Odnoszący sukcesy pisarz z Los Angeles, Dito, po 15 latach nieobecności wraca do rodzinnej Astorii - dzielnicy Nowego Jorku. Celem tak dalekiej podróży jest spotkanie i próba odbudowania relacji z poważnie chorym ojcem. To również okazja, aby odwiedzić starych znajomych z dzieciństwa, tzw. "świętych" - przyjaciół Dito, którym udało się przetrwać ten trudny dla nich okres...

Nagrody i nominacje

Nagrody

Festiwal w Sundance: Za reżyserię dramatu Specjalna nagroda jury za najlepszą grę aktorów

Festiwal w Wenecji: Nagroda krytyków za najlepszy film Fragment laudacji: Za niezwykły film, który powstał na podstawie głębokiej, biograficznej powieści o dorastaniu w brutalnych warunkach. W opowieści tej jednak zdołano uchwycić wrażliwość i subtelność tamtych czasów. Film wpisuje się w bogatą tradycję amerykańskiego kina niezależnego.

Międzynarodowy Festiwal Filmowy Gijón: Nagroda dla najlepszego aktora: Shia LaBeouf, Channing Tatum, Martin Compston, Adam Scarimbolo, Peter Anthony Tambakis

Nominacje

Gotham Awards Channing Tatum: za najlepszy debiut

Indie Spirit Awards Dito Montiel: za najlepszy, debiutancki scenariusz Melonie Diaz: jako najlepsza aktorka drugoplanowa Channing Tatum: jako najlepszy aktor drugoplanowy

Międzynarodowy Festiwal Filmowy Flanders Dito Montiel: grand prix

O filmie

„Nigdzie nie pojedziesz!” - to właśnie słyszy młody Dito Montiel (Shia LaBeouf), gdy rozmawia z ojcem. Jak wielu wrażliwych młodych ludzi, dorastających w trudnych warunkach dzielnicy Astoria w Queens, Dito marzy o ucieczce. Chciałby pojechać do Kalifornii z przyjacielem, Mikem (Martin Compston), ale tak naprawdę mógłby uciec gdziekolwiek, byleby nie zostać w Astorii.

Nawet, gdy zakochuje się w pięknookiej Laurie (Melonie Diaz), Dito nie umie przełamać gwałtownej potrzeby ucieczki od hałaśliwych ulic, pełnych przemocy i brutalności. Chce zostawić zatłoczone mieszkanie, w ktorym mieszka z kapryśnym ojcem, Monte (Chazz Palminteri) i delikatną mamą, Flaurie (Dianne Wiest).

Monte nie wyobraża sobie, że syn mógłby go opuścić. Gdy ten zwierza mu się ze swych planów, reaguje nerwowo. Mówiąc: „Nigdzie nie pojedziesz!”, tak naprawdę ma na myśli: „Nie opuszczaj mnie!”

„Wszyscy Twoi Święci” mówi o bolesnym braku zrozumienia pomiędzy ojcem a synem. Widzowie wiedzą, że Dito w końcu wyjedzie, bo jednocześnie film opowiada o jego powrocie, 20 lat później (dorosłego Dito gra Robert Downey Jr. Obsadzenie tych dwóch pomysłowych aktorów było rewelacyjnym posunięciem. Dorosłą panią Diaz gra Rosario Dawson, która pomimo bardzo krótkiej roli zdołała zdominować te kilka minut filmu, w których się pojawiła). Dowiadujemy się także, że dorosły Dito zdołał opisać swoje dzieciństwo we wspomnieniach i stał się jednocześnie reżyserem ich ekranizacji.

Trudny, autobiograficzny film jest także opowieścią o dorastaniu w niełatwych warunkach wielkiego miasta, gdzie główny bohater buduje swoją tożsamość na tle skomplikowanych relacji z bliskimi i przyjaciółmi.

Dito Montiel perfekcyjnie wykorzystał film jako medium, dzięki któremu opowiada swoją własną historię tak, że staje się to jednym z największych atutów tego obrazu, a jego debiut jest największym wydarzeniem ostatnich lat. Wydaje się, że Dito Montiel jest urodzonym filmowcem. Jego impresjonistyczne dzieło dowodzi, że podczas produkcji zachował zimną krew i okazał godną pozazdroszczenia pewność siebie, zwłaszcza, że miał do czynienia z dużą obsadą, z przeważającą ilością młodych ludzi. W efekcie powstał film pełen życia, doskonale oddający charakter tamtych czasów.

