Debiut reżyserski Janusza Kamińskiego. W szpitalu psychiatrycznym odprawione zostają egzorcyzmy. W zespole ojca Lareaux znajduje się Maya Larkin. Niegdyś była opętana przez demona, a teraz pomaga innym uwolnić się od złych mocy. Egzorcyzmy zostają jednak przerwane, a ojciec Lareaux zapada w śpiączkę. Maya znajduje w notatkach opętanego pacjenta informacje o nadejściu Antychrysta. Jest nim Peter Kelson, błyskotliwy pisarz opisujący psychikę kryminalistów. Początkowo nie może uwierzyć w to, o czym dowiedział się od Mayi. Jednak z czasem pojawiają się znaki, które uświadamiają mu, że w dniu swoich 33 urodzin stanie się szatanem. Wraz z Mayą musi znaleźć sposób, aby nie doszło do przemiany...

O filmie

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Janusz Kamiński, zdobywca nagrody Akademii Filmowej, operator Listy Schindlera i Szeregowca Ryana stworzył Stracone dusze, wspaniały, nadprzyrodzony dreszczowiec o wiecznej walce pomiędzy dobrem i złem. Umieszczony we współczesnych dekoracjach i starodawnych egzorcyzmach, film wykorzystuje konwencję horroru, aby przeanalizować kwestie wiarygodności, zaufania, wiary i miłości. Jest to historia dwojga ludzi, którzy są nierozerwalnie połączeni przez dziwne okoliczności. Maya Larkin (Winona Ryder) jest młodą kobietą, której życie zostało ocalone dzięki wierze. Jej ciemna i skomplikowana przeszłość uczyniła ją kruchą i wrażliwą na opętanie przez demony. Ocalała tylko dzięki Ojcu Lareaux (John Hurt), który wyrwał ją z uścisku Szatana i później stał się jej mentorem. Zachęcił ją do przyłączenia się do grupy księży, którzy uwierzyli, że wcielenie Szatana wkrótce zamieszka ciało człowieka i wepchnie świat w ostateczną ciemność. Peter Kelson (Ben Chaplin) jest czarującym, nowojorskim autorem bestsellerów, który sięga w głąb umysłów notorycznych przestępców, szukając przyczyn ich brutalnego zachowania. Uważa, że zło przez duże "Z" nie istnieje i że opętanie przez demony to religijny wymysł. Peter jest ofiarą tragedii z dzieciństwa, w której oboje jego rodzice zostali zamordowani. Odwrócił się od katolicyzmu, mimo, że został wychowany w oddanym religii środowisku, przez swojego wuja Ojca James'a (Philip Baker Hall).

Losy Mai i Petera krzyżują się, gdy Maya bierze udział w przeprowadzonym za zgodą kościoła egzorcyzmie na Henry'm Birdsonie, niebezpiecznym socjopacie, który zamordował swoją całą rodzinę. Rytuał nagle wymknął się spod kontroli i Ojciec Lareaux stracił moc. Jednakże Mai udaje się odczytać zaszyfrowaną, ostatnią wiadomość zostawioną przez Birdsona. Ujawnia w niej imię człowieka, którego ciało Szatan planuje zamieszkać - Peter Kelson. Ale Kelson, zwolennik logicznego i naukowego myślenia, w żaden sposób nie pasuje na idealne naczynie dla ostatecznego zła. A może jednak pasuje? Maya i jej bliski przyjaciel, impulsywny Diakon John Townsend (Elias Koteas) są przekonani, że Peter Kelson jest nieszczęsną duszą która została wybrana do transformacji w Szatana. Ta wiedza zmusza Mayę do przekonania Petera, że jego życie zostało sekretnie zaaranżowane tak, by spełnił on tą funkcję, i że jego "całe dotychczasowe życie jest kłamstwem". Maya jest jedyną osobą, która może zapobiec przemianie i uratować Petera przed staniem się wcieleniem Szatana. Kiedy w życiu Petera zaczynają dziać się niesamowite i groźne rzeczy, Maya w końcu znajduje drogę do sceptycznego i przerażonego Petera.

