O twórcach
AKTORZY:
Wojciech Pszoniak
Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (1968). W latach 1968-1974 grał w krakowskim Teatrze Starym. Zadebiutował w „Klątwie” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Konrada Swinarskiego (1968). W 1971 pierwszy raz współpracował z Andrzejem Wajdą. Ich pierwszym wspólnym spektaklem były „Biesy” według Fiodora Dostojewskiego. W 1975 zagrał w reżyserowanej przez Wajdę „Sprawie Dantona” Stanisławy Przybyszewskiej. Rolę Robespierre’a, uhonorowaną nagrodą na festiwalu filmowym w Montrealu, powtórzył u tego samego reżysera w filmie Danton z 1983 roku. W 1978 roku zaczął pracę na deskach teatrów zagranicznych, występował – między innymi - w paryskim Teatrze Chaillot („Król Ubu” w reżyserii Rolanda Topora),
w londyńskim Apollo Victoria Theatre („Błękitne głębokie morze” w reżyserii Karela Reisza) i w paryskim Teatrze Montparnasse („Sklep na rogu ulicy” w reżyserii Miklosa Laszlo).
Na dużym ekranie zasłynął wybitnymi kreacjami w filmach Andrzeja Wajdy. Pamiętny Dziennikarz/Stańczyk w ekranizacji Wesela Stanisława Wyspiańskiego, Jeszua w Piłat i inni na podstawie Michaiła Bułhakowa, odtwórca tytułowej roli w Korczaku
i wreszcie Moryc Welt w Ziemi obiecanej według Władysława Reymonta (nagroda za najlepszą pierwszoplanową rolę męską na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni). Spośród innych pamiętnych ekranowych wcieleń aktora warto wspomnieć Rudego Josełe w Austerii Jerzego Kawalerowicza, Bogdańskiego w Limuzynie Daimler-Benz
i Obcego w Bracie naszego Boga Krzysztofa Zanussiego.
Zbigniew Zapasiewicz
Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie (1956). Występował w stołecznym Teatrze Współczesnym - jako Karol w „Pierwszym dniu wolności” Leona Kruczkowskiego (1959), Pylades w „Ifigenii w Taurydzie” Johanna Wolfganga Goethego (1961), Zapowiadacz w „Karierze Arturo Ui” Bertolta Brechta (1962) i Andrzej Prozorow w „Trzech siostrach” Antoniego Czechowa (1963). W Teatrze Dramatycznym grał między innymi w spektaklach Ludwika René, Macieja Prusa, Kazimierza Dejmka, Jerzego Jarockiego. W latach 1983-1987 można go było oglądać na deskach Teatru Powszechnego. Do 1990 był dyrektorem naczelnym
i artystycznym Teatru Dramatycznego, przez trzy lata pracował w Teatrze Polskim (1990-1993), potem wrócił do Teatru Współczesnego (1993-2000). Od 2000 roku, należy do zespołu aktorskiego Teatru Powszechnego. Współpracował także m.in. z krakowskim Teatrem STU i poznańską Sceną na Piętrze.
Wystąpił w ponad 70 filmach. Zadebiutował w 1963 roku drugoplanową rolą Księdza w Wianie Jana Łomnickiego. Stworzył wybitne kreacje w obrazach Krzysztofa Zanussiego – docenta Jana w Za ścianą (1971) i naukowca-konformisty, docenta Jakuba Szelestowskiego w Barwach ochronnych (1976). Współpracował z Edwardem Żebrowskim (naukowiec Adam w Ocaleniu (1972) i Rygier w Szpitalu Przemienienia (1978)); Andrzejem Wajdą – dziennikarz Jerzy Michałowski w Bez znieczulenia (1978), Kawecki w Pannach z Wilka (1979). Zagrał komunistę Lewena
w poruszającym obrazie Janusza Zaorskiego Matka Królów (1982), cenzora w Idolu Feliksa Falka (1984) i przewodniczącego komisji adwokackiej w Krótkim filmie o zabijaniu Krzysztofa Kieślowskiego (1987). W 2000 roku ponownie spotkał się na planie z Krzysztofem Zanussim wcielając się w postać lekarza Tomasza Berga w Życiu, jako śmiertelnej chorobie przenoszonej drogą płciową (Santa Monica: nagroda za najlepszą kreację aktorską; Orzeł - Polska Nagroda Filmowa w kategorii: najlepsza główna rola męska; Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni - nagroda za pierwszoplanową rolę męską). Rok później tę samą postać powtórzył w Suplemencie Zanussiego. Reżyser zatrudnił aktora ponownie w 2005 roku, obsadzając go w głównej roli - Wiktora Leszczyńskiego, ambasadora Polski w Urugwaju - w Persona non grata. Zapasiewicza nominowano za tę kreację do Orła - Polskiej Nagrody Filmowej w kategorii najlepsza główna rola męska.
Zbigniew Zamachowski
Aktor teatralny, filmowy i estradowy. Kompozytor i autor tekstów piosenek. Zaraz po ukończeniu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, Telewizyjnej i Filmowej w Łodzi w 1985 roku, został zaangażowany przez Jerzego Grzegorzewskiego do warszawskiego Teatru Studio (1985-2001). Wystąpił tam między innymi w „Operze za trzy grosze” Bertolta Brechta i komediowym przeboju „Się kochamy” Murraya Schigsala. Od 1997 roku jest aktorem Teatru Narodowego.
