William Wallace zostaje przywódcą szkockiego powstania przeciwko okrutnym rządom angielskiego króla Edwarda. Kiedy Will był małym chłopcem, jego ojciec i brat zginęli w walce o wolność kraju swoich przodków. Kiedy traci kolejną ukochaną osobę, rozpoczyna długą kampanię o niepodległość Szkocji.

Głosy prasy

Arcydzieło Mela Gibsona.

LEO QUINONES, KIIS - FM Radio, Los Angeles

Film piękny, porywający i zachwycający.

MIKE McKAY, WBTV (CBS), Charlotte

Wszystko, czego oczekujecie od kina. Wielka namiętność, epickie bitwy, wspaniała sceneria i Mel Gibson, który stwarza rewelacyjną kreację aktorską.

JEANNE WOLF, Jeanne Wolf's Hollywood

Sceny bitewne Mela Gibsona dorównują tym z "Henryka V" Oliviera i "Cyda", z tym, że "Waleczne Serce - Braveheart" przewyższa oba te filmy autentycznością.

GRAHAM FULLER, Interview Magazine

Gdy pojawiają się napisy końcowe, zaczyna się żałować, że to już koniec. JEFF CRAIG, Sixty Second Preview

Namiętność, pasja, przygoda, romans, najlepszy film epicki od czasu "Lawrence'a z Arabii" Davida Leana.

ROD LURIE, Los Angeles Magazine

Porywająca epika ekranowa. Mel Gibson jest absolutną sensacją jako reżyser i odtwórca głównej roli.

JOHN PASCUZZI, KCCI - TV (CBS Des Moines)

"Waleczne Serce - Braveheart" to "Tańczący z wilkami" Mela Gibsona.

BRUCE MILLER, Sioux City Journal

Mel Gibson stworzył epickie arcydzieło.

EARL DITTMAN, Tune - In Publications

W "Walecznym Sercu - Braveheart" jest przygoda, humor i namiętność. To film akcji z mnóstwem porywających scen.

ROGER EBERT, WLS - TV (ABC Chicago)

"Waleczne Serce - Braveheart" bije na głowę "Rob Roya". Jest w nim więcej pasji, więcej satysfakcji - da ci więcej za tę samą cenę biletu.

CHARLA KRUPP, E! The Gossip Show

Mel Gibson stworzył prawdziwe arcydzieło, bezbłędnie zagrane, wyreżyserowane i sfotografowane. Nie przegap tego cudownego filmu.

PAUL UNDER, WBAI - TV New York

William Wallace Mela Gibsona jest połączeniem Robin Hooda, Huna Attyli oraz Johna McClane'a ze "Szklanej pułapki".

PETER TRAVERS, Rolling Stone

Sekwencje bitew dorównują dziełom Kurosawy, Peckinpaha, Orsona Wellesa i "Spartakusowi" Stanleya Kubricka.

GENE SEYMOUR, New York Newsday

Kim był William Wallace?

William Wallace jest prawdopodobnie największym bohaterem narodowym Szkotów. Jego legenda okazała się na tyle trwała, że 556 lat po jego śmierci, 24 czerwca 1861, 100.000 ludzi zebrało się w Stirling podczas ceremonii odsłonięcia poświęconego jego pamięci monumentu o wysokości przekraczającej 90 metrów. Striling było miejscem wielkiego zwycięstwa Wallace'a nad Anglikami, w tamtejszym zamku przechowywany jest jego miecz o długości przekraczającej 1,5 metra.

Urodzony w roku 1267 William był drugim synem Malcolma Wallace, posiadacza ziemskiego z klasy średniej, człowieka wykształconego i mówiącego trzema językami. William Wallace uczył się u swego wuja w opactwie Paisley. Niewiele wiadomo o dokładnych kolejach jego życia. Podobno odbył pielgrzymkę do papieża i błagał go o wolność dla Szkocji. Nie interesowały go dobra materialne: odmówił, gdy proponowano mu koronę Szkocji. Podczas gdy szlachta przyjmowała ziemie i tytuły z rąk angielskiego króla, on pozostał wierny ideałom wolności i honoru.

