Sezon letni 2010

Hollywood

Tradycyjnie sezon letni w amerykańskich kinach trwa od pierwszego weekendu maja do Amerykańskiego narodowego święta pracy (6 września). Z tego względu należy powoli podsumowywać wszystko to, co działo się na tym rynku kinowym. Na początek chcielibyśmy zaprezentować nieco inne podsumowanie, oceniające 5 największych wygranych tegorocznego sezonu i ukazujących 5 największych przegranych.

Zapraszamy do zapoznania się z naszą oceną tegorocznego sezonu letniego.


WYGRANI
-—————————————————————————————————-

Studio Pixar

Logo studia PixarLogo studia Pixar

Studio Pixar istnieje dosyć krótko a mimo to jeszcze nigdy nie zanotowało żadnej wpadki. W tym roku twórcy z tego przedsiębiorstwa postanowili odświeżyć nam historię sympatycznych zabawek Chudego i Buzza. Ale ich podejście do tematu było nieco inne niż innych twórców, nie chcieli oni, bowiem stworzyć prostej kontynuacji bazującej na znanych schematach. Dlatego pracowali nie tylko nad świetnymi efektami wizualnymi, ale także nad scenariuszem.
Co z tego wyszło, wszyscy wiedzą. Toy Story 3 zebrało świetne recenzje i zarobiło wielkie pieniądze (aktualnie 1 mld $). Jak na razie produkcja ta ma szansę stać się pierwszym filmem animowanym w historii, który w stał się najbardziej dochodową produkcją w Stanach Zjednoczonych.

Angelina Jolie

Angelina JolieAngelina Jolie

Po sukcesie filmu Wanted: Ścigani, wszyscy producenci zdali sobie sprawę, że warto zatrudniać Angeline Jolie do filmów akcji. Tak też się stało przy okazji filmu Salt. I chociaż ta produkcja na starcie nie zarobiła dużo (tylko 36,0 mln $) to jednak obraz już zarobił w samych tylko Stanach 100 mln $ (łączne światowe przychody to 218,1 mln $).
Dlaczego uznajemy sukces Angeliny Jolie za coś, o czym warto wspomnieć? Otóż przede wszystkim ze względu na fakt, iż sukces filmu Salt może stać się okazją do zbudowania nowego trendu w kinie – filmu akcji z główną bohaterką kobietą. Dotychczasowe próby były nieśmiałe i raczej niezbyt poważane, ale teraz może to się zmienić. Dlatego też nie dziwią nas rozmowy o sequelu tej produkcji.

Christopher Nolan

Reżyser Christopher NolanReżyser Christopher Nolan

Christopher Nolan to nie tylko dzisiaj wielki reżyser ale i konkretna marka przyciągająca widzów do kin. Gdyby Robin Hood firmowany był nazwiskiem tego reżysera to możemy się założyć, że odniósłby sukces. Jednak Nolan poszedł w kierunku oryginalnej produkcji pt. Incepcja. I udowodnił, że widzowie wciąż kochają coś oryginalnego, które nie musi być sequelem, adaptacją komiksową czy książkową.
Osobiście szanujemy tego reżysera za jego niezwykłe podejście do każdego tematu, którym się zajmuje. Nie kręci masowo filmy, ale powoli pracuje nad każdym kolejnym swoim projektem. To zaś sprawia, że potrafi stworzyć coś niezwykłego i oryginalnego. Dlatego już nie możemy się doczekać Batmana 3. Mimo wielu krytycznych głosów spodziewamy się wielkiego widowiska.

Hity z festiwalu Sundance

Kadr z filmu The Kids Are All RightKadr z filmu The Kids Are All Right

Każdego roku, co najmniej jednak produkcja, która zadebiutowała na tym festiwalu okazuje się hitem (jednak w innym tego słowa znaczeniu). Tak było w przypadku Małej Miss czy 500 dni miłości. W tym roku spory sukces należy do produkcji pt. The Kids Are All Right, która kosztując 4 mln $, zarobiła niezłe 18,6 mln $. A to wszystko mimo braku wielkiej machiny marketingowej czy wyświetlania w wielkiej ilości sal kinowych.
Produkcje niezależne, które pojawiają się w Sundance zawsze są oryginalne i inteligentne. Dlatego też należy docenić to, że nawet na takim rynku filmowym jak Ameryka znajdują się twórcy gotowi iść pod prąd.
A na koniec jeszcze parę słów do wszystkich, którzy nie lubią produkcji "made in USA", otóż w tym roku pojawił się raport MPAA, który stwierdza, że Ameryka zajmuje 2 miejsce na świecie pod względem kręcenia filmów niezależnych (po Indiach). Problem w tym, że najczęściej nie wychodzą one poza rynek wewnętrzny i dlatego nie są znane.

Męskie filmy

Kadr z filmu NiezniszczalniKadr z filmu Niezniszczalni

W ostatnich latach pojawiało się coraz więcej filmów przeznaczonych głównie dla kobiet twierdząc, że to one właśnie są najlepszym rynkowo odbiorcom. Jednak w tym sezonie pojawiło się kilka produkcji przeznaczonych przede wszystkim dla mężczyzn. Chodzi tutaj głównie o Duże dzieci czy Niezniszczalnych. Na dodatek pod koniec sezonu debiutuje Takers, który także spodobał się widzom (zarabiając przy tym nieźle).
Z tego względu podczas tegoroczny sezon wakacyjny możemy uznać za wyjątkowo udany dla kina typowo męskiego.


