Opowieść o współczesnych Polakach, których losy splatają się w pamiętnym momencie, tydzień po śmierci Jana Pawła II, gdy w manifeście duchowej jedności w milionach domów zgaszono światła. Film zawiera cztery równoległe historie. Ich bohaterowie, nawet nieświadomie, poprzez swoje zachowania, czyny, będą na siebie oddziaływać. To nie jest film religijny. Traktuje o "cudach przyziemnych", wewnętrznych przemianach pod wpływem niezwykłych wydarzeń.

Aktorzy

Bogusław Linda, aktor i reżyser filmowy, wykładowca w Warszawskiej Szkole Filmowej. Po ukończeniu szkoły teatralnej występował w Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie (1975-76), Teatrze Polskim we Wrocławiu (1977-81), Współczesnym (1981-82) i Studio w Warszawie (1983-86). Był wykładowcą we wrocławskiej filii krakowskiej PWST (1977-81). Zajmuje się także reżyserią teatralną (od 1985) i filmową (od 1987).

Jego wcześniejsze filmy (Kobieta samotna, Przypadek, Matka Królów), zyskały mu szacunek krytyków i sympatię widzów. W latach ’90 Bogusław Linda rolami m.in. w filmach Macieja Ślesickiego i Władysława Pasikowskiego zyskał status jednego z najpopularniejszych polskich aktorów filmowych.

Agnieszka Grochowska, absolwenta Akademii Teatralnej w Warszawie. Zagrała wiele ról, które przyniosły jej uznanie krytyków i popularność, m.in. w Warszawie, Pręgach, Tylko mnie kochaj, S@motności w sieci, Małej wielkiej miłości.

Krzysztof Stroiński ukończył PWSFTviT w Łodzi. Dużą popularność zyskał rolami w serialach telewizyjnych, przede wszystkim jako Leszek Górecki w Daleko od szosy i Michał Lindner w Matki, żony i kochanki oraz Metyl w PitBull’u.

W latach ’70 XX w. występował w Teatrze im. Jaracza w Łodzi. Od roku 1979 aktor scen warszawskich: Komedii, Dramatycznego i Nowego. Od roku 1990 występuje w Teatrze Powszechnym.

Paweł Królikowski, absolwent w Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu. Znany z ról telewizyjnych, w serialach: Ranczo, Na dobre i na złe, Fałszerze – powrót Sfory, PitBull.

Modest Ruciński, absolwent wydziału aktorskiego Akademii Teatralnej w Warszawie (2004 r). Od ukończenia studiów na stałe związany z Teatrem Narodowym w Warszawie. Wziął udział w szeregu produkcji kinowych i telewizyjnych, m.in. Ego, Kto nigdy nie żył, Katyń, Ogród Luizy, Kochaj i tańcz, Egzamin z życia, Kryminalni, Twarzą w twarz 2. Na swoim koncie ma wiele projektów radiowych i dubbingowych, a także występy wokalne m.in. w koncercie debiutów festiwalu Opole 98.

Eksplikacja

Film o przyziemnym cudzie.

Zawsze chciałem zrobić film o współczesnej Polsce, o ludziach, których znam, film, który dotykając losów zwykłych ludzi, zamknie je w atrakcyjną dla widza formę i jednocześnie będzie uniwersalny i zrozumiały pod każdą szerokością i długością geograficzną.

Po śmierci Papieża nastąpiły piękne chwile ogólnonarodowej solidarności. A co by było, gdyby o 21:37, w chwili, gdy cały naród zamarł, ktoś kogoś skrzywdził? To pytanie stało się punktem wyjścia…

Film dotyka chwili, kiedy w całym kraju na kilka chwil zgasło światło. W ciągu tych kilku minut ciemności życie moich bohaterów diametralnie się zmienia, a czasem kończy. Jednak ładny odruch solidarności narodu nie jest w żadnym stopniu tematem filmu.

To nie jest film religijny. To film o przyziemnym cudzie.

Maciej Ślesicki

Oryginalna "układanka", nowoczesna zabawa czasem i przestrzenią

Tytuł Trzy minuty. 21:37 nawiązuje do autentycznego wydarzenia po śmierci papieża Jana Pawła II, kiedy Polacy w niespotykanym, jednoczącym geście wyłączali światła w swoich domach.

Ów moment jest stałym punktem odniesienia w rozbudowanej narracji - porządkuje czas, w którym rozgrywa się akcja, jednocześnie stanowiąc tło dla jej najbardziej kluczowych zwrotów. Każdy z bohaterów filmu ma swoją indywidualną historię, konkretny problem. To, co ich spotyka, wymusza na każdym z nich radykalne przewartościowania, podejmowanie najbardziej dramatycznych decyzji, zmianę stosunku do otaczającego świata i ludzi. Ich losy przenikają się nawzajem tworząc sieć wzajemnych relacji.