Głównym źródłem jego legendy jest trzystustronicowy poemat, który przypisuje się niewidomemu poecie znanemu jako Ślepy Harry. Ślepy Harry miał być analfabetą, a historia Williama Wallace'a ma pochodzić z dziennika towarzysza bohatera, używającego nazwiska Blair.

Obecnie klan Wallace, na czele którego stoi Seoras Wallace, to w pierwszej linii potomkowie Williama. Dzienniki i pamiątki dotyczące bohatera przekazywane są z pokolenia na pokolenie. Scenarzysta Randall Wallace wielokrotnie korzystał z pomocy klanu, którego siedzibą jest Glasgow. Przedstawiciele klanu brali aktywny udział w realizacji filmu. W scenach bitew pełnili nawet role statystów, wojowników Williama Wallace'a.

Według Seorasa Wallace'a jego klan wywodzi się od jednego z czterech członków rodziny, którzy ocaleli po śmierci Williama. Zdaniem szefa klanu bitwy ukazane w filmie rzeczywiście miały miejsce: tron angielski dążył do wyniszczenia narodu szkockiego i jest to rozdział historii, o którym trudno zapomnieć.

O filmie

"Waleczne Serce - Braveheart", drugi film w reżyserskim dorobku Mela Gibsona różni się bardzo od jego debiutu, kameralnego "Człowieka bez twarzy". "Waleczne Serce - Braveheart" jest epickim widowiskiem kostiumowym, którego rozmach i wymowa metaforyczna przywodzą na myśl słynną "Misję". Na uwagę zasługuje fakt, że epoka średniowiecza, tak często powierzchownie traktowana przez twórców filmowych, została przez Gibsona ukazana w sposób wybitnie realistyczny.

Wysoko oceniony przez krytyków film Gibsona odniósł także znaczący sukces kasowy. Pomimo konkurencji wielkich przebojów obliczonych na masową widownię, takich jak "Kongo", "Szklana pułapka 3" czy "Casper", "Waleczne Serce - Braveheart" przyniósł w USA i Kanadzie wpływy bliskie 60 mln dolarów.

Za sukcesem kasowym poszły także najważniejsze nagrody filmowe. "Braveheart" otrzymał pięć Oscarów (za najlepszy film roku, za reżyserię dla Mela Gibsona, montaż efektów dźwiękowych i zdjęcia). Dodatkowo nominowano go w kategoriach (kostiumy, montaż, muzyka, dźwięk, scenariusz). Film otrzymał nagrody BAFTA za charakteryzację i scenografię oraz za muzykę. Mel Gibson otrzymał Złotego Globa za reżyserię.

Realizacja

Mel Gibson tak mówi o swoich pierwszych wrażeniach z lektury scenariusza debiutanta Randalla Wallace: Nie mogłem się od niego oderwać. Każda strona niosła za sobą jakąś zdumiewającą niespodziankę. W scenariuszu było wszystko: bohaterskie walki, porywająca historia miłosna i pasja pojedynczego człowieka, który porywa do walki cały kraj.

Scenarzysta Randall Wallace poznał postać Williama Wallace'a podczas pobytu na wakacjach w Edynburgu. Szybko odkrył, że poza legendą niewiele wiadomo o jego życiu. Bezpośrednią inspiracją scenarzysty stało się angielskie tłumaczenie szkockiego poematu o średniowiecznym bohaterze. Historia jest impresyjna. - mówi Randall Wallace. - O tym, czego dokonał William Wallace, mówi oddanie jego towarzyszy i nienawiść jego wrogów. Otaczająca go legenda rozpaliła moje serce. Jego życie dowodzi, że można przetrwać, jeżeli jest się wiernym swoim ideałom i jeżeli ma się po swojej stronie tych, których się kocha. Można złamać ciało, ale nie ducha.

Przygotowania plenerów rozpoczęły się na dziesięć tygodni przed pierwszym klapsem, zdjęcia rozpoczęto 6 czerwca 1994 u stóp najwyższej góry Wielkiej Brytanii, Ben Navis w Szkocji. Miejscem rodzinnej osady Williama Wallace'a, Lanark, stała się dolina Glen Nevis. Glen Navis ma największy współczynnik opadów w całej Europie i przez sześć tygodni zdjęć w Szkocji padało prawie nieustannie. Słońce świeciło zaledwie przez trzy dni, które wykorzystano do nakręcenia sekwencji wesela.

