Aktorzy
MATEUSZ DAMIĘCKI - Cezary Baryka
Wywodzi się ze słynnego aktorskiego klanu - jest synem Macieja i Joanny Damięckich, bratankiem Damiana, wnukiem Dobiesława, bratem stryjecznym Grzegorza Damięckiego, wnukiem Ireny Górskiej. Choć urodził się zaledwie 19 lat temu, ma już w dorobku kilkanaście ról, przede wszystkim telewizyjnych. Wystąpił w serialach: "WOW" Jerzego Łukaszewicza, "Czterdziestolatek - 20 lat później" Jerzego Gruzy, "Matki, żony i kochanki" Juliusza Machulskiego, w przedstawieniach Teatru TV: "Kordian" Jana Englerta, "Wojna kreskówek" Jarosława Żamojdy, "Łamigłówka" Łukasza Wylężałka. Zagrał także w "Kolędzie wigilijnej" Roberta Glińskiego, "Łowcach" Jerzego Łukaszewicza i "Przygodach Joanny" Anny Sokołowskiej. Duże uznanie przyniosła mu rola w rosyjskim filmie Aleksandra Proszkina "Ruski bunt", zrealizowanym na podstawie powieści Puszkina "Córka kapitana".
KRYSTYNA JANDA - Matka Baryki
Jedna z najlepszych i najpopularniejszych powojennych aktorek polskich, od kilku lat zajmuje się również reżyserią filmową, teatralną i telewizyjną. Dała się także poznać jako niezrównana interpretatorka piosenki aktorskiej, wzbudzając entuzjazm brawurowym wykonaniem "Gumy do żucia" i nagrywając dwie solowe płyty. Uhonorowana Złotą Palmą na MFF w Cannes za rolę Toni Dziwisz w filmie "Przesłuchanie" Ryszarda Bugajskiego (1990) oraz nagrodą dla najlepszej aktorki w filmie "Zwolnieni z życia" na MFF w San Sebastian (1992). Wyreżyserowana przez nią "Pestka", w której zagrała również główną rolę, zdobyła nagrodę za debiut na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 1995 roku. Jest laureatką wielu nagród, w tym Orderu Kawalera Sztuk Pięknych i Nauk Humanistycznych Republiki Francuskiej. Po raz pierwszy na ekranie pojawiła się w "Człowieku z marmuru" Andrzeja Wajdy - rola Agnieszki okazała się jednym z największych objawień w powojennym kinie polskim. Krystyna Janda zagrała w niemal dziewięćdziesięciu filmach kinowych i telewizyjnych w kraju i za granicą. Do najgłośniejszych zaliczyć trzeba filmy: wspomniane "Przesłuchanie" Ryszarda Bugajskiego, "Zwolnieni z życia", "Człowiek z żelaza", "Bez znieczulenia", "Dyrygent" Andrzeja Wajdy; "Golem", "Wojna światów - następne stulecie", "O-bi, o-ba, koniec cywilizacji" Piotra Szulkina, "Mefisto" Istvana Szabo, "W biały dzień" Edwarda Żebrowskiego, "Kochankowie mojej mamy" Radosława Piwowarskiego, "Stan posiadania" Krzysztofa Zanussiego, "Kuchnia polska" Jacka Bromskiego, "Matka swojej matki" Roberta Glińskiego, "Weiser" Wojciecha Marczewskiego realizowany na podstawie utworu Pawła Huelle "Weisser Dawidek", "Opowieści weekendowe" Krzysztofa Zanussiego. U tego reżysera gra obecnie w jego najnowszym filmie "Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową". Od lat związana z teatrem - w latach 1976-1987 występowała w Teatrze Ateneum, od 1987 roku związana jest z Teatrem Powszechnym. Zagrała w kilkudziesięciu przedstawieniach dramatycznych i komediowych, świetnie czuje się zarówno w repertuarze współczesnym, jak i klasycznym. Wśród największych jej dokonań są role w przedstawieniach: "Medea", "Panna Julia", "Kotka na rozpalonym blaszanym dachu", "Dwoje na huśtawce", "Z życia glist", "Edukacja Rity", "Shirley Valentine", "Kobieta zawiedziona", "Maria Callas - Lekcja śpiewu", "Marlene". Jako reżyser teatralny debiutowała przedstawieniem "Na szkle malowane". Realizuje również spektakle Teatru Telewizji: "Hedda Gabler" Ibsena, "Cyd" Corneille'a, "Tristan i Izolda" Brylla, w ostatnim czasie był to brawurowy "Związek otwarty" Dario Fo.
