Karlowe Wary 2016: Nauczycielka

Nauczycielka wchodzi do klasy i prosi uczniów o przedstawienie się i podanie zawodu rodziców. Pani Drazdêchová jako wdowa i kobieta samotna potrzebuje dużego wsparcia, które mogą jej zagwarantować rodzice walczący o stopnie swoich dzieci. Jan Hrebejk przedstawia historię opartą na faktach, dając ciekawy rys realizmu i psychologicznej analizy.

The teacher to kino zabawy i przestrogi, w której śmiech momentami grzęźnie w gardle. Młodzi ludzie z otwartymi umysłami, chcą się uczyć i rozwijać swoje pasje. Niestety trafiają na nauczycielkę z koszmaru, która daje swoją uwagę i dobre oceny przez pryzmat przydatności rodziców. Czysta wymiana zysków nie przekłada się na rozwój młodzieży, a jedynie dostarczanie sobie wygodnego życia przez wykorzystywanie innych. Problemem staje się brak uległości i możliwości załatwienia przewiezienia ciasta do jej kuzynki w ZSRR przez ojca jednej z uczennic. Miła pani profesor zamienia się w gnębicielkę będącą w stanie podciąć skrzydła i pozbawić uczniów ambicji i chęci do działania.

The teacher sprawnie portretuje działanie wpływu społecznego, konformizm rodziców i podporzadkowanie się autorytetowi. Hrebejk z dużym wyczuciem skupia się na psychologicznych aspektach, ale na szczęście unika chwytliwych obrazów i schematycznych rozwiązań. Całość opowieści zostaje zamknięta w przestrzeni szkolnej klasy, kiedy rodzice spotykają się po poważnym incydencie z jedną z uczennic. Retrospekcje powoli odkrywają zależności oraz metodyczne działania pani Draždechovej, która zachwyca umiejętnościami aktorskimi i wymyślnymi prośbami.

Hrebejk, choć skupia się na konkretnych osobach i przestrzeni, doskonale odmalowuje kontekst społeczny i historyczny. Akcja rozgrywa się podczas normalizacji w Czechosłowacji, gdzie osoba z szerokimi plecami i znajomościami, może pozwolić sobie na więcej. To film prawdziwy, pełen emocji i żywych postaci. Komizm miesza się z niedowierzaniem, a troska o dzieci prowadzi do absurdalnych poświęceń. Śmieszno-groźna lekcja manipulacji, która niezależnie od miejsca i kontekstu wciąż pozostaje aktualna.

Moja ocena: 7,5/10