Konkurs - 6 koszulek prosto z Piekła

Kadr z filmu Wrota do piekieł

W tym roku Sam Raimi powraca horrorem, zatytułowanym Wrota do piekieł, opowieścią o Christine Brown (Alison Lohman), ambitnej pracownicy banku w L.A. Wiedzie ona życie pozbawione problemów do dnia, w którym w banku pojawia się tajemnicza pani Ganush (Lorna Raver), by błagać ją o odroczenie spłaty pożyczki na dom. Czy Christine powinna posłuchać intuicji i pomóc starszej kobiecie? Nagrody w konkursie otrzymują: rechaa, marcoduch, slonecko, mabus, juskowiak, Redox

Produkcja horroru rozpoczęła się na planie w Kalifornii, gdzie w pomieszczeniach, które kiedyś zajmował bank, scenograf stworzył filmowe miejsce pracy głównej bohaterki – Wilshire Pacific Bank. Wytłumione wnętrza w ziemistych kolorach wyszły spod ręki scenografa Steve’a Saklada, który pracował z Samem jako dyrektor artystyczny przy filmie Spider-Man 2.

Wrota do piekieł mają wyjątkową atmosferę, dzięki nietypowym ujęciom kamery, niezwykłym kątom widzenia (dosłownie i w przenośni) oraz osobliwemu poczuciu humoru. W powodzi szczegółów technicznych, skomplikowanej scenografii, odkrywczych rozwiązań i wyrafinowanej charakteryzacji, reżyserowi udało się nadać pierwszorzędne znaczenie fabule, postaciom i grze aktorskiej.

Kadr z filmu Wrota do piekiełKadr z filmu Wrota do piekieł

Zbrodnia i kara: Geneza Wrót do piekieł
Bracia Sam i Ivan Raimi napisali pierwszą wersję scenariusza, na podstawie którego powstał film Wrota do piekieł ponad 10 lat temu. Na początku zatytułowali go po prostu Klątwa.

Zawsze podobała nam się idea klątw – wyjaśnia Ivan Raimi. Uwielbialiśmy wyobrażać sobie, co mogłoby się przytrafić zwykłej osobie, gdyby została obrzucona klątwą i znalazła się w takich niezwykłych okolicznościach.

Zależało nam, żeby Christine była moralnie niejednoznaczna – mówi Ivan Raimi. Stara się dobrze sobie radzić w pracy, jak każdy. Jest zwykłą osobą, posiadającą cechy podobne do każdego z nas, pełną odcieni szarości, a nie czarno-białą. Dlatego według mnie jest ciekawa. Kara, jaka zostaje jej wymierzona jest niewspółmierna do popełnionego przez nią występku i obserwowanie, jak sobie z tym radzi jest fascynujące.

Jak inni przypadkowi bohaterowie, którzy stają się nimi niejako wbrew własnej woli, występujący w filmach, sygnowanych nazwiskiem Raimi (Ash Williams z Martwego zła czy Peter Parker ze Spider-Mana), Christine też jest przeciętną osobą, która przypadkowo trafia do nierealnego świata, istniejącego tuż obok znanej jej rzeczywistości. Bez ostrzeżenia zaczynają się jej przytrafiać niesamowite przypadki: zostaje zaatakowana przez nieznajomego w samochodzie, ma przerażające wizje i jeszcze gorsze koszmary, a to dopiero początek.

Kadr z filmu Wrota do piekiełKadr z filmu Wrota do piekieł

Pisząc scenariusz, bracia Raimi zastanawiali się, kto okaże się dręczycielem Christine, nie z tego świata. Ostatecznie zdecydowali się na mistycznego potwora, demoniczną Lamię. W różnych kulturach przyjmuje ona wiele postaci – od greckiej bogini, która zostaje morderczynią, gdy Hera porywa jej dzieci, przez ogra kanibala, po stwora, przypominającego centaura – lecz wszystkie one mają wspólną cechę.

