Sztuka masażu to wielowątkowy komediodramat o potrzebie miłości. To zarówno historia masażystki Reni (Agnieszka Dygant) jak i jej klientów. Ich wspólną cechą jest ucieczka przed samotnością (czytaj: permanentny pościg za nowym partnerem). Podczas wykonywanej pracy Renia odkrywa, że kiedy masuje, jej klienci otwierają się. W ten sposób zdobywa intymną wiedzę na ich temat. Wie co lubią, a czego nie znoszą, niczym dobra przyjaciółka poznaje ich tęsknoty, pragnienia i tajemnice. Renia i jej salon stają się swoistym biurem matrymonialnym. Jednak jej zabiegi przynoszą różne skutki; jest jak w życiu, są rozstania i są powroty. Jej klienci odkrywają w sobie to, do czego dotychczas nie mieli odwagi.

Ciekawostki

Filmową "Wróżkę” zagrała Joanna Godecka, która również w rzeczywistości zajmuje się astrologią miłosną. "Horoskop miłosny” to jej autorski projekt. Porusza on sprawy miłości i seksu w kontekście astrologii. Specjalnie opracowane oprogramowanie komputerowe pomaga w bardzo szczegółowym liczeniu układu gwiazd dla dwojga. Interpretacją wyniku zajmuje się sama Joanna Godecka lub jej asystenci.

Nagrody i nominacje

2007 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy "Młodzi i Film" (Koszalin) – nagroda za scenariusz dla Mariusza Gawrysia.

2006 – 31. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych (Gdynia) – nagroda za debiut reżyserski dla Mariusza Gawrysia

O filmie

Sztuka masażu to wielowątkowy komediodramat o samotności oraz o potrzebie miłości. To zarówno historia masażystki Reni (Agnieszka Dygant), która przez wykonywaną pracę potrafi jaki nikt inny dotrzeć do zakamarków ludzkiej duszy, jak i jej klientów – przestraszonych, wiecznie zagonionych i spóźnionych, których wspólną cechą jest paniczna ucieczka przed samotnością, polegająca na permanentnym pościgu za nowym partnerem. Podczas masażu Renia odkrywa, że klienci prowadzonego przez nią wraz z Dorką (Agnieszka Kordek) i Grażką (Magdalena Ciecierska) Salonu Piękności Ciała otwierają się, odznaczając się wyjątkową gadatliwością.

W ten sposób Renia zdobywa intymną wiedzę na ich temat. Wie co lubią, a czego nie znoszą, niczym dobra przyjaciółka poznaje ich tęsknoty, pragnienia i tajemnice. Renia i jej salon stają się swoistym biurem matrymonialnym. Jednak jej zabiegi przynoszą różne skutki; jest jak w życiu, są rozstania i są powroty. Jej klienci odkrywają w sobie to, do czego dotychczas nie mieli odwagi. Tymczasem Renia, bazując na swojej wiedzy, rozpoczyna snucie miłosnych intryg...

Bezpretensjonalne, ciepłe, kameralne polskie kino. Opowiedziane prostą, lecz urzekającą historią przypowieści o kondycji psychicznej i uczuciowej polskiego społeczeństwa. Zrealizowana z rozbrajającą szczerością opowieść o zagubieniu we współczesnym świecie, nieumiejętności otwarcia się na drugiego człowieka i poszukiwaniu ciepła. Mamy więc w filmie barmana seksoholika (Wojciech Mecwaldowski), rozbitego żigolaka (Tomasz Mikołajewski) i telewizyjną wróżkę (Joanna Godecka), która nie potrafi dogadać się z będącą w ciąży córką (Joanna Kaczmarek).

Autentyczności historii dodaje gra aktorów. W obsadzie filmu znalazło się czworo profesjonalnych aktorów oraz grono debiutantów, którzy przed produkcją filmu przeszli prowadzony przez reżysera, dwuletni trening aktorski według metody Lee Strasberga i Violi Spolin.

Prasa o filmie

"Sympatyczna komedia o naszych obyczajach godowych." Anita Piotrkowska, "Tygodnik powszechny" z 20 września 2006.

