Kolekcjonerskie wydania klasyków

Ben Hur

Uznawany za najwybitniejszy film wszech czasów Obywatel Kane oraz uhonorowany 11 Oscarami® Ben-Hur Williama Wylera to obrazy, które zmieniły historię kinematografii. Teraz oba arcydzieła, w odnowionych cyfrowo wersjach, debiutują w kolekcjonerskiej edycji na Blu-ray i DVD w ofercie Galapagos Films.

BEN-HUR

KOLEKCJONERSKA EDYCJA DVD I BLU-RAY Z OKAZJI 50. ROCZNICY POWSTANIA FILMU

Zrealizowany z rozmachem „Ben-Hur” jest pierwszym filmem w historii, który zdobył aż 11 Oscarów®. Ten sukces dopiero kilkadziesiąt lat później udało się powtórzyć „Titanicowi” Jamesa Camerona oraz „Władcy Pierścieni: Powrotowi króla” Petera Jacksona.

Akcja filmu rozgrywa się w pierwszej połowie I wieku n.e. Kiedy bogaty i wpływowy żydowski książę Juda Ben-Hur (Charlton Heston) popada w konflikt z dawnym przyjacielem z dzieciństwa – oddanemu Rzymowi Messali (Stephen Boyd), staje się dla niego wrogiem numer jeden. Skazany za morderstwo, którego nie popełnił, trafia na galery a jego rodzina zostaje sprzedana w niewolę. Dzięki swojej odwadze, którą wykazał się podczas bitwy morskiej, Ben-Hur odzyskuje wolność i zostaje usynowiony przez wpływowego rzymskiego polityka. Teraz nadszedł czas zemsty. Ben-Hur i Messala zmierzą się w wyścigu rydwanów, który przerodzi się w walkę śmierć i życie pomiędzy rywalami…

Zrealizowany w 1959 roku „Ben-Hur” był najdroższym filmem w historii studia MGM. Budżet produkcji wyniósł wtedy 15 milionów dolarów, za co m.in. wybudowano 300 dekoracji (zajęły powierzchnię prawie 1,5 kilometra kwadratowego), uszyto 100 000 kostiumów oraz zatrudniono kilkanaście tysięcy statystów. Nad scenariuszem na podstawie głośnej powieści Lewisa Wallace’a pracowali Karl Tunberg, Gore Vidal i Maxwell Anderson. Główne role w filmie zagrali Charlton Heston, Stephen Boyd, Jack Hawkins, Haya Harareet, Hugh Griffith, Martha Scott, Cathy O’Donnell i Sam Jaffe.

Doskonała kreacja Charltona Hestona w roli tytułowej przyniosła aktorowi uznanie widzów i krytyków oraz Oscara®. W sumie film zdobył 11 nagród Amerykańskiej Akademii (w tym dla najlepszego filmu, reżysera i aktora drugoplanowego) przez długie lata pozostając absolutnym rekordzistą pod względem ilości statuetek. Prawie 40 lat później identyczny wynik osiągnął „Titanic” Jamesa Camerona a w 2004 roku „Władca Pierścieni: Powrót Króla” Petera Jacksona.

„Ben-Hur” został nakręcony na specjalnie zaprojektowanej kamerze pozwalającej na filmowanie na taśmie 65 milimetrowej pozwalającej na uzyskanie obrazu o szerokości równej jego trzykrotnej wysokości. Dzięki temu obraz Williama Wylera do dziś zachwyca pięknymi ujęciami panoramicznymi i zapierającymi dech w piersiach scenami akcji. Sekwencja wyścigu rydwanów zrealizowana bez komputerowych efektów specjalnych budzi podziw coraz to nowych pokoleń widzów.

O pracy nad „Ben-Hurem” z powodzeniem można by nakręcić trzymający w napięciu film. O główną rolę w superprodukcji rywalizowali najwięksi ówcześni gwiazdorzy Rock Hudson i Kirk Douglas. Wśród kandydatów do tytułowej roli pojawiali się również Leslie Nielsen (późniejsza gwiazda serii „Naga broń”), Burt Lancaster (ten odrzucił rolę, ponieważ uznał, że w scenariuszu jest zbyt wiele przemocy) oraz Paul Newman (ten z kolei zrezygnował, ponieważ obawiał się, że na ekranie będzie się źle prezentował w tunice).

