‘Wholetrain’ to opowieść o czterech młodych ludziach z Monachium, którzy malują graffiti na pociągach. Gdy w mieście pojawia się konkurencyjna grupa grafficiarzy, rozpoczyna się walka, która na zawsze zmieni życie czterech przyjaciół…

Biogramy twórców

FLORIAN GAAG – REŻYSER

Urodził się w 1971 roku, studiował pięć lat w Tisch School of the Arts na Uniwersytecie w Nowym Jorku, zanim pojawił się w przemyśle filmowym. Od roku 1995 pracował przy wielu filmach krótkometrażowych i dokumentach jako drugi reżyser lub reżyser np. w Jack & Sterlin, Greg´s Cabin i Prelude. W 2001 roku założył firmę producencką Aerodynamic Films. Jest reżyserem, scenarzystą i koproducentem filmu Wholetrain, a także producentem ścieżki dźwiękowej do filmu. Przez kilka lat sam był aktywnym writerem graffiti w Monachium. Wholetrain to jego pełnometrażowy debiut.

MIKE ADLER – AKTOR [DAVID]

Urodził się w 1978 roku, uczęszczał do szkoły aktorskiej w Akademii Filmu i Telewizji Konrada Wolfa w Potsdam Babelsberg. Oprócz aktywności filmowej, występował również w kilku przedstawieniach teatralnych, np. w Sen nocy letniej (w reżyserii Alexandra Levita), Portret Doriana Graya; Mesylamia; 8 kobiet w reżyserii Jürgena Banka, a także w Othello w reżyserii Alexandra Levita. W 2006 roku występował w teatrze Hans-Otto w Poczdamie. Rola w filmie Wholetrain to jego aktorski debiut w filmie pełnometrażowym.

FLORIAN RENNER – AKTOR [TINO]

Florian Renner urodził się w roku 1980. Mieszka i pracuje w Berlinie jako aktor i filmowiec. Znany również jako Damion aka Damion Davis aka D´Shawn. Muzyka, którą tworzy, to połączenie Rapu, Reggae i Rocka. Jego pierwszy solowy album to Kehrseite der Medaille, kolejny powstał przy współpracy z 4 Megaherz Orchestra. Renner udowodnił swoją wszechstronność nie tylko jako muzyk, ale również jako aktor i filmowiec. Reżyser i autor zdjęć do dokumentalnego filmu pt. Drehmoment. Rola Tino w filmie Wholetrain to jego pierwsza pierwszoplanowa kreacja aktorska.

ELYAS M`BAREK – AKTOR [ELYAS]

Elyas M`Barek urodził się w 1982 roku z obywatelstwem austriacko-tunezyjskim. W roku 2001 zagrał swoją pierwszą rolę w Epsteins Nacht. Wystąpił również w jednym odcinku niemieckiego serialu Cobra 11, reżyserowanego przez Sigi Rothemund. Serial telewizyjny pt. Türkisch für Anfänger, w którym Elyas wcielił się w jedną z głównych postaci, został uhonorowany Golden Nymphe na Festival de Télévision de Monte-Carlo w 2006 roku. Rola Elyasa w filmie Wholetrain to jego debiut w roli pierwszoplanowej.

JACOB MATSCHENZ – AKTOR [ACHIM]

Urodzony w 1984, Jacob Matschenz pojawił się na ekranie już w 1999 roku w filmie Kleine Kreise (w reżyserii Jakoba Hilperta). W 2002 roku ponownie zawitał na dużym ekranie w filmie Befreite Zone (reż. Norbert Baumgarten). Zagrał również główną rolę w Neandertal Ingo Haeb'a. Występował w produkcjach telewizyjnych, m. in. w roku 2001 w Polizeiruf 110 - Der Spieler. W roku 2002 zagrał główną rolę w produkcji pt. Juls Freundin (reż. Kai Wessel) w 2003 Tatort - Weidmannsheil (reż. Peter F. Bringmann). W roku 2004 wystąpił w filmie Till Endemanna Das Lächeln der Tiefseefische oraz Sex Up (w reżyserii Floriana Gärtnera) W roku 2005 zagrał w Rose (reż. Alain Gsponers), a w roku 2006 w tragikomedii An der Grenze.

