Co Polacy oglądali w telewizji w 2006 roku

Polski widz w 2006 roku najchętniej oglądał seriale, filmy, rozrywkę i informację. Na reklamę telewizyjną wydano 7,83 mld zł.

Statystyczny Polak na oglądanie telewizji poświęcił w ubiegłym roku średnio 3 godziny 19 minut dziennie. To o 3 minuty więcej, niż w 2005 roku. Najwięcej w ubiegłym roku zarobił TVN – w sumie ponad 2,05 mld zł, czyli o 46% więcej, niż w 2005 roku. Łącznie na reklamę telewizyjną reklamodawcy przeznaczyli 7,83 mld zł. Ponad połowę czasu (51%) spędzonego przed telewizorami Polacy poświęcili na oglądanie seriali, filmów i programów rozrywkowych. Najchętniej wybieraną stacją tematyczną w 2006 roku był TVN24, którego udziały w oglądalności wzrosły w porównaniu do 2005 roku o niecałe 0,5 pkt. proc. i wyniosły 1,89% wynika z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP.Liderem rynku pozostaje TVP1, którego udziały wzrosły o 0,7 pkt. proc. w porównaniu z rokiem 2005. Równie silny wzrost udziałów (o 0,7 pkt. proc.) zanotował TVN, zmniejszając tym samym dystans do trzeciej stacji – Polsatu. W ubiegłym roku widzowie mniej chętnie wybierali TVP2 (spadek udziałów o 1,1 pkt. proc.) i Polsat (spadek o 0,8 pkt. proc.).

<table cellspacing=0 border=1>

<td height=17 colspan=5 width=299>Wszyscy 4+ Lp. 2005 2006 1 TVP1 24,02 TVP1 24,69 2 TVP2 21,41 TVP2 20,28 3 Polsat 16,89 Polsat 16,13 4 TVN 14,65 TVN 15,39 5 TVP3 4,75 TVP3 5,20 6 TV4 2,57 TV4 2,18 7 TVN Siedem 1,49 TVN 24 1,89 8 TVN 24 1,41 TVN Siedem 1,24 9 TVP Polonia 1,04 TVP Polonia 0,79 10 Cartoon Network 0,65 Cartoon Network 0,67 11 Eurosport 0,55 Mini Mini 0,61 12 Discovery 0,51 Polsat 2 International 0,54 13 Tele 5 0,50 VIVA Polska 0,48 14 Jetix/Fox Kids do 31-12-2004 0,47 Jetix/Fox Kids do 31-12-2004 0,47 15 TV Puls 0,47 Tele 5 0,46 Stacją, którą najchętniej wybierają mieszkańcy dużych miast pozostaje TVN (39%). Jednocześnie jest to stacja o najmniejszym wśród swoich widzów odsetku osób mieszkających na wsi (28,7%). Mieszkańcy wsi i małych miast (do 100 tys. mieszkańców) oglądają przede wszystkim TVP1, TVP2 i Polsat.

Pod względem wieku najmłodszą widownię (do 34 lat) ma Polsat (40,2%). Spośród osób oglądających TVP1 i TVP2 spory udział mają widzowie najstarsi (55 i więcej lat) – stanowią oni odpowiednio 43,1% oraz 39,5% widzów tych stacji.

Osoby z wykształceniem co najmniej średnim stanowią spory odsetek widowni TVP1, TVP2 i TVN. 31,2% widzów Polsatu ma wykształcenie podstawowe, co jest konsekwencją między innymi „młodego wieku widza tej stacji.

Niekwestionowanym liderem na rynku stacji tematycznych pozostaje TVN24, które z udziałami na poziomie 1,89% poprawiło swoje wyniki o 34%. Niezmiennie silne są także stacje dziecięce (Cartoon Network, MiniMini, Jetix, ZigZap), które zwiększają swój udział.

Spośród 10 najchętniej wybieranych stacji tematycznych w udziałach stracił Discovery (spadek o 0,1 pkt. proc.) oraz Eurosport (spadek o 0,1 pkt. proc.).