JANUSZ GAJOS - Ojciec Baryki
Urodził się w 1939 roku w Dąbrowie Górniczej. Jeszcze na studiach zadebiutował w filmie "Panienka z okienka" Marii Kaniewskiej. Młodemu aktorowi ogromną popularność przyniosła rola Janka Kosa w serialu "Czterej pancerni i pies". W latach 70. wystąpił w wielu popularnych komediach. Prawdziwą zmianę w jego aktorskim wizerunku przyniósł występ w głośnym filmie Ryszarda Bugajskiego "Przesłuchanie". Kolejne filmy to m. in. "Piłkarski poker" Janusza Zaorskiego, "Dekalog IV" oraz "Trzy kolory. Biały" Krzysztofa Kieślowskiego, "Ucieczka z kina Wolność" Wojciecha Marczewskiego (nagroda za najlepszą rolę męską na FPFF w Gdyni 1990 oraz na MFF w Burgos w 1994 roku), "Kiedy rozum śpi" Marcina Ziębińskiego i "Szwadron" Juliusza Machulskiego (nagroda za najlepsze role drugoplanowe na FPFF w Gdyni 1993), "Psy" Władysława Pasikowskiego, "Śmierć jak kromka chleba" Kazimierza Kutza, "Łagodna" Mariusza Trelińskiego, "Czas zdrady" Wojciecha Marczewskiego, serial "Ekstradycja" Wojciecha Wójcika, "Fuks" Macieja Dutkiewicza (nagroda za najlepszą rolę drugoplanową na FPFF w Gdyni 1999), "Egzekutor" Filipa Zylbera, "Ostatnia misja" Wojciecha Wójcika, "To ja złodziej" Jacka Bromskiego, "Żółty szalik" Janusza Morgensterna. Gajos zalicza się do ścisłej czołówki współczesnych polskich aktorów, jednakowo świetnie czując się w rolach współczesnych i kostiumowych, komediowych i dramatycznych. Z Filipem Bajonem spotkał się już na planie filmów "Wahadełko" (nagroda za najlepszą rolę męską na FPFF w Gdańsku 1980) i "Limuzyna Daimler-Benz" oraz "Poznań '56". Od wielu lat jest aktorem warszawskiego Teatru Powszechnego, w którym stworzył wiele znakomitych kreacji w bardzo bogatym i zróżnicowanym repertuarze: "Msza za miasto Arras", "Ożenek", "Wujaszek Wania", "Mąż i żona", "Wesele", "Nawrócony w Jaffie", "Makbet", "Simpatico". Wystąpił również w licznych spektaklach Teatru TV, m. in. w "Opowieściach Hollywoodu", "Kolacji na cztery ręce" i "Samobójcy" w reżyserii Kazimierza Kutza, "Przedstawieniu Hamleta we wsi Głucha Dolna" Olgi Lipińskiej, "Bigda idzie" Andrzeja Wajdy, "Herbatce u Stalina" Jerzego Morgensterna, "Keanie" Wojciecha Adamczyka. W plebiscycie POLITYKI został uznany za jednego z trzech najwybitniejszych aktorów polskich dwudziestego wieku. Zdobył dwukrotnie nagrodę Wiktora (1987, 1993), jednego Super Wiktora (1994), dwie Złote Kaczki (1991, 1992) oraz dwie Srebrne Maski (1966, 1996).
