Gangsterzy pokonali ducha

The Last Exorcism (2010)

Ostatni weekend wakacji przyniósł sporo niespodzianek. Pozycję lidera niemal o włos udało się zdobyć produkcji Takers, która zarobiła o niecałe 200 tyś $ więcej niż niezależny horror pt. The Last Exorcism. Weekend przyniósł dobre 97,5 mln $ (dwanaście najbardziej dochodowych produkcji), choć to oznacza spadek przychodów o około 11,6 %.

Zapraszamy do zapoznania się z rankingiem Box Office USA.

Kadr z filmu TakersKadr z filmu Takers

Ku zaskoczeniu wielu analityków liderem weekendowego zestawienia Box Office USA okazał się thriller pt. Takers. Opowieść o grupie ludzi chcących napaść na bank nie miała być hitem, raczej wróżono jej średni wynik. Samo studio zapowiedziało w środę, że liczy na start na poziomie 12 – 14 mln $. Okazuje się jednak, że widzowie chcą tego typu filmów i tłumnie zjawili się w kinach. Debiut na poziomie 20,5 mln $, to spory sukces, bowiem już w ciągu trzech dni udało się zarobić tyle, co koszty produkcji (20 mln $). A teraz można zbijać śmietankę.
Na dodatek obraz wciąż ma szansę na pierwszą pozycje, dowiemy tego się jutro wieczorem, kiedy podane zostaną oficjalne wyniki.

Horror The Last Exorcism ostatecznie wywalczył dopiero pozycję drugą. Przegrał o niecałe 200 tyś $, co jest wynikiem całkiem niezłym. Obraz Daniela Stamma nieoczekiwanie zarobił 20,3 mln $. To świetny wynik zważywszy, iż koszty produkcji wynosiły jedynie 1,8 mln $. Na dodatek jest to niezależna produkcja studia Lionsgate, która mocno ryzykowała angażując się w tej projekt.
Sukces tej produkcji jest o tyle duży, że filmy o duchach w ostatnich latach nie przynosiły sporego dochodu. Wystarczy wspomnieć tutaj o filmie Egzorcysta: Początek (debiut: 18,1 mln $, koszt produkcji: 80 mln $) czy Nienarodzony (debiut: 19,1 mln $, koszty produkcji: 16 mln $). Analitycy rynku filmowego za oceanem przypominają, że od czasu ubiegłorocznego Paranormal Activity nie było takiego spektakularnego sukcesu.

Kadr z filmu NiezniszczalniKadr z filmu Niezniszczalni

Miejsce trzecie zajmuje ubiegłotygodniowy lider, film pt. Niezniszczalni. Obraz Sylvestra Stallone'a wciąż jednak świetnie sobie radzi zarabiając 9,5 mln $. Po 17 dniach od daty premiery na koncie producentów znajduje się już świetne 82,0 mln $. To sporo zważywszy, że większość analityków uważało, że będzie to jedna ze spektakularnych porażek roku. Stallone udowodnił swoje racje, że widzom brakuje typowo męskich filmów. Nas to cieszy, bo są jeszcze ludzie (w Polsce również), którzy chcą oglądać tego typu filmy.

Z miejsca trzeciego na pozycję czwartą spadł dramat Jedz, módl, kochaj się w reżyserii Ryana Murphy'ego. Obraz ten zarobił w weekend przyzwoite 6,8 mln $, co oznacza spadek przychodów na poziomie 42 %. Obraz wyświetlany w kinach od 17 dni osiągnął przychody w wysokości 60,5 mln $. Udało się zarobić tyle, co wynosi budżet tego filmu, ale oczekiwania po nim były większe. Zważywszy na to, że w obrazie tym występuje Julia Roberts, która zgarnęła sporo pieniędzy za niego. Czyżby powoli przemijała jej sława?

Miejsce piąte zdołała utrzymać komedia pt. Policja zastępcza. W filmie tym gra Will Ferrell oraz Mark Wahlberg, którzy wcielają się w postać dwóch niezbyt rozgarniętych policjantów. Postanawiają się zmienić, co oczywiście niesie za sobą ogromną ilość gagów. Nie jest to film dla wszystkich, ale najwyraźniej amerykańskim widzom się podoba. W weekend zarobek z tytułu biletów na ten seans wyniósł 6,3 mln $. To oznacza, że jest to 17 produkcja w tym roku, której łączne przychody z wyświetlania w kinach wyniosą ponad 100 mln $. Aktualnie na koncie tej produkcji znajduje się już 99,0 mln $.