"Bardzo ciekawa Sztuka masażu, którą można traktować jak odpowiedź na naszą fascynację kinem czeskim." Paweł T. Felis, "Gazeta Wyborcza" z 11 wrześnie 2006.

Reżyser o filmie

Film dotyka w ironiczny sposób intymnej sfery naszego życia – seksu. Seks bowiem jest często funkcją samotności, która manifestuje się poprzez jego całkowity brak, nadmiar lub autoerotyzm. Film polski bardzo rzadko zapuszcza się w te rejony. Tak, jakby istnienie współczesnego filmu obyczajowego w naszym kraju było poprzez nieformalną zmowę ciemnych sił zakazane. A jeżeli już to uczyni, to moralizuje nachalnie. Jest niezdarny, natrętny, miota się między sentymentalizmem a pornografią. Ambicją Sztuki masażu jest ujęcie się za ludźmi takimi jakim są, pokazanie ich w niezakłamanym, niedoskonałym, ludzkim wymiarze. Dlatego zagubieni w życiu bohaterowie filmu, pomimo odarcia ich z mieszczańskiej maski, nie tracą własnej godności i naszej sympatii. Mariusz Gawryś

Twórcy

AGNIESZKA DYGANT

Urodziła się 27 marca 1973 roku w Piasecznie jako zodiakalny baran. W trakcie edukacji w LVI Liceum Ogólnokształcącym im. Leona Kruczkowskiego w Warszawie była współzałożycielką i wokalistką punkowej grupy Dekolt. W 1997 roku debiutowała na scenie w przedstawieniu teatralnym "Letnicy" wg Maksyma Gorkiego w Teatrze Powszechnym w Łodzi – u reżysera Jacka Orłowskiego grała rolę Julii. W 1998 roku ukończyła wydział aktorski Państwowej Wyższej Szkole Telewizyjnej Filmowej i Teatralnej w Łodzi. W tym samym roku zdobyła też nagrodą na XIX Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu za doskonałe wykonanie utworu "Sing Sing" Agnieszki Osieckiej.

Chociaż marzyła o karierze scenicznej, nie udało się jej dostać angażu w żadnym z wymarzonych teatrów warszawskich. Gdy jej kandydaturę odrzucono z Teatru Rozmaitości i z Teatru Powszechnego, postanowiła spróbować swoich sił w filmie. Jeszcze pod koniec studiów zadebiutowała u Michała Rosy w niewielkiej roli w obrazie Farba. Później przemknęła przed kamerą w Patrzę na ciebie Marysiu Łukasza Barczyka oraz w Tygodniu z życia mężczyzny Jerzego Stuhra. Nie zabrakło jej także w serialu Gosia i Małgosia oraz w jednym z teledysków grupy Myslovitz - "Dla ciebie".

"Nigdy nie byłam ładnym dzieckiem. Przeciwnie, myślę, że mamie mogło być nawet przykro. Długo się wykluwałam i nie zbierałam forów za wygląd. Nie potrafię korzystać z atutów urody. To nie jest moją kartą przetargową" – wyznała w jednym z wywiadów.

Prawdziwa popularność przyszła jednak dopiero za sprawą serialu "Na dobre i na złe", gdzie wcieliła się w sympatyczną salową Mariolkę. Później przyszła rola komisarz Czarnej w kryminalnym cyklu Fala zbrodni. Wreszcie, w 2005 roku stała się główną gwiazdą sitcomu Niania, polskiej wersji popularnego amerykańskiego show z początku lat 90. W komedii romantycznej twórców Nigdy w życiu - Tylko mnie kochaj (2006) wcieliła się w przebojową, twardą panią architekt, która dokładnie wie, czego chce w życiu.

W teatrze widzowie mogą zobaczyć aktorkę m.in. na deskach Teatru Polskiego w Poznaniu w przedstawieniu "Zwyczajne szaleństwa" oraz w Teatrze Kwadrat w Warszawie w komedii "Szczególna propozycja". Wcześniej występowała w warszawskich teatrach: Powszechnym im. Zygmunta Hübnera (1998-99), Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza (1999-2000) oraz Teatrze Komedia (2001-2002).