DANIEL OLBRYCHSKI - Szymon Gajowiec
Dla Daniela Olbrychskiego udział w ekranizacji innej powieści Stefana Żeromskiego - "Popioły" - był prawdziwym krokiem milowym w rozpoczynającej się dopiero aktorskiej karierze. Rola Rafała Olbromskiego w filmie Andrzeja Wajdy z 1965 roku zapoczątkowała wspaniałą galerię niespokojnych, romantycznych bohaterów. U Andrzeja Wajdy Olbrychski zagrał także w filmach: "Wszystko na sprzedaż", "Polowanie na muchy", "Brzezina", "Krajobraz po bitwie", "Piłat i inni", "Wesele", "Ziemia obiecana", "Panny z Wilka", "Miłość w Niemczech", "Pan Tadeusz". Krzysztof Zanussi obsadził go m. in. w "Strukturze kryształu", "Życiu rodzinnym", "Ostatnim kręgu". Jerzy Hoffman powierzył mu role w "Panu Wołodyjowskim", "Potopie", "Ogniem i mieczem". Wystąpił w "Bokserze" Juliana Dziedziny, "Jowicie" Janusza Morgensterna, w "Małżeństwie z rozsądku" Stanisława Barei, "Skoku" i "Soli ziemi czarnej" Kazimierza Kutza, w "Dagny" Haakona Sandoya, "Kung-fu" Janusza Kijowskiego, "Rycerzu" Lecha Majewskiego, "... jestem przeciw" Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego, "Siekierezadzie" Witolda Leszczyńskiego, w "Ga, ga. Chwała bohaterom" Piotra Szulkina, "Dekalogu III" Krzysztofa Kieślowskiego, w "Kolejności uczuć" Radosława Piwowarskiego i w "Pestce" Krystyny Jandy i wielu innych. Pojawiał się także w filmach niemieckich - "Blaszany bębenek" Volkera Schloendorffa, "Róża Luksemburg" Margarety von Trotty, francuskich - "Pstrąg" Josepha Loseya "Jedni i drudzy" Claude'a Leloucha, amerykańskich - "Nieznośna lekkość bytu" Philipa Kaufmana, węgierskich - "Egi barany" Miklosa Jansco, "Ucieczka" Livii Gyarmathy, rosyjskich - "Cyrulik syberyjski" Nikity Michałkowa oraz w produkcjach włoskich i greckich. Z Filipem Bajonem spotkał się już przy okazji realizacji "Wizji lokalnej 1901", "Lepiej być piękną i bogatą", "Poznań 56". Daniel Olbrychski znany jest także z wybitnych kreacji teatralnych - wystąpił m. in. w przestawieniach "Hamleta", "Wesela", "Cyda", "Zemsty". W Teatrze Telewizji grał m. in. w "Otellu", "Księdzu Marku" i "Makbecie". Otrzymał wiele nagród i odznaczeń, w tym Krzyż Komandorski Orderu Polonia Restituta oraz - przyznaną mu przez rząd francuski - Komandorię Sztuki i Literatury.
MACIEJ STUHR - Hipolit Wielosławski
Dwudziestopięcioletni absolwent psychologii UJ, mimo że dopiero od roku jest studentem Wydziału Aktorskiego PWST w Krakowie, może się już poszczycić znacznym dorobkiem aktorskim. Debiutował w "Dekalogu" Krzysztofa Kieślowskiego. Później pojawił się także w,, Historiach miłosnych" Jerzego Stuhra (1997). W 1999 roku mogliśmy go oglądać w,, Fuksie" Macieja Dutkiewicza, "Krugerandach" Wojciecha Nowaka, "O dwóch takich co nic nie ukradli" Łukasza Wylężałka i "Wszystkich pieniądzach świata". W ubiegłym roku wystąpił w "Chłopaki nie płaczą",, Przeprowadzce" i w,, Przedwiośniu" Filipa Bajona. Obecnie pracuje nad rolą Kuby w filmie "Poranek Kojota".
MAŁGORZATA LEWIŃSKA - Laura
Spotkania z aktorstwem rozpoczęła wcześnie, bo od ogniska teatralnego prowadzonego przy Teatrze Ochota przez Halinę Machulską. Potem był krótki epizod z "Metrem" Janusza Józefowicza, przerwany przez egzaminy na studia na PWST w Warszawie. W trakcie studiów i po ich zakończeniu grywała w teatrze, występowała w filmach reklamowych oraz śpiewała (dwukrotnie - w 1997 i 1998 roku - zdobyła wyróżnienia na Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu). W filmie dotąd nie występowała z powodu zawirowań rodzinnych i uczuciowych.