Charakterystyczny jest zastosowany tu rodzaj opowiadania. Każdy z bohaterów otrzymał w ramach nakreślonej fabuły wydzieloną dla siebie część, w której widz przygląda się światu z jego perspektywy, poznaje subiektywne racje i punkt widzenia. Postacie występujące w jednym wątku jako główne, w innych pojawiają się jako drugoplanowe, a wszystkie historie przenikają się wzajemnie tworząc swoistą układankę.

Szeroka publiczność znajdzie w filmie całą paradę atrakcji i przypomni sobie wydarzenia z pierwszych stron gazet - niektóre z tych historii są oparte na faktach. Młody odbiorca wychowany na filmach Tarantino i Internecie dostanie dodatkowo nowoczesną zabawę czasem i przestrzenią, do której jest przyzwyczajony.

Koproducenci

Instytut Papieża Jana Pawła II

Instytut Papieża Jana Pawła II jest samorządową instytucją kultury, utworzoną dnia 13 marca 2006 roku, na mocy porozumienia zawartego pomiędzy Józefem Kardynałem Glempem Ordynariuszem Archidiecezji Warszawskiej, a Adamem Struzikiem Marszałkiem Województwa Mazowieckiego.

OTO Films

Dom produkcyjny specjalizujący się w tworzeniu filmów reklamowych. Oferuje wśród swoich usług: laboratorium filmowe, usługi postprodukcyjne (Orkla) i studio dźwiękowe (Cafe Ole).

Centrum Myśli Jana Pawła II

Centrum Myśli Jana Pawła II jest instytucją kultury m.st. Warszawy powstało aby badać, dokumentować i w nowatorski sposób upowszechniać nauczanie Jana Pawła II. Szczególny akcent Centrum Myśli kładzie na pracę z młodzieżą.

Narodowe Centrum Kultury

Państwowa instytucja kultury, której przedmiotem działania jest podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej i państwowej, promocja polskiego dziedzictwa narodowego jako elementu europejskiego dziedzictwa kulturowego oraz edukacja kulturalna i zwiększanie zainteresowania kulturą i sztuką.

JPalio

Firma jPALIO SA została założona w 2008 roku jako rezultat strategii konsekwentnie wdrażanej przez firmę Torn Sp. z o.o. na przestrzeni ostatnich trzynastu lat. Obecnie obie firmy tworzą jedną grupę kapitałową pod wspólną nazwą jPALIO SA.

EBH

EBH Polska Sp. z o.o. zapewnia obsługę technologiczną planów filmowych. Firma dysponuje najnowocześniejszymi kamerami do cyfrowych produkcji filmowych i telewizyjnych. Od 9 lat jest liderem we wprowadzaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych do polskiej branży filmowej.

O filmie

9 kwietnia 2005 roku o 21:37 w bezprecedensowym geście jedności miliony Polaków wyłączyły światła w swoich domach. Jednocześnie wyzwoliła się energia emocjonalna o niespotykanym potencjale. W tamtym momencie mógł się wydarzyć każdy ziemski cud.

Trzy minuty stanowią punkt zwrotny w życiu bohaterów filmu. Wrażliwy chłopak, który nie potrafi pogodzić się z otaczającą go agresją i sam sięga po przemoc... Reżyser, który nie chce już robić filmów i zamiast wykorzystać szansę na wielką międzynarodową produkcję, zakochuje się w swojej nauczycielce angielskiego... Malarz uwięziony w sytuacji bez wyjścia… Ojciec, który stara się chronić synka przed swoją przeszłością…

Losy ich wszystkich splotą się w czasie trzech minut.

Od reżysera

We wszystkim, co dotąd zrobiłem zawsze miałem jeden cel – dotarcie do szerokiej publiczności. Nigdy nie interesowało mnie tzw. kino artystyczne przeznaczone dla trzech krytyków i kilku kolegów reżysera. Wierzę, że można opowiadać o ważnych rzeczach tak, żeby ludzie zechcieli zasiąść przed ekranem.

Dlatego starałem się przygotować niezwykle atrakcyjną mieszankę gatunkową dramatu, kina akcji, komedii czy filmu o miłości, a każdy odcinek wypełnić ciekawymi zdarzeniami na tyle, żeby widz nie odszedł od ekranu. I mimo że chcę tu mówić o poważnych sprawach, ogólny wydźwięk projektu jest pozytywny, niesie optymistyczne przesłanie.

