Jess, wraz z kilkoma przyjaciółmi, wyrusza w podróż jachtem po oceanie Atlantyckim. Nie może pozbyć się wrażenia, że coś jest nie tak. Jej przeczucia sprawdzają się, gdy sztorm uderza w jacht i cała załoga zmuszona jest przenieść się na pokład innego statku. Na dodatek dziewczyna ma wrażenie, że już kiedyś na nim była. Uczucie przerażenia potęguje się, gdy zauważa, że wszystkie zegary na pokładzie stoją w miejscu, a ekipa powoli zaczyna znikać...

O filmie

Jeden z najlepiej przyjętych filmów grozy ostatnich lat, który potwierdza renomę australijskich thrillerów („Martwa cisza”). W rolach głównych wschodzące gwiazdy Hollywood - odkryta przez Davida Lyncha Melissa George („Mulholland Drive”) oraz popularny wśród nastolatek Liam Hemsworth („Zapowiedź”).

Wyruszając wraz z grupą przyjaciół w rejs jachtem, piękna Jess (Melissa George) nie może wyzbyć się prześladującego ją poczucia zagrożenia. Jej podejrzenia wkrótce się potwierdzają. Nagły sztorm zmusza załogę jachtu do wejścia na pokład tajemniczego statku pasażerskiego. Okręt wydaje się opustoszały, a wskazówki zegara pokładowego pozostają nieruchome. Wkrótce pechowi żeglarze przekonają się, że spokój panujący na statku to cisza przed burzą, zapowiadająca atak siły, która nie spocznie, póki nie wyeliminuje nieproszonych gości. Desperacko walcząca o przetrwanie Jess z przerażeniem odkrywa, że to ona posiada klucz do rozwiązania zagadki statku widmo.

Obsada

MELISSA GEORGE – Jess

Australijka Melissa George jest uznawana obecnie za jedną z najbardziej obiecujących aktorek młodego pokolenia. Nominowana do Złotego Globu za rolę u boku Gabriela Byrne’a i Diane Wiest w serialu stacji HBO „In Treatment”, zwróciła na siebie uwagę telewidzów rolą w „Agentce o stu twarzach” i jako „lesbijska niania” w przebojowym sitcomie „Przyjaciele”. Wystąpiła w wybitnym obrazie Davida Lyncha „Mulholland Drive” z Naomi Watts, razem z Joshem Hartnettem i Dannym Hustonem w popularnym horrorze „30 dni mroku”, a także cenionych thrillerach „Reguła Waz”, „Turistas”, „Amityville” z Ryanem Reynoldsem, „Wykolejony” z Clivem Owenem i Jennifer Anniston i „Angol” Stevena Soderbergha z Terrence’em Stampem, a także komediach „Słodkie i ostre” i „Do diabła z miłością” z Renee Zellweger i Ewanem McGregorem.

MICHAEL DORMAN – Greg

Michael Dorman zyskał popularność nominowaną do nagrody Logie rolą Christiana w australijskim serialu „W pogoni za szczęściem”, a także występem w nominowanym przez American Film Institute filmie telewizyjnym „The Silence” z Richardem Roxburgh. W sierpniu 2005 roku został wyróżniony jako jedna z „Gwiazd Jutra” magazynu Screen International. Kinowe role Dormana, które zwróciły na niego uwagę krytyki i widzów to „Daybreakers – Świt” u boku Ethana Hawke’a, „AkoliciJoela Edgertona pokazywani na Festiwalu w Toronto i „Prime MoverDavida Caesara.

LIAM HEMSWORTH – Victor

20-letni Liam Hemsworth to jedno z najgłośniejszych obecnie nazwisk w Hollywood. Popularnym tematem dla pracy plotkarskiej i młodzieżowej jest jego romans z ekranową partnerką – Miley Cyrus, trwający od początku zdjęć do ostatniego przeboju kinowego Hemswortha „Ostatnia piosenka”. Od czterech lat konsekwentnie rozwija swoją karierę aktorską, którą rozpoczął, idąc w ślady swoich braci Chrisa i Luke’a. Pierwszymi sukcesami były role w „Home and Away”, niezwykle popularnej australijskiej telenoweli „Sąsiedzi” oraz serialu „Księżniczka z Krainy Słoni”. Jego pierwszym ważnym filmem kinowym był przebój science fiction w reżyserii Aleksa ProyasaZapowiedź”, w którym główną rolę zagrał Nicolas Cage.