O produkcji

źródło: www.germany.info

Kiedy w latach 80' reżyser Florian Gaag był nastolatkiem, jego ojciec, muzyk, przyniósł do domu zdjęcia pociągów pokrytych graffiti. Gaag od razu złapał bakcyla: Zaczynałem od porządnego niemieckiego graffiti o charakterze politycznym – bazgrałem ściany w windach. Gdy w 1983 roku w kinach pojawił się film Wildstyle, zrozumiałem dopiero, o co chodzi.

Kiedy Gaag naśladował nowojorski styl graffiti w Monachium, władze Nowego Jorku robiły wszystko, żeby przywrócić brudne i zniszczone przestrzenie miasta do ich dawnego stanu. Choć niektórzy entuzjaści uważają, że Nowy Jork stracił przez to duszę, inni twierdzą, że miasto zostało ocalone.

Choć graffiti z całą pewnością wciąż żyje w Nowym Jorku, dobrze funkcjonująca administracja publiczna zdołała uczynić z niego problem marginalny i spowodować, że nie pojawia się ono już w przywiezionych z Nowego Yorku pamiątkowych zdjęciach. Dziś to właśnie turyści zwiedzający Berlin czy Warszawę częściej przywożą z podróży zdjęcia pomalowanych sprayem murów i w zależności od ich kulturowych preferencji, zachwycają się rozwojem ulicznej sztuki lub rozwodzą się nad tragicznymi skutkami miejskiego wandalizmu.

Gaag niespokojnym, ale bardzo precyzyjnym okiem kamery śledzi grupę writerów. W swoim debiutanckim obrazie nie używa sentymentalnego tonu, z drugiej strony nie osądza rzeczywistości: Kiedy graffiti zaczyna się gwałtownie rozwijać w mieście, oznacza to, że jakaś granica została przekroczona. Oznacza to, że ludzie nie mają odpowiednich środków, żeby ten rozwój powstrzymać, a nie, że są bardziej tolerancyjni.

Wyrzeczenie się wszelkich zabiegów nobilitujących zjawisko graffiti czy heroizujących jego protagonistów jest jednym z elementów, które powodują, że film Gaaga jest tak ujmujący. Można dzielić z writerami ich dreszcz emocji, gdy fotografują swoje dzieła, zanim pracownicy kolei ich nie zniszczą albo czuć ich wstyd, gdy pojawia się cały wagon graffiti stworzony przez inną grupę. Z pewnością jednak nie było to główne założenie całego filmu. Nawet najbardziej olśniewające arcydzieła graffiti pojawiające się w filmie, stanowią tylko tło dla historii o pasjach i ideałach młodości. Wholetrain to opowieść o wielkiej ambicji i determinacji, które bywają zarówno owocne jak i destrukcyjne. Protagoniści graffiti żyją tylko dla swojej pasji, wytrwale dążą do celu, niszcząc wszystko, co stanie im na drodze.

David (Mike Adler), lider grupy KSB (Keep Steel Burning) został oskarżony o dokonanie szkody szacowanej na kilka tysięcy dolarów. Jeśli zostanie złapany ponownie, będzie musiał iść do więzienia. Właśnie wtedy, gdy postanawia ze wszystkim skończyć, grupa rywali – ATL (Above the Law) rozbudzi jego ambicję. Koledzy postanowią namówić go, by jeszcze raz zaryzykował i razem z nimi wziął udział w projekcie, który pozwoli KSB zachować przewagę nad rywalami.

To, co przyciąga naszą uwagę w tej opowieści o miejskiej dżungli, to sposób w jaki Wholetrain pokazuje niezwykłe, aspołeczne pasje bohaterów. Tino (Florian Renner) to postać, która najpełniej wyraża tę ideę. Gdy widzimy go jako writera, Tino bezwzględnie budzi naszą sympatię. Jednak poza światem graffiti Tino okazuje się kimś, kto zupełnie stracił kontrolę. Graffiti stało się dla niego ważniejsze niż wszystko, co go otacza.

Gaag, który latami starał się o dofinansowanie swojego projektu i walczył o pozwolenie na kręcenie filmu w przestrzeni miejskiej, z pewnością wiedział, jak taki rodzaj jednostronnej koncentracji wpływa na twórcze zaangażowanie i jednocześnie powoduje osobisty chaos. Jako writer graffiti z pewnością zyskał większą wiedzę o życiu ulicy, niż chciał: Dwa razy mnie złapano. Dość porządnie oberwałem. Spędziłem trochę czasu w więzieniu – mówi.