O obsadzie

Winona Ryder (Maya Larkin) gra kobietę o wielkiej wierze, która asystuje duchownemu w egzorcyzmach, które sprawiają, że ma szokujące objawienie dotyczące niewierzącego. Winona Ryder, jedna z najbardziej poważanych aktorek Hollywoodu, występowała ostatnio u boku Richarda Gere w romantycznej komedii wytwórni MGM Autumn in New York i w odnoszącym sukcesy Przerwana lekcja muzyki, którego była również producentem. Ryder dostała dwie nominacje do nagrody Akademii Filmowej, pierwszą w roku 1993, dla najlepszej aktorki drugoplanowej za rolę w filmie Martina Scorsese Wiek niewinności. Za tą rolę dostała Złoty Glob i nagrodę National Board Review dla najlepszej aktorki drugoplanowej. Drugą nominację, dla najlepszej aktorki, dostała w 1994 roku za rolę "Jo" w wysoko ocenianej adaptacji klasycznej powieści Louisy May Alcott Małe kobietki w reżyserii Gillian Armstrong. Ryder dostała także nominację do Złotego Globu w 1990 roku za drugoplanową rolę w filmie Richarda Benjamina Mermaids (Syreny). Pozostały dorobek filmowy Ryder to filmy: Obcy-ostatnie starcie, Celebrity, The Crucible (Próba), Dom dusz , Dracula, Noc na ziemi, Edward Nożycoręki Sok z żuka, Heathers (Wrzosy), Orbitowanie bez cukru, Sposób na Ryszarda i Skrawki życia. Nazwana imieniem miejsca swoich urodzin, Winona w Minnesocie, Ryder dorastała w Petaluma w Kalifornii i zaczęła swoją karierę w wieku 13 lat, kiedy została zauważona przez łowcę talentów w San Francisco's American Conservatory Theater. Po zdjęciach próbnych zadebiutowała w filmie Lucas w 1986 roku. Ryder udzieliła swojego głosu w telewizyjnych kreskówkach The Simpsons i Dr. Katz. Była również narratorką w nagrodzonym nagrodą Grammy albumie Ann Frank: The Diary of A Young Girl (Anna Frank: Dziennik młodej dziewczyny). Ostatnio Ryder jest współproducentką i narratorką filmu dokumentalnego Watermelon Fields, który opisuje historię i tragedię ludzi na tle współczesnego handlu dziećmi w celach seksualnych.

Ben Chaplin (Peter Kelson) gra cynicznego pisarza, który zostaje zmuszony do uwierzenia , że jest celem nadprzyrodzonego spisku. Chaplin grał ostatnio razem z Sean'em Penn, Nickiem Nolte i Johnem Cusack w nominowanym do nagrody Akademii w filmie Terrence Malicka Cienka czerwona linia. Brytyjski aktor był poszukiwany w Hollywood od momentu swojego amerykańskiego debiutu w romantycznej komedii The Truth About Cats and Dogs (Prawda o kotach i psach), gdzie grał w towarzystwie Umy Thurman i Jeaneane Garafolo. Wniósł swój wdzięk do następnej roli, którą zagrał u boku Jennifer Jason Leigh w filmie Agnieszki Holland będącym adaptacją klasycznej powieści Henr James'a Plac Waszyngtona. Wkrótce zobaczymy go w filmie Jes Butterworth Birthday Girl, u boku Nicole Kidman. Urodzony i wychowany w Anglii, Chaplin ukończył Guidhall School of Music & Drama. Pracował w teatrze i telewizji w Anglii i zagrał w takich filmach jak Okruchy dnia i Feast of July. Grał również w wielu produkcjach BBC, takich jak Casualty, "A Fatal Inversion", "After the Dance".

John Hurt (Father Lareaux), dwukrotnie nominowany do Oskara, gra egzorcystę Ojca Lareaux. Do roli tej podszedł w sposób szczególny, ponieważ sam jest synem duchownego. Ostatnio Hurt zdobył uznanie za swój występ w Miłość i śmierć na Long Island. Ponadto zagrał ostatnio w filmie Roberta Zemeckis'a Kontakt z Jodie Foster, Night Train (Nocny pociąg) z Brendą Blethyn, i filmie Boba Swaim The Climb. Hurt'a wkrótce będzie można oglądać w filmie Captain Corell's Mandolin, z Nicholasem Cage i Penelope Cruz, reżyserowanym przez Johna Madden'a. Hurt po raz pierwszy został zauważony przez widzów w swojej roli drugoplanowej w filmie Alana Parker'a Midnight Express, za którą dostał nominację do Oskara. Za swoją zdumiewającą transformację w filmie Davida Lynch'a Człowiek słoń dostał drugą nominację do Oskara, tym razem dla najlepszego aktora. Zdobył nagrodę BAFTA za oba filmy. Zagrał również w A Man for All Seasons (Mężczyzna na każdy sezon), Krzyk, Watership Down, Obcy-ósmy pasażer Nostromo, Haven's Gate (Wrota Raju), Night Crossing, The Hit, Aria, Kosmiczne jaja, Scandal i Rob Roy.

