Najlepsze polskie filmy 2016 roku (lista aktualizowana) 2
Rok 2016 jest dla naszego rodzimego kina całkiem udany. W ostatnich kilku miesiącach w polskich kinach pojawiło się wiele interesujących premier, z którymi powinien zapoznać się każdy kinoman w naszym kraju. Poniżej przygotowaliśmy dla Was listę najlepszych polskich filmów, które mogliśmy i możemy oglądać w 2016 roku.
Strona 4 z 4
STYCZEŃ-LUTY-MARZEC – KWIECIEŃ-MAJ-CZERWIEC – LIPIEC-SIERPIEŃ-WRZESIEŃ – PAŹDZIERNIK-LISTOPAD-GRUDZIEŃ
NAJLEPSZE POLSKIE FILMY – PAŹDZIERNIK-LISTOPAD-GRUDZIEŃ
WOŁYŃ
Wojciech Smarzowski tworzy kino totalne i niezwykle bolesne. Nie unika brutalnego spojrzenia na rzeczywistości, ale dzięki temu dociera do sedna emocji. Wybudza widza z sennego letargu obcowania z wtórnymi i jednoznacznymi opowieściami. Daje szansę na przeżycie czegoś naprawdę. Szczególnie że Wołyń pełen jest dosłowności w pokazywaniu zła, które drzemie w każdym człowieku.
PROSTA HISTORIA O MORDERSTWIE
Reżyserowi udaje się nie stracić z pola widzenia chropowatego realizmu, który naprawdę obchodzi się boleśnie ze swoimi bohaterami. Nie robi tego też dla efektu, a wymienia powody dlaczego skrzydła naszego orzełka w godle są złamane – uzależnienia, układy, patriarchat, gnuśność, cwaniactwo, kolesiostwo, kompleks mniejszości wobec wszystkiego i wszystkich. Arkadiusz Jakubik nie traktuje żadnych problemów dygresyjnie, a rozcieńczanie historii humorem woli zamienić na zagęszczanie cierpką prawdą.
JESTEM MORDERCĄ
Jestem mordercą to kino niespokojne, ale niezwykle konsekwentne w opowiadaniu o ludziach zatopionych w sytuacjach. Interesujące w obserwacjach i skromne w środkach. Maciej Pieprzyca fascynuje, choć pozostawia nutkę niedosytu przez zbyt wolny rytm opowiadania. Znana opowieść z innej perspektywy stawia pytania i pozostawia szeroką przestrzeń na odpowiedzi.
WSZYSTKIE NIEPRZESPANE NOCE
Wszystkie nieprzespane noce poruszają. Są świeże i pełne energii gotowej przerodzić się w histerycznych śmiech. W końcu kogo nie rozczuli młody mężczyzna w stroju różowego króliczka zachwycający się miłością wędrujących po parku par. Marczak nie popada w infantylne interpretacje, unika łatwych wizualizacji, przez co staje się szczery i prawdziwy.
PITBULL. NIEBEZPIECZNE KOBIETY
Pitbull. Niebezpieczne kobiety to akcja skondensowana w krótkim czasie, wielość wydarzeń i dynamizm rozwiązań. Genialny humor, gęste dialogi i bezwzględna narracja składają się na wciągające kino pełne drapieżnego komentarza do brudnej rzeczywistości. Patryk Vega pokazuje, że w duszy gra mu kino gangsterskie.
PLAC ZABAW
Plac Zabaw staje się studium dziecięcej psychopatologii, pokazując przemoc psychiczną i fizyczną. Reżyser pokazuje nudę małego miasteczka i kiełkujące ziarenka patologii. Kowalski daje nam film zwięzły, lakoniczny, ale wyjątkowo wymowny. Powściągliwość, która boleśnie wymierza ciosy.
KOMUNIA
Komunia też nie chce być filmem o wszystkim, ani żadnym przedstawicielem kina ostro zaangażowanego, podsumowującego kondycję polski Be, mimo że w niej brodzi. Reżyserce bardzo zależy na czynniku ludzkim, i ma pragnienie być bardziej szczerym obrazem ludzkich potyczek z codziennością. Swoim filmem odznacza postać – honoruje Ole – która normalnie trafiłaby do sprawy dla reportera lub pod rękę jakiemuś manipulującemu emocjami reżyserowi, który zepsułby całą mądrość i skromność na jakich zbudowany jest ten dokument. Komunia poprzez swój szacunek do opowiadanej historii dostaje więcej, niż zakładała, a i my przechodzimy z odczuwania do współodczuwania. To wielka sztuka nie stosować sztuczek.
Komentarze 0