Scenograf Tom Sanders nadzorował budowę średniowiecznej szkockiej wioski. Nad Lanark wznosi się angielska palisada. Jest ona siedzibą magistratu, który niepodzielnie rządził wioską przez wiele lat. Wzoru domostw osady Lanark dostarczyła niewielka wyspa St. Kilda na wybrzeżu Szkocji. Obecnie jest ona atrakcją turystyczną, zamieszkana była do schyłku osiemnastego stulecia.

Bazą operacyjna ekipy stał się następnie na piętnaście tygodni Dublin w Irlandii. Okazało się bowiem, że wszystkie potrzebne plenery znajdują się w promieniu 50 kilometrów. W scenach bitew wzięło udział tysiąc siedmiuset żołnierzy armii irlandzkiej, którzy zagrali role kawalerzystów i łuczników angielskich i szkockich przełomu XIII i XIV wieku. Pole bitew znaleziono na terenach należących do prywatnego właściciela, w sąsiedztwie średniowiecznych zamków Trim i Dunsoghly. Niektóre z zabytków architektury średniowiecznej odzyskały dawną świetność dzięki ekipie scenografa Toma Sandersa. Po raz pierwszy ekipie filmowej pozwolono na wzniesienie dekoracji w jednym z najsłynniejszych zamków Irlandii, Trim Castle. Zamek przebudował król Jan w 1210, budowę ukończył William Peppard w 1220. Położona w jego centrum monumentalna wieża miała mury o grubości prawie 3,5 metra. W roku 1647 zamek ufortyfikowano, ale i tak nie oparł się on szturmowi lorda Inchiqiuna w dwa lata później. Obecnie jest on malowniczą ruiną. W ciągu dwunastu tygodni przygotowań Trim Castle stało się ufortyfikowanym angielskim miastem York z dodatkiem siedmiotonowych wrót. Po ich drugiej stronie powstał londyński plac. Zamek Dunsoghly stał się na potrzeby filmu zamkiem edynburskim. Zbudowany w połowie XV wieku przez Sir Thomasa Plunketta zamek kryje w sobie częściowo odrestaurowany drewniany dach, ostatni zachowany przykład tego typu budownictwa w Irlandii. W ciągu ośmiu tygodni ekipa Toma Sandersa nadała budowli pożądany charakter, dodając most zwodzony, wielki hol oraz wysokie na przeszło 9 metrów mury obronne. Z innych plenerów wykorzystano: ruiny opactwa Bective (stały się one dziedzińcem zamku Longshanków), zamek Dunsany (stał się on opactwem Westminster) oraz okolice jeziora Blessington (w wodzie głębokiej na ponad 2 metry postawiono prawie czternastometrową wieżę, z której okna wyskakuje Mel Gibson podczas swej brawurowej ucieczki z zamku Mornaya).

Część zdjęć nakręcono w studiu w Ardmore. Zdjęcia zakończono 26 października 1994.

SEKWENCJE BITEW

Mel Gibson chciał, aby widz miał wrażenie współuczestnictwa w sekwencjach bitew. Ochotnicy z całej Irlandii, w tym tysiąc siedmiuset żołnierzy tamtejszej armii, pełniło role statystów. Na potrzeby realizacji postawiono kilka ogromnych namiotów. Statyści wstawali o czwartej rano, na planie zjawiali się o ósmej. Wcześniej przechodzili przez szereg namiotów: w pierwszym ubierano ich w kostiumy, w następnym poddawano charakteryzacji, w kolejnym układano włosy, w ostatnim wręczano broń. Odpowiedzialny za rekwizyty Simon Atherton przygotował młoty, piki, topory, lance, kusze, tarcze, rogi, miecze oraz kule na łańcuchach. Dla Mela Gibsona stworzono replikę prawdziwego miecza Williama Wallace'a.

Aby podkreślić swój charakter wojownika wielu Szkotów malowało sobie twarze na czas bitew. Wierzono, że przestraszy to wrogów i przygotuje mężczyzn do konfrontacji. Na potrzeby filmu wykorzystano mieszaninę naturalnej glinki oraz niebieskiego barwnika pochodzenia roślinnego.

