Wampiry pożarły konkurencje

Saga Zmierzch: Księżyc w nowiu (2009)

Weekend w amerykańskich kinach zakończył się niemal bez zaskoczenia. Z łatwością sequel Zmierzchu wyprodukowany przez niezależne studio Summit Entertainment zdobył pierwsze miejsce stając się zarazem trzecią najbardziej dochodową produkcją, której wpływy z pierwszego weekendu były największe. Co ciekawe łącznie 12 najpopularniejszych filmów w tym okresie zarobiło blisko 248,6 mln $, czyli o 5 mln $ mniej niż rekord wpływów weekendowych, który został pobity w ubiegłym roku.

Zapraszamy do zapoznania się z rankingiem Box Office USA.

Kadr z filmu Saga Zmierzch: Księżyc w nowiuKadr z filmu Saga Zmierzch: Księżyc w nowiu

Zgodnie z oczekiwaniami wszystkich spokojnie pozycję lidera zajmuje Saga Zmierzch: Księżyc w nowiu. Jednak o ile pozycję, jaką zajmie ta produkcja nie było sporu to jednak sporo osób zastanawiało się czy uda jej się zarobić powyżej 100 mln $. Obraz Chrisa Weitza zarobił w ciągu minionego weekendu, aż 140,7 mln $, co jednoznacznie dało mu 3 pozycję wśród najbardziej dochodowych debiutów w historii amerykańskiej kinematografii. Wyżej jest tylko Mroczny Rycerz (158,4 mln $) i Spider-Man 3 (151,1 mln $). Okazuje się więc, iż fanów powieści Stephenie Meyer oraz sympatyków Kristen Stewart i Roberta Pattinsona jest o wiele więcej niż wszyscy znawcy kina mogli przypuszczać.
Teraz najciekawsze zaś pozostaje to jak film ten poradzi sobie w kolejnych tygodniach. Niektórzy analitycy spekulują, iż może dojść do znacznego spadku przychodów, bowiem ci wszyscy, którzy chcieli zobaczyć obraz już to zrobili, pozostaną, więc jedynie osoby, które pójdą drugi raz do kin lub inni fani, którzy nie lubią tłumów. Z drugiej zaś strony chyba nikt nie spodziewał się takich wyników, więc i teraz mogą się oni pomylić.

Kadr z filmu The Blind SideKadr z filmu The Blind Side

Pozycję drugą nieoczekiwanie zajęła druga nowość weekendu, dramat sportowy pt. The Blind Side. Obraz z udziałem Sandry Bullock i Kathy Bates zarobił bardzo dobre 34,5 mln $, co jest najlepszym otwarciem w historii aktorskiej Bullock. Trzeba przyznać, iż artystka z wiekiem radzi sobie coraz lepiej i przerwała złą passę, po której wpadła po występie w Speed. Warto również wspomnieć, iż produkcja ta miała przyzwoity wynik na kopię (11,1 tyś $).

Dopiero na pozycję trzecią spadł ubiegło tygodniowy lider – katastroficzne 2012. Film Rolanda Emmericha w drugim weekend zanotował spory, bo niecały 60% spadek przychodów, co dało mu przychody na poziomie 26,5 mln $. Po 10 dniach obraz ten ma na swoim koncie 108,2 mln $, a więc o prawie 13 mln $ mniej niż było to w przypadku wcześniejszej produkcji reżysera pt. Pojutrze. Teraz, więc stoimy przed największym pytaniem: czy widzowie mają dosyć filmów katastroficznych? A może po prostu chcą zobaczyć film katastroficzny z dobrą fabułą?

Kadr z filmu Planeta 51Kadr z filmu Planeta 51

Pozycję czwartą zajmuje ostatnia nowość weekendu – animowana Planeta 51. Obraz animowany studia Sony jest kolejną produkcją tego typu, która niezbyt przypadła do gustu widowni. Co prawda w ciągu całego weekendu zarobiła przyzwoite 12,6 mln $, ale jest to głównie zasługą faktu, iż młodsi widzowie nie mają czego oglądać w kinach. Można chyba powiedzieć, iż do końca roku nie pojawi się inna produkcja animowana, która osiągnie sukces.

