O produkcji - XVIII - Scenografia i zdjęcia
Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu
Kręcenie przy słabym świetle było szczególnie ważne w przypadku filmu Mroczny Rycerz Powstaje, ponieważ kilka ważnych scen rozgrywa się pod ziemią, również w jaskini Batmana.
Ponieważ w pierwszym filmie zniszczono posiadłość Wayne’ów, a co za tym idzie również jaskinię Batmana, Bruce Wayne tymczasowo przeniósł swoją bazę do bunkra. Jednak posiadłość odbudowano łącznie z nową jaskinią, która przypomina częściowo oba plany z wcześniejszych filmów.
Nathan Crowley, który nad tym filmem pracował razem z drugim scenografem, Kevinem Kavanaugh, wyjaśnia - "Zastanawialiśmy się z Chrisem, jak połączyć jaskinię z bunkrem Batmana, który jest bardzo geometryczny i nowoczesny i wszystko w nim chowa się w ścianach. Uświadomiliśmy sobie, że moglibyśmy wykorzystać ten sam pomysł, zatapiając jaskinię, tak by wszystko było ukryte pod wodą. Kiedy wchodzi się do środka, wnętrze przypomina zwykłą jaskinię, ale kiedy naciśnie się guzik, z podłogi wysuwają się idealne sześciany z różnymi przedmiotami, od stroju Batmana po super komputer".
Nolan dodaje - "To wspaniała kombinacja namacalnej rzeczywistości jaskini Batmana i funkcjonalności bunkra".
Bunkier Batmana ponownie wybudowano w Cardington. Jednak nowy plan z jaskinią Batmana, łącznie z działającymi wodospadami, powstał na Planie 30 w Sony Studios w Culver City, w Kalifornii. Hala zdjęciowa była idealna, ponieważ znajduje się w niej zbiornik z wodą o pojemności ponad 2 700 000 litrów.
Wodne prądy były też charakterystyczną cechą centrum dowodzenia Bane’a, które znajdowało się w kanalizacji pod Gotham City. Plan powstał w Cardington, gdzie ogromna przestrzeń umożliwiła wybudowanie tuneli prowadzących do struktury z betonu i blachy falistej, wysokiej na kilka pięter. O oświetleniu planu Pfister opowiada - "Sugerowałem, żeby zastosować bardzo jasne światła, żeby to miejsce sprawiało wrażenie areny. Mamy więc bardzo jasne punkty światła, wręcz białe, które podkreślają surowość otoczenia".
W Cardington znajdował się też jeszcze bardziej imponujący wielopoziomowy plan: więzienie przypominające piekło, które oprócz tego, że jest pod ziemią w niczym nie przypomina kryjówki Bane’a. Więzienie to grubo ciosany labirynt kamiennych cel w rozległej otchłani. Zakratowane drzwi cel są otwarte, bo istnieje tylko jedna droga ucieczki: nieprawdopodobnie wysoki pionowy szyb prowadzący na powierzchnię. W Cardington właściwie zbudowano dwa szyby, ten wyższy mierzył ponad 30 metrów.
Sceny dziejące się ponad więzieniem kręcono w Jodhpur w Indiach, gdzie nieprzystępny krajobraz potęgował uczucie beznadziei.
Zupełnie inny krajobraz od tego odległego miejsca, okolice wspaniałego majątku Wayne’ów, w filmie reprezentował teren autentycznej posiadłości w Nottingham, w Anglii. Chociaż Bruce spełnił obietnicę odbudowania domu co do cegły, wnętrze zaprojektowano tak, aby było bardziej sterylne i przypominało dom raczej w sensie architektonicznym niż uczuciowym.
W pierwszych dwóch filmach miastem, które grało Gotham City było Chicago, ale w zakończeniu trylogii, Gotham reprezentują trzy miasta: Pittsburgh, Los Angeles oraz Nowy Jork. W niektórych sekwencjach akcja rozgrywała się w kilku miastach: rozpoczynała się w jednym, a następnie płynnie przenosiła się do innego. Pfister mówi - "To było wielkie wyzwanie pod względem zachowania ciągłości. Kręciliśmy w różnych miastach, w różnych porach roku, o różnych porach dnia, trzeba więc było wszystko bardzo dokładnie zaplanować, aby dopasować oświetlenie i upewnić się, że wszystko się zgadza. Wszystko musiało być bardzo uważnie rozrysowane przez Chrisa i kierowników lokalnych planów, w przeciwnym razie nie byłoby wiadomo, kiedy i na których ulicach mają powstawać zdjęcia.