Produkcja

Autor scenariusza i reżyser filmu „Piąty wymiarChris Smith wpadł na pomysł nakręcenia swojego najnowszego thrillera, gdy prezentował na Festiwalu w Cannes wcześniejszy horror „Lęk”. Smith wspomina: „Razem z Jasonem Newarkem oglądaliśmy jachty zacumowane w porcie i przerzucaliśmy się pomysłami na kolejny film. Przyszła mi do głowy historia dziewczyny, która trafia na opuszczony statek, widzi z daleka tajemniczą postać na pokładzie, a gdy akcja dochodzi do pierwszego momentu przełomowego, odkrywamy z przerażeniem, że jest nią sama Jess, patrząca na siebie na dolnym pokładzie. Nie wiem, skąd przyszło mi to do głowy, ale lubię takie zabawy z konstrukcją i chronologią, które można znaleźć np. we „Wściekłych psach” i „Memento”. Chciałem zastosować ten środek także w thrillerze psychologicznym. Tak właśnie pojawił się pomysł na „Piąty wymiar”. Do niego dostosowałem scenariusz i postaci – wszystko na podobieństwo „Strefy mroku”.

Chris Smith opracował scenariusz „Piątego wymiaru” wraz z producentem Jasonem Newmarkem. Jak wspomina ten ostatni, ze względu na stopień komplikacji historii, był to proces ze wszech miar organiczny: „Kończąc pierwszą wersję scenariusza, wiedzieliśmy, że powstaje coś wyjątkowego. Prezentujemy zupełnie odmienne podejście do horroru i thrillera”. Producentka Julie Baines precyzuje, że „Piąty wymiar” jest psychologicznym thrillerem, który na pewno ma widza przerazić, ale także zaskoczyć oryginalnością i prawdziwą głębią postaci. Te wszystkie elementy składają się, jej zdaniem, na nową jakość w gatunku. Chris Brown, który także wyprodukował „Piąty wymiar”, zauważa: „W pierwszych piętnastu minutach widzom wydaje się, że wiedzą, w jakim kierunku podąża akcja, ale po kolejnym kwadransie nie mają już pojęcia, co za chwilę się wydarzy. Film przypomina jazdę na kolejce górskiej, a scenariusz robi wrażenie wyjątkową pomysłowością wielu rozwiązań.”

Jak tłumaczy Julie Baines, decyzję o nakręceniu „Piątego wymiaru” w Queensland, w Australii, podjęto ze względu na podobieństwo linii brzegowej do Florydy i liczne udogodnienia (możliwość kręcenia na morzu, dostępność zbiornika, w którym realizowano złożoną logistycznie scenę sztormu): „Chcieliśmy nakręcić całość w jednym miejscu, a w Queensland można znaleźć wspaniałe plaże, piękne krajobrazy i specjalistów, którzy pracowali już przy innych „morskich” filmach”.

Jason Newmark podsumowuje, że reżyser Chris Smith każdym swoim filmem pragnie zapewnić kinomanom rozrywkę na wysokim poziomie. „Piąty wymiar” oferuje im jednak coś nowego, innego i bardzo oryginalnego. „Gdy dorastałem, uwielbiałem horrory, ale tym razem chciałem stworzyć coś, czego nigdy wcześniej nie widziano. Nie chodzi tylko o to, aby widza przerazić, chcemy go także zmusić do zastanowienia. Film ma tyle zwrotów akcji, że mamy nadzieję nieraz zadziwić nawet najbardziej wyrobionych kinomanów.”

Recenzje

„Memento bez artystycznych upiększeń”, Nigel Andrezs, The Financial Times

„Pomysłowy, niezwykle emocjonujący thriller”, Phillip French, The Observer

„Przemyślnie skonstruowany film, który można przyrównać do mrocznego odcinka Strefy mroku. Wydarzenia powtarzają się, choć za każdym razem z subtelną różnicą, tak aby widz doznawał pogłębiającego się poczucia wyobcowania, które prześladuje bohaterkę” Nigel Floyd, Time Out

„Piąty wymiar to popis stylu i umiejętności budowania grozy, dzięki którym Requiem dla snu i Podziemny krąg stały się kultowymi hitami”, Chris Tookey, The Daily Mail

Twórcy

CHRISTOPHER SMITH – scenariusz i reżyseria

Chris Smith został zauważony przez firmę Dan Films po tym, jak napisał scenariusz i wyreżyserował krótkometrażówkę „The Day Grandad Went Blind”. Debiutował w kinie przebojowym horrorem „Lęk” z Franką Potente i Seanem Harrisem. Mrożąca krew w żyłach akcja filmu rozgrywała się w londyńskim metrze, a jego premiera miała miejsce w sekcji Midnight Madness na Festiwalu w Toronto w 2004 roku. Kolejnym przebojem Smitha, który spotkał się także z entuzjastycznym przyjęciem krytyki była „Redukcja”, która jako pierwsza produkcja z gatunku „horror” znalazła się w programie Festiwalu Telluride. Wszystkie dotychczasowe fabuły Smitha stały się kultowymi tytułami dla fanów nowoczesnego kina grozy.

Więcej informacji

Proszę czekać…