Miejsce piąte zajmuje Opowieść wigilijna, Roberta Zemeckisa. Obraz w trzecim tygodniu weekendu zanotował przychód w wysokości 12,2 mln $, co sprawiło, iż łącznie na koncie producentów jest już 79,8 mln $. Wydaje się, iż to całkiem spora suma, ale warto zauważyć, iż produkcja ta kosztowała prawie 200 mln $. To sprawia, iż gdyby nie fakt dobrych wyników z reszty świata, uznalibyśmy to za jedną z największych porażek tego roku.

Na pozycji szóstej uplasowała się coraz lepiej radząca sobie niezależna produkcja pt. Precious: Based on the Novel "Push" by Sapphire. Obraz opowiadający o otyłej nastolatce mimo małej liczbie kopii (629) radzi sobie zaskakująco dobrze. W ten weekend zanotował przychód na poziomie 11,0 mln $, co daje obrazowi łączne przychody na poziomie 21,4 mln $. Jest to świetny wynik tym bardziej, iż w kolejnych tygodniach możemy się spodziewać rozszerzenia liczby kopii, na której obraz można oglądać. Warto jeszcze wspomnieć, iż produkcja ta zanotowała drugi najlepszy wynik w tym okresie, jeśli chodzi o wynik na jedną kopie (17,5 tyś $).

Kadr z filmu PreciousKadr z filmu Precious

Dwie kolejne miejsca zajmują odpowiednio: siódme miejsce – komedia pt. Czarujący szpieg (wynik weekendu – 2,8 mln $, łączne przychody – 27,6 mln $); ósme miejsceRaj dla par (wynik weekendu – 1,9 mln $, łączne przychody – 105,0 mln $). Obydwie produkcje zanotowały podobny spadek przychodów (około 55%), przez co możemy wnioskować, iż powoli ich żywot kinowy się kończy.

Miejsce dziewiąte zajmuje Czwarty stopień. Thriller z udziałem Milii Jovovich miał sprawić, iż aktorka nie będzie kojarzyła się już wszystkim z rolą w Resident Evil nie spełnił pokładanych w nim oczekiwań. Produkcja radzi sobie wyjątkowo słabo, przez co przychód, jaki osiągnął w ciągu weekendu to jedynie 1,7 mln $. Film ten zarobił, co prawda, już 23,3 mln $, ale to i tak mniej niż planowało studio.

Kadr z filmu Prawo zemstyKadr z filmu Prawo zemsty

Pierwszą dziesiątkę zamyka Prawo zemsty z udziałem Jamie Foxxa i Gerarda Butlera. Film w ciągu weekendu zarobił 1,6 mln $, a jego łączne przychody wynoszą już 70,0 mln $. Ci, którzy spodziewali się, iż będzie to produkcja, która odwróci niezbyt dobre wyniki filmów akcji mogą nie być w pełni usatysfakcjonowani. Obraz zarobił na siebie, ale nie można powiedzieć, aby miał odwrócić tendencję, w której typowo męskie produkcje są znów popularne.

W przyszły piątek na ekranach amerykańskich kin pojawią się: długo oczekiwana produkcja Ninja zabójca, komedia familijna pt. Stare wygi oraz w ograniczonej ilości kin Droga z udziałem Viggo Mortensena. W szerszej dystrybucji zadebiutuje także animacja pt. Fantastyczny pan Lis.

Poniżej przedstawiamy tabelkę z wynikami Box Office (MP – miejsce w poprzednim zestawieniu, T – ilość weekendów na liście):

Miejsce MP Tytuł filmu Weekend Liczba kopii Całość T
1 N Saga Zmierzch: Księżyc w nowiu $140,700,000 4’024 $140,700,000 1
2 N The Blind Side $34,510,000 3’110 $34,510,000 1
3 1 2012 $26,500,000 3’408 $108,221,000 2
4 N Planeta 51 $12,600,000 3’035 $12,600,000 1
5 2 Opowieść wigilijna $12,230,000 3’578 $79,791,000 3
6 3 Precious $11,008,000 629 $21,403,000 3
7 4 Czarujący szpieg $2,773,000 2’056 $27,624,000 3
8 7 Raj dla par $1,952,000 1’712 $105,001,000 7
9 6 Czwarty stopień $1,730,000 1’648 $23,343,000 3
10 9 Prawo zemsty $1,615,000 1’327 $70,027,000 6

Michał
"Kto boi się zrobić błąd, ten nigdy nie będzie robić historii" Andr Malraux