Kochając Pabla, nienawidząc Escobara 2017

Loving Pablo

Historia romansu dziennikarki Virginii Vallejo z narkotykowym bossem Pablo Escobarem.

Reżyseria
Aktorzy
, ,

Zwiastuny Zobacz wszystkie 3 zwiastuny

Zdjęcia Zobacz wszystkie 10 zdjęć

Obsada Zobacz pełną obsadę

Penélope Cruz
jako Virginia Vallejo
Javier Bardem
jako Pablo Escobar
Peter Sarsgaard
jako Neymar
David Valencia
jako Santos
Julieth Restrepo
jako Maria Victoria Henao
David Ojalvo
jako Agent FBI
Joavany Alvarez
jako Ignacio Velarde
Lillian Blankenship
jako Córka członka rodziny
Nathan Cooper
jako Policjant
Mark Basnight
jako Członek rodziny
Giselle Da Silva
jako Olguita Arranz
Manuel José Chávez
jako Ojciec Samuel Elizondo

Fabuła

Pablo Escobar (Javier Bardem) to najpotężniejszy baron narkotykowy XX wieku, który zajmuje się przemytem kokainy do USA i wielu innych państw na świecie. Wartość jego zarobków została oszacowana na 55 miliardów dolarów w przeliczeniu na współczesny kurs waluty. Pewnego dnia Pablo poznaje piękną Virginię Vallejo (Penélope Cruz) – ambitną gwiazdę kolumbijskiej telewizji. To spotkanie odmienia serce nieobliczalnego przestępcy, który zakochuje się w nowo poznanej kobiecie. Wkrótce dziennikarka na własne oczy poznaje demoniczne oblicze mężczyzny - powiązania gangstera z kolumbijskimi rewolucjonistami, kulisy przemysłu kokainowego i potworności narkoterroryzmu. Coś jednak trzyma oboje przy sobie i nie pozwala im się rozstać. opis dystrybutora

Gatunek
Biograficzny, Kryminał, Dramat

Szczegóły

Premiera
2018-06-15 (kino), 2017-09-06 (świat), 2018-10-18 (dvd)
Dystrybutor
Kino Świat
Wytwórnia
Escobar Films
B2Y EOOD
Kraj produkcji
Hiszpania, Bułgaria, Francja, USA
Inne tytuły
Escobar (tytuł międzynarodowy)
Czas trwania
123 minut
Budżet
4 000 000 EUR

Wiadomości zobacz wszystkie 5 wiadomości

Recenzje

Film solidny, ale prosty jak kreska kokainy od Pablo Escobara, ale nie działająca w żaden sposób na widza. 5

Ekranizacje powieści mogą zdecydować się na różną skalę czerpania z bazy (w tym przypadku książki), podpierania się nią lub tylko zaglądania i przekartkowania, mocno filtrując język historii na swój indywidualny, filmowy. Kochając Pablo, nienawidząc Escobara wybrało dosyć linearne podejście i jest zbyt zachowawcze, jak na temperaturę historii takiej postaci – brakuje trochę wigoru. Jednocześnie jednak udolnie i bardzo skutecznie buduje w widzu te ambiwalentne podejście do Pablo Escobara – tytułowe kochając/nienawidząc, sprzeczności. Jednak biografia nie rozgląda się na boki, przez swoją koncentrację na głównym bohaterze, tło spraw wartych pogłębienia – mediów, polityki, sytuacji ekonomicznej kraju – jest dosyć rozmazane i potraktowane pobocznie. Film na tym zapatrzeniu się na Pablo Escobara nie buduje wielu warstw filmu i nie prowokuje do dłuższej dyskusji o nim.