Dała się poznać również jako dubbinger – jej głos towarzyszył postaci Skarba w I Ty możesz zostać bohaterem, Bożenie w Dżungli oraz Nadi Vole w filmie Alex Rider: Misja Stormbreaker.

W 1998 roku za rolę Julii w "Letnikach" otrzymała nagrodę wojewody łódzkiego na XVI Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. W 2006 roku czytelnicy "TeleTygodnia" nagrodzili ją Telekamerą w kategorii: aktorka. W nagrody obfitował rok 2007 – Agnieszka Dygant otrzymała "Gwiazdę Uśmiechu" na VIII Festiwalu Dobrego Humoru w Gdańsku oraz dwie "Złote podkowy" na Festiwalu Filmowym "Wakacyjne kadry" w Cieszynie – jedną za najlepszą rolę kobiecą w serialu sensacyjnym (Fala zbrodni), a drugą za najlepszą rolę kobiecą w serialu komediowym (Niania). Na podstawie Wikipedii, materiałów producenta i strony internetowej aktorki.

WOJCIECH MECWALDOWSKI

Aktor Teatru Polskiego we Wrocławiu. Urodził się w 1980 roku. Na scenie debiutował w 2003 roku w roli Tatara w "Azylu” wg Maksyma Gorkiego – przedstawienie w Teatrze Polskim wyreżyserował Krystian Lupa. W 2004 roku ukończył Państwową Wyższą Szkołę Teatralną we Wrocławiu. W tym samym roku zdobył Nagrodę Urzędu Miasta za rolę Christiana w "Uroczystości" na XXII Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. W 2006 roku nagrodzony za rolę Bociana w przedstawieniu Mariusza Sieniewicza "Wszystkim Zygmuntom między oczy" w Teatrze Polskim we Wrocławiu na V Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy.

Aktor Teatru Telewizji – wystąpił w "Zabawach na podwórku" (2004), "Wizycie starszej Pan" (2002) i "Sesji kastingowej" (2002). Występował w serialach telewizyjnych. Na dużym ekranie można go było zobaczyć między innymi w Testosteronie (2007), Alei gówniarzy (2007). Za rolę w Rzeźni numer 1 (2006) otrzymał nagrodę w kategorii: młody aktor na Young Film Festival. Na podstawie filmpolski.pl i materiałów producenta

REŻYSER – MARIUSZ GAWRYŚ

Reżyser Sztuki masażu urodził się w 1957 roku. W 1995 roku został nagrodzony za scenariusz "Pogo” w konkursie "Nowy scenariusz”/Filmnet w Warszawie. W 2000 roku doceniono kolejny jego scenariusz, "Morgen Berlin”, który wyróżniono w Międzynarodowym Konkursie Scenarzystów "Sundace Lab” w Budapeszcie. W 2003 roku ukończył Mistrzowską Szkołę Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy w Warszawie – Szkoła współpracowała przy tworzeniu filmu Sztuka masażu.

Kolejne nagrody przyszły w latach 2004 i 2006 – najpierw za scenariusz "Zandka! Wycierać buty!” w polskiej edycji konkursu Hartley-Merill, a później za scenariusz „Solo” w Międzynarodowym Konkursie Scenarzystów „Equinoxe” w Paryżu.

Asystent reżysera, scenarzysta i pomysłodawca w wielu produkcjach kinowych i telewizyjnych, jak choćby film Deszczowy żołnierz (1996) czy serial Rodzina zastępcza (od 1999). Za Sztukę masażu nagrodzony w 2007 roku na festiwalu "Młodzi i Film" w Koszalinie (scenariusz) i na Festwialu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (za debiut reżyserski). Wcześniej otrzymał w 1997 roku nagrodę za scenariusz do „Egzekutora” na festiwalu „Equinoxe” w Paryżu.

Jego pasją są filmy animowane – w 2004 roku napisał scenariusz do filmu Między drzwiami, a w 2002 roku był konsultantem dramaturgicznym przy produkcji filmu Tytus, Romek i A'Tomek wśród złodziei marzeń. Na podstawie filmpolski.pl

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

Fabuła

  • Opisy
  • Recenzje
  • Słowa kluczowe

Multimedia

Pozostałe

Proszę czekać…