Philip Baker Hall (Ojciec James) gra księdza, który nie jest dokładnie tym kim się wydaje. Hall ostatnio wystąpił w Regulamin zabijania). Pojawił się także w kilku innych filmach w tym w filmie Paula Thomasa Andersona Magnolia, Anthony'ego Minghella Utalentowany pan Ripley, Toma Robbinsa The Cradle Will Rock oraz Let the Devil Wear Black, Stacy Title, Informator Michaela Manna i nowej wersji Psycho (Psychoza) Gusa Van Sant'a. Hall zagrał wcześniej w dwóch głośnych filmach reżyserowanych przez Paula Thomas'a Hard Eight, gdzie grał główną rolę hazardzisty szukającego zemsty oraz w Boogie Nights. Jego dorobek filmowy to Wróg publiczny, The Truman Show, Air Force One, Eye for an Eye (Oko za oko), Pogromcy duchów II, Midnight Run oraz Secret Honor, w którym grał Richarda Nixona. Ostatnio zagrał również w serialach telewizyjnych "Adwokaci", "Seinfeld" i "Millenium". Pojawiał się na scenach teatrów w Nowym Jorku i Los Angeles. Jest wychowankiem Compass/Second City Improvisation Theatre. Niedawno powrócił z Londynu i Nowego Jorku gdzie grał w filmie Davida Memet'a American Bufallo.

Sarah Wynter (Claire) gra ponętną dziewczynę Petera Kelsona. Wschodząca gwiazda, urodzona w Australii aktorka Wynter jest tak piękna jak i utalentowana. Była już na okładce Vanity Fair w kwietniu tego roku oraz pojawiła się na stronach Mirabella, Harper's Bazaar. Aktorka obecnie przebywa w Wiedniu gdzie kręci sceny do filmu Bruce'a Beresford'a Bride of the Wind u boku Vincenta Prereza i Jonathana Pryce. Film opowiada o życiu Almy Schindler (Wynter), utalentowanej kompozytorki i muzyka, która porzuca swoje marzenia, aby poślubić sławnego kompozytora Gustawa Mahlera (Pryce). Wynter wystapiła ostatnio u boku Arnolda Schwarzeneggera w filmie The Sixth Day. Pozostały dorobek filmowy Wynter to praca w filmach niezależnych Farewell, My Love, gdzie grała rolę rosyjskiej zabójczyni, Jerks oraz Molly. Zagrała również w Gatunek 2 i wystąpiła gościnnie w telewizyjnym pilocie do serialu HBO "Sex w mieście". Wynter urodziła się w Newcastle w Australii, uczęszczała do szkoły w Sydney i przyjechała do Nowego Jorku w wieku lat 17 aby studiować aktorstwo. Studiowała razem z Penny Templeton i pojawiła się w wielu pozabroadwayowskich produkcjach.

Elias Koteas (John Townsend) gra duchownego, który przyłącza się do Mai by odkryć prawdopodobny spisek Szatana. Absolwent American Academy of Dramatic Arts i członek prestiżowego Actor's Studio. Obecnie Koteas występuje na Broadway'u z Joshem Brolin w "True West". Zagrał w filmach Copoli Gardens of Stone (Kamienne ogrody) i Tucker. Później zagrał w filmie Petera Mastersona Full Moon in Blue Water wraz z Gene Hackmanem. Został wybrany do głównej roli w filmie Rogera Cardinal'a Malarek, grając prawdziwą postać dziennikarza Malarka. Za tą rolę dostał nominację do kanadyjskiego Oskara - nagrody Genie, dla najlepszego aktora.

