Podczas szkolnej wycieczki do muzeum dochodzi do sprzeczki Woody'ego, gwiazdy szkolnej drużyny footbolowej i jego sąsiadki Nell. Całe zajście następuje przed azteckim bożkiem, który w przedziwny sposób przenosi ich dusze do ciała przeciwnika. Początkowo oboje wykorzystują nowe wcielenia, by sobie dokuczyć. Po jakimś czasie postanawiają jednak współpracować i jakoś wyjść z tej sytuacji.

Męsko-damska rzecz - opis

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Męsko-damska rzecz to szalona komedia o nieprzejednanych wrogach, którzy pewnego dnia znajdą się w niecodziennym położeniu – zamienią się ciałami...

Woody Deane (Kevin Zegers), kapitan drużyny futbolowej Westdale Bay High, ma wszystko o czym może marzyć chłopak w jego wieku: wygląd modela, krzepę sportowca, super osobowość i mnóstwo przyjaciół. Jego sukcesy na murawie mają mu zagwarantować miejsce w najlepszym college’u. Co ważniejsze, Woody zawsze może liczyć na wsparcie kochających rodziców – Delli (Sharon Osburne) i Stana (Maury Chaykin).

Najbliższą sąsiadką Woody’ego jest niebrzydka i równie pilna w szkole, co nieudolna w kontaktach towarzyskich Nell Bedworth. Jej największym marzeniem jest dostanie się do elitarnego uniwersytetu Yale. Matka Nell, Katherine, poświęciła temu celowi całe swoje życie, ojciec Ted (Robert Joy) przyjmuje zaś jej ambicje z coraz większą irytacją.

Woody i Nell mieszkają na jednej ulicy, ale unikają siebie jak ognia. Gdy wyjeżdżają razem na szkolną wycieczkę, wybucha między nimi ostra wymiana słów. Tajemnicza siła sprawi, że nazajutrz każde z nich za karę obudzi się w ciele swojego wroga.

Początkowo przemiana dla Woody’ego oznacza coś gorszego niż śmierć. Chłopak nie może znieść poukładanego życia Nell, jej schludnego pokoju, ukochanego kota i obciachowej kolekcji płyt. Jedynym plusem zaistniałej sytuacji okazuje się ułatwiony dostęp koleżanek, co przyda się w trakcie całonocnej nasiadówki w pidżamach. Tylko jak Woody, uwięziony w ciele Nell, zdoła zrealizować swoje sportowe plany i dostać się do renomowanej drużyny?

Nie najlepiej wiedzie się też Nell, którą w domu Woody’ego szokuje wieczny bałagan, temperament nieokrzesanej mamusi i tłuste smakołyki na śniadanie. Jak można tak żyć? Oczywiście miło wreszcie trafić do szkolnej kliki, ale zbliżająca się rozmowa kwalifikacyjna na Yale, zaczyna spędzać jej sen z powiek. Nell ma zaledwie tydzień, żeby wrócić do swojej zwyczajnej postaci.

Dzięki swoim nowym obliczom Woody i Nell mogą wreszcie dokonać prawdziwej zemsty – zepsuć opinię swojego przeciwnika. Żyjąc w cudzym ciele można jednak zmienić punkt widzenia. To jedyny sposób, żeby wspólnie znaleźć wyjście z tej nietypowej sytuacji. Czy dzięki wzajemnemu zrozumieniu złość przerodzi się w miłość?

Produkcja

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Autorem pomysłu Męsko-damskiej rzeczy jest producent Steve Hamilton Shaw z firmy Rocket Pictures. Połączenie romantycznej historii o zamianie ciałami z filmem dla nastolatków zwróciło uwagę innego producenta Davida Furnisha. Jak sam zaznacza, pomysł stanowił atrakcyjny punkt wyjścia dla komedii: „Dorastanie to okres, w którym czujemy się niepewni zarówno swojej atrakcyjności jak i pozycji wśród rówieśników. W liceum można także znaleźć szereg klanów: szpanerów, kujonów, sportowców i innych. Pomysł, aby bohaterzy zamienili się ciałami i trafili do przeciwnego klanu, jest dla nich samych przerażający, ale dla widza stanowi niewyczerpane źródło humoru”.

Obok Shawa nad scenariuszem komedii pracował uznany dramaturg i twórca filmowy oraz telewizyjny Geoff Deane. Za najważniejsze zadanie postawił sobie ukazanie świata z odmiennych punktów widzenia: „Próbowałem ustalić, jak wyglądałby mój dzień, gdybym był dziewczyną. Co mógłbym na tej przemianie zyskać, a co stracić”. W scenariuszu położono nacisk na pokazanie huśtawki uczuć, jakich doznają bohaterowie: niedowierzania, paniki, gniewu, chęci zemsty i użalania się nad sobą. Postaci mają jednak okazję przewartościować uprzedzenia, z jakimi do siebie podchodzą. Widzowie doczekają się także objawów charakterystycznej dla wieku dorastania burzy hormonów.