Dużym problemem dla ekipy okazała się realizacja sceny bitwy morskiej. Już na planie okazało się, że zbudowana specjalnie do tego celu łódź jest zbyt ciężka i nie nadaje się do pływania. W dodatku zabrakło na niej miejsca do postawienia kamer. Aby nakręcić całą sekwencję okręt został częściowo pocięty.

Sceną, z której „Ben-Hur” jest najbardziej pamiętany, jest oczywiście finałowy wyścig rydwanów. Reżyserem tej sekwencji jest drugi reżyser Andrew Marton, który pracował nad nią ponad 3 miesiące w monumentalnych dekoracjach wybudowanych we włoskim studiu Cinecitta. Na planie przebywało jednocześnie 15 000 statystów, a co godzina pojawiał się na nim autokar z… wycieczkowiczami.

Dziś „Ben-Hur” jest jednym z arcydzieł światowego kina. Obok 11 Oscarów® obraz regularnie pojawia się w różnych rankingach na najlepsze i najpopularniejsze filmy wszech czasów.

Na potrzeby wydania Blu-ray arcydzieło Williama Wylera zostało cyfrowo odnowione jak również wzbogacone o ponad 10 godzin dodatków specjalnych, wśród których znalazły się: dokument poświęcony wpływowi jaki „Ben-Hur” wywarł na twórczość takich mistrzów jak Ridley Scott i George Lucas, obszerny materiał filmowy odkrywający tajniki produkcji filmu, komentarz Charltona Hestona, zapisy aktorskich prób przed kamerą, reprint unikalnego programu sprzedawanego podczas premierowych pokazów filmu oraz niema ekranizacja powieści Lewisa Wallace’a z 1925 roku w reżyserii Freda Niblo z muzyką Carla Davisa.

WYDANIE BLU-RAY I DVD

Film „Ben Hur” na w kolekcjonerskiej edycji z okazji 50 rocznicy powstania zadebiutował na Blu-ray i DVD. Na płytach obok filmu znajdą się również wyjątkowe dodatki specjalne.

WYDANIE BLU-RAY (3 dyskowe)

Komentarz historyka filmowego T. Gene Hatchera o Charltonie Hestonie Ścieżka dźwiękowa Miklosa Rozsy, za którą kompozytor otrzymał Nagrodę Akademii Nowy dokument pełnometrażowy – Charlton Heston i Ben- Hur: Osobista Podróż – niepokazywane dotąd ujęcia oraz materiały filmowe z archiwów rodziny Hestonów

WYDANIE DVD

  • Komentarz historyka filmowego T. Gene Hatchera o Charltonie Hestonie
  • Ścieżka dźwiękowa Miklosa Rozsy, za którą kompozytor otrzymał Nagrodę Akademii

Ben HurBen Hur

OBYWATEL KANE

KOLEKCJONERSKA EDYCJA DVD I BLU-RAY Z OKAZJI 70. ROCZNICY POWSTANIA FILMU

„Obywatel Kane” jest dziś powszechnie uznawany za najlepszy film wszech czasów. Wyreżyserowany przez zaledwie 25-letniego Orsona Wellesa obraz do dziś zachwyca nowatorskim sposobem opowiadania (nieliniowa narracja), doskonałymi kreacjami aktorskimi, zdjęciami i muzyką. „Obywatel Kane” to jednak nie tylko film, to również fantastyczna historia okołofilmowa – opowieść o nienawiści, zemście i złamaniu jednej z najbardziej obiecujących hollywoodzkich karier.

„Obywatel Kane” to opowieść o magnacie prasowym Charlesie Foresterze Kanie (Orson Welles), który ostatnie lata swojego życia spędził samotnie w olbrzymiej posiadłości o nazwie Xanadu. Po jego śmierci – będącej międzynarodowym wydarzeniem − reporter Jerry Thompson (William Alland) pracuje nad artykułem opowiadającym historię życia i kariery magnata. Jednak to, co najbardziej interesuje dziennikarza, to wyjaśnienie znaczenia słowa „różyczka” – ostatniego słowa wypowiedzianego przez Kane’a na łożu śmierci.

