BO (17.08): Atak fantasy w kinach

Kadr z filmu Dystrykt 9 (2009)

Miniony weekend dla amerykańskich producentów filmowych był kolejnym bardzo dobrym okresem. Mimo, iż powoli wakacje dobiegają końca nic nie wskazuje na to, aby zmniejszała się widownia w amerykańskich kinach. W ten weekend wpływy z biletów wyniosły blisko 125,4 mln $, co jest równoznaczne ze spadkiem przychodów o jedynie 5%. To całkiem niewiele jak na okres, w którym nie ma wielkich hitów. Zwycięzcą tego weekendu jest Dystrykt 9.

Zapraszamy do przeglądu Box Office USA.

Kadr z filmu Dystrykt 9Kadr z filmu Dystrykt 9

W ten weekend w amerykańskich kinach najpopularniejszym filmem był Dystrykt 9. Projekt Petera Jacksona w reżyserii Neilla Blomkampa mimo niskiego budżetu (30 mln $) zdołał przyciągnąć rzesze fanów świata SF. W ostatnich latach coraz mniej było tego typu produkcji, dlatego każdy kolejny film wydaje się być idealną propozycją.
W ciągu pierwszych trzech dni debiutu obraz ten zarobił bardzo dobre 37 mln $. Na dodatek zbiera świetne recenzje i to nie tylko wśród widzów (na Rottentomatoes – 88% pozytywnych recenzji). Dla debiutanta, jakim jest Blomkamp jest to idealny start w Hollywoodzkie salony. Nic tylko teraz czekać, aż oboje zajmą się kolejną produkcją.

Na pozycję drugą spadł zeszłotygodniowy lider – G.I. Joe: Czas Kobry. W okresie weekendowym zdołał zarobić 22,5 mln $, co jest równoznaczne ze spadkiem przychodów o niecałe 60%. Obraz Stephena Sommersa zbiera bardzo różne opinię. Z jednej strony zarzuca się mu absurdalną fabułę oraz brak powiewu świeżości w tego typu produkcjach, ale z drugiej strony uważa się, że jak na ekranizację komiksu, który z kolei bazował na zabawkach firmy Hasbro to całkiem udana ekranizacja. Po dwóch tygodniach producenci zarobili już 98,7 mln $.

Kadr z filmu Zaklęci w czasieKadr z filmu Zaklęci w czasie

Pozycję trzecią zajmuje druga nowość weekendu. Jest nią romantyczny film pt. Zaklęci w czasie. I tutaj wynik box office mocno zaskoczył analityków. Prognozowali mu start na poziomie 10 – 15 mln $, a zarobił 19,2 mln $. Przy niskim budżecie i nietypowym producencie (jest nim aktor Brad Pitt) mimo wszystko udało się stworzyć bardzo fajną opowieść. Idealną dla osób, które chcą się oderwać od trudów dnia codziennego. Jednak nie wróżymy tej produkcji jakiejś zawrotnej kariery. W przyszłym tygodniu spadek przychodów wyniesie od 40 do 60%.

Na pozycji czwartej znalazła się produkcja pt. Julie & Julie. Obyczajowa produkcja z udziałem Amy Adams i Meryl Streep w ten weekend zarobiła 12,4 mln $. Po dwóch tygodniach od daty premiery ma już na swoim koncie 43,6 mln $.

Miejsce piąte w ten weekend zajmuje familijna produkcja Załoga G. Trójwymiarowy film studia Disney w ten weekend nie przyciągał do kin tak wiele osób jak w poprzednich okresach. Udało mu się jednak zarobić 6,9 mln $, co łącznie daje mu przychody w wysokości 99,0 mln $. Na więcej było stać takiego producenta, jakim jest Jerry Bruckheimer.

Kadr z filmu The Goods: Live Hard, Sell HardKadr z filmu The Goods: Live Hard, Sell Hard

Pozycję szóstą zajmuje kolejna nowość weekendu – film The Goods: Live Hard, Sell Hard jest typowym "zapychaczem" czasu. Ani nie zrobi furory, ani nie osiągnie spektakularnej klapy. Obraz ma niski budżet, co sprawi, iż najprawdopodobniej się on zwróci. W ten weekend zarobił 5,3 mln $.

