Marketing wirusowy Aniołów i Demonów

Czyżby kolejny film (po Mrocznym Rycerzu) był promonowany głównie przez wspaniałe metodom marketingu wirusowego?

Ci, którzy śledzili kampanię marketingową Mrocznego Rycerza, wiedzą, że jej twórcy zastosowali nowatorską metodę marketingu wirusowego.

Krótko, czym jest marketing wirusowy, pisze Wikipedia: Przykładem marketingu wirusowego mogą być zabawne lub intrygujące filmiki lub zdjęcia (często stylizowane na quasi-amatorskie) reklamowe, które użytkownicy internetu rozsyłają między sobą. Wykorzystywana jest także plotka, tworzone są odpowiednie trendy czy legendy miejskie, które wędrując między potencjalnymi klientami mają zwiększać świadomość produktu i czynić z niego produkt symboliczny, o wysokiej jakości czy symbol statusu bądź przeciwnie, szkodzić jego opinii.

Jak ta sprawa wygląda w przypadku Aniołów i Demonów? Jakiś czas temu opublikowaliśmy na naszych stronach teaserowy trailer do tego filmu. Zachęcam do ponownego i uważnego obejrzenia.

W pewnym miejscu pojawia się ambigram. Jest to taki zapis, który po obróceniu, nie zmienia znaczenia. Znaki te, mają duże znaczenie w fabule książki Dana Browna.

Na tym abigramie odczytać można Iluminati, co po łacinie znaczy Oświecienie. Co ciekawe wiele zakonów, nazywało się zakonami iluminatów. Najbardziej znany z nich to Iluminaci Bawarscy – tajne stowarzyszenie założone 1 maja 1776 roku przez Adama Weishaupta w Ingolstadt, które za cel stawiało sobie szerzenie oświaty i propagowanie idei oświeceniowych oraz powstrzymywanie działalności jezuitów. Iluminaci wzorowali się na masońskim systemie stopni wtajemniczenia.

Wprawniejsze oko wypatrzy w ambigramie małe literki. Kilka drobnych korekt w programie graficznym, pozwoli nam bez problemu je przeczytać.

Teraz wyraźny jest napis Altars of Science. Znaczy on Ołtarze Nauki, jest to kolejny element występujący w książce.

Po odnalezieniu odpowiednich wskazówek wkraczało się na tzw. ścieżkę oświecenia, która była usytuowana w Rzymie – kolejne jej etapy zwane były Ołtarzami nauki i były poświęcone jednemu z czterech żywiołów – ostatni, piąty etap, miał znajdować się w Zamku Świętego Anioła, który połączony jest z Watykanem tajnym korytarzem Pasetto.

Kolejny krokiem fanów, było odnalezienie strony www.altarsofscience.com, gdzie widać coś w rodzaju bomby i odliczanie do amerykańskiej premiery filmu.

Kolejną ciekawostką odkrytą przez fanów, jest wiadomość ukryta przez twórców strony w kodzie źródłowym:

  • We will destroy your four pillars, brand your preferiti and sacrifice them on the altars of science…and then bring your church down upon you. Vatican City will be consumed by light.
  • Obalimy wasze cztery filary, oznaczymy waszych wybrańców i złożymy ich w ofierze na ołtarzach nauki… a wtedy zburzymy wasz kościół na was. Miasto Watykan zostanie pożarte przez światło.

Wygląda na to, że z tak prowadzoną promocją, Anioły i Demony poradzą sobie nawet lepiej niż Kod da Vinci.

Film ponownie wyreżyseruje Ron Howard, a w roli Roberta Langdona powróci Tom Hanks. Polska premiera filmu odbędzie się 2 dni po premierze światowej – 15.03.2009.

W artykule występują fragmenty z Wikipedii.

Anioły i demony, <a href=http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Anio%C5%82y_i_demony&oldid=14535372 title=http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Anio%C5%82y_i_demony&oldid=14535372>http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Anio%C5%82y_i_demony&oldid=14535372 (ostatni dostęp lis. 3, 2008)

Zakon iluminatów, <a href=http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Zakon_iluminat%C3%B3w&oldid=14086860 title=http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Zakon_iluminat%C3%B3w&oldid=14086860>http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Zakon_iluminat%C3%B3w&oldid=14086860 (ostatni dostęp lis. 3, 2008).

Marketing wirusowy, <a href=http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Marketing_wirusowy&oldid=14118551 title=http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Marketing_wirusowy&oldid=14118551>http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Marketing_wirusowy&oldid=14118551 (ostatni dostęp lis. 3, 2008).


Filip Borkowski
Tonight is the night.