Niektórzy mogą uważać, że Gaag tak naprawdę spełnił się jako artysta w oczach społeczeństwa dopiero jako filmowiec, ale on sam nie wydaje się traktować filmu jako swojego zbawienia. Po prostu zająłem się innymi rzeczami – odpowiada reżyser po trzydziestce zapytany, dlaczego przestał tworzyć graffiti.

Całe szczęście wydaje się, że Gaag nadal widzi świat oczami writera. W swoim filmie debatę nad problemem nielegalnej sztuki pozostawił policji, właścicielom budynków, studentom. Nie poddając się również pokusie legitymizacji artystycznych przestępstw, Wholetrain pozostaje niezwykłym zapisem twórczej energii młodości, która może stać się źródłem zarówno sztuki jak i wandalizmu.

Opinie prasy (wybrane)

(źródło: www.wholetrain.com)

Ten film jest jak uderzenie w twarz, nie możesz zamknąć przed nim oczu, uszu, zmysłów...

ULYSSES

Florian Gaag nakręcił niewielki obraz o grafficiarzach i stworzył ogromny portret tej subkultury. Doskonały debiut.

SPIEGEL ONLINE

Nawet najmniejsze role są dobrze obsadzone w filmie, który jest przekonujący w każdym detalu, naprawdę świetna rozrywka.

TAZ

Ten film jest tak szybki jak pędzący pociąg...

DIE WELT

Precyzyjny, wrażliwy, pozbawiony klisz...

BERLINER ZEITUNG

Agresywny debiut, pokazujący w inteligentny sposób estetykę graffiti w filmowym obrazie (...). Wholetrain, będąc idealną symbiozą montażu staccato, hipphopowej muzyki i dynamicznej fabuły, pozostanie jednym z najlepszych filmów roku.

FILM-DIENST

Każdy, kto ma choć trochę inteligencji, musi zobaczyć, że Wholetrain to świetny film.

KRS-One

Opis filmu

Graffiti. Podziemny świat, w którym istnieją osobliwe wartości i zasady gry. Niebezpieczna pasja, która sprawia, że ryzykujesz wszystko, by raz jeszcze pozostawić gdzieś ślad swojej ekspresji. David, Tino, Elyas i Achim to czterech „writerów”, którzy noc w noc „bombardują” uliczną przestrzeń twórczą energią. Nieustannie dokumentują swoją sztukę i jednocześnie uciekają przed jej konsekwencjami. Łączą ich wspólne ściany, wspólne wagony pociągów, wspólne „wrzuty”, które wypełniają całe miasto ich obecnością.

Pewnego dnia na ich drodze pojawia się konkurencyjna grupa grafficiarzy. Nowe arcydzieła graffiti, wyzwolą twórczą rywalizację. Rozpocznie się prawdziwa walka o artystyczną przestrzeń. Wszelkie granice zostaną przekroczone...

Wholetrain to ekscytujący dramat, który odkrywa przed nami tajemnicze przestrzenie świata graffiti. Florian Gaag opowiada historię pełną pasji i agresji, pokazując niezwykłe portrety podziemnych artystów, których sztuka nigdy wcześniej nie została udokumentowana w taki sposób.

Wybrane nagrody

2006 Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie - "Dialogue En Perspective" – Wyróżnienie Specjalne

2006 Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Sarajewie – Najlepszy Film Młodzieżowy

2007 Festiwal Filmowy Hip Hop Odyssey New York – Najlepszy Film Pełnometrażowy

2007 Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Bostonie - Najlepszy Film Pełnometrażowy

2006 Festiwal Filmowy Urban World Vibe New York – Najlepszy film Pełnometrażowy

2007 Międzynarodowy Festiwal Filmowy Molodist – Nagroda Publiczności

2007 Międzynarodowy Festiwal Filmowy Molodist – Najlepszy Film

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

  • Ciekawostki
  • Wpadki
  • Pressbooki
  • Powiązane
  • Ścieżka dźwiękowa

Fabuła

  • Opisy
  • Recenzje
  • Słowa kluczowe

Multimedia

Pozostałe

Proszę czekać…