paryż w wizji Scorsese jest na tyle malowniczy, że można uwierzyć w istnienie Nibylandii. Barwny, tętniący życiem i przerysowany z niezwykłym wyczuciem smaku. Każdy zaułek skrywa ciekawą tajemnicę, zaś pustki na ulicach odsłaniają mocarne konstrukcje, które bez większego wysiłku wyłaniają się ponad ramy codziennej zabudowy. Reżyser w swej odważnej mieszance buduje obrazy, które z powodzeniem zagnieżdżają się w pamięci widza jeszcze na długo po seansie. Tworząc magiczny klimat prowadzonej przygody, reżyser śmiało dąży do osiągnięcia tego, co kiedyś udało się Mélièsowi - niezwykłego widowiska, które zachwyci widzów. Jest to perełka, która potęguje sukces twórcy Chłopców z ferajny. Perełka, jakiej głównym celem jest oddać hołd wizjonerskim jak na owe czasy produkcjom Georges’a Mélièsa, a tym samym kunsztowi tegoż reżysera. Filmy jego były bowiem swego czasu niezwykłe, a każdy pomysł twórcy wyprzedzał jego epokę. To właśnie Méliès jako pierwszy udowodnił, iż obraz ruchomy może spełniać marzenia - przenosić nas do nieosiągalnych i nieistniejących światów, by móc przeżywać przygody, wprost z naszych snów.

Nie da się zatem ukryć, iż Martin Scorsese padł ofiarą zachwytu Mélièsa. Reżyser puszcza wodze swojej wyobraźni jedynie w kilku kluczowych fragmentach filmu, by później sprowadzić je do ram miłego uzupełnienia. Miejscami brakuje mu tej lekkości i spontaniczności, jaką przejawiały dzieła twórcy Podróży na księżyc, a którą w wielu scenach Scorsese udowadnia, iż posiada. Zbudowana baśń z czasem staje się życiem, zaś bajeczna przygoda traci swą lekkość. I proszę mi wierzyć, iż ciężko nazwać to wadą tejże produkcji. Historia, którą poznajemy, czasem nieco się dłuży, lecz jednocześnie posiada drugie dno. Reżyser w sposób "smaczny" miesza fakty z fikcją. Doświadczony w realizowaniu filmów poważnych, nie wpycha nam kolejnej płytkiej bajki. Oczywiście Hugo z całą pewnością wpisuje się w ramy filmu familijnego - wszystkie karty zostają w końcu wyłożone na stół, więc młody widz z pewnością zrozumie podstawy historii. Dużo humoru wprowadza także postać stróża paryskiej stacji z komiczną powagą filmowego Borata. Jednak omawianą produkcję docenią w pełni jedynie ci, którym po pierwsze bez trudu przyjdzie oddać się wizualnej stronie najnowszego dzieła Martina Scorsese, zaś po drugie, co dużo bardziej istotne, dostrzegą wszelką - czasem ukrytą i zgrabną wariację na płaszczyźnie prawdziwych wydarzeń. Faktem jest, iż reżyser zaskakująco sprawnie wysypuje przed nami worek pełen skrywanej wyobraźni. Wyobraźni, która naprawdę zachwyca, lecz dozowana jest do tego stopnia, iż przyjemność z oglądania Hugo jako niezwykłej przygody ustępuje miejscami rzeczywistości, zaś widz zostaje pozostawiony na peronie ambitnej fabuły, w oczekiwaniu na pociąg pełen niesamowitych wydarzeń, który z takim powodzeniem wciągnął go w trójwymiarową przygodę.

W zawiązku z powyższym, omawiany film będzie moim pierwszym, który ocenię w dwóch kategoriach. Dla widowni w wieku do 12 lat być może ocena 6,5/10 będzie trafna w kategorii lekkiej przygody. Dla mnie, jako nieco starszego widza, najnowsze dzieło Martina Scorsese bez wątpienia zasługuje na ocenę 8 w skali 10.

3 z 5 osób uznało tę recenzję za pomocną.
Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie

Czy wiesz, że?

