Evan Treborn (Ashton Kutcher) miał trudne dzieciństwo. Ponadto odziedziczył po ojcu chorobę, która przejawiała się lukami w pamięci. Gdy sprawy stały się poważne, matka zaprowadziła go do psychoterapeuty, który zlecił prowadzenie dziennika. Po kilku latach Evan powrócił do swoich notatek z przeszłości. Podczas ich czytania jego luki w pamięci się wypełniały. Prócz tego mógł zmienić teraźniejszość, ingerując w przeszłość. Niestety, za każdym razem, gdy bohater chciał naprawić błędy z przeszłości, pogarszał tylko sprawę.

O "Efekcie motyla"

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Efekt motyla – wyjaśnia Amy Smart – to teoria zakładająca, że machnięcie motylego skrzydełka w Nowym Jorku może spowodować huragan w Japonii. Film jest ilustracją tej teorii. Drobne zmiany, jakie Evan wprowadza w swojej przeszłości, mają potężny wpływ na jego teraźniejszość. Modyfikując swoje dzieciństwo wywołuje w swoim życiu zmiany – często na lepsze, ale równie często – na gorsze.”

O produkcji

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Ashton Kutcher, grający Evana, tak go opisuje: „Evan nie wie, kim naprawdę jest. Wymazał wszystkie traumatyczne wspomnienia swojego życia, i stopniowo orientuje się, że wcale nie podoba mu się człowiek, którym się stał.” Kalley, jego szczenięca sympatia, „była w nim zakochana od dziecka. Teraz jest samotną dziewczyną, pracującą w knajpie, osobą, której życie utknęło w martwym punkcie. Nie wyjechała z miasteczka, by być bliżej Evana.” „Gdybyś obudził się rano i miał szansę przeżyć swoje życie od nowa, w zupełnie inny sposób, co byś zrobił? Gdy Evan zdaje sobie sprawę, że Kalley wciąż go kocha, postanawia wrócić w dzieciństwo i stamtąd stworzyć rzeczywistość, w której jego bliscy, a szczególnie Kalley, są szczęśliwi. Początkowo wydaje mu się, że zwariował. Stale budzi się z myślą „Gdzie ja do cholery jestem i kim są ci ludzie?” Każda wycieczka w przeszłość przynosi drastyczne zmiany w życiu Kalley, przekształcając ją z kelnerki w studentkę, ze studentki w narkomankę. „Ta rola to marzenie aktorki – mówi Amy Smart – gram cztery różne postacie, ale w obrębie jednej osoby.”

Przygotowując się do roli Evana, Kutcher studiował przypadki osób z zaburzeniami dysocjacyjnymi, które powodują zacieranie traumatycznych wspomnień. „Ciekawiły mnie powody, które popychają ludzi ku stanom zapomnienia i zmuszają ich do prób ukrycia swych uczuć tak, by uniknąć konfrontacji z nimi. Podobnie zachowywał się Evan.”

Inny z aktorów, Elden Henson, kręcił sceny ze swoim udziałem w odwrotnej kolejności i musiał zrzucić 10 kilo, by dostosować się do wyglądu bohatera pod koniec filmu. „Najpierw spędzałem 3,5 godziny dziennie na siłowni i jadłem jak królik. Potem miałem 3 tygodnie, by to nadrobić. To była czysta przyjemność – naleśniki z czekoladą, pączki i piwo – śmieje się aktor – może to nie najzdrowsza dieta, ale efekty były świetne.”

Producent Chris Bender ocenia: „Było to o wiele bardziej skomplikowane, niż nam się początkowo wydawało. Mieliśmy dwanaścioro aktorów, grających cztery role w trzech różnych okresach.” Scenarzyści i reżyserzy, Bress i Gruber, zdają sobie sprawę, że ich techniki filmowania mogą się wydawać niecodzienne, ale uważają, że w przypadku tak poplątanej akcji działało to na korzyść filmu. „Pracowaliśmy nad tym filmem razem 6 lat. Przy takiej ilości detali, które muszą być dograne, co dwie głowy to nie jedna.” Scenariusz filmu powstał 7 lat temu. Bress i Gruber uznali, że mariaż elementów nadprzyrodzonych i szorstkiego realizmu daje im szerokie pole do popisu. Bress dodaje: „ Według mnie cechy nadprzyrodzone można nabyć w filmie na trzy sposoby: bohatera kąsa radioaktywny pająk, ojciec bohatera pracuje w laboratorium, gdzie bohater kradnie mu z teczki zegarek lub bohater rodzi się z niewytłumaczalnym szóstym zmysłem. My wybraliśmy opcję trzecią.” Akcja filmu rozgrywa się na kilku alternatywnych płaszczyznach, zrodzonych ze skoków w czasie Evana i aby zapewnić ciągłość sekwencji i wiarygodność przeskoków, niezbędna była dbałość o szczegóły. Gruber wspomina: „Żyjąc sześć lat ze scenariuszem pod poduszką nie musiałem nawet zerkać na strony. Znam na pamięć cały labirynt i styl kręcenia każdej odrębnej rzeczywistości. To jak wielkie puzzle.”