Udziały top-10 stacji tematycznych w 2006 roku (w nawiasie dane za rok 2005)

<table cellspacing=0 border=1>

<td colspan=4 width=304>Wszyscy 4+ Lp. 2005 2006 1 TVN 24 1,41 TVN 24 1,89 2 Cartoon Network 0,65 Cartoon Network 0,67 3 Eurosport 0,55 Mini Mini 0,61 4 Discovery 0,51 VIVA Polska 0,48 5 Jetix/Fox Kids do 31-12-2004 0,47 Jetix/Fox Kids do 31-12-2004 0,47 6 Mini Mini 0,44 Eurosport 0,45 7 VIVA Polska 0,41 Discovery 0,41 8 Hallmark 0,34 AXN 0,36 9 MTV Polska 0,32 Polsat Sport 0,35 10 Ale Kino 0,31 ZigZap/MiniMax do 15-10-2004 0,33 11 ZigZap/MiniMax do 15-10-2004 0,31 TVN Style 0,29 12 National Geographic Channel 0,29 National Geographic Channel 0,27 13 Polsat Sport 0,29 TVN Turbo 0,27 14 Viva Plus 0,29 Ale Kino 0,25 15 TVN Turbo 0,27 Hallmark 0,25 Polski widz w 2006 roku najchętniej oglądał seriale (20,1% z czasu poświęconego na oglądanie w ogóle), filmy (19,2%), rozrywkę (11,6%) i informację (10,6%).

Stosunkowo małą popularnością cieszyły się programy publicystyczne i poradniczo-edukacyjne, ale wynika to z faktu, że nadawcy relatywnie mniej czasu antenowego poświęcali tym formatom.

M jak miłość na TVP 2 z wynikiem 11,25 mln widzów, z dnia 7 marca to najpopularniejszy program telewizyjny minionego roku. Na drugim miejscu znalazł się mecz Niemcy-Polska (10,73 mln), a na trzecim Polska-Ekwador (9,53 mln) podczas ubiegłorocznych MŚ w piłce nożnej – oba również na TVP 2.

<table cellspacing=0 border=1 height=293 cellpadding=5 width=702>

<td height=4 width=7>1

M JAK MIŁOŚĆ

TVP2

2006-03-07

11 250,10

66,92

<td height=5 width=7> 2

MŚ 2006:NIEMCY- POLSKA

TVP2

2006-06-14

10 725,26

73,74

<td height=5 width=7> 3

MŚ 2006:POLSKA- EKWADOR

TVP2

2006-06-09

9 526,18

67,98

<td height=5 width=7> 4

TURYN SKOKI NARCIARSKIE M.

TVP1

2006-02-12

8 493,27

57,44

<td height=5 width=7> 5

TELEKAMERY TELETYGODNIA 2006

TVP2

2006-01-23

8 383,67

54,31

<td height=5 width=7> 6

BENEDYKT XVI W POLSCE- CEREMONIA POŻEGNANIA

TVP1

2006-05-28

8 250,15

52,03

<td height=5 width=7> 7

MŚ 2006:WŁOCHY- FRANCJA

TVP1

2006-07-09

7 920,21

65,44

<td height=5 width=7> 8

NA DOBRE I NA ZŁE

TVP2

2006-01-22

7 882,74

58,51

<td height=5 width=7> 9

WIADOMOŚCI 19:30

TVP1

2006-05-28

7 449,58

52,37

<td height=4 width=7> 10

SKOKI NAR. PŚ ZAKOPANE

TVP1

2006-01-28

7 343,12

59,10

Serialowym liderem pozostaje „M jak miłość. Każdy premierowy odcinek tego serialu w 2006 roku oglądało nieco ponad 9 mln Polaków (25,4%) oraz 61,3% spośród tych, którzy w czasie jego emisji oglądali telewizję. Sporym zainteresowaniem cieszyło się także niedzielne „Na dobre i na złe (6,3 mln widzów) oraz druga seria „Zagubionych (3,7 mln), popularna także w innych krajach.