URSZULA GRABOWSKA - Karolina
Jest tegoroczną absolwentką wydziału aktorskiego PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Na scenie zadebiutowała w 1998 roku w teatrze Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego rolą Wiery Aleksandrowny w spektaklu "Miesiąc na wsi" w reżyserii Barbary Sass. Grała także w Teatrze TV: księżniczkę Roksanę w bajce "O księciu Gotfrydzie, Rycerzu Gwiazdy Wigilijnej" Igora Mołodeckiego, Kasię w "Ustach Micka Jaggera" Michała Kwiecińskiego, Marię Siesławską w "Niedobrej miłości" Andrzeja Łapickiego. W spektaklach dyplomowych zagrała Olgę Aleksiejewną w "Letnikach - opowieści" w reżyserii Krystiana Lupy i Żabcię w "Kto się boi Virginii Woolf?" w reżyserii Jana Peszka. Po Łódzkim Festiwalu Szkół Teatralnych spektakl - uznany przez dyrekcję teatru za najciekawszy dyplom roku 2000 - był wystawiany w warszawskim Teatrze Małym. Występuje w roli Ofelii w "Hamlecie" przygotowywanym przez Krzysztofa Jasińskiego w Teatrze STU z okazji 35-lecia teatru. Rola Karoliny w "Przedwiośniu" jest jej debiutem filmowym.
KAROLINA GRUSZKA - Wandzia
Jest studentką Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Swoją przygodę z aktorstwem rozpoczęła jeszcze w szkole podstawowej. W 1995 roku zagrała rolę Gieniusi w "Bożej podszewce" Izabeli Cywińskiej, rok później Olę w "Sponie" Waldemara Szarka (nagroda za najlepszą rolę dziewczęcą na 16. Międzynarodowym Festiwalu Filmów dla Dzieci "ALE KINO" w Poznaniu). Kolejnymi ważniejszymi rolami były: Księżna de Cleves w spektaklu TV "Perła" Piotra Mikuckiego, Ewa w "Dziadach" Jana Englerta, Masza Mironowa w "Ruskim buncie" A. Proszkina, Barbi w teatrze TV "Bunt kreskówek" Jarosława Żamojdy, Julia w "Zapytał czas" Izabeli Cywińskiej i Helusia w filmie "Daleko od okna" Jana Jakuba Kolskiego.
WOJCIECH SIEMION - Maciejunio
Ukończył PWST w Warszawie w 1951 roku. Debiutował w 1946 roku w Studiu Dramatycznym Karola Borowskiego w Lublinie. W latach 1950-51 był aktorem teatru Polskiego w Szczecinie, później wielu teatrów w Warszawie, m. in. Ateneum (1951-55), Młodej Warszawy (1955-57), Komedia (1957-62 i 1966-68), Narodowego (1962-63, 1964-65 i 1972-83), Powszechnego (1963-64) i Ludowego (1970-72), a także Polskiego we Wrocławiu (1968-69). Od 1972 występuje w teatrze Stara Prochownia, którego jest założycielem i dyrektorem. W latach 60. był związany z STS-em. Występował także w kabarecie,, Pod Egidą". Zajmuje się reżyserią teatralną. Wybitny interpretator monodramów, obecnie wykłada w warszawskiej Akademii Teatralnej. Debiutował rolą wiejskiego chłopaka w "Gromadzie" Jerzego Kawalerowicza. Zagrał m. in. w "Trudnej miłości" Łuczkowskiego, "Zamachu", "Zezowatym szczęściu", "Sposobie bycia", "Poradniku matrymonialnym", "Promie" "Młodziku", "Eroice", "Świadectwie urodzenia", "Germansie". Występował w serialach telewizyjnych m.in. , "Wojnie domowej", ,,Czterej pancerni i pies", "Niewiarygodne przygoday Marka Piegusa", "Rodzina Leśniewskich", "Alternatywy 4", "Jest jak jest", "Odjazd", "Dom", w serialu "Badziewiakowie" oraz "Złotopolscy".
