Film tworzą cztery opowieści o kobietach z różnych warstw społecznych: prostytutki w małym miasteczku, młodej mężatki, bezdzietnej gospodyni domowej i należącej do klasy średniej starej panny. Te cztery niezależne od siebie historie razem tworzą przekrój społeczeństwa dawnego stanu Travancore (południowa część dzisiejszej Kerali) tuż przed i po odzyskaniu niepodległości. "Prostytutka", to historia młodej dziewczyny, która porzuca dotychczasową pracę, aby zacząć nowe życie u boku poczciwego i troskliwego robotnika. "Żona" skupia się na postaci młodej dziewczyny, którą przykuty do łóżka ojciec zmusza do wzięcia na siebie odpowiedzialności za rodzinne gospodarstwo. Z czasem rodziców zaczyna niepokoić widmo staropanieństwa córki i wydają ją zamąż za zaprzyjaźnionego sąsiada, który w ich mniemaniu jest dobrą partią. "Gospodyni domowa" opowiada historię bezdzietnej niepracującej kobiety, która pogodzona z losem wiedzie ze swoim mężem bezbarwne życie. Ostatnia opowieść, "Stara panna", to historia dziewczyny z wyższej klasy średniej, zmuszonej do zmierzenia się z ciężarem społecznie narzuconych norm moralnych.

O filmie

Opowiadania Pillai towarzyszyły Gopalakrishnanowi od najmłodszych lat, sam przyznaje, że zawsze był to jego ulubiony autor. Kiedy zdarzyła się możliwość zrealizowania filmu na motywach jego twórczości, Adoor musiał na nowo zmierzyć się z tą literaturą i przystosować ją na potrzeby filmu. Nandita Das, grająca Kamakshi, tytułową starą pannę z czwartej noweli, była zachwycona perspektywą pracy z Adoorem. "Nigdy nie spotkałam reżysera, który byłby tak skupiony i zaangażowany w swoją pracę i tworzenie filmu. Adoor bardzo dba o szczegóły, zarówno jeśli chodzi o grę aktorską, jak i samą reżyserię.

Aktorstwo jest niewątpliwie duża siłą tego filmu. Adoor dużo czasu poświęca na pracę z aktorami, co przynosi pożądane efekty - grane przez nich postacie są wiarygodne. Jedną z najlepszych kreacji w 4 kobietach stworzyła Nandita Das (przez wielu uznana za jej najlepszą dotychczasową rolę). W wyraźny, a jednocześnie bardzo subtelny sposób, przekazuje ból, bezradność i cierpienie kobiety pozostawionej samej sobie na rozstaju drogi życiowej.

Reżyser - Adoor Gopalakrishnan

Urodzony w 1941 roku w Kerali, wywodzi się z rodziny o silnych tradycjach artystycznych. Adoor zaczął występować na amatorskiej scenie w wieku 8 lat. W czasie studiów napisał i wyreżyserował kilka sztuk teatralnych. W 1960 roku ukończył Uniwersytet Gandhigram Rural na wydziale ekonomii, polityki i administracji publicznej. W 1962 roku porzucił pracę urzędnika, by rozpocząć studia w Filmowym Instytucie Indii w Punie, które ukończył w 1965 roku (specjalizacje: scenariusz i reżyseria filmowa). W tym samym roku zrealizował swój pierwszy indyjski film i zapoczątkował ruch filmowy w Kerali. Adoor jest nie tylko reżyserem, pisze również scenariusze do swoich filmów. Dotychczas zrealizował 10 filmów fabularnych, ok. 30 krótkich form i dokumentów. Za każdy ze swoich filmów zdobywał nagrody zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej.

Jego debiut, Swayamvaram, zdobył w Indiach nagrody dla najlepszego filmu, najlepszej reżyserii, najlepszych zdjęć i najlepszej aktorki. Trzeci film, Elippathayam, zdobył nagrodę British Film Institute dla najlepszego oryginalnego filmu w 1982 roku.

Jest sześciokrotnym laureatem Nagrody FIPRESCI (za filmy: Mukhamukham, Anantaram, Mathilukal, Vidheyan, Kathapurushan and Nizhalkkuthu), a także laureatem wielu innych (m.in. filmowej nagrody UNICEF w Wenecji, OCIC w Amiens, INTERFILM w Mannheim). Jego filmy prezentowane były na MFF w Cannes, Wenecji, Berlinie, Toronto, Londynie, Rotterdamie.

W 1984 roku w podzięce za wkład w sztukę filmową w Indiach, uhonorowano go tytułem Padmashri. W tym samym roku zbiór jego esejów "Cinemayude Lokam" ("Świat filmu") otrzymał narodową nagrodę dla najlepszej książki o przemyśle filmowym. W 2004 roku "Cinemaanubhavam" ("The Experience of Cinema") - zbiór artykułów na temat sztuki i praktyki kina zdobył nagrodę Kerala State dla najlepszej książki o filmie. Jego trzecia książka "Cinema, Saahityam, Jeevitham" ("Film, literatura i życie") została wydana trzy lata temu.