PRZEGRANI
-—————————————————————————————————-

Jerry Bruckheimer

Producent Jerry BruckheimerProducent Jerry Bruckheimer

Przez lata był królem letnich hitów, wydając, co jakiś czas kolejną serię Piratów z Karaibów. Następnie stworzył równie popularną serię pt. Skarb Narodów, która także widzom przypadła do gustu. W tym roku ten producent zaserwował nam dwa obrazy i oba jakby zgodnie nie poradziły sobie na rynku amerykańskim.
Pierwszym ostrzeżeniem dla Bruckheimera był kiepski wynik debiutu Księcia Persji: Piaski czasu. Obraz kosztujący 200 mln $ zarobił w Stanach jedynie 90,6 mln $. Przed kompletną klapą ratują go wpływy z rynku zagranicznego, które wynoszą całkiem niezłe 238,9 mln $.
Jeszcze gorsza sytuacja była z Uczniem Czarnoksiężnika. Ta produkcja kosztowała 150 mln $, a zarobiła w Stanach marne 61,7 mln $. Tutaj także ratunkiem przed kompletnym dnem były wpływy z rynku poza amerykańskiego.
Czyżby producent stracił swój zmysł wymyślania hitów?

Adaptacje komiksów

Kadr z filmu Scott Pilgrim vs. the WorldKadr z filmu Scott Pilgrim vs. the World

Trend ekranizowania komiksów od jakiegoś czasu nie słabnie. Powoli jednak widać wyraźnie, że zarówno amerykanom jak i reszcie światowego społeczeństwa zaczyna się to nudzić. Dlatego nie dziwią nas kiepskie wyniki Jonah Hexa oraz Scotta Pilgrima vs. The World. Jednak dopóki któryś z wielkich blockbusterów nie straci dopóty będziemy jeszcze długo oglądać kolejnych herosów latających na ekranie.
Niemniej jednak każde z dużych studiów w tym roku ostrożniej podchodziło do ustalania budżetów wielkich produkcji. Dlatego też postanowiono zrobić nowego Spider-Mana za dużo mniejsze koszty. Podobna zresztą sytuacja ma być z nowym Supermanem.

Komedie akcji

Kadr z filmu Pan i Pani KilerKadr z filmu Pan i Pani Kiler

W ostatnich latach filmowcy zza oceanu wpadli na świetny pomysł by filmy akcji spodobały się również kobietom. Otóż pomyśleli, że jeśli wprowadzą w nich elementy komediowe a nawet romantyczne to wtedy panom łatwiej uda się zaciągnąć panie do kin. I jeszcze w ubiegłym roku ten zabiegł się udawał. Problem w tym, że w tym roku pojawiło się dużo więcej inteligentnych filmów romantycznych a więc panie niechętnie wybierały się na produkcje typu: Pan i Pani Kiler czy Wybuchowa para. Obydwa filmy poradziły sobie znacznie gorzej niż liczyli na to producenci. Na dodatek znaczne koszty produkcji spowodowały, że nawet zewnętrzne wpływy nie zdołały tak ich zadowolić. Więc w kolejnych latach spodziewajcie się znacznie mniej tego typu połączeń.

M. Night Shyamalan

Reżyser M. Night ShyamalanReżyser M. Night Shyamalan

Reżyser słynnego Niezniszczalnego w tym roku zaprezentował swoją nową produkcję pt. Ostatni Władca Wiatru. Projekt miał być wielkim hitem i powrotem tego reżysera do pierwszej ligi najciekawszych filmowych twórców Hollywoodu. Niestety tak się nie stało. Obraz zarobił, co prawda przyzwoite 131,1 mln $, jednak został całkowicie skrytykowany przez fanów oryginalnej serii, na której bazuje ta produkcje. Uważają oni, że Shyamalan zniszczył wszystko to, co kochali i nakręcił coś, co nijak ma się do popularnej w Azji bajki dla dzieci. A szkoda, bo ten reżyser ma spory potencjał.

Dobra komedia

Kadr z filmu MacGruberKadr z filmu MacGruber

Tego lata pojawiło się sporo komediowych produkcji, jednak żadna z nich nie była na tyle dobra by zrobić wrażenie na widzów. Zaledwie rok po Kac Vegas amerykanie byli skazani na oglądanie niezbyt zrozumiałego Dinner for Schmuck czy szalonego, ale podobającego się tylko nastolatkom Get Him to the Greek. Kompletnym niewypałem okazała się także parodia przygód MacGyvera w postaci MacGrubera. Jedynym ratunkiem dla gatunku były Duże dzieci, ale gdybyśmy mieli oceniać tylko ich komediowy akcent to wtedy musielibyśmy uznać go za całkowitą porażkę.
Gatunek komedii jeszcze nie upadł, ale mamy nadzieję, iż w przyszłym roku pojawią się lepsze produkcje tego typu.


PS. W czwartek zapraszamy was do zapoznania się z podsumowaniem sezonu letniego, typowo finansowego.


Michał
"Kto boi się zrobić błąd, ten nigdy nie będzie robić historii" Andr Malraux