O produkcji

Rzym - Watykan wydał w tym tygodniu coś, co jest najprawdopodobniej najbardziej unikalnym poradnikiem "jak to zrobić". Dziewięćdziesiąt stron oprawionych w skórę napisanych i wydrukowanych w całości po łacinie "De Exorcismis et supplicationibus quibusdam" jest nową instrukcją rzymsko-katolickiego kościoła do przeganiania Diabła. Jest to pierwsze wydanie egzorcyzmów od roku 1614. -Scripps Howard News Service, sobota, 30 Styczeń, 1999

Film wyprodukowany został przez Ninę R. Sadowsky i Meg Ryan dla wytwórni "Prufrock Pictures". Ten nadprzyrodzony dreszczowiec napisany przez Pierce Gardnera jest oparty na opowiadaniu, które napisał z Betsy Stahl. Gardner i Stahl również nadzorowali produkcję. Zdobywca Oskara, operator Janusz Kamiński (Lista Schindlera, Szeregowiec Ryan, Jerry Maguire) zadebiutował jako reżyser filmem Stracone dusze, przyciągającym uwagę, stylowym horrorem o naszych walczących o wiarę czasach. Używając dekoracji nadprzyrodzonych wydarzeń, opętania przez demony i chwytliwego tonu psychologicznego realizmu, film ukazuje walkę pomiędzy wiarą i niewiarą - odkrywa historię mężczyzny i kobiety walczących z kuszącymi, diabelskimi siłami. "Stracone dusze dały mi możliwość wyjścia poza standardowe granice dreszczowca o siłach nadprzyrodzonych" tłumaczy Kamiński. "Wciągnąłem się w ten projekt, ponieważ penetruje on naturę wiary i duchowego kryzysu w naszym społeczeństwie, równocześnie powodując ożywiające dreszcze. Zobaczyłem szansę stworzenia eleganckiego, wyrafinowanego i bardzo strasznego filmu"

Pomiędzy oznakami opętania znajdują się: posługiwanie się nieznanymi językami, postrzeganie oddalonych lub ukrytych przedmiotów, manifestowanie siły fizycznej nie pasującej do wieku ani zdrowia osoby opętanej… oraz organiczna awersja do Boga. -- wypis z rzymsko-katolickiego poradnika egzorcysty

Jako artysta obrazu, Kamiński od dawna był zaciekawiony wewnętrznym procesem postrzegania - jak to co widzimy nie zawsze jest tym, w co wierzymy i na odwrót. Kiedy nadszedł czas na reżyserię jego pierwszego filmu, Kamiński był wciągnięty w niuanse psychologiczne realistycznego horroru , zainspirowany takimi mrocznymi klasykami jak Wstręt i Dziecko Rosemary. Wiedział, że posiada wewnętrzny talent zamiany zwyczajnych wydarzeń w mroczne anomalie niepewności, trwogi i moralnego strachu. Poza tym, Kamiński, aż się palił do przedstawienia porywającej opowieści. "Sądzę, że odniosłem sukces jako operator, ponieważ zawsze interesowało mnie pokazanie historii, a nie tylko ładne pokazywanie ludzi czy tworzenie nastroju" zauważa Kamiński. "Reżyserowanie po prostu pozwala mi rozwinąć opowiadanie historii". W mrocznym, pełnym pytań i niepewności scenariuszu Pierce'a Gardnera, Kamiński znalazł opowieść wartą pokazania. Gardner napisał Stracone dusze w celu walki z obrazem świata, który stale traci podstawy wiary - wierność, lojalność i uczucie nadziei, które z nią przychodzi. Gradener mówi; "Chciałem napisać o kobiecie wielkiej wiary, która wieży w coś całkowicie - w coś pozornie niedorzecznego, ale co według niej jest absolutnie możliwe - i o mężczyźnie bez wiary, który nie wierzy w nic, ale w którym rozwija się tak głęboki respekt dla jej zaangażowania w wiarę, że powierza jej swoje życie." Betsy Stahl, współautor i współproducent dodaje: "Byliśmy zafascynowani pomysłem postaci o wielkim poświęceniu, która musi połączyć działania z kimś, kto jest całkowitym sceptykiem - mężczyzną, który na wiele sposobów reprezentuje to czym jest większość współczesnych ludzi."