Na dużym ekranie zadebiutował w Wielkiej majówce Krzysztofa Rogulskiego (1981). Później zagrał między innymi w Dotkniętych Wiesława Saniewskiego (1988), Ucieczce z kina Wolność Wojciecha Marczewskiego (1990), Cześć, Tereska (2000) Roberta Glińskiego, Dekalogu X (1989) i Białym (1993) Krzysztofa Kieślowskiego. Kazimierz Kutz powierzył mu role w filmach Zawrócony (1994) i Pułkownik Kwiatkowski (1995). W ekranizacji Ogniem i mieczem w reżyserii Jerzego Hoffmana (1999) zagrał Michała Wołodyjowskiego. Ostatnie ekranowe wcielenia Zamachowskiego to Jasiek z debiutanckiego obrazu Andrzeja Jakimowskiego Zmruż oczy (2003), Matuszek w Żurku Ryszarda Brylskiego (2003), nagrodzona na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w roku 2006 rola Mariana w filmie Przybyli ułani – z cyklu „Święta polskie”. Na premierę czekają: Boisko bezdomnych Kasi Adamik i Popiełuszko Rafała Wieczyńskiego.
Kamilla Baar
Absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie (2003). Od 2005 roku pracuje w Teatrze Narodowym. Współpracowała z Teatrem Polskim i krakowskim Starym Teatrem. Rozgłos przyniosła jej rola Ofelii w telewizyjnej inscenizacji „Hamleta” w reżyserii Łukasza Barczyka (2004). Na dużym ekranie zadebiutowała w Vincim Juliusza Machulskiego (2004). Za ten występ wyróżniono ją nominacją do nagrody im. Zbyszka Cybulskiego. Pojawiła się także w obsadzie serialu Macieja Dejczera Oficer i w komedii Dominika Matwiejczyka Krótka histeria czasu (2004). Ostatnio można ją było oglądać w serialu kryminalnym Odwróceni.
Rafał Fudalej
Rola Franciszka to jego filmowy debiut. Student PWST w Krakowie. Na scenie debiutował w roli Ignasia w „Tangu Gombrowicza” wg Witolda Gombrowicza w reżyserii Mikołaja Grabowskiego w Starym Teatrze w Krakowie. Na deskach tego teatru grał do 2005 roku. Na premierę czeka kolejny film z jego udziałem - Boisko bezdomnych w reżyserii Kasi Adamik, gdzie wystąpił u boku Marcina Dorocińskiego, Zbigniewa Zamachowskiego i Krzysztofa Kiersznowskiego.
EKIPA:
Stanisław Mucha – reżyser
W roku 1993 ukończył Państwową Szkołę Teatralną w Krakowie, a następnie w połowie lat dziewięćdziesiątych Niemiecką Akademię Filmową w Babelsbergu (Berlin). Przed wyjazdem do Niemiec, gdzie mieszka od 15 lat, zdążył jeszcze zagrać w serialu dla dzieci Wow Jerzego Łukaszewicza oraz w filmie Andrzeja Barańskiego Nad rzeką, której nie ma.
Ceniony dokumentalista. Autor Środka, wielokrotnie nagradzanego Absolutu Warhola i „Reality Shock”. Nadzieja, w której pojawił się w epizodzie jako aktor, jest jego pełnometrażowym debiutem fabularnym.
Krzysztof Piesiewicz – scenarzysta
Współautor scenariuszy do 17 filmów Krzysztofa Kieślowskiego m.in.: Dekalog, Bez końca, Podwójne życie Weroniki, Czerwony, Biały, Niebieski. Poza tym twórca scenariuszy do obrazów: Niebo w reżyserii Toma Tykwera, Cisza Michała Rosy, i Piekło Danisa Tanovića. Scenariusze w trakcie realizacji: „Czyściec”, „Wiara”, „Miłość”. Członek francuskiego Societe des Auteurs et Compositeurs Dramatiques, Amerykańskiej Akademii Filmowej oraz Europejskiej Akademii Filmowej. Członek Polskiego PEN-Clubu, Przewodniczący Kapituły Nagrody im. Biskupa Jana Chrapka „Ślad”, członek Kapituły Nagrody TOTUS.
W jego dorobku są między innymi dwukrotna nominacja do nagrody Cezara (Niebieski i Czerwony), nominacja do Oscara i do nagrody BAFTA za scenariusz filmu Czerwony, nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej (Niebo).
Krzysztof Ptak – operator
Absolwent PWSFTviT w Łodzi. Współpracował między innymi z Grzegorzem Królikiewiczem, Andrzejem Barańskim, Wojciechem Marczewskim, Filipem Bajonem i Janem Jakubem Kolskim. Za swoje prace operatorskie uhonorowany został m.in. dwukrotnie Orłem - Polską Nagrodą Filmową za zdjęcia do filmu Historia kina w Popielawach Jana Jakuba Kolskiego za rok 1998 i do filmu Weiser Wojciecha Marczewskiego za rok 2001. W filmografii Ptaka, który jako jeden z pierwszych zaczął realizować zdjęcia techniką cyfrową, znajdują się między innymi: Tabu Andrzeja Barańskiego, Kornblumenbau Leszka Wosiewicza, 300 mil do nieba Macieja Dejczera, Ucieczka z kina Wolność Wojciecha Marczewskiego, Edi Piotra Trzaskalskiego, Pornografia Jana Jakuba Kolskiego, Mój Nikifor Krzysztofa Krauzego czy Jasminum Jana Jakuba Kolskiego.
Krzysztof Ptak jest cenionym autorem zdjęć do filmów reklamowych i wideoklipów. Pracuje także jako grafik komputerowy, zajmuje się postprodukcją i efektami specjalnymi.