Kolejną pozycję zajmuje Harry Potter i Książę Półkrwi. W miniony weekend obraz zarobił kolejne 5,1 mln $, co daje mu łączne przychody na poziomie 283,9 mln $. Jest to trzeci film, który ma szansę powalczyć o 300 mln $ zarobek. W tym roku udało się to jak na razie jedynie Transformers: Zemsta Upadłych (jego obecne wpływy wynoszą 396,7 mln $).
Na chwilę obecną kolejna opowieść o młodym czarodzieju walczy o drugie miejsce w rankingu najbardziej dochodowych produkcji tego roku. O tą pozycje rozgrywa się prawdziwa bitwa z sympatycznymi bohaterami filmu Odlot.

Pozycję ósmą zajmuje Brzydka prawda, która gości na ekranach amerykańskich kin, już od 4 tygodni. W weekend komedia ta zarobiła 4,5 mln $, co daje jej łączne przychody w wysokości 77,5 mln $. Jest to, więc bardzo dobry wynik jak na produkcję, której budżet wyniósł jedynie 38 mln $.

Kadr z filmu PonyoKadr z filmu Ponyo

Pozycję dziewiątą zajmuje kolejna nowość weekendu – japońska produkcja Ponyo. Anime w reżyserii Hayao Miyazaki spodobało się amerykanom, którzy doprowadzili, iż weekendowy wynik tej produkcji to 3,5 mln $. Obraz jest jedną z pierwszych Japońskich produkcji, która trafiła do szerszej dystrybucji (927 kopii). Jak na razie to prawdziwy rekord. Teraz istnieje szansa, iż w większej ilości kopiach w amerykańskich kinach pojawią się zagraniczne produkcje.

Ostatnie miejsce w naszym rankingu zajmuje niezależna komedia pt. 500 dni miłości. Film ten w miniony weekend zarobił przyzwoite 3,0 mln $, a jego łączny dochód wynosi 17,9 mln $. Jest to dobry wynik zważywszy na fakt, iż jest to produkcja skierowana do bardziej wymagającego widza.

I na koniec największy przegrany tego weekendu. Debiutujący na ekranach amerykańskich kin młodzieżowy Bandslam zdołał zająć dopiero 12 pozycję. Obraz, który miał przyciągnąć do kin przede wszystkim nastolatki uwielbiające Zmierzch (przed filmem pokazywano ekskluzywną zapowiedź Sagi Zmierzch: Księżyc w nowiu), jednak nie stał się hitem. Co więcej start na poziomie 2,2 mln $, jest mocno poniżej oczekiwań producentów oraz analityków.

Kadr z filmu Bękarty wojnyKadr z filmu Bękarty wojny

A w przyszły weekend w amerykańskich kinach debiutują Bękarty wojny w reżyserii Quentina Tarantino, familijna produkcja Roberta Rodrigueza pt. Kamień życzeń, Absolwentka – komedia z udziałem Alexis Bledel oraz trójwymiarowy dokument pt. X Games 3D The Movie.

Poniżej przedstawiamy tabelkę z wynikami Box Office (MP – miejsce w poprzednim zestawieniu):

Miejsce MP Tytuł filmu Weekend Liczba kopii Całość Tydzień
1 N Dystrykt 9 $37,000,000 3’049 $37,000,000 1
2 1 G.I. Joe: Czas Kobry $22,500,000 4’007 $98,753,000 2
3 N Zaklęci w czasie $19,205,000 2’988 $19,205,000 1
4 2 Julia & Julia $12,400,000 2’354 $43,684,000 2
5 3 Załoga G $6,908,000 3’065 $99,049,000 4
6 N The Goods: Live Hard, Sell Hard $5,350,000 1’838 $5,350,000 1
7 4 Harry Potter i Książę Półkrwi $5,155,000 2’771 $283,893,000 5
8 6 Brzydka prawda $4,500,000 2’733 $77,502,000 4
9 N Ponyo $3,506,000 927 $3,506,000 1
10 9 500 dni miłości $3,025,000 1’048 $17,955,000 5

Michał
"Kto boi się zrobić błąd, ten nigdy nie będzie robić historii" Andr Malraux