JAN NOWICKI - Wuj Skalnicki
Ukończył PWST w Krakowie w 1964 roku, chociaż w latach 1958-60 studiował również na Wydziale Aktorskim PWSTiF w Łodzi. W teatrze debiutował w roku ukończenia studiów, przed kamerą zaś rok wcześniej drobną rolą w ,,Przygodzie noworocznej". Od 1965 roku związany z Teatrem Starym w Krakowie, był wielokrotnie nagradzany za role kreowane na deskach tego teatru. Wykłada na krakowskiej PWST. W latach 1973-74 był prodziekanem Wydziału Aktorskiego tej uczelni. Zagrał kapitana Wyganowskiego w ,,Popiołach" Andrzeja Wajdy, Kettlinga-Hasslinga of Elgin w "Panu Wołodyjowskim" Jerzego Hoffmana, księcia Hansa Heinricha XV Von Teuss w "Magnacie" Filipa Bajona. Wystąpił m. in. w "Pierwszym dniu wolności" (1964), "Dziurze w ziemi" (1970), "Życiu rodzinnym" (1970), "Straconej nocy" (1973), "Tylko Beatrycze" (1976), "Golemie" (1979), "Wielkim Szu" (1982), "O-bi, o-ba, Koniec cywilizacji" (1984), "Pajęczarkach" (1993), "Młodych wilkach" (1997), "Córach szczęścia" (1999), a także w serialach "Noce i dnie" i "Matki, żony i kochanki".
PIOTR GĄSOWSKI - Ksiądz Nastek
Absolwent PWST w Warszawie z 1986 roku. Niegdyś aktor warszawskich Teatrów: Komedia (1986-89) i Nowego (1989-94), teraz zajmuje się głównie aktorstwem filmowym. Znany z "Ekstradycji 2" Wojciecha Wójcika (rola Ochockiego), "Billboardu" (rola Grubego, 1998), "Złota dezerterów" (rola Goldmana- Silbermana, 1998). W "Panu Tadeuszu" Andrzeja Wajdy zagrał Rejenta. W "Przedwiośniu" Filipa Bajona wystąpi jako ksiądz Nastek.
KRZYSZTOF GLOBISZ - Barwicki
Po ukończeniu PWST w Krakowie w 1980 roku przez jeden rok był związany z wrocławskim Teatrem Polskim. Od 1981 roku występuje na deskach Starego Teatru w Krakowie. Laureat licznych nagród za twórczość teatralną, pracę z kamerą rozpoczął również w 1980 roku drobną rolą w serialu ,,Z biegiem lat, z biegiem dni...". Wystąpił w ,,Dantonie" Andrzeja Wajdy, "Krótkim filmie o zabijaniu" i "Dekalogu VII" Krzysztofa Kieślowskiego, "Córach szczęścia" Marty Meszaros, "Operacji Samum" Władysława Pasikowskiego, "Panu Tadeuszu" Andrzeja Wajdy. W ubiegłym roku oprócz roli w "Przedwiośniu" Fillipa Bajona otrzymał także role w filmach: "To ja, złodziej" Jacka Bromskiego, "Weiser" Wojciecha Marczewskiego, "Wyrok na Franciszka Kłosa". Obecnie pracuje nad rolami w "Eukaliptusie" i "Pornografii".
ROBERT GONERA - Komisarz
Gdy kończył wrocławską PWST dziesięć lat temu, obecny aktor Teatru Polskiego we Wrocławiu miał już za sobą debiutancką rolę - Hefajstosa w "Marcowych migdałach". Ostatnie lata były dla niego okresem wytężonej pracy. Grał nie tylko w serialach,, WOW" Jerzego Łukaszewicz, "Życie jak poker", "Policjanci", "Złotopolscy", "Lata i dni", ale także w "Małżowinie" i "Zabij ich wszystkich", "Gry uliczne", "Samowolka". Nagrodzona dwukrotnie rola Adama w ,,Długu" Krzysztofa Krauze (nagroda za męską rolę główną na wrocławskim festiwalu Najnowsze Polskie Kino 1999 i Orzeł, Polska Nagroda Filmowa w kategorii: najlepsza męska rola główna za rok 1999) przyniosła mu dużą popularność, czego dowodem jest bogactwo ofert, jakie ostatnio otrzymał. W ubiegłym roku zaangażował się w takie produkcje jak "Głośniej od bomb", "M jak miłość", "Strefa ciszy" czy "Sezon na leszcza" Bogusława Lindy i "Przedwiośnie" Filipa Bajona.