Kadr z filmu Wampiry i świryKadr z filmu Wampiry i świry

Dopiero na pozycji szóstej znalazła się parodia filmów o wampirach pt. Wampiry i świry. Obraz studia Fox zarobił 5,2 mln $, co wiąże się ze spadkiem przychodów o nieco ponad 53 %. Po 24 dniach od daty premiery na koncie producentów znajduje się kwota 27,8 mln $. Nie jest to wynik rewelacyjny, ale znowu nie jest też porażką.

Na oczku siódmym znajduje się Incepcja w reżyserii Christophera Nolana. To jedyna produkcja w tym tygodniu (z pierwszej dziesiątki), która zdołała awansować. Oryginalna produkcja zarobiła w weekend 4,8 mln $, co oznacza kolejny niski spadek przychodów (niecałe 38 %). Dlatego nie dziwi nas, że na jej koncie znajduje się już świetna kwota 270,5 mln $. Granica 300 mln $, jest więc bardzo realna.

Kolejne dwa miejsca zajmuje odpowiednio: Niania i wielkie bum (miejsce ósme, zarobek z weekendu: 4,7 mln $) oraz Tak to się teraz robi (miejsce dziewiąte, zarobek z weekendu: 4,5 mln $). Obie produkcje radzą sobie jednak nieco gorzej niż większość analityków sądziło.

Miejsce dziesiąte w ten weekend zdobył trójwymiarowy horror pt. Pirania 3D. Obraz Alexandre Aji zarobił 4,3 mln $, a więc doszło do sporego spadku przychodów (o 57 %). Po 10 dniach od daty wyświetlania na koncie producentów znajduje się kwota 18,3 mln $, może nie tak duża jakby większość osób sądziła, ale jednak całkiem dobra. Warto jeszcze wspomnieć, że obraz wciąż cieszy się dobrymi recenzjami (75 % pozytywnych opinii na RottenTomatoes). Dlatego z niecierpliwością oczekujemy na jego debiut w Polsce.

Kadr z filmu AvatarKadr z filmu Avatar

Na koniec jeszcze informacja o filmie Avatar: Wersja specjalna. Obraz Jamesa Camerona wyświetlany był na 812 ekranach i zdołał zarobić 4,0 mln $. To wynik całkiem dobry, jednak nie na tyle by znaleźć się w pierwszej dziesiątce. Ale pozycja dwunasta jest bardzo dobra.

A w przyszłym tygodniu oficjalnie kończyć się będzie sezon letni. Na koniec przygotowano trzy nowości. Już w środę w amerykańskich kinach pojawi się thriller Amerykanin z udziałem Georgea Clooneya. A w piątek o tytuł lidera weekendu powalczą jeszcze dwie produkcje: romantyczna komedia Stosunki międzymiastowe oraz film akcji pt. Maczeta.

Poniżej przedstawiamy tabelkę z wynikami Box Office (MP – miejsce w poprzednim zestawieniu):

LP MP Tytuł filmu Weekend Liczba kopii Całość Tydzień
1 N Takers $20,512,304 2’206 $20,512,304 1
2 N The Last Exorcism $20,366,613 2’874 $20,366,613 1
3 1 Niezniszczalni $9,527,937 3’398 $82,040,183 3
4 3 Jedz, módl, kochaj się $6,815,555 3’108 $60,531,326 3
5 5 Policja zastępcza $6,285,712 3’181 $99,018,172 4
6 2 Wampiry i świry $5,221,780 3’233 $27,834,256 2
7 9 Incepcja $4,876,356 2’070 $270,519,920 7
8 8 Niania i wielkie bum $4,714,215 2’798 $16,991,285 2
9 7 Tak to się teraz robi $4,583,481 2’017 $16,410,009 2
10 5 Pirania 3D $4,302,878 2’491 $18,266,889 2

Aktualizacja: 31 sierpnia 2010 roku


Michał
"Kto boi się zrobić błąd, ten nigdy nie będzie robić historii" Andr Malraux