Legendy te łączy motyw, według którego demon zwany Lamią, gdy raz wzbudzisz jego gniew, nie ustanie, dopóki nie zaciągnie swojej przerażonej ofiary do piekła - wyjaśnia Ivan Raimi. Oto wspólny, okrutny mianownik.

Sam i Ivan Raimi tak skonstruowali fabułę, że na początku filmu Christine pojawia się w każdej scenie. Widzowie oglądają tę mrożąca krew w żyłach opowieść z perspektywy głównej bohaterki. Właściwie, widz ma wrażenie, że zwiedza "dom strachów", a Christine jest jego przewodniczką. Wątki poboczne przestają mieć znaczenie w obliczu rosnącej paniki i rozpaczy bohaterki, uświadamiającej sobie swój los. Elementem stanowiącym przeciwwagę dla przedziwnych doświadczeń Christine, scenarzyści uczynili jej racjonalnego, chłopaka, Clay’a, który usiłuje przekonać dziewczynę, że pani Ganush nie rzuciła na nią żadnej klątwy.

Sam Raimi chciał nakręcić film po napisaniu pierwszej wersji scenariusza, ale tempa nabrały inne projekty i Klątwa trafiła na półkę. Trylogia o Spider-Manie okazała się niemal dziesięcioletnim przedsięwzięciem i Wrota do piekieł dostały swoją szansę dopiero pod koniec 2007 roku. Wtedy producenci Robert G. Tapert – partner Sama Raimiego w Ghost House Pictures oraz wieloletni współpracownik Grant Curtis, zajęli się projektem i wyżej wspomniane studio filmowe zdobyło finanse na realizację filmu.

To coś więcej niż zwykły horror czy thriller o zjawiskach nadprzyrodzonych - twierdzi Curtis. Postaci są na tyle ciekawe, że widz angażuje się emocjonalnie. W każdym filmie Sama zaczynamy utożsamiać się z bohaterami.

Tapert wtóruje mu:

Sam ma wyjątkową szansę powrócić do stylu reżyserowania, który ja osobiście, jako fan horrorów uwielbiam w jego wykonaniu – dzikiego, szalonego i pełnego niespodzianek, zabierających cię w miejsca, które nie przyszłyby ci do głowy.

Kadr z filmu Wrota do piekiełKadr z filmu Wrota do piekieł

Producent, współpracujący z Raimim od wielu lat ciekaw był, co jego przyjaciel zdziała w filmie niskobudżetowym, po zrealizowaniu trzech wielkich produkcji z rzędu.

Kiedy Sam wyreżyserował trzy filmy o Spider-Manie, zdobył wszystkie umiejętności, dostępne reżyserowi – dodaje Tapert. Doskonale zna się na kręceniu filmów oraz procesie powstawania efektów specjalnych. Wszystko to wykorzystał we Wrotach do piekieł.

Więcej informacji na stronie wrotadopiekiel.pl

ZADANIE konkursowe:
Dodaj przynajmniej jedną treść do naszej bazy filmowej ( w zgłoszeniu podaj ID ) i odpowiedz na pytanie. Podaj tytuł przynajmniej jednego horroru, którego reżyserem był Sam Raimi?

Nagrody w konkursie:
6 koszulek filmowych – Wrota do piekieł

Regulamin konkursu.
1. Zgłoszenia należy wysyłać na adres e-mailowy: konkurs@fdb.pl.
2. W zgłoszeniu należy wysłać:
- prawidłową odpowiedź oraz numer dodanej treści a w temacie e-maila wpisać: Wrota,
- login na fdb.pl (konkurs dla zarejestrowanych użytkowników),
- imię i nazwisko, adres potrzebny do wysłania nagrody.

3. Każdy użytkownik może wysłać tylko jedno zgłoszenie do udziału w konkursie.
4. Na zgłoszenia czekamy do 3 stycznia 2010 do godz. 23.59.
5. Wyniki podamy 4 stycznia.
6. Nagrody trafią do osób, które prześlą zgłoszenie spełniające wszystkie punkty regulaminu.