Kiedy Kamiński zainteresował się skryptem, producentki Meg Ryan i Nina R. Sadowski czuły, że rozumie on ukryty podtekst: jak w społeczeństwie, w którym Bóg jest coraz trudniejszy do odnalezienia, jest znacznie łatwiej zobaczyć pracę Szatana. Później rozważyły posunięcie techniczne: możliwość zaoferowania znanemu operatorowi jego pierwszej pracy w roli reżysera, jako że częścią działalności "Prufrocks" jest znajdowanie i popieranie świeżych sił reżyserskich. "Wielu reżyserów interesowało się scenariuszem, ale wiedzieliśmy, że Janusz jest w stanie zaproponować coś bardzo specjalnego" stwierdza Stahl. "Kiedy dogadaliśmy się z nim stwierdziliśmy, że on rzeczywiście zrozumiał postaci i atmosferę filmu. Chciał aby wszystko było realne. Chciał aby było inteligentne i wyniósł film na wyższy poziom - co z kolei było tym czego chcieliśmy." Aby lepiej zrozumieć dlaczego niektórzy ludzie wierzą w opętanie przez demony Sadowsky, Gardner, Stahl i Kamiński spędzili szereg godzin rozmawiając z katolickimi duchownymi mającym doświadczenie w egzorcyzmach, między innymi z nowojorskim Ojcem James'em Lebar, zadając pytania od takich jak "czy widziałeś kiedykolwiek Diabła" do bardziej szczegółowych, jak "czy ludzie opętani przez Diabła lewitują?". Odpowiedzi były tajemnicze, a czasami nawet szokujące.

"Nie mam zamiaru powiedzieć, że wierzę w opętanie przez demony, ale musiałem poznać temat wystarczająco dobrze, by sprawić aby widownia mi uwierzyła," komentuje Kamiński. "To był ciekawy proces" Betsy Stahl, zaprzysięgła sceptyczka dodaje: "Nawet jeśli nie kupujesz tego wszystkiego, jest to wystarczająco fascynujące. Fakt, że niektórzy duchowni twierdzą, że widzieli ludzi lewitujących, mówiących nieznanymi językami oraz mających widzenia jest wystarczająco przerażający." Ojciec Lebar wyjaśnia: "W tym kraju egzorcyzmy stosujemy tylko w stosunku do osób, na których problem nie ma medycznej, psychologicznej czy psychiatrycznej odpowiedzi. Mam zapisanych ponad 300 przypadków, ale ilość egzorcyzmów które odprawiliśmy jest bardzo mała. W zeszłym roku, na czterech egzorcystów w diecezji Nowy Jork odprawiliśmy tylko niewiele ponad 20." Rezultatem tych rozmów i badań był scenariusz tak przerażająco prawdziwy i realny dla naszych czasów z końca tysiąclecia, iż spowodował, że nawet największe niedowiarki czytały go z zafascynowaniem. To był powód, który skłonił producentki - Ninę R. Sadowsky i Meg Ryan (szukały scenariusza, który ukazywałby duchowy kryzys Ameryki w widowiskowy sposób) do realizacji tego filmu. Sadowsky wyjaśnia: "Główny pomysł bardzo nas zainteresował - przeciwstawienie osoby wierzącej całkowicie, komuś kto nie wierzy w nic. To odzwierciedla świat w jakim żyjemy, coraz bardziej cyniczną, naukową, racjonalną kulturę, w której ludzie owładnięci prawdziwą wiarą czy duchowymi poszukiwaniami, są często uważani za śmiesznych. Generalnie jest to historia o tym jak sprawić by ktoś uwierzył." Twórcy filmu wiedzieli, że aby postaci Straconych dusz były wiarygodne, będą potrzebować aktorów, którzy nadadzą im życia, ze wszystkimi namacalnymi subtelnościami prawdziwych ludzi. "To co znaleźliśmy u Winony Ryder i Bena Chaplina, to było dwoje ludzi, którzy rozwinęli zdolność niezwykłej analizy postaci granych przez nich," mówi Kamiński. "Byli bardzo pomocni w tworzeniu tego filmu i uczynili go bardzo realnym."

