Tatuaż

6,1
Frannie Avery jest wykładowcą literatury, prowadzącą zajęcia z zakresu sztuki twórczego pisania. Dość nieufnie podchodząca do związków z mężczyznami, angażuje się jednak w bliższą relację z Malloy’em, detektywem z wydziału zabójstw, prowadzącym sprawę morderstwa dokonanego w jej sąsiedztwie. Z czasem związek tych dwojga nabiera ostrego, seksualnego charakteru, do czego w pewnej mierze przyczynia się przyrodnia siostra Frannie, Pauline. Jednak wnosząca powiew świeżości w życie Frannie relacja z Malloy’em przybiera nieco inny obrót w miarę jak zaczynają mnożyć się nierozwikłane przypadki tajemniczych morderstw.

O filmie

TATUAŻ to współczesne crime story rozgrywające się w scenerii dolnego Manhattanu. Frannie Avery (MEG RYAN) jest wykładowcą literatury, prowadzącą zajęcia z zakresu sztuki twórczego pisania. Dość nieufnie podchodząca do związków z mężczyznami angażuje się jednak w bliższą relację z Malloy`em (MARK RUFFALO), detektywem z wydziału zabójstw, prowadzącym sprawę morderstwa dokonanego w jej sąsiedztwie. Z czasem związek tych dwojga nabiera ostrego, seksualnego charakteru, do czego w pewnej mierze przyczynia się przyrodnia siostra Frannie, Pauline (JENNIFER JASON LEIGH). Jednak wnosząca powiew świeżości w życie Frannie relacja z Malloy`em przybiera nieco inny obrót w miarę jak zaczynają mnożyć się nierozwikłane przypadki tajemniczych morderstw.

Po napadzie dokonanym przez zamaskowanego napastnika, Frannie nie ufa już nikomu. Nawet młodemu, zaangażowanemu w zajęcia studentowi Corneliusowi (SHARRIEFF PUGH), który pisze pracę na temat niewinności seryjnego mordercy Johna Wayne`a Gacy`ego. Nawet swojemu byłemu narzeczonemu Johnowi Grahamowi (KEVIN BACON), który zaczyna śledzić każdy jej krok. A już ostatnią osobą, której skłonna byłaby zaufać Frannie jest Malloy, z jednej strony pobudzający jej zmysły i namiętności, a z drugiej budzący mnóstwo podejrzeń. Ostatecznie, niezależna Frannie nie jest w stanie do nikogo zwrócić się o pomoc - przerażona rozgrywającymi się wydarzeniami postanawia wziąć sprawy w swoje ręce - gra toczy się przecież o jej własne życie.

W filmie TATUAŻ /In the Cut/ zagrali Meg Ryan, Mark Ruffalo, Jennifer Jason Leigh, Nick Damici i Sharrieff Pugh. Wyreżyserowany przez Jane Campion obraz powstał na podstawie scenariusza jej autorstwa, przy wpółpracy z Susanną Moore, autorką bestsellerowej powieści Tatuaż. Producentkami filmu są Laurie Parker i Nicole Kidman, w roli producentów wykonawczych wystąpili Effie T. Brown i Francois Ivernel.

O produkcji

Jak mówi Meg Ryan, grająca w filmie rolę Frannie: Historia Frannie nie jest tylko poszukiwaniem prawdy o tym, kto popełnił morderstwo, ale jest także poszukiwaniem podpowiedzi na pytanie jak zachowują się w pewnych sytuacjach mężczyźni i kobiety. Ryan od samego początku spodobała się zaproponowana jej rola, tak odmienna w swoim charakterze od tego, z czego znana jest aktorka szerszej publiczności - postaci romantycznych lub komediowych. W tym świetle Frannie jawi się jako kobieta o złożonej psychice, której zewnętrzne reakcje i zachowania skrywają głęboką wewnętrzną wrażliwość.

Frannie to osoba rozczarowana wieloma aspektami swojego życia, szczególnie zaś swoim życiem uczuciowym, stwierdza aktorka i dodaje: Dopiero Detektyw Malloy, w sposób niezwykle intensywny i niepokojący zarazem potrafi rozbudzić w niej uczucia i emocje, które ją samą dziwią, a nawet przerażają. W tym sensie Tatuaż jest nie tylko zagadką kryminalną, ale również historią dwojga ludzi, którzy w dosłownym sensie zostają wystawieni na swoje wzajemne działanie.

Dla nominowanej do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej reżyser Jane Campion, postać Frannie była znakomitym punktem wyjścia dla opowiedzenia historii o zmiennej i nieprzewidywalnej naturze pożądania i namiętności przybierającej całą gamę barw - od idealistycznej bajki aż po ciemną opowieść o zakamarkach ludzkiej natury.

Z mojego punktu widzenia Tatuaż to współczesne love story wbudowane w gatunek kryminału, owianego mroczną mgłą tajemnicy. Film stara się badać czujnym okiem kamery zagadnienia współczesnej mitologii miłości i seksu oraz wysiłków związanych z próbą związania się z drugą osobą, a wszystko to wpisane jest w chaos i energię współczesnego wielkiego miasta. Frannie stara się w tym wszystkim dojść do ładu z problemami, wobec których w obecnych czasach staje wiele osób - kwestii seksualności i wstydu, pożądania i strachu - rzeczy, których po prostu nie da się często ze sobą pogodzić i uporządkować. Te właśnie kwestie stanowią obiekt mojej fascynacji, mówi reżyserka.