Dzięki licznym próbom zyskano pewność, że podczas zdjęć nikt nie będzie narażony na niebezpieczeństwo. Poza drobnymi zadrapaniami i siniakami nikt z obsady oraz statystów (ani żaden koń) nie odniósł poważniejszych obrażeń. Chcieliśmy, aby sceny te wyglądały bardzo realistycznie. - mówi koordynator pracy kaskaderów Simon Crane. - Czasy były krwawe i niektóre sceny są bardzo brutalne. Zatrudniliśmy przeszło trzydziestu angielskich kaskaderów, którzy przez dwa tygodnie przed rozpoczęciem zdjęć szkolili statystów.

Dwie najważniejsze sekwencje bitew, pod Stirling i Falkirk, wymagały filmowania walki wręcz, płomieni o wysokości ponad 12 metrów oraz mechanicznych koni. Bitwę pod Stirling filmowano przez dwa tygodnie, ekipa liczyła trzy tysiące ludzi. Wykorzystano kolczugi wykonane we Włoszech specjalnie dla potrzeb filmu. Specjalista od efektów specjalnych Nick Allder zaprojektował dwa mechaniczne konie, które wykorzystano w scenach, gdzie udział żywych zwierząt był niemożliwy ze względu na ich bezpieczeństwo. Jedną z takich scen był fragment bitwy pod Starling, decydujący o zwycięstwie Szkotów. Podczas ostatecznego starcia Szkoci użyli zaostrzonych drewnianych pik, które podnieśli z ziemi w momencie, gdy zbliżał się konny szpaler wrogów...

W scenach ataku łuczników wykorzystano skonstruowaną przez Nicka Alldera automatyczną wyrzutnię strzał. Jej mechanizm oparty był o sprężone powietrze. Na potrzeby całego filmu przygotowano dziesięć tysięcy strzał z gumowymi grotami.

W jednej z najbardziej widowiskowych sekwencji Szkoci podpalają olej, którym pokryli pole bitwy. Nick Allder ukrył pod powierzchnią ziemi system metalowych rur, do których doprowadzono propan. W razie potrzeby płomień o wysokości ponad 12 metrów można było zgasić za naciśnięciem guzika.

SCENOGRAFIA

Chciałem nadać filmowi realistyczny charakter. - mówi Mel Gibson. - Barwy są barwami ziemi: ciemne, gęste, błotniste. Scenograf Tom Sanders pozostał wierny prawdzie historycznej. Zachowane ruiny były dla niego punktem wyjścia do rekonstrukcji całości.

Tom Sanders chciał, aby szkocka wioska Lanark stanowiła najprymitywniejszy przykład architektury pokazanej w filmie. Edynburg ma surowy charakter, podczas gdy York reprezentuje bardziej bogaty styl. W czasach, w których rozgrywa się akcja filmu, panowała drewniana zabudowa, ale bardziej zorganizowane społeczeństwa zaczęły budować z kamienia dla ciepła i lepszej ochrony.

Wioska Lanark powstała w ciągu siedmiu tygodni. Niespełna metrowe ściany prostych domostw wykonano z gipsu, które następnie pomalowano i poddano zabiegowi postarzenia. Dach pokryły grudy ziemi i nasiona trawy, która zaczęła rosnąć w momencie rozpoczęcia zdjęć. Wokół chat kręciły się psy, świnie, koty i owce. W tej epoce nie istniał problem śmieci - nic się nie marnowało. To, czego nie mogli zjeść ludzie, stawało się pokarmem dla zwierząt, kości używano jako narzędzi, ze skór szyto ubrania, pościel i dywany.