Obejrzymy wiele brutalnych scen. Będzie krzyk, walka i przemoc. Monte to człowiek charakteru, jednak tylko pozornie wydaje się domowym Herodem. Jest raczej nerwowym człowiekiem, który nieśmiało wierzy, że wszystko się jakoś ułoży.

„To są dobre dzieciaki.” – mówi do Flaurie, jakby starał się sam siebie przekonać, że to prawda. Ale kumple Dito, których Flaurie nazywa zgrają wilków, wcale nie są dobrymi dziećmi. Niewinne, podszyte rasistowskimi uprzedzeniami, nieporozumienie z rywalizującym gangiem z sąsiedztwa wymyka się spod kontroli i rozkręca spiralę przemocy i nienawiści.

Bezczelne i aspołeczne zachowanie kolegów Dito jest irytujące i wróży poważne kłopoty.

Antonio (Channing Tatum), samiec alfa wśród tej zgrai, regularnie dostaje cięgi od ojca. Rekompensuje sobie te upokarzające i bolesne chwile brutalnością wobec swoich rówieśników. Channing Tatum ma w sobie wiele elektryzującej siły młodego Marlona Brando i jest bardzo prawdopodobne, że w przyszłości zobaczymy go w wielu dobrych filmach.

Choć film trzyma w napięciu, ma kilka momentów oddechu, podczas których kamera i dźwięk umożliwiają nam spojrzenie w duszę młodego Dito. LaBeouf umiejętnie zagrał nastolatka, który z dziecięcą ciekawością gotów jest przeżyć ryzykowną przygodę, choć w wielu momentach wydaje się bezbronnym młodym chłopakiem, którego życie jest pasmem porażek. Mimo to udaje mu się przeżyć w tym bagnie chwile piękne i prawdziwe. Razem z Mikem jeżdżą metrem na Manhattan, gdzie pracują, wyprowadzając psy. Ich szefem jest ekstrawagancki Anthony De Sando.

Napisy końcowe oglądamy przy dźwiękach „New York Groove” (Kiss). Nigdy ten stary, głupiutki hymn nie brzmiał bardziej przekonująco. Montiel nie kryje swej nostalgii za dawnym Nowym Jorkiem, ale jednocześnie nie jest zaślepiony idealizmem przeszłości. Przeciwnie, widać w tym filmie niezwykłą, szorstką mądrość.

Już w pierwszych scenach Downey Jr. ostrzega nas, że będziemy świadkami strasznych scen. Dowiemy się, że wielu z bohaterów filmu umrze. Zapewnienia, że czas leczy rany okażą się fałszywe. Choć film momentami budzi w nas negatywne uczucia, pozwala wyjść z kina z radosnym przeświadczeniem, że byliśmy świadkami sztuki w jej czystej, autentycznej i surowej postaci. Szloch i ból mówią nam tylko, że film ten jest pełen życia.

A.O. Scott, The New York Times

Prasa o filmie

Fascynująca produkcja, szczera i pełna uczuć... Umiejętnie wprowadza elementy komediowe na tle rozgrywającej się tragedii. Gianluigi Ceccaretti, Zabriskie Point

Wreszcie brutalna, autobiograficzna opowieść jest tak przekonująca, że porusza do głębi serca i dusze widzów. Ciak in Mostra

Wspaniała gra aktorów, głębokie, wzruszające sceny i przepiękny obraz niełatwej relacji między ojcem i synem. Clint Morris, Cinemovies.fr

To zrozumiałe, że takie filmy jak ten, zostały wytypowane przez Critics Week, jako najbardziej zasługujące na zwycięstwo... Zwłaszcza „Wszyscy Twoi Święci”, za niezwykle bogatą artystycznie grę aktorów. Maurizio De Bonis, Cinema.supereva.com

Dito udało się przybliżyć rzeczywistość jego dzieciństwa. „Wszyscy Twoi Święci” okazał się cudownym zaskoczeniem. Reżyser, w doskonały i inspirujący sposób, portretuje nastoletnich bohaterów. Dito stworzył dzieło niepodobne do innych amerykańskich produkcji. Stworzył własny, niepowtarzalny styl. Libération