W Pittsburghu ponad 11 000 statystów zebrało się na Heinz Field, aby zagrać w scenie, w której Bane rozpoczyna swoją rewolucję od wybuchowej demonstracji siły. Stadion footballowej drużyny Steelers, ulubionej drużyny wszystkich mieszkańców miasta, w filmie stał się boiskiem Gotham Rogues, którzy przybrali czarne i złote barwy prawdziwych gospodarzy tego stadionu.
Producent wykonawczy Thomas Tull jest również współwłaścicielem drużyny Pittsburgh Steelers, więc był dumny, że znalazła się w filmie, chociażby jako fikcyjny zespół.
Kilka gwiazd z Pittsburgh Steelers zagrało zawodników Gotham Rogues. W przeciwnej drużynie, obecny burmistrz Pittsburgha, Luke Ravenstahl, dołączył do gry, wcielając się w postać kopacza zespołu Rapid City Monuments.
Emma Thomas zauważa - "Gdy pracuje się nad filmem przez kilka miesięcy, można pomyśleć, że jest się w centrum wszechświata. Ale kiedy pojawiają się Steelersi i ich kibice, dostrzega się zupełnie nowy poziom bycia gwiazdą. To było wspaniałe przeżycie spędzić z nimi ten dzień".
"Świetnie się bawiliśmy w Pittsburghu" - dodaje Nolan. "Wszyscy byli bardzo serdeczni, a zdarzało się, że zamykaliśmy całe fragmenty miasta na kilka tygodni. To pozwoliło nam nakręcić wiele ujęć, których po prostu nie dałoby się nakręcić nigdzie indziej".
Ekipa filmowa wykorzystała fakt, że darń na stadionie miała być wymieniana na nadchodzący sezon. Dział ds. efektów specjalnych, którym dowodził Corbould, strategicznie rozmieścił materiały wybuchowe, które potem detonowano wzdłuż boiska. Zbudowano też platformę na istniejącej powierzchni - pas, po którym uciekał zawodnik Gotham Rogues, sprawiając wrażenie, że inni gracze, uciekający za nim, wpadają do coraz większej przepaści. Zapadające się boisko i powstały później krater stworzył już cyfrowo zespół zajmujący się efektami wizualnym Paula Franklina.
W Los Angeles wiele słynnych miejsc wykorzystano jako plany wnętrz, między innymi: Convention Center, które zagrało dział nauk stosowanych w Wayne Enterprises; zabytkową Union Station, która stała się prowizoryczną salą sądową; oraz budynek przy South Spring Street, który przekształcono w giełdowy parkiet.
Otoczenie giełdy stanowiło za to finansowe centrum Wall Street w Nowym Jorku. Ekipa filmowa na dwa weekendy zamknęła całą dzielnicę finansową, aby tam nakręcić dwie kulminacyjne sceny konfrontacji z udziałem głównych aktorów, kaskaderów i kilku tysięcy statystów. Ostatecznie w scenie brało udział 600 kaskaderów, więc aby nauczyć każdego z nich szczegółowo przygotowanej choreografii, Struthers podzielił ich na grupy, a te dalej na jeszcze mniejsze jednostki.
"Kręcenie w takim miejscu jak Wall Street musi być logistycznie skomplikowane, w szczególności jeśli zaangażowana jest taka liczba ludzi jak w naszym przypadku" - mówi Nolan. "Miasto było bardzo pomocne i wszystko poszło sprawnie, co świadczy o tym, jak świetną pracę wykonały wszystkie zaangażowane osoby. Miałem ogromne szczęście, że udało mi się znaleźć znakomitych współpracowników do wszystkich działów. Mogłem liczyć na to, że wniosą cenne pomysły i zawsze będą dawać z siebie wszystko, a to sprawia, że moja praca staje się dużo łatwiejsza".
Ostatnie tygodnie zdjęć ekipa spędziła w Nowym Jorku. Zdjęcia powstawały w takich miejscach jak: Trump Tower, która w filmie grała Wayne Enterprises z zewnątrz oraz Queensboro Bridge. Górne pasmo mostu zamknięto na dwa dni na potrzeby zdjęć. Powstało wtedy miedzy innymi ujęcie, w którym Batman spogląda z góry na całe miasto, gotowy poświecić wszystko, aby je ochronić.
"Gotham zawsze było w dużej mierze oparte na Nowym Jorku. To jakby przerysowana wersja tego miasta. Dlatego zdecydowano się na nazwę Gotham - często mówiło się tak na Nowy Jork. Miałem poczucie, że w nowym filmie powinno być więcej Nowego Jorku, również dlatego, że Mroczny Rycerz Powstaje jest przede wszystkim o Gotham... w dużo większym stopniu niż pozostałe dwa filmy" - mówi Nolan.