Thompson spotykając się i rozmawiając z ludźmi, którzy znali bądź współpracowali z Kanem, poznaje fascynującą historię pochodzącego z ubogiej rodziny człowieka, który dzięki własnej pracy, ale też intrygom i bezwzględności stał się jednym z najpotężniejszych i najbardziej wpływowych ludzi na świecie. Niestety, ani sukces zawodowy, ani olbrzymi majątek, którego się dorobił, nie przyniosły mu szczęścia.

„Obywatel Kane” jest debiutem reżyserskim Orsona Wellesa – jednego z najwybitniejszych filmowców wszech czasów. Realizując go młody artysta nie był już jednak w Stanach człowiekiem anonimowym. Przygotowana przez niego w 1938 roku radiowa inscenizacja „Wojny światów” H.G. Wellsa wywołała panikę w USA, a twarz reżysera trafiła na okładki największych i najpoważniejszych gazet. Zafascynowany postacią Wellesa szef studia RKO George J. Schaefer podpisał z nim w 1939 roku wyjątkową umowę, w której reżyser zobowiązał się do realizacji dla studia dwóch filmów fabularnych. Budżet każdej produkcji nie mógł przekroczyć 500 000 dolarów, a ich skierowanie do realizacji należało do studia, ale poza tym Welles otrzymał wolną rękę co do wyboru tematów, obsady, członków ekipy filmowej, a nawet otrzymał gwarancję ostatecznej akceptacji wersji filmów.

Przez kilka miesięcy reżyser poszukiwał pomysłu na film. Dopiero spotkanie ze scenarzystą Hermanem J. Mankiewiczem spowodowało, że narodził się pomysł realizacji obrazu inspirowanego życiem i karierą Williama Randolpha Hearsta – magnata prasowego, wtedy jednego z najbardziej wpływowych ludzi na świecie. Zdjęcia do filmu „RKO 281” (taki był roboczy tytuł późniejszego „Obywatela Kane’a”) rozpoczęły się 29 czerwca 1940 roku i trwały prawie do końca października tego samego roku. Welles pilnował, żeby nikt ze studia RKO nie wchodził na plan, dzięki czemu mógł kontrolować proces powstawania filmu od samego początku, aż do końca. Niestety, jak się miało później okazać, był to pierwszy i ostatni raz kiedy mógł sobie na taki luksus pozwolić.

Problemy z filmem zaczęły się na krótko przed wprowadzeniem go na ekrany. Wellesowi dość długo udało się zachować w tajemnicy fakt, że jego film jest inspirowany życiem Hearsta. Kiedy jednak fakt ten ujrzał światło, dzienne magnat wściekł się i postanowił zrobić wszystko, żeby uniemożliwić wejście filmu do kin. Wszelkie wzmianki na temat „Obywatela Kane’a” w kilkudziesięciu gazetach należących do imperium Hearsta gazetach zostały zakazane. Ponadto dziennikarze magnata przygotowali serię artykułów demaskujących nielegalne praktyki w hollywoodzkich studiach, a kiedy i to nie pomogło, szefom studia RKO złożono atrakcyjną propozycję kupna ich firmy, pod warunkiem zniszczenia wszystkich kopii „Obywatela Kane’a”.

Obywatel KaneObywatel Kane

Na szczęście żadne z tych zabiegów nie odniosły spodziewanego efektu i studio RKO nadal dążyło do wprowadzenia filmu na ekrany. Nie było to łatwe, ponieważ z powodu nacisków Hearsta problemem było nawet wynajęcie odpowiedniego kina do zorganizowania uroczystej premiery obrazu. Ta ostatecznie odbyła się 1 maja 1941 roku w Nowym Jorku, po czym film trafił do kin. W dużych miastach „Obywatel Kane” spotkał się z zainteresowaniem widzów, ale już w pozostałej części kraju nie wzbudził zainteresowania. W rezultacie kiedy w 1942 roku RKO zadecydowało o zakończeniu dystrybucji obrazu, „Obywatel Kane” miał na swoim koncie stratę w wysokości 150 000 dolarów.