Kamiński już w chwili czytania skryptu wyobraził sobie Winonę Ryder, z którą pracował jako operator przy filmie Skrawki życia, w roli Mai. "Gdy czytałem tekst, w wyobraźni słyszałem wypowiadającą go Winonę," mówi Kamiński. "Ona ma w sobie tą wielką delikatność zmieszaną z ogromną siłą. Poza tym posiada nieprzewidywalny potencjał, wszystko się może zdarzyć. Czułem też, że wniosła do filmu prawdziwego ducha cudu. Ona zmierza w kierunkach, których się po niej zupełnie nie spodziewamy." Nieoczekiwana jakość jest właśnie tym, co zainteresowało dwukrotnie nominowaną do nagrody Oscara Winonę Ryder, w roli Mai. "Myślę, że ta rola pociągała mnie dlatego, że film wkracza w świat o którym nic nie wiem, porusza kwestie o których właściwie nigdy przedtem nie myślałam," mówi Ryder. "Ujrzałam to jako wielkie wyzwanie: zagrać postać, która wierzy w coś tak silnie, nawet jeśli ja sama nie koniecznie w to wierzyłam." Ryder była również zainteresowana psychologicznym aspektem scenariusza. "To było przerażające," mówi, "ale nie w krwawym sensie. Przypominało mi Romana Polańskiego czy Nicholas'a Roeg - klasyczne filmy napełnione cudownymi, niesamowitymi obrazami i pełne pytań o to co jest prawdziwe, a co nie jest. To jest dla mnie najbardziej wstrząsające: czy to co przydarza się Mai jest prawdziwe, czy też popada ona w obłęd?" Poza tym Ryder nie chciała stracić szansy współpracy z Kamińskim. "Zawsze uważałam go za błyskotliwego," komentuje. "On jest niesamowicie wrażliwy na tekst, nie jest niecierpliwy i ma olbrzymi szacunek dla aktorów. Jest również geniuszem obrazu, który zawsze odkryje nowe sposoby filmowania rzeczy i sprawi, że są one straszne. Jest bardzo nowoczesny, ale równocześnie klasyczny. A w dodatku jest wesoły i wnosi na plan dużo humoru."

Ryder również miała okazję porozmawiać z Ojcem Lebar o mechanizmach egzorcyzmów. "Byłam zdumiona jego wypowiedziami," stwierdza. "Były bardzo naukowe i on rzeczywiście traktował to poważnie. W tym wszystkim jest dużo tajemniczości. Wydaje mi się czasami, że jeśli ktoś wierzy, że ksiądz wypędza z niego diabła, to mu pomaga, bez względu na to czy jest to tylko w jego głowie czy też jest to prawdziwe." Podczas gdy Ryder utrzymuje wiarę przez cały film, Ben Chaplin przechodzi od aroganckiego sceptycyzmu, poprzez zadziwienie do gorącej wiary. Aby widzowie mogli śledzić tą huśtawkę pomiędzy sercem i rozumem, twórcy filmu wybrali Bena Chaplina, który wyróżnił się w filmie Plac Waszyngtona i filmie Terrence'a Malick'a Cienka czerwona linia. Postać Petera, bez względu na to jak bardzo charyzmatyczna, ma wewnętrzną pustkę, która pozwala aby stał się on naczyniem zła. "Potrzebowałem kogoś, kto emanowałby pewnością siebie, arogancją i atrakcyjnością," mówi Kamiński, "kogoś, kto wydaje się być u szczytu powodzenia, ale jednocześnie jest wewnętrznie słaby i zadający pytania dotyczące sensu własnej egzystencji. Ben jest kimś, kto zadaje takie pytania w rzeczywistym życiu. Na zewnątrz jest on bardzo elegancki i słodki, ale wewnątrz aż się gotuje. To wszystko uzewnętrznił w postaci Petera. Naprawdę można zobaczyć strach i niepewność w jego oczach." Chaplin był poruszony do głębi po lekturze scenariusza Stracone dusze. "Nie mogłem spać po przeczytaniu tego" mówi. "To było naprawdę wciągające i naprawdę zagłębiało się w naturę zła, w siłę ludzkich myśli. Pobudziło mnie do myśli o dobru, złu, diabłach, demonach, Bogu, świetle i ciemności. To i fakt, że ten film reżyserował Janusz i że miałem szansę zagrać z Winoną bardzo mnie pociągało."

