Wyspa tajemnic znów najlepsza

Kadr z filmu Wyspa tajemnic (2010)

Luty to nie najlepszy okres dla filmowców. Zwykle właśnie w tym okresie jest najmniej przychodów z biletów kinowych. Nie ma się, więc czemu dziwić, iż ostatni weekend tego miesiąca również nie należał do zbyt udanych. Wpływy z 12 najbardziej dochodowych produkcji wyniosły "jedynie" 108,2 mln $, a więc o nieco ponad 11 % mniej niż przed tygodniem. Liderem zestawienia ponownie została produkcja pt. Wyspa tajemnic.

Zapraszamy do zapoznania się z rankingiem Box Office USA.

Kadr z filmu Wyspa tajemnicKadr z filmu Wyspa tajemnic

W ten weekend na pozycji lidera bez zmian. Podobnie jak w ubiegłym tygodniu wygrała produkcja Martina Scorsese pt. Wyspa tajemnic. Film ten zarobił 22,2 mln $, a więc spadek przychodów wyniósł jedynie 46 %. Łączne przychody filmu to już 75,0 mln $, a więc prawie tyle samo, co budżet (80 mln $). Te wyniki dobitnie pokazują, iż Martin Scorsese to wciąż liczący się gracz w Hollywood. Jednocześnie fani reżysera mają nadzieje, iż skupi się na właśnie takich produkcjach, które nie potrzebują wielkiego budżetu. Wtedy filmy wychodzą mu najlepiej.

Pozycję drugą zdobyła pierwsza nowość weekendu – Fujary na tropie. Obraz Kevina Smitha zarobił 18,5 mln $, i to pomimo faktu, iż dostał kategorie wiekową R (która często powoduje niezbyt dobre wyniki produkcji). To jednocześnie wspaniała wiadomość dla reżysera, dla niego to najlepszy weekend otwarcia w karierze. To świetnie pokazuje, iż amerykanie chyba wreszcie polubili niezależne produkcje Smitha. Nam nie pozostaje nic innego jak tylko życzyć mu kolejnych takich sukcesów.

Kadr z filmu OpętaniKadr z filmu Opętani

Miejsce trzecie zajmuje druga nowość weekendu – horror pt. Opętani. Obraz Brecka Eisnera zarobił 16,5 mln $, a więc więcej niż przewidywali analitycy. To również bardzo dobre otwarcie jak na produkcje, której budżet wyniósł 20 mln $. Przy okazji tego filmu warto zwrócić uwagę, iż zbiera on bardzo dobre recenzje. Przez niektórych jest uważany za lepszy od Wyspy tajemnic.

Na pozycję czwartą spadł film Jamesa Camerona pt. Avatar. Obraz zarobił 14,0 mln $, przez co jego wpływy w Stanach Zjednoczonych przebiły magiczną granicę 700 mln $. Na chwilę obecną producenci zarobili już 706,9 mln $, a więc przewaga nad Titaniciem wynosi już lekko ponad 100 mln $. Warto również zaznaczyć, iż spadek przychodów wyniósł niecałe 14 %, co na obraz wyświetlany od 11 tygodni jest wynikiem bardzo dobrym.

Miejsce piąte zajmuje Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy: Złodziej Pioruna. Obraz Chrisa Columbusa zarobił 9,8 mln $, a łączne przychody wynoszą 71,2 mln $. To zdecydowanie poniżej oczekiwań producentów, którzy liczyli, iż film ten zdoła powtórzyć sukces obrazów o Harrym Potterze. Teraz decyzja o kręceniu kolejnych części na pewno nie będzie tak łatwa.

Kadr z filmu WalentynkiKadr z filmu Walentynki

Na pozycji szóstej znajduje się komedia romantyczna pt. Walentynki. Obraz króla tego typu filmów – Garry'ego Marshalla – zarobił 9,5 mln $. Jest to pierwszy obraz w tym roku (nie uwzględniając Avatara), którego wpływy przebiły granicę 100 mln $. Aktualnie film ten zarobił 100,3 mln $. Warto zaznaczyć, iż budżet tej produkcji to "jedynie" 52 mln $.

Miejsce siódme zajmuje filmowa adaptacja powieści Nicholasa Sparksa pt. Wciąż ją kocham. Obraz z udziałem Amandy Seyfried i Channinga Tatuma w weekend osiągnął przychód na poziomie 5,0 mln $. Łączne przychody z wyświetlania w Stanach wynoszą już 72,6 mln $, przez co jest to jedna z najbardziej dochodowa produkcja w stosunku do budżetu (wynosi 25 mln $).

Pozycję ósmą zajmuje aktualnie największa klapa finansowa tego roku – Wilkołak. Horror Joe Johnstona zdołał zarobić jedynie 4,1 mln $, co jest równoznaczne ze spadkiem przychodów o niecałe 60 % w stosunku do zeszłego tygodnia. Łączne przychody wynoszą jedynie 57,3 mln $, co przy tak ogromnym budżecie (150 mln $) są prawdziwą porażką. Ratunkiem pewnie będą zyski z reszty świata, które też nie są tak dobre jak się spodziewano.

Kadr z filmu Szalone serceKadr z filmu Szalone serce

Kolejne dwie pozycje zajmują odpowiednio: Dobra wróżka (pozycja dziewiąta i wpływy z weekendu na poziomie 3,4 mln $) oraz Szalone serce (pozycja dziesiąta i wpływy z weekendu – 2,5 mln $). Obie produkcje zanotowały niezbyt duże spadki przychodów, ale najpewniej już w przyszły weekend nie zobaczymy ich na naszym zestawieniu.

Na koniec warto jeszcze wspomnieć o rekordzie weekendu, jeśli chodzi o wpływy z jednej kopii. Otóż po raz drugi należy on do filmu Autor Widmo w reżyserii Romana Polańskiego. Obraz pokazywany jest już w 43 kopiach a jego wpływy wyniosły 870 tyś $ (20’233 $ na kopie). Łączne przychody tej produkcji z wyświetlania w Stanach wynoszą już 1,12 mln $.

W przyszły weekend na ekranach amerykańskich kin królować będzie przede wszystkim nowa produkcja Tima Burtona pt. Alicja w Krainie Czarów. O widzów powalczy także druga nowość – film akcji pt. Brooklyn's Finest.

Poniżej przedstawiamy tabelkę z wynikami Box Office (MP – miejsce w poprzednim zestawieniu):

Miejsce MP Tytuł filmu Weekend Liczba kopii Całość Tydzień
1 1 Wyspa tajemnic $22,200,000 3’003 $75,076,000 2
2 N Fujary na tropie $18,565,000 3’150 $18,565,000 1
3 N Opętani $16,521,000 2’476 $16,521,000 1
4 3 Avatar $14,000,000 2’456 $706,904,000 11
5 4 Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy: Złodziej Pioruna $9,800,000 3’302 $71,214,000 3
6 2 Walentynki $9,505,000 3’578 $100,358,000 3
7 6 Wciąż ją kocham $5,000,000 3’006 $72,624,000 4
8 5 Wilkołak $4,123,000 3’043 $57,244,000 3
9 7 Dobra wróżka $3,450,000 2’249 $53,866,000 6
10 8 Szalone serce $2,540,000 1’148 $25,087,000 11

Michał
"Kto boi się zrobić błąd, ten nigdy nie będzie robić historii" Andr Malraux