Po przeniesieniu się ekipy do Irlandii rozpoczęły się zdjęcia w ruinach zamków Trim i Dunsoghly. Budynek klubu golfowego położony w sąsiedztwie zamku Trim stał się pracownią ekipy scenograficznej. Masywne ściany wspierane były przez kilometry rusztowań, ogromne wrota i wieżyczki zbudowano z drewna. Tom Sanders wyjaśnia, w jaki sposób uniknięto naruszenia zachowanych fragmentów zamku: Prawdziwe ściany pokryliśmy cieniutką warstwą lateksu, która następnie odpadła płatami. Ukryty pod nią zabytkowy kamień pozostał nienaruszony. Podobnie postąpiono w przypadku zamku Dunsoghly. Tom Sanders mówi: Dodaliśmy wszystkie elementy drewniane: blanki, most zwodzony i wieżyczki. Wnętrze oraz domy położone wokół dziedzińca były w całości naszym dziełem. Plenery Londynu ukazują pejzaż przemysłowy epoki Williama Wallace'a. Budynki wznoszono bez względu na to, czy były bezpieczne czy nie. - mówi Tom Sanders. - Szewcy, rusznikarze, kupcy - każdy wchodził na głowę drugiemu. A nad nimi górował zamek Longshanków. Wzoru wnętrz zamku dostarczył nie pojawiający się na ekranie zamek Menouth. W studiu w Ardmore powstały kopie wysokich, sklepionych kopuł, które wieńczą królewską komnatę i sypialnię.

KOSTIUMY

Projektant kostiumów Charles Knode stworzył dla potrzeb filmu przeszło sześć tysięcy strojów. Naczelną zasadą było, aby siermiężne kilty Szkotów stanowiły kontrast dla wyrafinowanych atłasów, jedwabi i biżuterii Anglików. W epoce przedstawionej w filmie Szkoci nie byli narodem zamożnym, a życie w górach zimą oznaczało niemal hibernację. Szkoci doświadczyli lat tyranii ze strony Anglików, a nie mieli środków, by się jej przeciwstawić. - mówi projektant kostiumów Charles Knode. Żadne z dostępnych źródeł historycznych nie podaje, w jaki sposób pojawiła się szkocka spódniczka zwana kiltem, z całą pewnościa była jednak wygodniejsza niż spodnie. Kilt nie wymagał szycia, grubszy materiał w kratę układano w fałdy i mocowano do klamry. Wzorem dla Charlesa Knode była szesnastowieczna tkanina, którą oglądał w jednym ze szkockich zamków. Górale szkoccy potrzebowali formy kamuflażu, a kluczem do niego były naturalne kolory. Kolory kiltów różniły się w zależności od zabarwienia ziemi, której używano do barwienia wełny. Wielobarwne tkaniny szkockie pojawiły się później. Obecnie kilt znów jest niezwykle modny i dla Szkotów jest strojem oficjalnym, w połączeniu z krótką czarną kurtką, krezowaną koszulą, skórzaną torbą oraz długimi wełnianymi skarpetami. W filmie Szkoci noszą bardzo proste skórzane buty, ponieważ nie jest pewne, czy w tej epoce w ogóle je nosili. Kobiety noszą klasyczne, proste suknie, tuniki oraz wełniane przepaski.

W przeciwieństwie do Szkotów, dwór Longshanków nosi ubrania z luksusowych i egzotycznych tkanin, takich jak jedwab, aksamit, delikatna wełna i adamaszek. Pojawiły się one w Europie dzięki powracającym z wypraw Krzyżowcom. W owych czasach biżuteria i wyroby jubilerskie były formą zabezpieczenia kapitału. W podróż zamiast pieniędzy zabierano naszyjniki, klamry i ozdoby głowy, które po dotarciu na miejsce przetapiano i używano do wyrobu monet. Dla potrzeb filmu biżuterię wykonano na podstawie modeli z włókna szklanego. Aksamit barwiono ręcznie metodą, która nadała mu nieco postarzony, "marmurkowy" wygląd. Dla utrzymania ciepła zamożne kobiety, takie jak księżniczka Isabelle nosiły lnianą bieliznę, która potem stanie się pierwowzorem gorsetu. Żołnierze noszą ręcznie malowane tuniki i płaszcze, które stanowią dodatek do zbroi i kolczugi. Kolczugę zaprojektowano dla powstrzymania ostrza miecza, ale nie była ona wystarczającą ochroną przed strzałami. - mówi Charles Knode. - Krzyżowcy nosili ją pod sławnymi białymi szatami z czerwonym krzyżem. Widziałem zdjęcia ciał odnalezionych w szwedzkich bagnach ze strzałami wciąż sterczącymi z kolczugi.

