Szósty zmysł Stallone'a

Kadr z filmu Niezniszczalni (2010)

Weekend toczył się pod znakiem wielkiej niewiadomej. Czy produkcja akcji rodem z przełomu lat 80-tych i 90-tych wciąż może być popularna? Okazuje się, że tak i nowa produkcja Sylvestra Stallone'a została liderem zestawienia Box Office USA. Cały weekend przyniósł zaś niewielki wzrost wpływów, co oznacza, że dwanaście najbardziej dochodowych produkcji zarobiło na starcie bardzo dobre 133,0 mln $.

Zapraszamy do zapoznania się z rankingiem Box Office USA.

Kadr z filmu NiezniszczalniKadr z filmu Niezniszczalni

Liderem zestawienia, ku uciesze wielu osób, została produkcja akcji pt. Niezniszczalni. Obraz Sylvestra Stallone'a był jedną z największych niewiadomych tegorocznego sezonu letniego. Po porażkach Drużyny A i wielu innych superprodukcji wszyscy analitycy z rezerwą podchodzili do możliwości finansowych tego obrazu. Okazuje się, że Stallone ma coś w rodzaju szóstego zmysłu i dobrze wyczuł niszę rynkową. Widzom płci męskiej brakowało kina, które oglądali w czasie swojej młodości, dlatego zatrudnienie gwiazd kina kopanego lat 80-tych i 90-tych było bardzo dobrym pomysłem.
Na starcie produkcja ta zarobiła bardzo dobre 35,0 mln $, co jest wynikiem lepszym niż ostrożne założenia producentów. Co ciekawe zbiera on również stosunkowo dobre recenzje (50% na RottenTomatoes, w którym to większość filmów tego typu miało wynik na poziomie 25%) przez co uważa się, że może stać się nawet filmem kultowym. Czy tak właśnie się stanie niestety nie wiemy, wiemy jednak, że pod pewnym względem na pewno będzie. To właśnie w tej produkcji po raz pierwszy na jednym planie pojawili się Bruce Willis, Sylvester Stallone i Arnold Schwarzenegger. A to już nam wystarczy by zachęcić was do kina.

Kadr z filmu Jedz, módl się, kochajKadr z filmu Jedz, módl się, kochaj

Pozycję drugą zajął dramat z Julią Roberts pt. Jedz, módl się, kochaj. Obraz w reżyserii Ryana Murphy'ego poradziła sobie całkiem nieźle jak na ten gatunek. Film zadebiutował z zarobkiem 23,7 mln $, co przy budżecie wynoszącym 60 mln $, jest wynikiem bardzo przyzwoitym. W przypadku dramatów warto jeszcze zauważyć, iż tradycyjnie mają one niski spadek przychodów, który sprawić może, iż produkcja w ostatecznym rozrachunku zarobi więcej niż lider dzisiejszego notowania.

Na pozycję trzecią spadła komedia pt. Policja zastępcza. Obraz Adama McKay'a zarobiła 18,0 mln $, co jest równoznaczne ze spadkiem przychodów o 49%. Jest to spadek większy niż większość analityków oczekiwała. Ciężko również oceniać, co sprawiło, że doszło do takiego spadku, gdyż produkcja ta nie ma specjalnej konkurencji. Niemniej jednak po 10 dniach producenci na swoim koncie mają niezłe 70,5 mln $.

Dopiero na pozycji czwartej znalazła się Incepcja. Produkcja Christophera Nolana zarobiła w ten weekend 11,4 mln $, spadek przychodów wynosi wciąż niewiele (nieco ponad 38%). Nas niezmiernie cieszy fakt, iż projekt o oryginalnym scenariuszu zarobił jak do tej pory 248,5 mln $. To może być zachętą producentów do większego angażowania środków w filmy oparte na nowatorskich pomysłach.

Kadr z filmu Scott Pilgrim vs. the WorldKadr z filmu Scott Pilgrim vs. the World

Ostatnia nowość weekendu zadebiutowała na miejscu piątym. Adaptacja komiksu pt. Scott Pilgrim vs. the World zarobiła na starcie jedynie 10,5 mln $, wpisując się tym samym do listy tych filmowych adaptacji komiksowych, którym nie udało się zawładnąć widzami. Nie pomogły nawet dobre recenzje, bowiem wydaje się, że nie jest to ten typ bohatera, którego polubi szersza publiczność. Nie zmienia to jednak faktu, iż coraz lepszą pozycję w Hollywood będzie miał reżyser Edgar Wright. Może nie każdy jego obraz zarabia wielkie pieniądze, każdy jednak jest świetnie nakręcony. A to znaczy bardzo dużo.