„Wyszła z tego bardzo zabawna historia”, zapewnia producent wykonawczy Elton John. Słynny muzyk i wokalista dodaje, że nie brakuje w niej także wzruszeń. Poglądowi temu wtóruje reżyser Nick Hurran, któremu najbardziej spodobał się wątek miłosny, rozwijany w „Męsko-damskiej rzeczy”: „Zamiana ciał to tylko jeden z atutów tego filmu, pod wieloma względami jest to klasyczna, dojrzała komedia romantyczna”.

Poszukując odtwórcy roli Woody’ego producenci od początku brali pod uwagę Kevina Zegersa, docenionego za trudną rolę nastolatka poszukującego swojego biologicznego ojca w komediodramacie Transamerica. „Wiedzieliśmy, że potrafi nadać tej postaci silną osobowość”, podkreśla Shaw. „To jego pierwszy występ w komedii romantycznej i od razu wielki sukces”, dodaje Hurran. O swoim bohaterze Zegers mówi: „To prawdziwy facet, luzak, któremu wydaje się, że pozjadał wszystkie rozumy. Musiał być jednak kimś więcej niż zwykłym mięśniakiem, żeby zyskać sympatię widzów”.

Grająca w niezwykle popularnym serialu Życie na fali Samaire Armstrong również była dla producentów wymarzoną odtwórczynią roli Nell. Aktorka pojawiła się na planie po zakończeniu zdjęć do komedii Całe szczęście i horroru Stay Alive i, jak twierdzi Hurran, „obdarzyła swoją bohaterkę wielkim wdziękiem i seksapilem”. Armstrong określa Nell jako „ofermę, która może wydawać się dziewczyną naiwną w miłości, ale świadomą tego, jak ludzie ją postrzegają”.

Reżyser miał kilka pomysłów na psychologiczne uwiarygodnienie zamiany ciałami: „Codziennie musieliśmy przypominać sobie, w jakim momencie historii teraz się znajdujemy. Czy oglądamy Woody’ego czy Nell w jego ciele? Kevin i Samaire musieli zdawać sobie z tego sprawę w każdej sekundzie zdjęć. Próby rozpoczęły się od scen, w których Zegers grał rolę męską, a Armstrong żeńską. Oboje mieli okazję zaobserwować charakterystyczne gesty, zachowania i odzywki partnera”, wspomina Hurran.

Twórca nie ukrywa, że postaci drugoplanowe są motorem akcji „Męsko-damskiej rzeczy”. Wśród nich najważniejszą rolę odgrywają rodzice nastolatków. „Sharon Osbourne i Maury Chaykin tworzą z Woody’m idealną rodzinkę. W ich domu jest zawsze bałagan i hałas, ale także mnóstwo miłości. Z kolei rodzice Nell utrzymują wszystko w idealnym porządku. Oczekując od córki sukcesów w nauce, stale wywierają na nią presję” tłumaczy Hurran.

„Męsko-damska rzecz” jest debiutem kinowym Sharon Osbourne, znanej ze słynnego reality show stacji MTV„Rodzina Osbournów”. David Fournish przyznaje, że aktorka najlepiej spisuje się w rolach nieodbiegających znacznie od jej własnej osobowości. Żona Ozzy’ego Osbourne’a wspomina, że uległa namowom, gdy dowiedziała się, że jej postać jest bardzo do niej podobna: „pełna miłości, trochę niezorganizowana i wiecznie wrzeszcząca na swoich bliskich.” Do cech wymienionych przez reżysera, Osbourne dorzuca także obojętny stosunek do pieniędzy, wspaniałe poczucie humoru i duży dystans, przede wszystkim do siebie samej.

Maury Chaykin, grający Stana Deana, podkreśla nieokrzesanie swojego bohatera, a także fantastyczny kontakt z żoną i poczucie zadowolenia ze swojego życia, w tym z prowadzonego przez siebie sklepu „Świat Chochli”. Sherry Miller, wcielająca się w rolę sąsiadki Deanów, wyniosłą panią Bedworth, jest jego przeciwieństwem: „Moją postać macie znienawidzić. To ona pełni funkcję czarnego charakteru. Wspaniała jest jednak jej miłość do córki – Nell”. Ted Bedworth, grany przez Roberta Joya, pozostaje pod jej przemożnym wpływem, co zaznacza sam odtwórca: „Nie nadają z żoną na tych samych falach. Nawet gdy mają zrobić coś razem, on pozostaje sercem rodziny, a ona jej motorem”.

