Wielki powrót Legend Polskich

Panel dyskusyjny z udziałem Tomasza Bagińskiego (przy mikrofonie), Jacka Dukaja, Rafała Kosika, Krzysztofa Noworyty oraz Marcina Dyczaka, fot. mat. prasowe / Allegro

Nowe wyzwania, nowe światy, nowe produkcje filmowe. Po świetnie przyjętych produkcjach Smok i Twardowsky oraz ebooku przyszedł czas na kolejną odsłonę Legend Polskich. Czym tym razem zaskoczą nas twórcy legendarnego już projektu?

Legendy Polskie to projekt łączący w sobie elementy kultury i reklamy, który na zlecenie Allegro realizują Platige Image oraz Fish Ladder. Od startu projektu jesienią 2015 roku, w ciągu zaledwie kilkunastu tygodni, zarówno filmy wyreżyserowane przez Tomasza BagińskiegoSmok i Twardowsky, jak i inne materiały video składające się na Legendy Polskie, wyświetlono ponad 6 mln razy. Natomiast ebooka z sześcioma opowiadaniami pobrało prawie 20 tys. osób.

Pierwotnie projekt był dedykowany wyłącznie do grupy młodych ludzi, poniżej 18. roku życia. Z naszej perspektywy miał być po prostu inną formą komunikacji reklamowej – rodzajem sponsoringu – zdradza Marcin Dyczak, dyrektor marketingu Allegro. – Tymczasem przebiliśmy 6-krotnie nasze oczekiwania. Według mnie oznacza to, że ludzie po prostu chcą polskich produkcji, które nie są melodramatyczne, martyrologiczne lub komediowo-romantyczne. Chcą widzieć, że potrafimy również fantazjować, odnosić się do naszej polskiej kultury i robić jednocześnie filmy na wysokim poziomie jakościowym, jeśli chodzi o efekty specjalne, „fajerwerki” itp. Nasze mity, klechdy i legendy są fenomenalnie pożywnym gruntem – dodaje Dyczak.

Niby nie jest to nic odkrywczego, wszak widz w Polsce to nie tylko konsument taniej rozrywki, niemniej dobrze, że ktoś to wreszcie zauważył. Ba, nawet gotów jest w tę tezę zainwestować pieniądze, na czym tylko skorzystać możemy wszyscy, zarówno widzowie, jak i twórcy tego projektu.

Zdecydowanie największy wpływ na kontynuację Legend Polskich miały komentarze, które otrzymaliśmy. Dziesiątki tysięcy opinii, których wymowę można skrócić do: „więcej!” – zauważa Dyczak.

Plany kontynuacji projektu Allegro ujawniło publiczności festiwalu Pyrkon 2016 podczas panelu dyskusyjnego, w którym udział wzięli Tomasz Bagiński, Jacek Dukaj, Rafał Kosik, Krzysztof Noworyta oraz Marcin Dyczak. W tym roku widzowie będą mieli okazję zapoznać się z trzema nowymi produkcjami: Twardowsky 2.0, Bazyliszek i Jaga.

Twardowsky 2.0, premiera we wrześniu 2016 roku, mat. prasowe / Allegro

Przy tej skali sukcesu nie mogliśmy pozwolić Twardowsky’emu tak po prostu odlecieć. Zwłaszcza, że otworzyliśmy sobie furtkę do kontynuacji w ostatniej scenie filmu – wyjaśnia reżyser, Tomasz Bagiński. – Pierwsze filmy były pewnego rodzaju testem, sprawdzeniem, czy jest zapotrzebowanie na tego typu historie. Teraz wiemy, że ono faktycznie jest. Kolejne historie są zaplanowane z większym rozmachem, dłuższe, a także – mam nadzieję – ciekawsze. Bardzo ważne były też dla nas oceny widzów, zarówno w przypadku Smoka, jak i Twardowsky'ego. Wszystkie opinie wzięliśmy sobie do serca i myślę, że będzie to widać w nowych filmach. Poza tym pojawią się legendarne potwory, postaci i mój własny faworyt – absolutnie wypasione i oryginalne polskie Piekło – podsumowuje Bagiński.