Ciekawostka

Wiersz który Isabelle recytuje inspektorowi Gustavowi to "A Birthday" autorstwa Christiny Georginy Rossetti. zobacz więcej

Komentarze 9

Avatar square 200x200

ferhin2 2012-02-29 6

Hołd dla początków filmu – Film ładnie zrealizowany, twórcy wykonali dobra robotę.
Niestety sama historia jest o niczym i nudna. Film nie zainteresuje dzieci bo samo to, że występuje tam dwoje młodych aktorów nie wystarczy żeby przyciągnąć przed ekran. Nie zainteresuje też większości starszych bo nie ma za dużo do zaoferowania. Gdyby dopracować scenariusz to mogło by z tego wyjść coś dobrego. Robot mógł się okazać czymś więcej niż tylko filmowym rekwizytem. Ogólnie 6/10 za realizacje i klimat. Sama fabuła to 4/10.

Peter35 2012-02-21

Moja opinia na temat filmu – Zapraszam do przeczytania mojej opinii na temat filmu:

[usunięte przez moderatora]

pozdrawiam

juskowiak 2012-02-21

Podobał mi się – Scorsese stworzył naprawdę dobry klimat. na tyle dobry, ze nie drazni zbyt mocno infantylnosc produkcji. jak inni uwazam, ze nie bardzowiadomo do kogo ta produkcja jest skierowana: dla wiekszosci doroslych jest zbyt dziecinnai wolna, dla dzieci bedzie nudna i zbyt trudna. to jest najwiekszy kłopot. mnie sie podobal, bo mam dobrze rowinieta wyobraznie. wizualnie wyglada znakomicie, swietna rola Borata i Hugo, dobra muzyka, ciepło calości lekko zakorzenionej w historii jest zauwazalne. ta dbalosc o detale. ma swoje plusy iminusy. ja wspominal bede milo i z przyjemnoscia obejrze raz jeszcze.

film iscie hollywodzki,stad tyle nominacji. jurorzy przesadzili. naleza sie nominacje, ale nie az tak wiele. w tym roku byly kilka lepszych filmow. wiadomo, jak to jest z tymi oscarami…

7+/10

micamic juskowiak 2012-02-26

Dla kogo jest ten film ? To proste, dla tych, którzy nigdy nie dorosną, pomimo wieku.
Bardzo ten film mi się podobał, urzekł mnie klimatem jak z obrazów impresjonistów, ale coś jest z nim nie tak. Brak w nim tempa, akcja toczy się w jak walec drogowy. Nie chodzi o szybkość zmieniających się scen ale nawet w obrębie poszczególnych scen widać jakąś niespójność. Stąd moja ocena to 7/10.

MJ_MARTINO juskowiak 2012-03-04 6

Klimat +
Scenografia +
Fabuła nie najgorsza cała akcja mogła się rozwijać znacznie szybciej a tak dostaliśmy przedłużające się widowisko które przecież trwa 2h.
Trzeba zauważyć że w całym filmie gra tylko tak naprawdę kilka postaci i to jest godne nagrodzenia, za to one wykreowały taki klimat w tym filmie : )
Czy film jest dobry.. mam trochę mieszane odczucia ani mnie nie zachwycił ani aż tak bardzo nie znużył.
Czyli dostaje miarową szczerą sprawiedliwą ocenę 6/10

irwitsnajper 2012-02-20

Dziadostwo do "n"-tej potęgi!!! 2/10 – Nuda,nuda i jeszcze raz nuda! Jak takie dziadostwo może być nominowane do 6 Oskarów-żenada!!!
Nie chce mi się tego komentować-kropka.

Zobacz wszystkie 3 odpowiedzi Ukryj odpowiedzi
Quagmire irwitsnajper 2012-02-20 6

> irwitsnajper o 2012-02-20 07:59 napisał:
> Nuda,nuda i jeszcze raz nuda! Jak takie dziadostwo może być nominowane do 6
> Oskarów-żenada!!!

Ja też nie wiem, bo jest nominowane do 11 :)

No tak-prawda – do 11,to i tak o te 5 za dużo!!!

Jack_Daniels irwitsnajper 2012-03-03 7

> irwitsnajper o 2012-02-20 07:59 napisał:
> Nuda,nuda i jeszcze raz nuda! Jak takie dziadostwo może być nominowane do 6
> Oskarów-żenada!!!
> Nie chce mi się tego komentować-kropka.

Widać za trudny dla ciebie był ten film…

Współtworzą