Campion zainteresowała się postacią Frannie po przeczytaniu bestsellerowej powieści In the Cut autorstwa Susanny Moore. Powieść ta wzbudziła pewne kontrowersje przez odważne i bezkompromisowe potraktowanie wybuchowego i enigmatycznie seksualnego związku Frannie z Detektywem Malloy`em. Z drugiej strony zyskała uznanie jako mistrzowski thriller, niekonwencjonalnie przedstawiający rozgrywające się wydarzenia z perspektywy kobiety, odkrywającej swoje własne skryte impulsy, a jednocześnie broniącej się przed mordercą, który nie jest w stanie zapanować nad własnymi emocjami.

Zachęcona przez Campion oraz producentki Kidman i Parker, Susanna Moore zaangażowała się w projekt filmowy współtworząc scenariusz do Tatuażu. Jak sama twierdzi pracując tym razem nad tekstem In the Cut starała się wyeksponować jako motyw przewodni sytuację kobiety we współczesnym świecie, w wielkim mieście, jednocześnie kobiety samotnej, uczącej się ufać sobie samej i innym oraz kochać rzeczy dla siebie najważniejsze.

Zaskakującą z punktu widzenia obserwatora jest wzajemna fascynacja Frannie i Detektywa Malloya, który na pierwszy rzut oka wydaje się mieć niewiele wspólnego z tą błyskotliwą, inteligentną i niezależną kobietą. Jak twierdzi Ryan: W kwestii uczuć ich relacja stanowi całkowite zaskoczenie. Ich osobowości zdają się leżeć bowiem na przeciwległych biegunach. Frannie jest erudytką, wychowywała się i uczyła w najlepszych szkołach, znakomicie obeznana jest z literaturą, którą zresztą uwielbia. Dla kontrastu Malloy jest typem chłopaka z ulicy, który teraz na co dzień obcuje ze sprawami życia i śmierci. Można by powiedzieć, że on reprezentuje twarde realia codziennego życia, podczas kiedy ona uosabia poetykę życia.

Przy tak zarysowanej relacji niezwykle istotnym z punktu widzenia twórców filmu elementem było obsadzenie roli Detektywa Malloya. Od samego początku Campion całkowicie intuicyjnie co prawda, ale z ogromnym przekonaniem, optowała za kandydaturą młodego gwiazdora Marka Ruffalo.

Rufallo, przez wiele tygodni poprzedzających etap zdjęciowy pod czujnym okiem reżyser improwizował z różnymi stylami, barwami głosu, akcentami, posturami, aż do momentu kiedy oboje uznali, że znaleźli prawdziwego Malloya. W doskonaleniu tej postaci pomogły aktorowi również kontakty z prawdziwymi nowojorskimi detektywami i obserwacja ich codziennej ciężkiej pracy. Jak mówi Ruffalo: Widząc cały ten brud i przemoc nie trudno zrozumieć, dlaczego tkwiący w tym wszystkim Malloy zafascynowany jest czystym, bezbronnym wręcz charakterem Frannie.

O ile kobieca niewinność Frannie jest z punktu widzenia Malloya niezwykle pociągająca, o tyle równie atrakcyjna wydaje mu się jej powłoka zewnętrzna i namiętna cielesność. Związek tych dwojga z czasem nabiera ostrego, erotycznego charakteru - jest wręcz naładowany seksem. Ruffalo i Ryan musieli zatem na ekranie wykreować intymność, która dość rzadko pokazywana jest w ten sposób nawet w odważnych love story. Jak tłumaczy Rufallo: Musieliśmy się wyzbyć wszelkich zahamowań, grając zaś myśleć nie o tym, że właśnie rejestruje nas kamera, ale o tym, że jesteśmy kompletnie zakochani i żyjemy chwilą, która nas porywa. Prowadzone przez nas próby były bardzo surowe, a Jane ciągle chciała czegoś więcej, co było dość przerażające. Jednak jako reżyser tworzy ona atmosferę całkowitego bezpieczeństwa i zaufania, w której ja i Meg mogliśmy sobie pozwolić na dużo więcej niż przypuszczaliśmy. Im dłużej prowadziliśmy próby, tym lepszy osiągało to efekt.

Campion podsumowuje: Pomimo tego, że Tatuaż pokazuje tak wiele ciemnych stron ludzkiego życia, to jest to jednak przede wszystkim love story, a jako takie musi być filmem zmysłowym. Chcieliśmy, żeby nasz film huczał zmysłowością upalnego lata, zmysłowością rozgrzanych ciał, które w gorący dzień odnajdują siebie nagle. Myślę, że możemy spokojnie powiedzieć, że nie jest to zimny obraz z gatunku noir charakterystycznego dla lat 40-tych i 70-tych. To jest absolutnie gorący - hot noir!

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

  • Ciekawostki
  • Wpadki
  • Pressbooki
  • Powiązane
  • Ścieżka dźwiękowa

Fabuła

Multimedia

Pozostałe

Proszę czekać…