BO (13.03): Hannah na topie

Kadr z filmu Hannah Montana (2009)

Niby wszyscy wkoło mówią o wielkim kryzysie gospodarczym, ale w kinach tego jakoś nie widać. Świąteczny weekend był kolejnym bardzo dobrym okresem dla Amerykańskich producentów filmowych. W ciągu całego weekendu wpływy wyniosły blisko 125,7 mln $, co oznacza spadek wpływów jedynie o 15,5 % w porównaniu do zeszłego tygodnia. Co ciekawe w 2008 roku w analogicznym okresie wpływy kinowe były o blisko 40 mln $ niższe. Liderem zestawienia okazała się Hannah Montana, która zgarnęła rekordowe 32 mln $.

Zapraszamy do zapoznania się z rankingiem Box Office.

Liderem zestawienia okazała się pełnometrażowa produkcja studia Walta Disneya pt. Hannah Montana, która zarobiła bardzo dobre 32,3 mln $. Jest to jeden z rekordowych debiutów w historii kwietnia (drugi w historii i w rankingu wielkanocnych debiutów). Obraz ten jakby na przekór wszystkim krytykom i analityką poradził sobie bardzo dobrze. Na tyle, że był rekordowy również pod względem przychodów na kopię (wynoszące blisko 10,3 tyś $). Amerykanie mieli możliwość obejrzenia produkcji z udziałem Miley Cyrus w blisko 3’118 kopiach, co jest swoistym rekordem, jeśli chodzi o tego typu produkcje.
Trzeba przyznać, iż rok 2009 jest pełen zaskoczeń. Widać przy tym wyraźnie, iż społeczeństwo USA chce oglądać optymistyczne i czasami banalne historię, które odciągają ich od codziennych problemów. Dodatkowo widać wyraźnie, iż fani kanału Disney (bowiem obraz ten jest pełnometrażową wersją serialu) potrafią zmobilizować się do pójścia do kina.

Na pozycji drugiej znalazł się zeszłotygodniowy lider – Szybko i wściekle. Obraz w drugi weekend wyświetlenia zarobił bardzo dobre 27,2 mln $, dzięki czemu spadek wpływów wyniósł niecałe 62 %. Jest to bardzo dobry wynik jak na tak typową fabułę dla całej serii, która polega głównie na pokazaniu efektownych pościgów i pięknych kobiet. Dlatego też coraz głośniej pojawiają się głosy o możliwej kontynuacji filmu. Czy do tego dojdzie ciężko nam powiedzieć. Ale po dwóch tygodniach na koncie producentów jest już 116,5 mln $.

Pozycję trzecią zajmuje świetnie przyjęta przez widzów animacja Potwory kontra Obcy. Po trzech tygodniach od premiery animacja DreamWorks zarobiła przyzwoite 21,8 mln $. Dotychczas na koncie producentów jest blisko 140,2 mln $. Jest to, więc bardzo dobry wynik. Warto wspomnieć, iż u nas ta animacja zadebiutuje dopiero 29 maja.

Kadr z filmu Observe nad ReportKadr z filmu Observe nad Report

Druga nowość weekendu – komediowa Observe and Report nie przyciągnął widzów tylu ile początkowo zakładano. Nowa produkcja z udziałem Setha Rogena zarobiła przyzwoite 11,0 mln $, choć jest to o blisko 4 mln $ niżej niż zakładało studio. Mimo wszystko nie jest to tak zły wynik, bowiem po słabym piątkowym wyniku można było spodziewać się, że ostateczny wynik będzie poniżej 10 mln $. Powodem takiego debiutu może być zmęczenie amerykanów "kontrowersyjnymi" komediami, których w ostatnim czasie było dużo. Na dodatek ostra kampania przeciwników tego projektu mogła mieć jakiś wpływ na taki a nie inny start.

Kolejne miejsca zajmują odpowiednio: Zapowiedź (6,4 mln $ w ciągu weekendu i 67,7 mln $ w ciągu całej obecności w kinach) i Kocham cię stary (6,3 mln $ w ciągu weekendu i 58,9 mln $ w ciągu całej obecności w kinach). Natomiast na pozycji siódmej znalazł się horror pt. Udręczeni. Obraz ten również zaskakuje krytyków i analityków, bowiem po trzech tygodniach od daty premiery nadal sobie świetnie radzi. W ten weekend zarobił 5,9 mln $, a łączne przychody producentów są szacowane na 46,5 mln $, co trzeba przyznać jest dobrym wynikiem.

Kadr z filmu Dragonball: EvolutionKadr z filmu Dragonball: Evolution

Na pozycji ósmej znajduje się ostatnia nowość weekendu – Dragonball Evolution. Jest to zarazem jeden z najgorszych startów w historii całego roku. Obraz ten zarobił marne 4,7 mln $, co jest sporo poniżej oczekiwań producentów. Film ten może mieć trudności ze zdobyciem nawet 10 mln $ w kinach. Aktorski film na podstawie kultowego anime nie przypadła do gustu ani widzom ani krytykom. Co ciekawe już w niedziele kilka kin zdecydowało się wycofać obraz po tym jak seanse świeciły pustkami. Studio Fox musi, więc przełknąć kolejną porażkę w tym roku (które od czasu Nocy w muzeum nie wprowadziło do kin żadnego wielkiego hitu).

Ostatnie dwie miejsca zajmują Adventureland i Gra dla dwojga. Oba obrazy niezbyt dobrze radzą sobie w kinach. Pierwszy z nich pokazywany jest od dwóch tygodni i na swoim koncie ma jedynie 11,4 mln $ a drugi po czterech tygodniach zarobił 36,8 mln $. I te dwie produkcje najprawdopodobniej w przyszłym tygodniu już nie ujrzymy w naszym zestawieniu.

A już w piątek na ekranach Amerykańskich kin debiutuje nowa komedia z Zackiem Efronem pt. 17 Again, szalone kino akcji z Jasonem Stathamem pt. Adrenalina 2: Pod napięciem oraz thriller pt. Stan gry.

Poniżej przedstawiamy tabelkę z wynikami Box Office (MP – miejsce w poprzednim zestawieniu):

Miejsce MP Tytuł filmu Weekend Liczba kopii Całość Tydzień
1 N Hannah Montana $32,324,487 3’118 $32,324,487 1
2 1 Szybko i wściekle $27,237,905 3’472 $116,497,095 2
3 2 Potwory kontra Obcy $21,812,253 4’136 $140,203,799 3
4 N Observe and Report $11,017,334 2’727 $11,017,334 1
5 4 Zapowiedź $6,433,433 2’925 $67,769,550 4
6 5 Kocham cię stary $6,280,790 2’643 $58,865,219 4
7 3 Udręczeni $5,901,215 2’721 $46,488,580 3
8 N Dragonball Evolution $4,756,488 2’181 $4,756,488 1
9 6 Adventureland $3,353,618 1’181 $11,370,909 2
10 7 Gra dla dwojga $2,995,850 1’965 $36,847,445 4

Michał
"Kto boi się zrobić błąd, ten nigdy nie będzie robić historii" Andr Malraux