Filmy Tadeusza Konwickiego za darmo w Kinie Kultura

Tadeusz Konwicki na planie Jak daleko stąd, jak blisko, fot. Witold Rozmysłowicz, PAP

W weekend od 24 do 26 czerwca 2016 roku Kino Kultura w Warszawie zaprasza na przegląd najsłynniejszych filmów w reżyserii Tadeusza Konwickiego. Wstęp na wszystkie pokazy jest wolny.

Filmy w reżyserii Tadeusza Konwickiego takie jak Ostatni dzień lata (1958), Zaduszki (1961), Salto (1965) czy Jak daleko stąd, jak blisko (1971) – przeszły do klasyki polskiej kinematografii. Konwicki wyreżyserował także Dolinę Issy (1982) wg powieści Czesława Miłosza i Lawę (1989) wg "Dziadów" Mickiewicza, która była ostatnim jego filmem.

Między 24 a 26 czerwca 2016 roku w Kinie Kultura w Warszawie, będziemy mogli zobaczyć, zupełnie za darmo, trzy filmy wielkiego mistrza. Pierwszy z nich to Ostatni dzień lata, czyli reżyserski debiut fabularny Konwickiego. Obraz ten otrzymał główną nagrodę w dziedzinie filmów eksperymentalnych na festiwalu w Wenecji w 1958 r. W tym samym roku przyznano mu także nagrodę główną na EXPO w Brukseli i I nagrodę na MFF w Londynie.

Irena Laskowska i Jan Machulski w Ostatnim dniu lata.

Młody mężczyzna (Jan Machulski) i dojrzała kobieta (Irena Laskowska) spotykają się na bezludnej plaży. Samotni, naznaczeni piętnem wojny i osobistych dramatów nie potrafią – mimo prób – znaleźć drogi do siebie.

Kolejnym filmem, który będziemy mogli zobaczyć jest słynne Salto w gwiazdorskiej obsadzie. Reżyserowi udało się bowiem zgromadzić na planie czołówkę polskich aktorów ze Zbyszkiem Cybulskim, Gustawem Holoubkiem i Andrzejem Łapickim na czele.

Zbigniew Cybulski w filmie Salto.

Akcja filmu rozgrywa się w prowincjonalnym miasteczku, bardzo podobnym do tego, które Konwicki opisywał w wydanej dwa lata wcześniej powieści "Sennik współczesny". Podobnie jak tam, także i tu sprawia ono wrażenie położonego na pograniczu jawy i snu, surrealistycznej fantazji i rzeczywistości. Pewnego dnia w miasteczku pojawia się tajemniczy mężczyzna. Przedstawia się jako Kowalski – Malinowski. Zdumionym mieszkańcom przedstawia różne wersje swej biografii. Jednym mówi, że walczył na wojnie, innym, że się ukrywa i grozi mu niebezpieczeństwo. Niepostrzeżenie jego fałszywa legenda burzy senne życie odludnej osady.

Ostatnią pozycją przeglądu będzie Jak daleko stąd, jak blisko (1971). Mimo, że filmom Konwickiego zarzucano, że są niekasowe, że ujęcia wydają się nadmiernie statyczne, a obraz często znaczy mniej niż słowo, to zdaje się temu jednak przeczyć sporo nagród zebranych przez reżysera w kraju i za granicą. A także fakt, że podobnie jak w Salcie, reżyserowi udało się na planie zebrać aktorów najwyższej klasy. I tak zobaczymy m.in. Andrzeja Łapickiego, Gustawa Holoubka, Maję Komorowską i Annę Dymną.

Maja Komorowska i Andrzej Łapicki w Jak daleko stąd, jak blisko.

Bohaterem tego, utrzymanego w konwencji snu, utworu jest czterdziestoletni Andrzej, który odbywa symboliczną podróż w przeszłość. Ma nadzieję, że dzięki niej uda mu się wyjaśnić przyczyny samobójstwa jego przyjaciela Maksa. W ślad za Andrzejem podąża grupa zagadkowych przebierańców w strojach chochołów i aktor Włodek. Podczas onirycznej wędrówki bohater spotyka widma osób, z którymi był niegdyś związany. Są wśród nich m.in. partyzancka miłość Musia, rodzice, pierwsza żona Joasia i towarzysz dziecięcych zabaw Szloma.

Tadeusz Konwicki był wybitnym pisarzem, scenarzystą i reżyserem, jednym z twórców Polskiej Szkoły Filmowej, współzałożycielem Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Urodził się w 1926 roku w Nowej Wilejce pod Wilnem. Jako żołnierz Armii Krajowej brał udział w akcji "Burza" na terenach Wileńszczyzny. Po rozbrojeniu i internowaniu przez Armię Czerwoną oddziałów wileńskiej AK walczył w partyzantce antysowieckiej. W 1945 roku udało mu się przedostać do Polski, gdzie rozpoczął studia polonistyczne na UJ i UW. W latach 1956-1968 był kierownikiem literackim Zespołu Filmowego "Kadr", a następnie "Kraju" (1970-1972), "Pryzmatu" (1972-1977) i "Perspektyw" (1989-1991).

Tadeusz Konwicki był autorem powieści: "Sennik współczesny", "Wniebowstąpienie", "Nic albo nic", "Mała Apokalipsa", "Bohiń". Swój ostatni utwór – "Pamflet na siebie" – wydał w 1995 roku. Był także autorem scenariuszy do filmów m.in. Jerzego Kawalerowicza, Matka Joanna od Aniołów (1961), Faraon (1966), Austeria (1982); Janusza Morgensterna, Jowita (1967) i Andrzeja Wajdy, Kronika wypadków miłosnych (1985). Reżyser zmarł 7 stycznia 2015 roku w Warszawie.

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM WYDARZENIA:

24.06 (piątek):

12.00 Jak daleko stąd, jak blisko (93’)
14.00 Salto (100’)

25.06 (sobota):

12.00 Salto (100’)
14.00 Ostatni dzień lata (59’)

26.06 (niedziela):

12.00 Ostatni dzień lata (59’)
13.30 Jak daleko stąd, jak blisko (93’)

Kino Kultura, Warszawa, Krakowskie Przedmieście 21/23. Wstęp na wszystkie pokazy jest wolny.

Źrodło: SFP


Arkadiusz Turek
Jako redaktor zajmuję się głównie kinem polskim i europejskim. Rodzime produkcje coraz częściej zasługują na promocję, choć nie mają takich "łokci" jak hollywoodzka maszyna. Rzucam więc do walki wszystkie swoje klawiatury i spróbuję to zmienić ;) Prywatnie jestem filmożercą, ale umiarkowanym kinomaniakiem (nie znoszę zapachu popcornu, gdyby nie on, zdecydowanie częściej chodziłbym do kina). W zamian buduję własne kino, gdzie zgromadziłem już ok. 5 tys. pozycji, w tym tysiąc polskich. Na fdb.pl od wiosny 2007 r.