Kolejne Legendy Polskie będą więc dłuższe, a co za tym idzie, będzie też więcej ujęć efektowych, a w świecie legend polskich pojawią się także potwory. Pomysłodawcy i producenci filmów planują, że wszystkie elementy, począwszy od choreografii walk, a skończywszy na użytych technologiach i rozwiązaniach będą jeszcze bardziej spektakularne.

Bazyliszek, premiera w październiku 2016 roku, mat. prasowe / Allegro

By sprostać tak rozległej tematyce świata Legend Polskich, powołana została dedykowana grupa ekspertów reprezentujących różne dziedziny. W ten sposób powstanie spójne uniwersum.

Obecnie nieustannie wyszukujemy najlepsze historie i bohaterów, którzy stworzą uniwersum – mówi Krzysztof Noworyta z Fish Ladder. – To, co jest jednak ponad tym, to znalezienie ram, w których ta wielość światów będzie mogła swobodnie funkcjonować. Dlatego jest to wielopoziomowy proces, który równolegle włącza myślenie o jego fundamentach, narracji, bohaterach, plastyce. Do tego dochodzi wiedza o literaturze, popkulturze, produktach, turystyce. Wymagało to stworzenia interdyscyplinarnego zespołu, który dokłada się do procesu powstawania świata Legend – zaznacza Noworyta.

Filmy i ebooki to nie wszystko. Tym razem twórcy projektu postanowili pójść o krok dalej i rozwinęli znacząco pierwotną jego ideę.

Naszym celem na rok 2016 jest zbudowanie całego świata, legendarnego uniwersum. W tym roku wyemitujemy trzy nowe filmy. Nie chcemy jednak, żeby to było nasze ostatnie słowo. Pozwólcie dać się zaskoczyć. Koncepcja budowy całego świata daje nam szeroki wachlarz możliwości. Jesteśmy w ciągłym procesie poszukiwania najlepszych i najbardziej odpowiednich dla tego projektu bohaterów i historii, które stworzą nasz legendarny świat – deklaruje Marcin Dyczak.

Jaga, premiera w grudniu 2016 roku, mat. prasowe / Allegro

Autorzy przedsięwzięcia zauważają, że w Polsce temat legend jest nieopisany, poniekąd zapomniany i nadal funkcjonuje potrzeba mitu. Podobnego zdania jest pisarz, Jacek Dukaj:

„Legendy Polskie” – a więc nie po prostu „legendy”, lecz takie, co przemówią do tych organów ducha, które odróżniają nas od Niemców, Rosjan, Amerykanów, Japończyków. Czy te legendy istnieją? Czy też dopiero trzeba je stworzyć? A to znaczy – odkryć Polaka XXI wieku.

Warto zaznaczyć, że Allegro otwiera się na wszystkich fanów oraz zainteresowanych projektem.

Chcemy budować i angażować społeczność wokół tego projektu. O tym, co się będzie działo dalej opowiedzieliśmy uczestnikom tegorocznego Pyrkonu, a naszym widzom za pomocą live streamingu na Facebooku. Robimy też coś więcej – oddajemy w ręce ludzi zamkniętą 1000-osobową grupę na Facebooku, gdzie z wyprzedzeniem będziemy pokazywać nasze pomysły. Chcemy w ten sposób zaangażować widzów do uczestniczenia w tworzeniu naszego świata i mamy nadzieję, że stworzona grupa będzie aktywnie dzieliła się swoimi opiniami – podsumowuje Marcin Dyczak z Allegro.

Więcej informacji na ten temat znajdziecie na legendy.allegro.pl

Źrodło: informacja prasowa


Arkadiusz Turek
Jako redaktor zajmuję się głównie kinem polskim i europejskim. Rodzime produkcje coraz częściej zasługują na promocję, choć nie mają takich "łokci" jak hollywoodzka maszyna. Rzucam więc do walki wszystkie swoje klawiatury i spróbuję to zmienić ;) Prywatnie jestem filmożercą, ale umiarkowanym kinomaniakiem (nie znoszę zapachu popcornu, gdyby nie on, zdecydowanie częściej chodziłbym do kina). W zamian buduję własne kino, gdzie zgromadziłem już ok. 5 tys. pozycji, w tym tysiąc polskich. Na fdb.pl od wiosny 2007 r.