Razem z Ryder i Chaplinem w filmie występuje John Hurt, dwukrotnie nominowany do nagrody Akademii Filmowej. Gra on rolę Ojca Lareaux, która pasuje jak ulał do syna pastora. "Myślę, że Ojciec Lareaux jest człowiekiem, który wierzy, że życie jest nieustającą wojną utrzymującą równowagę pomiędzy dobrem i złem. Odbieram moją postać jako kogoś, kto nie jest wyposażony w odpowiedzi, dlatego było fascynujące grać osobę odbierającą te niebezpieczne i tajemnicze rejony tak poważnie i całkowicie jako fakt." W obsadzie pojawia się również Sarah Wynter, jako na pozór kochająca dziewczyna Claire; Elias Koteas jako ksiądz John Townsend; John Diehl jako prawdopodobnie opętany psychopata Henry Birdson; Alfre Woodard jako sceptyczny psychiatra Dr. Leslie Allen oraz Philip Baker, z którym Kamiński pragnął współpracować od chwili, gdy zobaczył go w Hard Eight, jako Ojciec James, który nie jest tak bogobojny jak by się wydawało. Sarah Wynter podsumowuje ogólne zainteresowanie scenariuszem całej obsady: "Uważam, że jest to dobra, inteligentna, psychologicznie wciągająca, bardzo widowiskowa i bardzo przerażająca opowieść. Przyprawia o gęsią skórkę, co świadczy o jej najlepszej jakości."

Janusz Kamiński, jeden z najlepszych światowych operatorów filmowych, wniósł do Straconych dusz swoje wysoko rozwinięte poczucie czystego, lirycznego obrazowania. Kamiński snuje swoją opowieść w dwóch odmiennych wizualnie i emocjonalnie wymiarach: jeden to psychologicznie realistyczny świat pisarza Petera Kelsona, a drugi to naładowany nadprzyrodzonymi wydarzeniami, świat wizji i okultystycznych doświadczeń Mai. Zamierzeniem było odejście od typowego mrocznego, gotyckiego horroru i stworzenie znacznie bardziej zaskakującego spojrzenia na granicę pomiędzy realnością i niepewnością. Aby to zrobić, Kamiński wykorzystał cały swój talent. "Obecna widownia jest odporna na krwawe, dosłowne obrazy na ekranie. Dlatego chcieliśmy stworzyć nastrój tajemniczości. W rezultacie, w niektórych kluczowych scenach, widz tylko słyszy co się dzieje, ponieważ wiedzieliśmy, że to co może stworzyć umysł będzie znacznie bardziej przerażające niż wszystko co pokazali byśmy na ekranie" wyjaśnia Nina R. Sadowsky. "Widzę świat poprzez światło, cienie i niuanse" mówi Kamiński. "To jest bardzo zmysłowy sposób postrzegania świata, tak więc automatycznie wniosłem go do filmu. Próbowałem stworzyć coś, co jest bliskie rzeczywistości, ale nieznacznie ponadnaturalne, z pewnymi stylizowanymi cechami. Przy pomocy kamery i oświetlenia chciałem oddać uczucie klaustrofobii, strachu i pewnego rodzaju konspiracyjnej paranoi."

Kamiński postanowił filmować sceny w mrocznym świetle, co wzmaga nastrój niepokoju. "Film jest mroczny, ponieważ to daje wrażenie, że nie wiadomo, co może się kryć tuż za granicą kadru, "wyjaśnia. "To sprawia, że widz czuje się niepewnie, czuje napięcie i gdy pewne rzeczy pojawiają się znikąd w kadrze, jest to prawdziwą, wstrząsającą niespodzianką."

Mimo, że Kamiński czuł się pewnie co do sposobu filmowania, pozostawało wyzwanie związane z pierwszą próbą reżyserską. Chociaż współpracował przy niektórych z najpopularniejszych filmów Stevena Spielberga, Kamiński stwierdził, że musi się wiele nauczyć. "Można przyglądać się komuś grającemu na pianinie przez dziesięć lat i to wcale nie znaczy, że można się w ten sposób nauczyć grać. Wiele się nauczyłem obserwując Spielberga, jednak nauczyłem się również, że gdy reżyserujesz film, musisz polegać na sobie. Wszystko co możesz zrobić, to mieć dobry scenariusz, otoczyć się wspaniałą obsadą, producentami, wspaniałymi kamerzystami i ekipą - ale nadal jesteś całkowicie sam."Kamiński wiedział, że aby wypełnić swoją wizję będzie musiał zatrudnić kierownika zdjęć, któremu będzie mógł zaufać. Poprosił więc swojego długoletniego kolegę Mauro Fiore, który pracował z Kamińskim przy sześciu filmach, między innymi przy Amistad i Zaginiony świat. Jako autora scenografii zatrudniono Garreth'a Stover, który wcześniej pracował z Kamińskim przy filmie reżyserowanym przez Diane Keaton Wildflowers.