Dzięki wspaniałym zdjęciom Erica Gauthiera („Dzienniki motocyklowe”) i doskonałej grze aktorów, „Wszyscy Twoi Święci” jest pełnym uczuć a zarazem brutalnym obrazem, w którym umiejętnie połączono przeszłość i teraźniejszość. Shia LaBoeuf wspaniale sportretował młodego Dito, a Robert Downey Jr. zagrał dorosłego Dito z mistrzowską precyzją. Ecranlarge.com

(...) Oparty na powieści pod tym samym tytułem pełen uroku i świeżości film traktuje (...) wyjątkowo ciekawie o najbardziej fundamentalnej z nowojorskich instytucji: neighborhood, sąsiedztwo. Z filmujących Nowy Jork twórców chyba jedynie Wang i Spike Lee wykazali zrozumienie dla tego konceptu oraz dla ogromnej wagi, jaką odgrywa on w życiu nowojorczyków. Kto raz jest częścią sąsiedztwa – nie zdoła od niego uciec. Przekonuje się o tym nastoletni Dito (Shia LaBeouf), chłopak, który dorasta w latach 80. wśród podobnych sobie dzieciaków z robotniczych włoskich rodzin. Dito i jego przyjaciele przeżywają na ulicach swego sąsiedztwa pierwsze wzruszenia i rozczarowania wieku dojrzewania: z pierwszej ręki uczą się, czym jest dorosłość – co naprawdę znaczą słowa „seks”, „przemoc”, „rasa”, „lojalność”, „odpowiedzialność”. W pełnej nieoczekiwanych zwrotów opowieści małe, codzienne rzeczy wymykają się z rąk i zmieniają w wielkie dramaty, przyjaciele nagle odchodzą lub zmieniają się nie do poznania. Skłócony z rodziną, samotny i zagubiony Dito postanawia opuścić rodzinną okolicę na zawsze – i ucieka, by powrócić dopiero po wielu latach i odkryć, że nigdy nie jest za późno na to, by wracać i wybaczać. Stare sąsiedztwo, które opuścił, nie będzie już może domem, ale zawsze pozostanie miejscem, za sprawą którego może uświadomić sobie, kim naprawdę jest. Kamila Sławińska, Esensja, www.esensja.pl

Sylwetka reżysera

Dito Montiel

Urodzony 26 czerwca 1970 roku, amerykański pisarz i muzyk. Urodził się w Nowym Jorku i w publicznej świadomości zaistniał po rozpadzie jego punkowej kapeli Major Conflict. Jego kolejny muzyczny projekt – Gutterboy, zakontraktowany z wytwórnią muzyczną Geffen na milion dolarów, został zarzucony po debiutanckiej płycie i nazwany najbardziej udaną spośród nieudanych kapel w historii rocka.

W 2003 roku Montiel opublikował książkę „Wszyscy twoi święci” („A guide to recognizing your saints”), będącą zapisem wspomnień z okresu jego adolescencji w nowojorskiej dzielnicy Astoria (Queens) we wczesnych latach 80. Książka opisywała czasy, kiedy koncertował z zespołem Gutterboy oraz jego szybka karierę u Versace, wraz z innymi personalnymi anegdotami.

Po napisaniu scenariusza na podstawie swej książki, Montiel zadebiutował z filmową wersją „Wszystkich twoich świętych”. Producentem wykonawczym filmu był Sting.

Montiel nagrał solowy album, „Dito Montiel”, wydany w 2006 roku przez Rhino Records.

Sylwetki aktorów

Robert Downey Jr.

Urodzony 4 kwietnia 1965 roku, syn niezależnego reżysera Roberta Downeya – u niego też zadebiutował w wieku zaledwie 5, w filmie „Pound”. Rzucił szkołę średnią i wyjechał do Nowego Jorku by tam robić karierę artystyczną. Jedną z pierwszych prac, jakich się podjął, był zawód "żywego eksponatu" w nocnym klubie w dzielnicy Soho. Wystąpił w kilku filmach, z których "Mniej niż zero" przyniósł mu popularność i uznanie krytyków. Wcielił się tam w postać uzależnionego od narkotyków Juliana. W 1992 r. zagrał w filmie, który przyniósł mu sławę i nominację do Oscara. Mowa tu o "Chaplinie" w reżyserii Richarda Attenborough, gdzie Downey Jr. wcielił się w tytułową postać.

