Oszukana

7,7
Historia na podstawie prawdziwych wydarzeń z 1928 roku w Los Angeles. Opowiada o kobiecie z przedmieścia, Christie Collins, która postanowiła stawić czoło skorumpowanemu systemowi policji w Los Angeles. Pewnego dnia Christie wychodzi do pracy, zostawiając syna Waltera w domu. Po jej powrocie okazuje się, że chłopiec zniknął. Rozpoczynają się poszukiwania. Po pewnym czasie synek odnajduje się, ale nie jest to dziecko Christie Collins. Okazuje się, że policja podstawiła innego chłopca, a matka próbująca dowieść prawdy zostaje potraktowana jak umysłowo chora. Policja zabrania jej zajmowania się śledztwem na własną rękę. Z pomocą Christie przychodzi życzliwy, miejscowy pastor, który wierzy kobiecie i deklaruje swą pomoc w poszukiwaniu prawdy.

O filmie

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

„Pani Collins jasno przedstawiła swoją historię, podkreślając, że od samego początku była przekonana, że chłopiec nie był jej zaginionym synem… Została poddana wyczerpującemu przesłuchaniu przeprowadzonemu przez prezydenta Schweitzera, który zakończył je pytając o to, co wydarzyło się tuż przed tym, jak została zabrana do szpitala. ‘Poproszono mnie o stawienie się przed kapitanem Jonesem,’ powiedziała. W obecności kilku innych osób, kapitan powiedział: ‘Usiłuje pani zrobić z nas głupców? Chce się pani wymigać od obowiązków matki i sprawić, żeby pani synem zajmowało się państwo? Jest pani po prostu głupia.’”

— Los Angeles Times, 17 październik 1928 roku, raport dotyczący policyjnego przesłuchania pani Christine Collins

CLINT EASTWOOD (Za wszelką cenę, Bez przebaczenia) przedstawia ANGELINĘ JOLIE (Cena odwagi, Przerwana lekcja muzyki) i JOHNA MALKOVICHA (Tajne przez poufne, Niebezpieczne związki) w prowokującym dramacie opartym na faktach. Film Oszukana opowiada historię kobiety, której hart ducha doprowadził do upadku skorumpowany wydział policji w Los Angeles i zapoczątkował erę godności i równości wobec prawa.

Los Angeles, marzec 1928: pięknego sobotniego ranka, na zamieszkanym przez klasę robotniczą przedmieściu, samotna matka Christine Collins (zdobywczyni Oskara® Angelina Jolie) żegna się z 9-letnim synem Walterem i idzie do pracy na centrali telefonicznej. Kiedy jednak Christine wraca do domu, musi stawić czoła najgorszemu koszmarowi każdego z rodziców: jej syn zniknął.

Zostaje przeprowadzone wyczerpujące i bezowocne śledztwo - Walter zniknął bez śladu. Sytuacja zmienia się, kiedy 5 miesięcy później, pławiąc się w blasku sławy policja zwraca matce chłopca, który twierdzi, że jest jej synem. Oszołomiona przez tłum policjantów, reporterów, fotografów i własne emocje, Christine zostaje przekonana do zabrania chłopca do domu. Ale w głębi serca wie, że to nie Walter.

Kiedy naciska władze, aby kontynuowały poszukiwania jej prawdziwego syna, Christine dowiaduje się, że w Los Angeles ery prohibicji, kobiety nie mają szans na sprzeciw wobec systemu. Zniesławiona, jako kobieta żyjąca w urojonym świecie i nieprzystosowana do życia, znajduje sprzymierzeńca w osobie działacza społecznego wielebnego Gustava Briegleba (John Malkovich), który pomaga jej w walce z władzami miasta.

Zmuszona do zmierzenia się ze skorumpowaną policją, która poddaje w wątpliwość jej poczytalność oraz sceptycznymi mieszkańcami Los Angeles oczekującymi na szczęśliwe zakończenie, Christine desperacko poszukuje odpowiedzi. Prowadząc swoje poszukiwania, kobieta staje się bohaterką poniewieranych biednych ludzi systematycznie znieważanych przez policję. Christine nie zamierza ustąpić dopóki nie odnajdzie syna… chyba, że ci których zadaniem jest ochrona i służenie obywatelom uciszą ją na dobre.

Film został wyprodukowany przez Imagine Entertainment – zdobywców Oskarów® BRIANA GRAZERA (American Gangster, Piękny umysł) i RONA HOWARDA (Frost/Nixon, Cinderella Man) oraz nominowanego do nagrody Akademii® ROBERTA LORENZA (Za wszelką cenę, Rzeka tajemnic).