Tło epoki

Epokę średniowiecza datuje się pomiędzy rokiem 500 a 1500. Jej początek wyznacza upadek Cesarstwa Rzymskiego. Szczyt średniowiecza przypadł na lata 1150 - 1350, wtedy to jej cywilizacja przybrała najpełniejszą formę. System feudalny rozwijał się stopniowo od roku 1000, pierwsi rycerze nie byli jednak nikim więcej jak rabusiami na koniach. W roku 1066 Wilhelm Zdobywca wprowadził feudalizm w Anglii. Pierwsze zamki były budowane głównie z drewna i bardziej niż warownie przypominały forty rodem z Dzikiego Zachodu. Wyprawy krzyżowe, najsłynniejsze wojny średniowiecza, rozpoczęły się w roku 1095. Najsłynniejsza z nich, pod wodzą króla Ryszarda Lwie Serce, miała miejsce w roku 1189. Od tej daty rozpoczyna się powolny zmierzch krzyżowców, ostatnia wyprawa na Ziemię Świętą miała miejsce w 1291 roku, na krótko przed wydarzeniami przedstawionymi w filmie. W roku 1303, dwa lata przed egzekucją Williama Wallace'a, potęgę zdobyli Turcy Otomańscy. Wiele lat później, w roku 1453, podbiją oni Konstantynopol i zagrożą całej Europie.

Europa Williama Wallace'a i króla Edwarda I wciąż leżała raczej poza centrum świata. We Włoszech pojawiły się pierwsze zwiastuny Renesansu: w roku 1306 Giotto zaprezentował nowy, bardziej naturalny styl w malarstwie. Cywilizacja Środkowego Wschodu wciąż była bogatsza i bardziej wyrafinowana niż zachodnia. Potęgą było Imperium Chińskie pod wodzą Kublaj Chana. Niemal nieznane w Europie, "odkryte" zostało przez Wenecjanina Marco Polo. Opis jego podróży powstał w roku 1298, wtedy gdy William Wallace rozpoczął swą walkę przeciwko Anglikom.

W czasach Williama Wallace'a nawet wykształceni ludzie wiedzieli o świecie niewiele ponadto, że Ziemia jest okrągła. Nikt z mieszkańców Zachodu nie widział afrykańskich miast Zimbabwe i Timbuktu, które były równie bogate jak miasta europejskie. W latach 800 - 1200 Polinezyjczycy stworzyli i rozwinęli kulturę wysp Pacyfiku, ale Europa miała się o tym dowiedzieć dopiero wieki później. W Ameryce chyliła się ku upadkowi kultura Majów. W Peru i Meksyku rodziły się inne, ale imperia Inków i Azteków miały dopiero powstać. Kiedy Robert the Bruce pokonał Anglików w bitwie pod Bannockburn w roku 1314, w kierunku wybrzeży Afryki wyruszyły pierwsze ostrożne karawele rozpoczynając tym samym epokę wielkich odkryć geograficznych.

Wprawdzie większość obywateli średniowiecza żyła w nędzy, ale rozpoczął się rozwój nauki. W XII wieku powstał uniwersytet w Oksfordzie, w roku 1209 otwarto Cambridge. Około roku 1231 rozpoczęła swą niesławną działalność Święta Inkwizycja, a wróg Williama Wallace'a, Longshanks, wygnał Żydów z Anglii. Zapowiedzią przemian stały się jednak dzieła filozoficzne Tomasza z Akwinu i eksperymenty naukowe mnicha Rogera Bacona. Architekci wyrażali swą ekspresję w kamieniu, stąd monumentalne katedry, których ukończenie wymagało poświęcenia niemal całego życia ich konstruktorów.

Wielu ludzi nie zna historycznych szczegółów życia w XIII wieku, stąd też czasy te żyją przede wszystkim dzięki legendom o złotym wieku rycerstwa, turniejach, zamkach i minstrelach śpiewających ballady. Wtedy to powstała legenda o królu Arturze i Rycerzach Okrągłego Stołu. Choć król Artur żył wiele stuleci wcześniej (jeżeli w ogóle istniał), zamek Camelot stał się jednym z symboli XIII wieku.