„Męsko-damską rzecz” kręcono jesienią 2005 roku w Toronto i studiach Shepperton w Wielkiej Brytanii. Za stronę wizualną filmu odpowiadali Steve Danyluk – operator, scenograf Craig Lathrop, autorka kostiumów Donna Wong i John Richards – montaż. Za podstawowe zadanie Craig Lathrop postawił sobie stworzenie dwóch, kontrastujących ze sobą światów: „Wiedziałem, że domy rodzinne obojga bohaterów powinny mieć odrębne ‘osobowości’, a napięcie, jakie się miedzy nimi wytworzy, ukaże konflikt napędzający akcję filmu”.

Elewacje domów stworzono w Weston, w Ontario, natomiast wnętrza wykonano w angielskim studiu. „Najważniejszym elementem dekoracji były okna sypialni na drugim piętrze, przez które bohaterowie mieli wgląd do pokoju przeciwnika. Gdy znaleźliśmy już odpowiednie miejsce, Nick Hurran wpadł na pomysł, żeby cedr rosnący między budynkami służył jako pomost”, wspomina Lathrop. Jednym ze sposobów podkreślenia różnic między Bedworthami a Deanami było dokładne uprzątnięcie i udekorowanie siedziby tych pierwszych, a postarzenie domu tych ostatnich. Ciepłe kolory wystroju mają w tym wypadku sugerować, którzy rodzice Woody’ego darzą swoją pociechę gorętszym uczuciem.

Lathrop dodaje, że w sypialni Nell przeważają wyraziste barwy i półki pełne książek. „Widać silny wpływ jej matki, która chce ją wysłać do Yale. Odcienie różu i zieleni nadają całości wyraźnie kobiecy charakter, co po przemianie wywołuje spory dyskomfort u Woody’ego”. Z kolei w jego pokoju panuje wieczny bałagan, a dominującym kolorem jest szary, co także nie przypada do gustu Nell.

Sceny rozgrywające się w muzeum kręcono w Columbus Centre w Toronto. W sekwencjach plenerowych szkołę głównych bohaterów „udaje” Western Technical Collegiate Institute, a sceny w klasach powstawały w liceum Westdale w Hamilton, Ontario.

Pracując w ścisłej współpracy z Craigiem Lathropem, kostiumolog Donna Wong stworzyła na potrzeby filmu aż cztery style ubierania się nastolatków – po dwa dla każdej z głównych postaci. „Na co dzień Woody nosi jeansy, t-shirty i rozpięte koszule oraz adidasy, a po przemianie drelichy oraz białą koszulę, zapiętą zawsze pod szyję. Przed i po transformacji Nell chodzi w różowym swetrze, białej bluzce i kilcie. Gdy jej ciałem zaczyna rządzić duch Woody’ego, dziewczyna zaczyna nosić krótszą spódnicę i chętniej eksponuje dekolt. Coraz częściej nosi też jeansy i podkoszulki. Podobne założenia przyświecały Wong w dobieraniu strojów dla dorosłych bohaterów – „Deanowie ubierają się konserwatywnie, jak przystało na przedstawicieli klasy średniej. Tymczasem Deanowie nie przywiązują wagi do stroju, Stan zawsze nosi jeansy” podsumowuje swoją pracę Wong.

Za soundtrack do „Męsko-damskiej rzeczy” odpowiada producent wykonawczy filmu – Elton John. „Zależało nam na umieszczeniu utworów młodych solistów i zespołów, a także na sporej dawce hip hopu”, wyjaśnia słynny muzyk. Shaw dodaje z dumą: „Elton John ma niebywałego nosa do nowych talentów, na czym film wyraźnie zyskuje”.

Twórcy jednoznacznie podkreślają, że ich dzieło traktuje o dorastaniu. Ich zamierzeniem było ukazanie wyzwań, przed jakimi stają młodzi – dostosowaniem się do środowiska, do wymagań rodziców i do fizycznych aspektów dojrzewania. Producent Maurice Katz podsumowuje sens „Męsko-damskiej rzeczy”: „Pokazujemy, co zrobić, aby dobrze poczuć się we własnej skórze”.

‘„Męsko-damska rzecz” to komedia o wielkim sercu’ – Nick Hurran

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

  • Ciekawostki
  • Wpadki
  • Pressbooki
  • Powiązane
  • Ścieżka dźwiękowa

Pozostałe

Proszę czekać…