Montażysta filmu, Peter Amundson, mówi: „Film raczej zabiera nas w podróż po wnętrzu, psychice bohaterów, niż stara się robić wrażenie stroną wizualną. W mojej opinii wymaga to przykładania przy montażu większej wagi do sekwencji wydarzeń, poziomu gry aktorskiej i siły emocji – innymi słowy, do samych bohaterów. To przyjemna odmiana po stylu współczesnych filmów, pełnych cięć.” Stworzenie odmiennej palety barw dla każdej z rzeczywistości autorzy powierzyli doświadczonemu operatorowi Matthewowi F. Leonettiemu. „Aby zaznaczyć przeskoki między rzeczywistościami użyliśmy wszystkich produkowanych przez Kodaka typów klisz. W niektórych scenach zastosowaliśmy oświetlenie jak w klasycznych czarno-białych filmach noir, choć klisza była kolorowa. Niektóre fragmenty zostały wypłukane podczas wywoływania, by nadać im niebieskawy odcień. Jest tu wiele ujęć kręconych z ręki, z ruchomych kamer, są ujęcia nakręcone z wysokim czasem naświetlania i niedoświetlone. Miało to dać efekt psychologicznej subtelności.”

By nakręcić sceny, w których Evan budzi się jako więzień, ekipa pojechała do Zakładu Karnego Monroe, więzienia o zaostrzonym rygorze w stanie Waszyngton. Gruber: „Mieliśmy około stu statystów – prawdziwych więźniów. Większość z nich odsiadywała dożywocie, było też paru z wyrokami śmierci. Wytypowałem jednego ze statystów do sceny w autobusie, ale ktoś mi powiedział, że to chyba nienajlepszy pomysł, bo facet zabił 10 osób.”

Synopsis

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Evan Treborn (Ashton Kutcher) stracił poczucie czasu. Odkąd pamięta, najważniejsze momenty jego życia znikały w czarnej otchłani zapomnienia. Jego dzieciństwo zmąciła seria przerażających wydarzeń, po których pozostały mu tylko cienie wspomnień i zrujnowane życie jego najbliższych przyjaciół z dzieciństwa, Kalley (Amy Smart), Lenny’ego (Elden Henson) i Tommy’ego (William Lee Scott).

Od najwcześniejszych lat Evan na prośbę psychologa prowadził szczegółowe dzienniki. Gdy powraca do jednego z nich, w niewyjaśniony sposób przenosi się w przeszłość. Zdaje sobie sprawę, że trzymane pod łóżkiem zapiski są wehikułem, którym będzie mógł powrócić do przeszłości i odzyskać swoje wspomnienia. Jednak pod ich wpływem Evan zaczyna czuć się odpowiedzialny za życiowe porażki przyjaciół, a zwłaszcza Kalley, swojej sympatii z dzieciństwa, którą nadal kocha.

Zdecydowany dokonać tego, co nie udało mu się niegdyś, Evan wyrusza w przeszłość, zachowując dorosły umysł w dziecinnym ciele. Chce na nowo napisać swoją historię i oszczędzić swym bliskim traumatycznych przeżyć. Jednak za każdym razem, gdy zmienia coś w swej przeszłości, jego czyny mają w teraźniejszości nieoczekiwane i katastrofalne konsekwencje. Mimo wysiłków nie jest w stanie stworzyć rzeczywistości, w której on i Kalley mogliby „żyć długo i szczęśliwie.”

Więcej informacji

Proszę czekać…