Maciej Ślesicki

Paisa Films

PAISA FILMS to studio filmowe założone w 2005 r. przez znanego reżysera Macieja Ślesickiego (Tato, Sara, 13. Posterunek, Show, I kto tu rządzi) i niezależną producent Jolantę Rojek. Studio realizuje produkcje filmowe i telewizyjne oferując pełne spektrum działania, obejmujące wszystkie etapy produkcji od developmentu przez okres przygotowawczy, produkcję i postprodukcję. PAISA FILMS dysponuje wysokiej jakości sprzętem i profesjonalną kadrą współpracowników. Posiada kompletną linię produkcyjną potrzebną do zrealizowania filmu fabularnego, dokumentu, reklamy oraz animacji. Misją firmy jest inwestowanie w utalentowanych młodych twórców, którzy chcą produkować filmy na wysokim poziomie technicznym i artystycznym. W ramach programu „Czas na młodych” realizowanego wspólnie z fundacją Laterna Magica, PAISA FILMS oferuje debiutan- tom profesjonalne warunki produkcji, opiekę artystyczną na najwyższym poziomie, wsparcie promocyjne i dystrybucyjne. Najnowsza produkcja w ramach „Czasu na Młodych” to remake niezależnego filmu Manna Huberta Gotkowskiego, cieszącego się niesłabnącą popularnością na festiwalach kina niezależnego w Polsce. PAISA FILMS jest ściśle związana z Warszawską Szkoła Filmową przez osobę prezesa firmy i jednocześnie założyciela szkoły Macieja Ślesickiego. Dzięki tym powiązaniom wszelkie projekty realizowane przez studio objęte są patronatem wykładowców szkoły, wybitnych ludzi polskiego kina i teatru. W PAISA FILMS powstały już znaczące produkcje. Wśród nich wielokrotnie nagradzany na tegorocznych festiwalach film Łukasza Palkowskiego Rezerwat (najlepszy debiut reżyserski 32. FPFF Gdynia 2007); głośna polsko – niemiecka koprodukcja Strajk w reżyserii Volkera Schlöndorffa; polska wersja nagrodzonego Złotym Globem amerykańskiego hitu Who’s The Boss? (I kto tu rządzi?). Jednym z bieżących projektów firmy jest pełnometrażowa animacja Jeż Jerzy, ekranizacja kultowego komiksu Rafała Skarżyckiego i Tomasza Leśniaka. Będzie to największa polska produkcja animowana. We wrześniu 2008 r. PAISA FILMS zakończyła zdjęcia do filmu Zgorszenie publiczne w reżyserii Macieja Prykowskiego, absolwenta Warszawskiej Szkoły Filmowej. Jest to kolejny debiut zrealizowany w ramach programu „Czas na Młodych”. Oprócz filmów fabularnych i seriali PAISA FILMS zajmuje się również realizacją spotów reklamowych i filmów promocyjnych (m.in. dla Muzeum Powstania Warszawskiego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, firm Atlas i Renault).

Reżyser

Maciej Ślesicki – reżyser, producent, scenarzysta – urodził się w Warszawie w 1966 roku. Ukończył kierunek operatorski Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Po obsypanym nagrodami debiucie Tato (1995) postanowił kontynuować inteligentne i pełne humoru mieszanie filmowych gatunków. Kolejny film, komedia sensacyjna Sara (1997), została dobrze przyjęta przez krytyków i była sukcesem komercyjnym. Maciej Ślesicki wyreżyserował pierwszy polski sitcom, 13 posterunek, do którego pisał również scenariusz.

W 2004 wraz z Bogusławem Lindą założył Warszawską Szkołę Filmową, a 2005 roku, z niezależną producent Jolantą Rojek – studio filmowe PAISA FILMS.

Filmografia

Reżyseria:

2007 I kto tu rządzi?

2003 Show

2000 13 posterunek 2

1997 Sara

1997-1998 13 posterunek

1995 Tato

1994 Dlaczego moje koleżanki to mają, a ja nie

1991 Czarne, białe

1989 Piłka

Scenariusz:

2003 Show

2000 13 posterunek 2

1997 Sara

1997-1998 13 posterunek

1996 Wirus

1995 Tato

1994 Dlaczego moje koleżanki to mają, a ja nie

1991 Czarne, białe

Nagrody

2007 Nagroda Honorowa za "wspieranie polskiego kina niezależnego" na Multimedia Festiwalu

Filmów Optymistycznych "Happy End" w Rzeszowie

2003 Nagroda Główna Laur Cisowy na MF Filmu-Muzyki-Malarstwa "Lato z Muzami"

w Nowogardzie za Show

1997 Nagroda Dystrybutorów na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za Sarę

1996 Złota Kaczka czasopisma Film w kategorii najlepszy film polski w roku 1995 za Tato

1996 Tarnowska Nagroda Filmowa przyznana przez jury młodzieżowe za debiut reżyserski w Tato

1996 Tarnowska Nagroda Filmowa Maszkaron - Nagroda Publiczności za Tato

1995 Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni - nagroda za reżyserię Tato

Zdjęcia

1991 Czarne, białe

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

  • Ciekawostki
  • Wpadki
  • Pressbooki
  • Powiązane
  • Ścieżka dźwiękowa

Fabuła

  • Opisy
  • Recenzje
  • Słowa kluczowe

Multimedia

Pozostałe

Proszę czekać…