Była to także epoka, kiedy zwykli ludzie zaczęli upominać się o swoje prawa i dochodzić ich z bronią w ręku. William Wallace nie był przecież szlachetnie urodzony: był zwykłym Szkotem, który porwał do walki tysiące innych. Na przełomie XIII i XIV wieku powstała legenda Wilhelma Tella, Szwajcara, który walczył o wolność swego ludu. W Anglii rodziła się legenda Robin Hooda, który rabował bogatych i rozdawał biednym. Późniejsza tradycja wiązać będzie Robin Hooda z epoką Ryszarda Lwie Serce i księcia Jana, około sto lat przed Williamem Wallacem, ale niektórzy historycy utrzymują, że Robin Hood żył naprawdę w czasach, kiedy William Wallace był małym chłopcem. Wiele lat wcześniej, w roku 1215, angielscy baronowie zmusili króla Jana do podpisania Magna Carta, która stała się początkiem swobód na Wyspach Brytyjskich. Także król Edward I nie zdołał zapewnić sobie władzy absolutnej. Chcąc zdobyć sobie fundusze na wojnę ze Szkocją zwołał on zgromadzenie szlachty, które po latach stało się znane pod nazwą parlamentu.

Treść

Koniec XIII wieku. Król Szkocji umiera nie zostawiwszy po sobie potomka, a tym samym następcy tronu. Władzę nad krajem przejmują Anglicy, których rządy rychło przyjmują znamiona tyranii.

Kilkuletni William Wallace jest świadkiem ataku angielskich wojsk na swą rodzinną wioskę. Niemal wszyscy poza nim zostają brutalnie wymordowani. William opuszcza rodzinne strony pod opieką wuja.

Kilkanaście lat później. William Wallace powraca do rodzinnej wioski w czasie wesela jednego z jej mieszkańców. Jest świadkiem, jak angielski szlachcic wymusza na pannie młodej prawo pierwszej nocy... Wkrótce William spotyka Murron, która niegdyś była towarzyszką jego dziecięcych zabaw. Pomiędzy młodymi rozwija się uczucie. Aby uniknąć hańbiącego prawa pierwszej nocy biorą oni ślub w sekrecie, w tajemnicy nawet przed najbliższymi. Nie zapobiega to tragedii: któregoś dnia jeden z angielskich żołnierzy usiłuje zgwałcić Murron. W obronie własnej dziewczyna zadaje mu kilka ran, za co zostaje publicznie stracona. Oszalały z rozpaczy William z pomocą innych mieszkańców wioski szturmem zdobywa górująca nad miasteczkiem angielską warownię. Wokół niego zaczynają się gromadzić zastępy Szkotów gotowe do walki z Anglikami...

Dysponujący ogromną armią król Edward I pacyfikuje szkockie wioski. Wojska szkockie i angielskie spotykają się w bitwie pod Stirling, która kończy sie zwycięstwem Szkotów. William Wallace otrzymuje tytuł z rąk szkockiej szlachty, nie ma jednak zamiaru zaprzestać walki.

Na rozmowy o warunkach pokoju król Edward I wysyła księżniczkę Isabelle. Jest ona żoną jego zniewieściałego i nieuodolnego syna Edwarda. Zamiast polityką Edward woli zajmować się życiem dworskim i spędzać czas ze swym przyjacielem... Zmuszona do małżeństwa wbrew swej woli Isabelle szybko ulega fascynacji Williamem Wallacem. Wkrótce zdradza mu plan sekretnego ataku Anglików, co pozwala wojskom szkockim oczekiwać armii króla Edwarda I pod Falkirk. Tym razem jednak przekupiona dobrami ziemskimi szlachta szkocka zdradza Wallace'a i jego wojska ponoszą klęskę....

Williamowi udaje się odbudować swe oddziały i zagrożony król Edward ponownie wysyła Isabelle z misją pokojową. Jej spotkanie z Wallacem przybiera intymny charakter...

Wkrótce potem jednak na skutek kolejnej zdrady William Wallace zostaje pojmany i wydany w ręce króla Edwarda I. Isabelle bezskutecznie zabiega o jego ułaskawienie...

Więcej informacji

Proszę czekać…