Obok Jolie i Malkovicha występują - JEFFREY DONOVAN (Burn Notice) jako kapitan J.J. Jones, MICHAEL KELLY (Broken English) jako detektyw Lester Ybarra, COLM FEORE (Chicago) - szef wydziału policji w Los Angeles James E. Davis, JASON BUTLER HARNER (John Adams) - Gordon Northcott, seryjny morderca, który może wiedzieć coś o zaginięciu Waltera oraz AMY RYAN (Gone Baby Gone) w roli Carol Dexter, aresztantki, która pomaga Christine podczas jej pobytu na oddziale psychiatrycznym.

Wśród realizatorów filmu znajdują się wieloletni współpracownicy Eastwooda – zdjęcia - TOM STERN (Za wszelką cenę), scenografia - JAMES J. MURAKAMI (Listy z Iwo Jimy), montaż - nagrodzony Oskarem® JOEL COX (Bez przebaczenia) i GARY D. ROACH (Listy z Iwo Jimy), kostiumy - DEBORAH HOPPER (Za wszelką cenę, Rzeka tajemnic), efekty wizualne - MICHAEL OWENS (Listy z Iwo Jimy). Autorem scenariusza jest J. MICHAEL STRACZYNSKI, a producentami wykonawczymi - TIM MOORE (Flags of Our Fathers, Listy z Iwo Jimy) i JIM WHITAKER (American Gangster).

O produkcji

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Eastwood, Imagine i Jolie w jednej drużynie: zielone światło dla Oszukanej

Szokujący, oparty na faktach scenariusz zwrócił uwagę nagrodzonych Oskarami® producentów Briana Grazera i Rona Howarda, którzy już wcześniej przenosili na ekran prawdziwe historie, m.in. American Gangster, Piękny umysł (A Beautiful Mind), Cinderella Man, Friday Night Lights czy Apollo 13.

Wiedząc, że reżyser / producent Clint Eastwood posiada podobną do nich wrażliwość jeśli chodzi o materiał oparty na faktach, Grazer i Howard zadzwonili do filmowca, aby przedyskutować scenariusz. „Zabrałem go ze sobą do Berlina,” wspomina Eastwood. „I przeczytałem w samolocie w drodze powrotnej. Bardzo mi się spodobał i najszybciej jak tylko mogłem zadzwoniłem do Briana i Rona i powiedziałem, że chcę zrobić ten film. Wtedy usłyszałem, że scenariusz spodobał się też Angelinie Jolie. Tak to się właśnie wydarzyło – szybko i prosto.”

Długoletni partner produkcyjny Eastwooda, Robert Lorenz po przeczytaniu historii napisanej przez Straczynskiego był wstrząśnięty. „Przeczytałem jakieś 15 stron scenariusza i musiałem wrócić do strony tytułowej, żeby sprawdzić czy to na pewno prawdziwa historia – taka była niezwykła,” mówi Lorenz. „Joe [Straczynski] zrobił coś bardzo inteligentnego. Co jakieś 15 – 20 stron powpinał do scenariusza kopie wycinków z gazet, żebyśmy nie mieli żadnych wątpliwości, że czytamy o tym, co kiedyś naprawdę się zdarzyło.”

Jeśli chodzi o główną rolę, Eastwood i Lorenz, a także producenci z Imagine Entertainment zdawali sobie sprawę, że na podstawie tak niewiarygodnych wydarzeń będzie można zrealizować fascynujący film tylko wtedy, gdy nagrodzona Oskarem® Angelina Jolie przyjmie rolę samotnej matki, dla której misją życia stało się odnalezienie zaginionego syna. Tak Eastwood mówi o aktorce, „Angelina jest wyjątkowa. Przypomina mi aktorki Złotej Ery kina lat 1940-tych - Katharine Hepburn, Ingrid Bergman, Bette Davis czy Susan Hayward. Wszystkie były bardzo wyraziste i miały niezwykłą prezencję. Angelina to wspaniała aktorka.”

Mimo interesującej historii i ekipy realizacyjnej najwyższego kalibru, Jolie początkowo wahała się przyjąć rolę matki, której porwano dziecko. Było to o tyle zrozumiałe, że stosunkowo niedawno wcieliła się w rolę Mariane Pearl w przejmującym filmie Cena odwagi (A Mighty Heart) o losach porwanego, a następnie straconego dziennikarza Daniela Pearla. Aktorka zdecydowała się jednak przeczytać scenariusz, który sprawił, że ostatecznie zmieniła decyzję.

„To nadzwyczajna historia,” mówi Jolie. „Nie mogłam się od niej oderwać. Christine Collins jest kobietą, którą podziwiam, ale w jej historii jest mnóstwo spraw, których jako aktorka wcale nie chciałam grać. Nie byłam przekonana, co do robienia filmu o porwanym dziecku, ale ostatecznie siła Christine w zwalczaniu przeciwności, jakoś mnie do tego przekonała. Polubiłam tę opowieść także dlatego, że eksponuje korupcję władz, która także dzisiaj obecna jest w naszym życiu."