Miejsce szóste utrzymała animacja studia Universal Pictures pt. Jak ukraść księżyc. Do naszych kin produkcja ta wejdzie niedługo a za oceanem można oglądać ją od sześciu weekendów. W ten poradziła sobie bardzo dobrze, zarabiając 6,76 mln $. Tym samym łączne przychody z wyświetlania tego obrazu w kinach wynoszą już 221,9 mln $. Wynik rewelacyjny jak na fakt, że studio to nigdy nie ma zbyt wiele doświadczenia, jeśli chodzi o filmy animowane.

Kadr z filmu Step Up 3-DKadr z filmu Step Up 3-D

Na pozycji siódmej znalazła się muzyczna produkcja – Step Up 3-D. Obraz ten zanotował spory spadek przychodów (58%) i zarobił w weekend 6,6 mln $. To dobitnie już świadczy, że spośród wszystkich filmów tej serii to właśnie ta część radzi sobie najgorzej w Stanach. Po 10 dniach wyświetlania w kinach łączne przychody wynoszą dopiero 29,5 mln $, a więc prawie tyle co budżet. Niemniej jednak w reszcie świata film ten cieszy się sporą popularnością, więc na pewno producenci na nim nie stracą.

Pozycje ósmą zajął Salt zarabiając 6,35 mln $. Obraz Phillipa Noyce z udziałem Angeliny Jolie zgromadził już bardzo dobre 103,6 mln $. Jest to, więc szesnasty film w tym roku, który zdołał przebić magiczną granicę 100 mln $. Dlatego nie dziwią nas pojawiające się plotki o planach sequela tej produkcji.

Dwa ostatnie miejsca zajmują odpowiednio: Dinner for Schmucks (pozycja dziewiąta i zarobek z weekendu: 6,31 mln $) oraz Psy i koty: Odwet Kitty (pozycja dziesiąta i zarobek z weekendu: 4,0 mln $).

Kadr z filmu Toy Story 3Kadr z filmu Toy Story 3

Na koniec warto jeszcze powiedzieć, że z naszej listy wypadła animacja Toy Story 3. Obraz ten w weekend zarobił 2,16 mln $, przez co znalazł się dopiero na pozycji jedenastej. Istotnym faktem jest jednak to, że łączne przychody z wyświetlania filmu na terenie Stanów Zjednoczonych wynoszą już 400,7 mln $. Jest to jedenasta produkcja w całej historii amerykańskiej kinematografii, która przebiła tą granicę.

A w przyszły weekend na ekranach amerykańskich kin pojawi się sporo nowości. I tak w środę debiutuje parodia sagi "Zmierzch" pt. Wampiry i świry. Natomiast w piątek debiutują cztery nowości: komedia Lottery Ticket (z udziałem młodego rapera Shad Moss), familijna produkcja pt. Niania i wielkie Bum, komedia z udziałem Jennifer Aniston pt. Tak to się teraz robi oraz horror Piranha 3-D.

Poniżej przedstawiamy tabelkę z wynikami Box Office (MP – miejsce w poprzednim zestawieniu):

LP MP Tytuł filmu Weekend Liczba kopii Całość Tydzień
1 N Niezniszczalni $35,030,000 3’270 $35,030,000 1
2 N Jedz, módl się, kochaj $23,700,000 3’082 $23,700,000 1
3 1 Policja zastępcza $18,000,000 3’651 $70,543,000 2
4 2 Incepcja $11,370,000 3’120 $248,554,000 5
5 N Scott Pilgrim vs. the World $10,525,000 2’818 $10,525,000 1
6 6 Jak ukraść księżyc $6,767,000 2’923 $221,993,000 6
7 3 Step Up 3-D $6,626,000 2’439 $29,565,000 2
8 4 Salt $6,350,000 2’834 $103,569,000 4
9 5 Dinner for Schmucks $6,316,000 3’046 $58,816,000 3
10 7 Psy i koty: Odwet Kitty $4,075,000 2’728 $35,104,000 3

Michał
"Kto boi się zrobić błąd, ten nigdy nie będzie robić historii" Andr Malraux