W 2002 roku uhonorowany został przez Instytut Smithsonian w Waszyngtonie, który przygotował retrospektywę jego twórczości. Zresztą Gopalakrishnan miał swoje retrospektywy na całym świecie, wśród najważniejszych są: w Cinematheque w Paryżu, w Lincoln Centre w Nowym Jorku, w La Rochelle, Figuera de Foz Pesaro, we Fribourgu, Aleksandrii, Helsinkach, Brukseli, Madrycie, Lyonie.

Adoor był członkiem jury na międzynarodowych festiwalach, m.in. w Wenecji, Singapurze, na Hawajach, w Aleksandrii, New Delhi, Sochi, Szanghaju. W podzięce za jego wkład w rozwój światowej kinematografii francuski rząd przyznał mu najwyższe państwowe odznaczenie dla ludzi kultury, ‘‘The Commander of the Order of Arts and Letters".

W 2006 roku otrzymał nagrodę Dada Saheb Phalke, najważniejszą nagrodę w Indiach przyznawaną za życiowe osiągnięcia w dziedzinie kinematografii. Tego samego roku uniwersytet Mahatmy Gandhiego przyznał mu honorowy tytuł D. Litt.

Ostatnio uhonorowany został nagrodą przyznawaną dla najważniejszych obywateli Indii.

Synopsis

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Opowieść pierwsza - PROSTYTUTKA - jest historią kobiety, która zrywa ze swoją profesją, by ułożyć życie z miłym i opiekuńczym robotnikiem, który wykonuję zajęcie nie wymagające kwalifikacji. Zdeterminowana kobieta, chcąc rozpocząć normalne życie przyjmuję pracę wymagającą od niej niezwykłego wysiłku fizycznego. Para zachowuje się jakby byli mężem i żoną, marząc o przyszłym wspólnym życiu, wolnym od pokus życia na ulicy. Niestety, kiedy są zmuszeni przez sąd, by udowodnić, że naprawdę są mężem i żoną, czują się bezsilni.

Opowieść druga - DZIEWICA, koncentruje się wokół młodej dziewczyny, na którą ojciec wywiera presję, by znalazła sobie wreszcie męża. Fakt, że do tej pory nie znalazł się odpowiedni kandydat ogromnie martwi jej rodziców, którzy obawiają się o przyszłość córki. Tymczasem zaprzyjaźniony sąsiad prosi o jej rękę, co wydaje się być idealnym rozwiązaniem. Ślub odbywa się według tradycji, ale podczas nocy poślubnej małżonek zachowuje się dziwnie, unika rozmowy i kontaktu fizycznego z poślubioną kobietą. Po kilku dniach mężczyzna zjawia się w domu teściów i zostawia swoja świeżo poślubioną małżonkę... Kobieta została porzucona z racji na swą "rzekomą" niewierność. Wybucha skandal, który coraz bardziej martwi jej ojca, co doprowadza do kłótni z sąsiadem. Młoda mężatka, która do tej pory milczała, oświadcza, że nic ją nie łączyło z mężem, a małżeństwo nie zostało skonsumowane.

Trzecia historia - GOSPODYNI DOMOWA - opowiada o bezdzietnej mężatce, która wiedzie spokojne życie z mężem. Przez cały dzień jest sama w domu, ponieważ mąż wychodzi rano do pracy, a wraca późno wieczorem. Pewnego dnia odwiedza ją dawny kolega z klasy, który był w odwiedzinach u swojej mieszkającej niedaleko matki. Wspominają dawne czasy. Mężczyzna dostrzega w niej niewinność kobiety, którą jest zrozpaczona swoją bezdzietnością i proponuje pewne rozwiązanie...

Ostatnia historia - STARA PANNA - opowiada o dziewczynie ze średniej klasy społecznej, która cierpi z powodu norm moralnych, obowiązujących w społeczności, w której przyszło jej żyć. Mocno rozczarowuje się, gdy starający się o jej rękę mężczyzna nagle zmienia zdanie, by oświadczyć się jej młodszej siostrze. Lata mijają, nikt nadal jej się nie oświadczył. Starszy brat też nie chce dłużej czekać i decyduje się na ślub. Nawet dla najmłodszej z córek także znaleziono odpowiednią partię. Kiedy matka umiera, kobieta zostaje zmuszona do wprowadzenia się do domu najmłodszej z sióstr. Sytuacja staje się nie do zniesienia, gdy jej siostra zaczyna w niej widzieć rywalkę. Wraca do domu matki i postanawia zamieszkać sama, odmawia wprowadzenia się ponownie do domu któregoś z rodzeństwa. Teraz samotnie musi stawić czoła światu.

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

  • Ciekawostki
  • Wpadki
  • Pressbooki
  • Powiązane
  • Ścieżka dźwiękowa

Fabuła

  • Opisy
  • Recenzje
  • Słowa kluczowe

Multimedia

Pozostałe

Proszę czekać…