"Kto boi się zrobić błąd, ten nigdy nie będzie robić historii" Andr Malraux

BO (9.11): Świąteczna gorączka 0

Miniony weekend przyniósł nam wzrost przychodów z 12 najbardziej dochodowych produkcji o blisko 33,5 %. Tym samym rozpoczął się okres przedświąteczny, który dla amerykańskich dystrybutorów jest okresem, w którym można obejrzeć przede wszystkim produkcje, które nastawione są na zdobywanie przeróżnych nagród (w tym Oscarów). Liderem weekendowego zestawienia Box Office USA okazała się być nowa produkcja Roberta Zemeckisa pt. Opowieść wigilijna.

Kadr z filmu Opowieść wigilijna (2009)

Zapraszamy do przeczytania rankingu Box Office USA.

Kadr z filmu Opowieść wigilijnaKadr z filmu Opowieść wigilijna

Opowieść wigilijna, którą wyreżyserował Robert Zemeckis jak wcześniej pisaliśmy zdobyła pozycję lidera. Obraz, w którym główną rolę gra Jim Carrey wyświetlana była w blisko 3’683 kopiach, to najwięcej w tym okresie. Film ten zdołał zarobić dobre 31,0 mln $, choć jest to wynik poniżej wcześniejszych oczekiwań.
Warto zauważyć, iż ostatnie lata dla Zemeckisa oznaczały pracę nad rozwojem techniki Perormance Capture. Od kiedy po raz pierwszy ją wykorzystał (Ekspres Polarny z 2004 roku) wreszcie jest ona wprost idealna. Niestety problem w tym, iż tworzenie filmów w tej technologii jest wyjątkowo kosztowne. Niech nie dziwi, więc budżet Opowieści wigilijnej, który wynosi 175 mln $ (to trzecia najkosztowniejsza produkcja tego roku). Niestety jak to zwykle bywa, aby tak kosztowne przedsięwzięcie uznano za sukces musi ono zarobić, co najmniej 150% swojego budżetu. A wszystko wskazuje na to, iż na rynku amerykańskim do tego nie dojdzie. Studio liczyło na debiut w wysokości 42 – 48 mln $. Teraz zobaczymy jak obraz poradzi sobie w kolejnych tygodniach.

Na pozycji drugiej uplasował się biograficzny film pt. This Is It. W drugi weekend obraz zarobił 14,0 mln $, co oznacza, iż po 10 dniach ma na swoim koncie już 57,8 mln $. To zdecydowanie poniżej wszystkich wcześniejszych analiz według, których to może okazać się jeden z największych hitów tego roku. Co prawda spadek przychodów jest nieduży (tylko 39 %), ale za to przychód na kopie jest już nieduży. Nie wiadomo na ile taki wynik tego obrazu jest skutkiem kontrowersji związanej z tym, iż dla wielu obraz ten jest próbą zarobku na zmarłym, a na ile faktem, iż tak naprawdę po śmierci Jacksona nagle nie przybyło nowych fanów jego osoby. Ciekawi nas zaś na ile deklaracja twórców, iż jednak film pokazywany będzie dłużej w kinach wpłynie na przyszłotygodniowy wynik tej produkcji. Czy będzie duży spadek przychodu czy może wciąż utrzymywać będzie stosunkowo wysoki wynik sprzedaży.

Kadr z filmu Czarujący szpiegKadr z filmu Czarujący szpieg

Pozycję trzecią zajmuje druga nowość weekendu, komedia pt. Czarujący szpieg. Ku zaskoczeniu wszystkich niezależna produkcja studia Overture Films z udziałem gwiazd: Clooney'a, Bridgesa, McGregora i Spaceya zarobiła na starcie świetne 13,3 mln $. Jest to wynik zdecydowanie powyżej oczekiwań, tym bardziej, iż jest to swoista satyra na to, co się dzieje aktualnie w Iraku i bliskim wschodzie. A to temat, który amerykanie raczej nie lubią traktować zabawnie. Ten rok może nam jeszcze przynieść jakieś ciekawe zaskoczenia.

Na miejscu czwartym uplasował się thriller z udziałem Milli Jovovich pt. Czwarty stopień. Produkcja oparta na prawdziwych wydarzeniach zarobiła 12,5 mln $. Jest to wynik umiarkowany, choć jeden z lepszych w historii kariery aktorskiej Jovovich. Warto zauważyć, iż od czasów Piątego elementu właściwie jedynymi produkcjami z jej udziałem, które przynoszą zysk są te filmy, w których wciela się w Alice z Resident Evil.

Aż na miejsce piąte spadł niezależny horror – Paranormal Activity. Obraz studia Paramount w ten weekend zanotował spadek przychodów o blisko 47,5 %, co dało mu wpływy w wysokości 8,6 mln $. Po 7 tygodniach wyświetlania (z czego 3 to w szerokiej dystrybucji) film, który kosztował jedynie 0,015 mln $ zarobił już 97,4 mln $. Jak łatwo się domyślić w przyszłym tygodniu przekroczy magiczny próg zarobku 100 mln $.

