Amerykanin wygrał z maczetą

Kadr z filmu Amerykanin (2010)

Pierwszy weekend września tradycyjnie przyniósł spore obniżenie przychodów z weekendu. Skończył się czas wielkich hitów a zaczął mniejszych produkcji, które także liczą na przychylność widzów. W ten weekend 12 najbardziej dochodowych obrazów zarobiło 81,3 mln $. Liderem zestawienia okazała się produkcja Antona Corbijna pt. Amerykanin.

Zapraszamy do zapoznania się z rankingiem Box Office USA.

Kadr z filmu AmerykaninKadr z filmu Amerykanin

Zgodnie z początkowymi oczekiwaniami liderem zestawienia okazał się niezależny thriller studia Focus pt. Amerykanin. Obraz Antona Corbijna z udziałem George'a Clooney'a zdołał na starcie zarobić przyzwoite 12,9 mln $. Jako, że produkcja ta zadebiutowała na ekranach kin już w środę to łączne jej przychody wynoszą już 16,1 mln $.
Nie jest to może wynik godny sezonu letniego, ale ten oficjalnie się już skończył. Dlatego niech nie dziwi was, że coraz mniej produkcji będzie debiutowało ze świetnymi wynikami. Tradycyjnie, bowiem jesień jest momentem debiutu produkcji bardziej niezależnych.

Na pozycję drugą spadł ubiegłotygodniowy lider zestawienia, produkcja pt. Takers. Obraz ten zanotował 44 % spadek przychodów, a to oznacza, że jego wpływy w drugi weekend wyniosły 11,45 mln $. Zaskoczenie z ubiegłego tygodnia po 10 dniach wyświetlania w kinach zarobiło świetne 37,9 mln $. A to już oznacza, że koszty produkcji zostały spłacone a reszta wyniku to czysty zysk dla jego producentów. To bardzo dobra wiadomość dla wszystkich fanów kina akcji. W tym roku powoli powróciło ono do łask.

Kadr z filmu MaczetaKadr z filmu Maczeta

Miejsce trzecie zajęła druga nowość weekendu, mocna Maczeta wyprodukowana przez Roberta Rodrigueza. Obraz ten zarobił nieco gorzej niż większość analityków sądziło, było to, bowiem "jedynie" 11,3 mln $. Warto jednak zaznaczyć, iż producenci przewidzieli taki wynik, bowiem spodziewali się wpływów na poziomie od 10,5 do 14,5 mln $.
W tym przypadku nie było dobrego startu i to mimo sporego udziału gwiazd (Jessica Alba, Robert De Niro, Michelle Rodriguez). Wydaje się, że podobnie jak w przypadku GrindHouse filmowcy nieco się przeliczyli. Najwyraźniej fanów produkcji filmów klasy B jest sporo mniej niż się powszechnie uważa.

Z miejsca drugiego na pozycje czwartą spadł horror The Last Exorcism. Niezależna produkcja Daniela Stamma zarobiła 7,6 mln $, a to oznacza, że spadek przychodów wyniósł nieco ponad 62 %. To sporo, więc nie będzie tym razem powtórki z ubiegłego roku, kiedy to wielkim hitem okazał się film pt. Paranormal Activity. Niemniej jednak po 10 dniach od premiery na koncie producentów jest świetne 32,5 mln $. Warto przy tym przypomnieć, że budżet wynosił tylko 1,8 mln $.

Kadr z filmu Stosunki międzymiastoweKadr z filmu Stosunki międzymiastowe

Dopiero na pozycji piątej znalazła się ostatnia nowość weekendu, romantyczna produkcja pt. Stosunki międzymiastowe. Film Nanette Bursteine'a zarobił jedynie 6,8 mln $. Jest to nieco poniżej oczekiwań producentów i analityków (ci drudzy spodziewali się wpływów wynoszących nawet 14 mln $). To wszystko mimo faktu, że produkcja ta była dystrybuowana w największej liczbie kin ze wszystkich nowości.
Być może na wpływ takiego wyniku jest fakt, iż zarówno Drew Barrymore oraz Justin Long, mimo faktu bycia świetnymi aktorami nigdy nie byli "magnesami" dla widzów. Na dodatek kategoria wiekowa® odstraszyła, co młodsza amerykańską widownie.

Kolejne dwa pozycje podzieliły między sobie produkcje, które goszczą już od jakiegoś czasu na ekranach amerykańskich kin. Miejsce szóste zajęli Niezniszczalni (dochód z weekendu: 6,59 mln $), którzy zanotowali spadek przychodów o niewielkie 30 %. Oczko niżej (miejsce siódme) znalazł się film Policja zastępcza, która zarobiła 5,4 mln $. Te dwie pozycje zarobiły o wiele więcej niż większość analityków przewidywało.

Na miejscu ósmym film pt. Jedz, módl, kochaj się. Film, w którym występuje Julia Roberts nie okazał się tak wielkim hitem jak sądzili producenci. W ten weekend produkcja ta zarobiła 4,8 mln $, a to oznacza, że łączne wpływy producentów wynoszą już 68,9 mln $. To co prawda więcej niż wynosił budżet (60 mln $), ale na pewno nie na tyle by uznać go za sukces.

Kadr z filmu IncepcjaKadr z filmu Incepcja

Ciekawą sytuacje mamy na pozycji dziewiątej. Na tej, bowiem znalazł się film Christophera Nolana pt. Incepcja. Obraz zarobił 4,5 mln $, i zanotował spadek przychodów o… 7,1 %. To bardzo mało jak na produkcję, która gości na ekranach tamtejszych kin od dwóch miesięcy. Łączne przychody wynoszą już 277,1 mln $, istnieje realna szansa na zarobek powyżej 300 mln $.

Nasze zestawienie na miejscu dziesiątym zamyka familijna produkcja pt. Niania i wielkie Bum. Obraz, który radził sobie całkiem nieźle w europie w Ameryce jest tylko średniakiem. W weekend film zarobił 3,57 mln $, to oznacza, iż po 17 dniach od daty premiery na koncie producentów jest tylko 22,4 mln $. To wciąż poniżej kosztów produkcji, ale tutaj ratunkiem będą oczywiście wpływy z innych rynków.

A w przyszły weekend na ekranach amerykańskich kin jedynie jedna nowość. Będzie to trójwymiarowy horror akcji pt. Resident Evil: Afterlife.

Kadr z filmu Resident Evil: AfterlifeKadr z filmu Resident Evil: Afterlife

Poniżej przedstawiamy tabelkę z wynikami Box Office (MP – miejsce w poprzednim zestawieniu):

LP MP Tytuł filmu Weekend Liczba kopii Całość Tydzień
1 N Amerykanin $12,968,000 2’823 $16,114,000 1
2 1 Takers $11,450,000 2’206 $37,900,000 2
3 N Maczeta $11,300,000 2’670 $11,300,000 1
4 2 The Last Exorcism $7,645,000 2’874 $32,477,000 2
5 N Stosunki międzymiastowe $6,885,000 3’030 $6,885,000 1
6 3 Niezniszczalni $6,592,000 3’398 $92,159,000 4
7 5 Policja zastępcza $5,400,000 2’607 $106,866,000 5
8 4 Jedz, módl, kochaj się $4,850,000 2’663 $68,954,000 4
9 7 Incepcja $4,530,000 1’704 $277,103,000 8
10 8 Niania i wielkie bum $3,575,000 2’708 $22,441,000 3

Michał
"Kto boi się zrobić błąd, ten nigdy nie będzie robić historii" Andr Malraux