Pięć najlepiej oglądanych seriali (średni udział w rynku)

1. M jak miłość – 25,4%

2. Na dobre i na złe – 17,7%

3. Kamienie śmierci – 14,5%

4. Ranczo – 12,9%

5. Zagubieni 2 – 10,4%

Telewizja Polska dominuje także w przypadku programów rozrywkowych – „Szansa na sukces lub „Jaka to melodia? przyciągają odpowiednio 4 mln oraz 3,2 mln widzów.

Sporą popularnością cieszył się także „Taniec z gwiazdami w TVN – średnia oglądalność tego programu w 2006 roku wyniosła 3,7 mln widzów. Aż 27,1% widzów, którzy w czasie emisji tego programu mieli włączone telewizory, wybierało TVN.

Pięć najlepiej oglądanych cyklicznych programów rozrywkowych (średni udział w rynku)

1. Szansa na sukces – 11,3%

2. Taniec z gwiazdami – 10,3%

3. Jaka to melodia? – 8,9%

4. Marzenia Marcina Dańca – 8,5%

5. Europa da się lubić – 8,4%

Najpopularniejszym programem informacyjnym pozostają Wiadomości – ich średnia widownia wyniosła 4,6 mln (13%).

<table cellspacing=0 border=1>

<td colspan=4 width=279>Wszyscy 4+ 2005 2006 Oglądalność (tys.) Udziały (proc.) Oglądalność (tys.) Udziały (proc.) WIADOMOŚCI 19:30 4 535,11 39,22 4 622,88 40,29 TELEEXPRESS 3 651,05 47,87 3 750,52 47,61 TVN FAKTY 19:00 2 679,31 25,92 2 837,72 27,28 WYDARZENIA 2 168,73 21,85 2 154,60 21,30 PANORAMA 22:00 / 22:30 2 230,23 21,50 2 021,02 20,36 PANORAMA 18:30 1 875,75 20,76 1 793,12 19,56 W 2006 roku na reklamę telewizyjną wydano 7,83 mld zł (dane na podstawie oficjalnych cenników, nie uwzględniające rabatów sięgających ponad 50 proc.). To o 22,4% więcej, niż rok wcześniej i o 13,8% więcej, niż w 2004 roku. Wyraźny spadek wpływów reklamowych o niespełna 0,5 mld zł w 2005 roku jest konsekwencją „ciszy reklamowej w kwietniu'05 z powodu śmierci Jana Pawła II.

Widoczny wzrost wydatków w 2006 roku (w porównaniu z rokiem 2005) jest konsekwencją przede wszystkich zwiększonych nakładów na reklamę telewizyjną w okresie wiosennym i jesiennym. Sezonowość oglądania telewizji odbija się także na wysokości wpływów reklamowych, które w wakacje pozostają na zbliżonym poziomie.

Najwięcej na reklamę swoich produktów w telewizji wydali Unilever – Bestfoods oraz Procter&Gamble. 10 największych reklamodawców odpowiada za 27% wszystkich wydatków poniesionych w 2006 roku na reklamę telewizyjną.