Kadr z filmu The BoxKadr z filmu The Box

Miejsce szóste zajmuje ostatnia nowość weekendu pt. The Box. Obraz z udziałem Cameron Diaz i Jamesa Mardsena zapowiadany był jako jeden z najciekawszych mrocznych thrillerów ostatnich lat. Niestety wyszło z niego coś, co nie podoba się ani fanom tego gatunku ani sympatykom pięknej aktorki. Dlatego też na starcie zarobił jedynie 7,8 mln $ (przy oczekiwaniach w wysokości od 12 do 15 mln $). Cóż być może przyszły weekend przyniesie poprawę tego wyniku.

Na pozycji siódmej znalazła się komedia Raj dla par. Co ciekawe w piątym tygodniu wyświetlania w kinach obraz zanotował spadek przychodów o jedynie 0,5 %. W ten weekend wpływy wyniosły 6,4 mln $, a łącznie wynoszą już 95,9 mln $. Nie jest to ani rewelacyjny wynik, ani słaby. Na pewno nikt na tej produkcji nie stracił.

Miejsce ósme zajmuje Prawo zemsty z udziałem Jamie Foxxa i Gerarda Butlera. Mroczny thriller F. Gary'ego Gray'a zarobił w miniony weekend 6,2 mln $. Obraz zanotował niski spadek przychodów (tylko niecałe 17 %), co oznacza, iż na kontach producentów po pięciu tygodni wyświetlania jest już 60,8 mln $.

Pozycję dziewiątą zajmuje familijny obraz Spike Jonzea pt. Gdzie mieszkają dzikie stwory. W czwarty weekend wyświetlania w kinach przychody wyniosły 4,2 mln $, a łącznie osiągnęły już wynik 69,3 mln $. Jest to mniej niż początkowo oczekiwano po tej produkcji, ale na pewno więcej niż niektórzy najwięksi sceptycy.

Kadr z filmu AstroboyKadr z filmu Astroboy

Nasze zestawienie na pozycji dziesiątej zamyka animacja studia Summit Entertainment pt. Astro Boy. Przychody z weekendu wyniosły 2,6 mln $, a łącznie po trzech tygodniach obecności w kinach wynoszą już 15,1 mln $. Jest to jedna z największych porażek ostatnich miesięcy. Obraz, który miał być animowanym hitem jesieni nie spodobał się amerykańskiej publiczności. Odniósł zdecydowaną porażkę tym bardziej, iż budżet filmu to blisko 65,0 mln $. Na szczęście już wkrótce studio odbije sobie tą stratę kolejną częścią wampirzej sagi.

I na koniec jeszcze najciekawszy start tego weekendu. Na pozycji trzynastej rankingu Box Office USA znalazła się niezależna produkcja pt. Precious: Based on the Novel "Push" by Sapphire. Obraz, który zdobył główną nagrodę na festiwalu w Sundance oraz jest jednym z ulubieńców amerykańskich krytyków pojawił się w zaledwie 18 kopiach a mimo to zdołał zarobić 1,8 mln $. Oznacza to rewelacyjny wynik 100’000 $ na kopię. To prawdziwy rekord ostatnich lat. Oznacza to, iż już wkrótce zadebiutuje w szerokiej dystrybucji.

A w przyszły piątek na ekranach amerykańskich kin w szerokiej dystrybucji zadebiutują jedynie dwie nowości. Pierwsza z nich to katastroficzny obraz Ronlanda Emmericha pt. 2012. Druga z kolei to komedia Radio na fali z udziałem Billa Nighya i Philipa Seymour Hoffmana.

Film 2012Film 2012

Poniżej przedstawiamy tabelkę z wynikami Box Office (MP – miejsce w poprzednim zestawieniu):

Miejsce MP Tytuł filmu Weekend Liczba kopii Całość Tydzień
1 N Opowieść wigilijna $31,000,000 3’683 $31,000,000 1
2 1 This Is It $14,000,000 3’481 $57,855,000 2
3 N Czarujący szpieg $13,309,000 2’443 $13,309,000 1
4 N Czwarty stopień $12,521,000 2’527 $12,521,000 1
5 2 Paranormal Activity $8,600,000 2’558 $97,430,000 7
6 N The Box $7,855,000 2’635 $7,855,000 1
7 4 Raj dla par $6,428,000 2’857 $95,980,000 5
8 3 Prawo zemsty $6,172,000 2’474 $60,873,000 4
9 5 Gdzie mieszkają dzikie stwory $4,225,000 2’756 $69,268,000 4
10 7 Astro Boy $2,588,000 1’918 $15,073,000 3
Zostań naszym królem wirtualnego pióra.
Dołacz do redakcji FDB

Komentarze 1

Quagmire

Precious pozamiatał, średnia na kino jest niesamowita. Mieszanka świetnych recenzji, nagród, i filmu skierowanego do wiernej, czarnoskórej publiczności przyniosła piorunujący efekt.
Zastanawiam się, kiedy Zemeckis stwierdzi, że ta technologia zwyczajnie mu się nie opłaca, zapowiada się na 3 z rzędu przeciętny wynik finansowy. A przecież budżet takiej samej, tylko, że aktorskiej Opowieści Wigilijnej, również z Carreyem i na pewno, ze świetnymi efektami specjalnymi spokojnie zamknąłby się w kwocie 130-150 mln $. Ta wersja zależnie od źródła kosztowała 175 tak jak w tekście, lub 200 mln $

Proszę czekać…