Niestety jego życie prywatne nie jest tak pełne sukcesów, jak zawodowe. W 1996 r. został aresztowany za prowadzenie samochodu pod wpływem heroiny. W jego mieszkaniu policja znalazła również dużą ilość narkotyków i nielegalną broń. Aktor został skazany na karę więzienia, która niestety nie nauczyła go rozumu. W miesiąc po opuszczeniu zakładu został znaleziony nieprzytomny w swoim mieszkaniu. W szpitalu stwierdzono, że przedawkował i lekarzom ledwo udało się go uratować. Wyrokiem sądu został skazany na przymusowy odwyk w specjalnym zakładzie. Wytrzymał tam tylko kilka dni i uciekł. Sąd skazał go na trzy lata więzienia w zawieszeniu pod warunkiem, że przez następnych 36 miesięcy będzie pod stałą kontrolą kuratora i nie będzie brał narkotyków. Niestety, w październiku 1997 r. Robert Downey złamał warunki zawieszenia kary i został osadzony na 6 miesięcy w więzieniu.

W 2000 roku otrzymał rolę w serialu komediowym "Ally McBeal", gdzie grał adwokata Larry'ego Paula, chłopaka tytułowej bohaterki. Za tę kreację zdobył Złotego Globa za "najlepszą drugoplanową rolę w serialu komediowym". Podczas kręcenia "Ally", Downey , wykonując utwory Joni Mitchell "River", "Chances Are" w duecie z Vondą Shepard, a także "Every Breath You Take" ze Stingiem, pokazał, że umie śpiewać tak samo dobrze jak grać. Sam nagrał tylko jedną piosenkę "Snakes" na ostatnia płytę "Ally McBeal" "For Once In My Life".

Shia LaBeouf

Shia Shaide LaBeouf urodził się 11 czerwca 1986 roku w Los Angeles w Kaliforni. Rozpoczął swoją karierę odgrywając przedstawienia komediowe w różnych miejscach w swojej okolicy np. w kafeteriach. Pewnego dnia zobaczył w serialu "Dr. Quinn" kolegę, z którym występował w przedstawieniach i zapragnął być aktorem. Shia wraz z mamą zaczęli szukać agenta. Chłopak znalazł numer jednego z agentów w książce telefonicznej i sam do niego zadzwonił. Shia odegrał jedno ze swoich przedstawień przed komisją. Spodobała im się jego gra i wpisali go na listę agencji. Później Shia zaczął swoje pierwsze przesłuchania do filmów. Jest znany z roli Louisa Stevensa w popularnym serialu familijnym "Świat nonsensów u Stevensów". Teraz występuje w tak popularnych filmach jak np. "Aniołki Charliego: Zawrotna szybkość " i "Ja, robot".

Rosario Dawson

Urodzona 9 maja 1979 w Nowym Jorku, ma korzenie irlandzkie i afrykańskie. Większość swego dzieciństwa spędziła, wraz z rodzicami, mieszkając na manhattańskim squacie. Kiedy filmowiec, Larry Clark, dostrzegł ją siedzącą na schodach, zaproponował jej rolę w filmie „Kids”. Zarówno film, jak i jej kreacja okazały się sukcesem. Rosario postanowiła kontynuować swoją karierę aktorską, ucząc się w szkole Lee Strasberga. Do 2007 roku zetknęła się w swej pracy z takimi postaciami jak Oliver Stone, Robert Rodriguez, Quentin Tarantino, Kevin Smith czy Spike Lee. Charakter filmów, w których występuje, jest dość zróżnicowany: od niezależnych produkcji jak „Clerks”, czy „Wszyscy twoi święci” po filmy przeznaczone dla szerokiej publiczności, jak „Man in black II”. Występowała również w teledyskach Prince’a („1999”) oraz Chemical Brothers („Out of control”). Zagra w sequelu „Sin City”.