Pomysłowość Stover'a zwiększyła dążenie filmowców do realizmu, jednocześnie dodając odrobinę surrealizmu. Po wyborze plenerów w Nowym Jorku, zaprojektował wnętrza do biura i mieszkania Petera, szpitala psychiatrycznego, seminarium oraz domu Townsenda, scenerii przerażającej konfrontacji. Pod tym namacalnym, prawdziwym światem kryje się obfitość otchłani i labiryntów. "Od początku cała opowieść jest jak odliczanie przed startem, jak wyścig, polowanie, tak więc muszą też być przeszkody, zwroty i zakręty. Nie tylko przeszkody natury logicznej, czasowej czy ludzkiej, ale rzeczywiste bariery, aczkolwiek subtelnej natury." wyjaśnia Stiver. "W całym filmie każde ujęcie jest pełne szkła - szkła z drzwi, części lustra, ścian, które nie wyglądają jak ściany. Maya i Peter są uwięzieni w labiryncie. Bez względu w którą pójdą stronę, wystawieni są na niebezpieczeństwo. W wielu scenach, jak na przykład w szpitalu psychiatrycznym, cały świat wydaje się być nie do opanowania, na granicy wybuchu. Budowle wydają się cieknące, rozlane, rozsypujące. Dla mnie jest to naprawdę straszne." Stover i Kamiński długo dyskutowali przedstawienie fantastycznych halucynacji Mai, sfilmowanych w sposób zainspirowany obrazami Francisa Bacona. "Obaj chcieliśmy przedstawić całkowity realizm. a następnie przekształcić go aż do wzbudzenia niepokoju."

"Trzy elementy niezbędne do stworzenia rzeczywistości, jakich potrzebowaliśmy to zdjęcia, scenografia i kostiumy," podsumowuje Kamiński. Tym ostatnim zajęła się kostiumolog Jill Ohanneson. "Wizja Janusza była bardzo precyzyjna" mówi Ohanneson. "Wszystkim nam dał bardzo dokładny opis tego czego chciał w filmie. Z powodu tematu, całość była w ciemnych tonacjach. Nie tylko kostiumy księży, całość kostiumów była ciemna, w różnych odcieniach szarości, w palecie barw od czarnego i granatowego do bladego, prawie białego. W takim monochromatycznym zabarwieniu, efekty obrazu były bardziej związane z układaniem się tkanin, splotów i struktury. Akcenty kolorowe utrzymane były w zgaszonych zieleniach, szaro-niebieskim czy zgaszonym żółtym."

Stopklatka o filmie

Film zrealizowany w tradycji takich filmów jak Omen czy Egzorcysta. Mroczna opowieść o kobiecie, która ma zadanie zapobiec zaistnieniu Szatana na Ziemi. Kiedy Maya Larkin (W.Ryder) zostaje przekonana, że młody, ambitny pisarz kryminałów został wybrany jako naczynie Antychrysta na Ziemi walczy o jego duszę zanim będzie za późno. Dla Petera Kelson (B.Chaplin) zło nie było obce. Szanowany członek Nowojorskiego biura prasowego, zaangażowany w sprawy kryminalne najbardziej występne w historii. Peter jest młody, przystojny i inteligentny; jego ostatnia powieść znalazła się na liście bestsellerów; ma piękną, egzotyczną dziewczynę zakochaną w nim po uszy.

Jego życie mogłoby się wydawać, że zostało pobłogosławione. Ale ostatnio wydarzyło się coś niewytłumaczalnego, co zmusiło Petera do ponownego zrewidowania wszystkich swoich poglądów. Kiedy linia między dobrem a złem zaczyna się zacierać Peter natyka się na istotę groźniejszą niż jakikolwiek kryminalista spotkany kiedykolwiek w sądzie. Rok wcześniej Maya prawie poddała się siłom zła. Teraz zdecydowała się ocalić innych przed ciemną otchłanią i często asystuje swojemu przyjacielowi i mentorowi - ojcu Cloude Le Croix w rytualnych egzorcyzmach. Pewnego dnia, podczas egzorcyzmu z psychopatycznym mordercą coś poszło okropnie źle!

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

  • Ciekawostki
  • Wpadki
  • Pressbooki
  • Powiązane
  • Ścieżka dźwiękowa

Pozostałe

Proszę czekać…