Nagrody 36. FPFF rozdane

36 Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni różnił się od poprzednich: tym razem do konkursu stanęło tylko 12 tytułów (wśród których znalazły się już znane obrazy, a także zupełne świeżynki), zaś dyrektorem artystycznym był Michał Chaciński, który debiutował w tej roli. W porównaniu do zeszłego roku nie zmieniło się natomiast jedno – wybór jury ponownie okazał się "nieco" kontrowersyjny.

Wielkim zwycięzcą tegorocznej edycji był Jerzy Skolimowski i jego Essential Killing, który zgarnął aż pięć nagród – prócz Złotego Lwa za najlepszy film, nagrodzono samego Skolimowskiego (reżyseria), Adama Sikorę (zdjęcia), Pawła Mykietyna (muzyka) oraz Rékę Lemhényia i Macieja Pawlińskiego (montaż). Gdyńska nagroda jest kolejnym potwierdzeniem udanego przedsięwzięcia reżysera, choć niektórzy byli (a właściwie nadal są) zdania, iż niewłaściwym jest nagradzać tego rodzaju dużą, międzynarodową produkcję, zwłaszcza kosztem produkcji rodzimej.

Drugim wygranym festiwalu była bez wątpienia Sala samobójców Jana Komasy. Film – będący komentarzem do współczesnych przemian związanych z technologiami i prawdziwy hit polskich kin – zdobył Srebrnego Lwa, zaś reżyser zgarnął również nagrodę za najlepszy debiut (plus nagrodę za dźwięk).

Nagrodami obsypano także Młyn i Krzyż Lecha Majewskiego – niezwykłe przedsięwzięcie dokonujące syntezy malarstwa i kina. Poza Nagrodą Specjalną Jury, film uhonorowano także za scenografię, kostiumy i dźwięk. Ciepło przyjęto także Wymyk Grega Zglińskiego, nagrodzony za debiut i scenariusz. Zaś jeśli chodzi o nagrody aktorskie – za główne role laury zdobyła Roma Gąsiorowska za Ki i Marcin Dorociński za Różę, zaś za drugoplanowe Gabriela Muskała za Wymyk i Marian Dziędziel za Kreta.

Nagrodę dla Dorocińskiego można zresztą nazwać swego rodzaju "cukierkiem na pocieszenie", gdyż jury pominęło w swych wyborach Różę, nawet mimo faktu, iż dzień wcześniej film Smarzowskiego zgarnął nagrody krytyków i publiczności.

Lista nagrodzonych:

Złote LwyEssential Killing w reżyserii Jerzego Skolimowskiego
Platynowe Lwy – (za całokształt twórczości) – Tadeusz Konwicki i Roman Polański
Srebrne Lwy – Jerzy Kapuściński (Studio Filmowe Kadr), Jan Komasa (Sala samobójców)
Nagroda specjalna Jury – Lech Majewski (Młyn i Krzyż)
Specjalne Wyróżnienie JuryAntoni Krauze (Czarny Czwartek. Janek Wiśniewski padł)
ReżyseriaJerzy Skolimowski (Essential Killing)
Główna rola męskaMarcin Dorociński (Róża)
Główna rola kobiecaRoma Gąsiorowska (Ki)
Zdjęcia – Adam Sikora (Essential Killing)
MuzykaPaweł Mykietyn (Essential Killing)
ScenariuszJanusz Margański i Greg Zgliński (Wymyk)
ScenografiaKatarzyna Sobańska i Marcel Sławiński (Młyn i Krzyż)
Kostiumy – Dorota Roquelpo (Sala samobójców oraz Młyn i Krzyż)
Drugoplanowa rola kobiecaGabriela Muskała (Wymyk)
Drugoplanowa rola męskaMarian Dziędziel (Kret)
Debiut reżyserski lub film drugiGreg Zgliński (Wymyk)
Debiut reżyserski lub film drugiBartosz Konopka (Lęk wysokości)
Montaż – Réka Lemhényi, Maciej Pawliński (Essential Killing)
Dźwięk – Lech Majewski i Zbigniew Malecki (Młyn i Krzyż)
DźwiękBartosz Putkiewicz (Sala samobójców)
CharakteryzacjaJanusz Kaleja (Lęk wysokości)
Debiut aktorskiKatarzyna Zawadzka (W imieniu diabła)

Źrodło: www.stopklatka.pl


Vivaldi
Coś tam, gdzieś tam... zwolennik japońskiej kinematografii, kina grozy klasy B oraz literatury science-fiction. Grafoman nadnaturalny. Nie przepadam za tanimi sequelami, ludzka bezmyslnością i stężeniem absurdu przekraczającym masę krytyczną. Lubie trolle. Zwłaszcza z czerwona kapusta i sosem czosnkowym.