Historia skupia się na głównym bohaterze Palbo Escobarze, który w swoim życiu przede wszystkim wsławił się tym, że był królem przemycania kokainy na skalę światową. Jeżeli ktoś wciągał coś w XX wieku, to prawdopodobnie od niego. W międzyczasie bohater startuje do wyborów, zakochuje się z fascynacją i wzajemnością w kolumbijskiej gwieździe prowadzącej wiadomości – Virginii Vallejo. Historia jest opowiadana właśnie z jej perspektywy, głosem z offu, przyszłej biografki "narkotykowego barona". Dlatego też wszystkie wszelkie demaskacje działania Pablo są nam pokazywane z jej perspektywy. Charakter głównego bohatera doprowadza z czasem do sytuacji ekstremalnych – nie potrafi się wycofać, nie szuka uników, jest egocentryczny i radzi się przede wszystkim sam siebie, a wrogów ma coraz więcej z czasem, niż przyjaciół. Wtedy z kochającego Pablo, którego poznała Virginia wraz z jego sekretami, zamienia się, a raczej to kobieta w końcu zrozumie, z jak niebezpiecznym człowiekiem ma do czynienia. To facet, który bez mrugnięcia wysyła młodych chłopaków, nazywanych sicario, by zabijali policjantów i z człowieka budującego domy najbiedniejszym (oficjalnie), staje się potworem żądającym bezwzględnymi metodami posłuszeństwa wszystkich wobec niego. Pablo Escobar był taką postacią od początku, to miłość Virginii zaburzała jej przez długi czas ostrość widzenia.

Film doskonale oddaje dwubiegunowość bohatera. Z jednej strony fascynują nas losy człowiek bezdyskusyjnie amoralnego, ale dbającego o najbliższych, mający honor, jakiś kodeks zasad, z drugiej czar pryska w pewnym momencie i zauroczenie jego postacią, jak u naszej dziennikarki. Jednak nie ma w tym wielkiej witalności, a doskonale zbudowana i zagrana postać Palbo Escobara nie idzie w parze z metodą obraną w opowiadaniu jego losów. Jest to proste jak rozsypane kreski kokainy, ale wcale nie wywołuje takiego efektu jak jej spożycie. To film, który wybiera na bohatera postać, która winna mieć historię z ogromnym temperamentem, jednak naprawdę jest dosyć bezpieczna.

Produkcja nie byłaby też taka jednokierunkowa i o wiele więcej przysporzyłaby rumieńców, gdyby zainteresowała się bardziej skalą manipulacji w mediach, opinią publiczną i społeczeństwem. To doskonały materiał na chociażby więcej, niż wtrącenie tez o sytuacji ekonomicznej i politycznej w Kolumbii, która doprowadziła do tego, że najwięcej dla obywateli mógł dać człowiek łamiący prawo. Ludzie, którzy dla niego pracowali, często wysyłani na misje samobójcze robili to z powodu ekstremalnej biedy. W tym momencie aż prosi się o pokazanie absurdu niewydolności politycznej i resuscytacji poziomu życia części obywateli przez człowieka ściganego listem gończym i poszukiwanego w pewnym momencie przez cały świat. Do tego dochodzi dosyć przypuszczalny i standardowy podział ról: mężczyzna, który chce rządzić światem, jego główny antagonista nieskutecznie działający i pokazujący dziury w systemie, czyli anemiczny agent Neymar i kobieta, która potwierdza wytartą tezę, wtórną, że pieniądze są seksowne, bogactwo atrakcyjne, a wszystko prawie na świecie ma swoją walutę i cenę. Postacie nie ewoluują w zaskakującą stronę – on okazuje się nie być niewinnym sprzedawcą narkotyków, ona zaczyna rozumieć skalę niebezpieczeństwa tej relacji.

Kochając Pabla, nienawidząc Escobara jest porządnie zrobione, z ciągłością fabularną i bardzo realistycznie haftowane z dbałością o detale. Jednak prócz intensywnego aktorstwa, zachwycającego Javiera Bardema jako Palbo Escobara, który hipnotyzuje swoją postacią i zagarnia całą uwagę, co doskonale zazębia się z charakterem jego bohatera, film jest zbudowany z barw podstawowych. Nie podejmuje zbyt wiele ryzyka, gra już melodią znaną na pamięć w kinie. To film, którego się ani nie kocha, ani nie nienawidzi, stoi się pomiędzy – kino solidnego środka.

1 z 1 osoba uznało tę recenzję za pomocną.
Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie

Komentarze 2

i_darek1x 2018-10-07 6

Film dobrze zrobiony i dobrze się ogląda …Choć nie wiem jaki ma sens robienie filmu o bandycie i dziwce ? Takiego typa można tylko pokazywać tak jak zrobił to :Sacha Baron Cohen w filmie :The Dictator (2012) Według producentów chyba należy mu się "Aleja gwiazd " ? Jaki świat tacy bohaterowie … A tak po za tym obsada wypada też nieźle … Jako film jest ok ! ale jako przesłanie żenada ! ;)

pajki_filmaniak 2018-06-17 8

dobra gra aktorska

Współtworzą