Box Office: Pomiędzy Ziemią a Elizjum

Elizjum to drugi film Neilla Blomkampa, jego poprzedni obraz Dystrykt 9 okazał się jednym z najefektowniejszych debiutów ostatnich lat. Zrealizowana w RPA, wsparta jedynie nazwiskiem Petera Jacksona produkcja SF odniosła niespodziewany sukces kasowy i jeszcze bardziej zaskakujący sukces artystyczny. Dystrykt 9 może pochwalić się 4 nominacjami do Oscara (w tym za najlepszy film 2009 roku), 7 nominacjami do BAFTY, i nominacją do Złotego Globu.

Przy budżecie wynoszącym zaledwie 30 mln$ Dystrykt 9 zarobił na całym świecie 211 mln$, w tym 115 mln$ w USA. Wygląda na to, że Elizjum nie powtórzy artystycznego sukcesu poprzednika (na Rotten Tomatoes 66% pozytywnych opinii od krytyków), ale ma szansę powalczyć z nim na gruncie finansowym. Film zarobił w piątek około 11.5 mln$, co powinno przełożyć się na weekendowy wynik w przedziale 30-35 mln$. Dystrykt 9 zarobił na starcie 37.3 mln$, a jego premierowy piątek przyniósł 14.2 mln$. Z Elizjum Blomkamp wkroczył w świat superprodukcji, budżet którym dysponował wyniósł 115 mln$, ale rzadka dla wielkich inwestycji kategoria R każe przypuszczać, że zachował artystyczną swobodę.

Kolejną premierą tego weekendu jest komedia z kategorią R, Millerowie. Film miał swoją premierę w środę i w ciągu pierwszych dwóch dni wyświetlania zarobił niezłe 11.5 mln$. Piątek okazał się jeszcze bardziej udany dla obrazu z Jennifer Aniston, amerykańscy widzowie zostawili w kasach kin ok. 9.5 mln$. Po pięciu dniach wyświetlania Millerowie powinni mieć na koncie ok. 38 mln$, co jest niewątpliwym sukcesem przy 37 mln$ budżetu. To także udany powrót reżysera Rawsona Marshalla Thurbera do świata komedii, twóca ten ma jak na razie na swoim koncie 3 filmy. Komedia Zabawy z piłką okazała się dużym przebojem amerykańskich kin, przynosząc 114 mln$ przy zaledwie 20 mln$ budżetu (na całym świecie film zarobił 168 mln$). Sukcesu kasowego nie odniósł za to komediodramat The Mysteries of Pittsburgh, który przyniósł zaledwie… 80 tys$. Millerowie zbierają przeciętne recenzje (41% na Rotten Tomatoes), ale wydaje się, że są w stanie walczyć o przekroczenie stumilionowego pułapu.

Trzecia premiera to animacja Samoloty. Ten wyprodukowany przez Disneya obraz będący spin-offem Aut, miał początkowo trafić jedynie na rynki DVD, stąd bardzo niski jak na kinową animację budżet wynoszący zaledwie 50 mln$. Ostatecznie bajka doczekała się wyświetlania w kinach, a nawet oficjalnie zapowiedzianego sequela „Planes: Fire and Rescue” który wejdzie do kin już 18 lipca 2014 roku. Samoloty zarobiły w piątek ok. 9 mln$, co powinno przełożyć się na ok. 27-30 mln$ z weekendu. Nie jest to powalająca kwota dla animacji Disneya, ani też filmu w jakikolwiek sposób powiązanego z Autami, ale przy rozsądnym budżecie broni decyzji o wprowadzeniu filmu do amerykańskich kin. Krytycy zapewnili Samolotom twarde lądowanie, zaledwie 23% recenzji na Rotten Tomatoes jest pozytywnych.

Ostatni nowy film w szerokiej dystrybucji to Percy Jackson: Morze potworów. Kontynuacja umiarkowanego przeboju jest obecna na amerykańskich ekranach od środy, zarabiając w ciągu dwóch pierwszych dni 8.9 mln$. W piątek produkcja fantasy zarobiła ok. 5 mln$, a do poniedziałku powinna mieć łącznie na koncie ok. 23 mln$. Pierwsza część zarobiła w ciągu swoich pierwszych pięciu dni w amerykańskich kinach 40.5 mln$, więc wynik kontynuacji można uznać za porażkę, jednak Percy jackson 2 nie do końca jest filmem przeznaczonym na rynek wewnętrzny. Pierwszy film przyniósł na całym świecie 226 mln$, z czego tylko 88 mln$ w USA, Fox postanowił jednak zaryzykować i dać zielone światło kontynuacji, licząc na szaleństwo 3D które nadal ogarnia rynki zagraniczne, przy bardzo słabych wynikach w USA. Budżet dwójki również miał pomóc w tych planach, Fox wyłożył na ten film 90 mln$ przy 95 mln$ pierwszej części. Percy Jackson również nie znalazł uznania w oczach krytyków, zdobywając zaledwie 34% pozytywnych recenzji (pierwsza część poradziła sobie niewiele lepiej zatrzymując się na pułapie 49%).

Premiery następnego tygodnia w szerokiej dystrybucji to: dramat biograficzny Jobs, komedia sensacyjna Kick-Ass 2, dramat The Butler i thriller Paranoja.