Opinie krytyków były na ogół przychylne, aczkolwiek wielu recenzentów miało problem z nowatorskim podejściem Wellesa do kina. Ostatecznie jednak większość z nich uznało „Obywatela Kane’a” za jeden z najlepszych filmów roku, a do grona jego wielbicieli zaliczał się m.in. argentyński pisarz Jorge Luis Borges.

W 1941 roku „Obywatel Kane” zdobył 9 nominacji do Oscarów® (w tym dla najlepszego filmu, za najlepszą reżyserię i dla najlepszego aktora). Niestety, ponownie wpływy Hearsta oraz lęk branży przed jego zemstą sprawiły, że film zdobył tylko jedną statuetkę za najlepszy scenariusz.

W 1942 roku „Obywatel Kane” został wycofany z amerykańskich kin, ale cztery lata później – tuż po zakończeniu II Wojny Światowej – trafił do Europy, gdzie – szczególnie we Francji – wzbudził zachwyt tamtejszych twórców i krytyków (m.in. Francois Truffauta i Jean-Luca Godarda).

Ameryka o dziele Wellesa zaczęła przypominać sobie ponownie dopiero w latach 50., kiedy film trafił na ekrany telewizorów. Z czasem opinia na temat „Obywatela Kane’a” jako najlepszego filmu wszech czasów zaczęła pojawiać się w coraz większej ilości publikacji, a później również i we wszelkiego rodzaju rankingach i zestawieniach przygotowywanych przez wpływowe czasopisma i organizacje. W 1989 roku film został wpisany do amerykańskiej Biblioteki Kongresu jako „szczególnie ważny kulturalnie, historycznie i artystycznie”.

Mimo artystycznego sukcesu „Obywatel Kane” złamał karierę Orsona Wellesa, który już nigdy później w nie mógł do końca kontrolować realizacji swoich dzieł. Tak się stało m.in. ze „Wspaniałością Ambersonów” – drugim filmem, który nakręcił dla studia RKO – w którym producenci, wbrew intencji reżysera, zmienili zakończenie. Nierozumiany i zgorzkniały Welles większość życia spędził więc w Europie, gdzie był bardziej ceniony przez tamtejszą widownię.

„Obywatel Kane” przez lata wywierał i wciąż wywiera wpływ na niezliczonych twórców z całego świata. Do wielbicieli dzieła Wellesa zaliczają się m.in. Steven Spielberg, Martin Scorsese, Michael Mann, Ridley Scott, Francis Ford Coppola, Bryan Singer, Stephen Frears, Brian De Palma, John Frankenheimer, bracia Coen i Luc Besson. Sposób opowiadania historii rozpoczynający się od śmierci głównego bohatera został z kolei powtórzony w takich arcydziełach jak „Lawrence z Arabii” Davida Leana (7 Oscarów) oraz „Mishima” Paula Schradera (scenarzysty kultowego „Taksówkarza”).

Na potrzeby wydania Blu-ray „Obywatel Kane” został cyfrowo odnowiony oraz uzupełniony o komentarze reżysera Petera Bogdanovicha i krytyka Rogera Eberta. Ponadto na płycie fani znajdą dokument opowiadający historię realizacji filmu i walki jego twórców z magnatem prasowym Williamem Randolphem Hearstem oraz film „RKO 281” będący fabularną opowieścią o pracy Orsona Wellesa nad swym najsłynniejszym dziełem.

Obywatel KaneObywatel Kane

WYDANIE BLU-RAY I DVD

Film „Obywatel Kane” na w kolekcjonerskiej edycji z okazji 70 rocznicy powstania zadebiutował na Blu-ray i DVD. Na płytach obok filmu znajdą się również wyjątkowe dodatki specjalne.

DODATKI SPECJALNE NA BLU-RAY I DVD:

  • Komentarze Rogera Eberta i Petera Bogdanovicha
  • Wywiady z Ruth Warrick i Robertem Wisem
  • Światowa premiera filmu
  • Galeria unikalnych zdjęć, sceny usunięte, materiały reklamowe, korespondencja studyjna i inne pamiątki
  • Zwiastun kinowy

Oraz 5 unikalnych, pamiątkowych kartek graficznych.

[informacja prasowa]