Chazz Palminteri

Urodzony 15 maja 1952 roku. Wychował się na nowojorskim Bronksie. Aktor, reżyser, producent, scenarzysta, Palminteri przez prawie dwie dekady próbował wtargnąć do zamkniętego światka elit aktorskich Broadwayu. Pracował w nocnych klubach, występował na scenach off - broadwayowych, chwytał role w telewizji. Przez prawie osiem lat po skończeniu szkoły średniej grywał w pop bandzie po klubach hotelowych i pubach. W Los Angeles zagrał kilka ról w telewizyjnych serialach, m.in. w "Hill Street Blues" czy w "Dallas". Wielki przełom w jego karierze nastąpił po tym, jak napisał i wystawił w teatrze L.A.'s West Coast Ensemble autobiograficzną sztukę "Opowieści z Bronxu". Tam zobaczył spektakl Robert De Niro, pomógł Chazzowi w zmaganiach z producentami hollywoodzkimi, którzy chcieli zrobić kasowy film, dzięki jego wstawiennictwu. Chazz miał zagwarantowaną główną rolę obok samego De Niro, który podjął się debiutu reżyserskiego. Rok później zagrał rolę gangstera w filmie Woody’ego Allena "Strzały na Broawayu" (1994), za co został uhonorowany nominacją do Oscara w kategorii najlepszego aktora drugoplanowego.

Dianne Wiest

Urodzona w Kansas City 28 marca 1948 roku. Dianne Wiest ma na swoim koncie udział w pięciu filmach Woody'ego Allena, w tym w "Purpurowej Róży z Kairu", "September", "Radio Days", "Hannah i jej siostry" oraz "Strzałach na Broadwayu". Pierwszą nagrodę Akademii Filmowej dla najlepszej aktorki drugoplanowej uzyskała za rolę w filmie "Hannah i jej siostry". W 1995 roku krytycy filmowi docenili fenomenalną rolę Helen Sinclair w kolejnym obrazie Allena, "Strzały na Broadwayu" i Wiest uhonorowano drugim już Oskarem (była to druga nagroda, lecz trzecia nominacja). W 1996 na Festiwalu Filmowym w Sundance, Wiest została nagrodzona Piper Heidseick Award. W tym samym roku wystąpiła w filmie Mike'a Nicolsa "Klatka dla ptaków", gdzie partnerowali jej Robin Williams, Nathan Lane i Gene Hackman. Inne ważne filmy z jej dorobku to "Independence Day" (1983), "I'm Dancing As Fast As I Can", "Zakochać się" ("Falling In Love"), "Edward Nożycoręki", "Mały geniusz Tate", "Spokojnie tatuśku" ("Parenthood"), za ten ostatni film została po raz drugi nominowana do Oskara (1990). Wiest pojawiła się również w filmie Roberta Redforda "Zaklinacz koni".

Wiest rozpoczynała karierę od podróżowania z American Shakespeare Company, w niedługim czasie zdobywając nagrody Obie, Clarence Derwent i Theatre World Award dla najlepszej aktorki za przedstawienie "The Art of Dining" (premiera w 1983). W 1985 zadebiutowała jako reżyser sztuką "Not About Heroes" w Williamstown Playhouse oraz wystąpiła w "The Summer House" na deskach słynnego Lincoln Center

Channing Tatum

Urodził się 26 kwietnia 1980 w małym miasteczku Cullman w Alabamie. Jako młodzieniec był pełen energii i poniekąd kłopotliwy, dlatego jego rodzice postanowili angażować go w różnego rodzaju gry sportowe (baseball, piłka nożna), aby trzymać go z dala od kłopotów. W dziewiątym roku życia został wysłany do szkoły wojskowej. Tam odkrył swoją prawdziwą pasję do piłki nożnej i starał się skoncentrować na zdobyciu stypendium do uczelni sportowej. Ostatecznie Channing w ostatniej klasie szkoły średniej zdobył pełne stypendium do szkoły w Zachodniej Virgini. Kształcił się także w sztukach wojennych takich jak Kung-fu i Gor-Chor Kung-fu, w których zdobywał wysokie odznaczenia. Channing późno opuszczał szkołę, w międzyczasie pracował jako robotnik na budowie, pośrednik hipoteczny oraz jako sprzedawca. Był także modelem w takich firmach jak Abercrombie & Fitch, Nautica, Gap, Aeropostale i Emporio Armani, występował także w reklamach telewizyjnych, Pepsi i bardzo popularnej reklamie MountainDew. Jako aktor zadebiutował w filmie „Trener” (Coach Carter), w którym grał gracza koszykówki ze szkoły średniej. Możemy go oglądać także w bardzo popularnym serialu „Kryminalne zagadki Miami” (CSI: Miami), w którym wcielił się w rolę Boba Davenporta.

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

  • Ciekawostki
  • Wpadki
  • Pressbooki
  • Powiązane
  • Ścieżka dźwiękowa

Fabuła

Multimedia

Pozostałe

Proszę czekać…