Przed rozpoczęciem produkcji

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Dziedzictwo matczynej miłości: pamięć o Christine Collins

Kilka lat temu, były dziennikarz („Los Angeles Times”, „Time”), a obecnie scenarzysta J. Michael Straczyński natknął się na niezwykłą historię kobiety z klasy robotniczej, Christine Collin, która stawiła czoła politycznej machinie. A ponieważ, jak mówi porzekadło, reporter jest tak dobry, jak wiarygodne są jego źródła, Straczyński wiedział już, że jest na tropie świetnej historii po tym jak zadzwonił do niego informator.

Tak wspomina tę sytuację scenarzysta: „Zadzwonił do mnie mój informator z ratusza i powiedział, że właśnie niszczone są stare akta, a wśród nich jest coś na co powinienem rzucić okiem. Pojechałem do ratusza i otrzymałem zapis przesłuchania w sprawie Christine Collins. Kiedy zaczynałem czytać zeznania pomyślałem, ‘To nie mogło się wydarzyć. To musi być jakaś pomyłka.’”

Los Angeles w roku 1928 opanowane było przez infrastrukturę policyjną dowodzoną przez burmistrza George’a E. Cryera, szefa policji Jamesa E. Davisa i jego uzbrojone oddziały, które terroryzowały miasto. Te despotyczne rządy zyskały na sile, kiedy Christine Collins zgłosiła zaginięcie 9-letniego syna. Miesiące poszukiwań nie dawały żadnego rezultatu, a policja zaczęła odczuwać społeczną presję. Kiedy więc w Illinois znaleziono chłopca, który twierdził, że jest Walterem, Christine Collins – i wszyscy zaangażowani w poszukiwania – wstrzymali oddech. Wymieniono się listami i zdjęciami, a władze uwierzyły, że sprawa zaginionego chłopca została rozwiązana. Wydział Policji Los Angeles zorganizował nawet publiczne spotkanie odnalezionego dziecka i zaniepokojonej matki mając nadzieję na odwrócenie w ten sposób uwagi społeczeństwa od skandali korupcyjnych. Jedynym problemem okazał się fakt, że dziecko, które wróciło do domu to nie był Walter.

Mimo natychmiastowej reakcji Collins, policjant prowadzący jej sprawę – kapitan J.J. Jones – nie przyjął do wiadomości skargi kobiety. Powiedział jej, żeby po prostu „wzięła chłopca na próbę na kilka tygodni”. Zdezorientowana Christine zgodziła się. Sprawa została zamknięta.

Po trzech tygodniach, Collins przywiozła „Waltera” z powrotem twierdząc, że chłopiec na pewno nie jest jej synem. Nieprzywykły do poddawania w wątpliwość swoich decyzji, a tym bardziej przez kobietę, kapitan Jones oskarżył Collins o pomówienie i zamiast przyznać się do popełnienia omyłki, wysłał kobietę do szpitala psychiatrycznego, gdzie spędziła 5 dni wbrew swojej woli. Dzieckiem, które podawało się za Waltera był 12-letni Arthur Hutchens, który chciał przyjechać do Hollywood mając nadzieję na spotkanie ulubionego aktora Toma Mixa. W przydrożnej kawiarni w Illinois, ktoś zwrócił uwagę, że chłopiec jest bardzo podobny do porwanego Waltera Collinsa z Los Angeles. Niedługo potem Hutchens zgłosił się na policję jako zaginiony Walter, zmuszając tym samym Christine Collins, aby zapłaciła za jego bilet do Los Angeles, a także zapewniła mu mieszkanie i wyżywienie. Jego działania zapoczątkowały łańcuch wydarzeń, które na zawsze zmieniły politykę władz Los Angeles.

Chociaż Collins zmarła w 1935 roku cały czas nie wiedząc, co stało się z jej synem, scenarzysta J. Michael Straczynski twierdzi, że jej dziedzictwo było naprawdę niezwykłe: „Sednem tego wszystkiego jest olbrzymie pragnienie Christine Collins, aby za wszelką cenę dowiedzieć się, co się stało i nigdy się nie poddać. W swoich poszukiwaniach doświadczyła rzeczy, które złamałyby każdą inną osobę, ale nigdy nie przestała walczyć. Odbiło się to echem na systemie prawnym stanu Kalifornia i dlatego chciałem oddać tej kobiecie hołd.”

Po ukończeniu scenariusza, Straczynski rozpoczął poszukiwania filmowców i Christine Collins, którzy oddaliby honor kobiecie będącej pionierką praw przysługujących ofiarom. Idealnymi partnerami okazali się być reżyser Clint Eastwood, firma produkcyjna Imagine Entertainment i aktorka Angelina Jolie. To była naprawdę wielka chwila dla J. Michaela Straczynskiego, które uprzednio pisał głównie dla telewizji. Oszukana to jego pierwszy scenariusz adaptowany na duży ekran.

Więcej informacji

Proszę czekać…