Wydatki reklamowe – TOP15 reklamodawców

<table cellspacing=0 border=1 height=257 width=560>

2006 UNILEVER – BESTFOODS 355 465 997 zł PROCTER & GAMBLE 276 779 271 zł NESTLE POLSKA SP. Z O.O. 250 307 073 zł POLSKA TELEFONIA CYFROWA 209 611 872 zł L`OREAL POLSKA 198 879 852 zł DANONE 168 893 873 zł POLKOMTEL S.A. 166 729 596 zł US PHARMACIA 164 166 932 zł HENKEL 158 775 759 zł PTK CENTERTEL 137 928 913 zł FERRERO 136 325 840 zł GRUPA ŻYWIEC S.A. 127 870 185 zł NIVEA POLSKA S.A. 119 734 153 zł TELEKOMUNIKACJA POLSKA S.A. 115 499 657 zł RECKITT BENCKISER 108 859 967 zł <table cellspacing=0 border=1 height=257 width=559> 2005 UNILEVER – BESTFOODS 277 508 297 zł PROCTER & GAMBLE 274 331 621 zł NESTLE POLSKA SP. Z O.O. 180 349 063 zł PTK CENTERTEL 171 327 841 zł POLSKA TELEFONIA CYFROWA 146 606 468 zł L`OREAL POLSKA 143 373 908 zł POLKOMTEL S.A. 142 831 589 zł US PHARMACIA 133 248 631 zł DANONE 126 501 681 zł HENKEL 115 777 949 zł TELEKOMUNIKACJA POLSKA S.A. 115 265 136 zł GRUPA ŻYWIEC S.A. 112 956 694 zł KOMPANIA PIWOWARSKA S.A. 107 002 892 zł FERRERO 99 830 453 zł RECKITT BENCKISER 91 320 723 zł Najwięcej w reklamę telewizyjną inwestowali producenci żywności (30% wszystkich wydatków) oraz produktów do higieny i pielęgnacji ciała (14%). Co 10 złotówka wydana w ubiegłym roku na reklamę telewizyjną pochodziła od producentów z sektorów: motoryzacyjnego, wyposażenia domu i biura, środków inwestycyjnych, odzieży i innych.

Największą część wydatków reklamowych przyciągnął TVN, który – wyprzedzając Polsat – stał się liderem rynku. W porównaniu z 2005 roku zwiększył swoje przychody o 46%. Spośród pierwszych 10 stacji najbardziej spektakularny wzrost zanotował TVN24, gromadząc o 73% więcej, niż w 2005 roku. Mniejsze przychody zanotował TV4 (spadek o 13%) oraz TVN Siedem (spadek o 14%).

<table cellspacing=0 border=1 height=389 width=506>

2006 ZMIANA TVN 2 054 782 090 zł 45,9% Polsat 1 912 078 391 zł 11,9% TVP1 1 246 254 248 zł 14,5% TVP2 1 040 486 740 zł 23,5% TV4 167 703 712 zł -12,5% MTV Polska 165 565 844 zł 45,0% Tele 5 143 193 844 zł 15,1% TVN 24 127 007 553 zł 73,1% TVN Siedem 114 909 559 zł -14,0% Discovery 82 826 005 zł 15,9% Jetix 81 969 567 zł 31,0% VIVA Polska 80 860 241 zł 10,9% TVP3 67 391 754 zł -5,8% Cartoon Network 60 392 480 zł 49,2% National Geographic Channel 56 399 525 zł 55,3% Hallmark 49 277 238 zł 7,0% ZigZap 45 754 388 zł 54,1% TVN Turbo 45 242 188 zł 11,9% TVN Style 34 118 183 zł 139,3% <table cellspacing=0 border=1 height=341 width=507> <td height=21 width=166> 2005 TVN 1 408 830 868 zł Polsat 1 708 605 703 zł TVP1 1 175 581 775 zł TVP2 842 721 922 zł TV4 191 756 189 zł MTV Polska 114 214 701 zł Tele 5 124 419 194 zł TVN 24 73 378 379 zł TVN Siedem 133 598 398 zł Discovery 71 446 370 zł Jetix 62 583 975 zł VIVA Polska 72 935 685 zł TVP3 71 508 792 zł Cartoon Network 40 486 230 zł National Geographic Channel 36 315 453 zł Hallmark 46 039 883 zł ZigZap 29 693 619 zł TVN Turbo 40 424 587 zł TVN Style 14 257 261 zł Zone Club 28 161 413 zł Najchętniej oglądaną reklamą była reklama Heyah. Liczba emisji: 13 984, łączne wydatki: 47,7 mln zł, GRP: 12 988,65. Na drugim TP S.A usługa Neostrada, na trzecim Plus GSM, na czwartym Danone – Actimel, na piątym Era Tak Tak.

źródło: wirtualnemedia.pl