Polski widz w 2006 roku najchętniej oglądał seriale, filmy, rozrywkę i informację. Na reklamę telewizyjną wydano 7,83 mld zł.
Statystyczny Polak na oglądanie telewizji poświęcił w ubiegłym roku średnio 3 godziny 19 minut dziennie. To o 3 minuty więcej, niż w 2005 roku. Najwięcej w ubiegłym roku zarobił TVN – w sumie ponad 2,05 mld zł, czyli o 46% więcej, niż w 2005 roku. Łącznie na reklamę telewizyjną reklamodawcy przeznaczyli 7,83 mld zł. Ponad połowę czasu (51%) spędzonego przed telewizorami Polacy poświęcili na oglądanie seriali, filmów i programów rozrywkowych. Najchętniej wybieraną stacją tematyczną w 2006 roku był TVN24, którego udziały w oglądalności wzrosły w porównaniu do 2005 roku o niecałe 0,5 pkt. proc. i wyniosły 1,89% wynika z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP.Liderem rynku pozostaje TVP1, którego udziały wzrosły o 0,7 pkt. proc. w porównaniu z rokiem 2005. Równie silny wzrost udziałów (o 0,7 pkt. proc.) zanotował TVN, zmniejszając tym samym dystans do trzeciej stacji – Polsatu. W ubiegłym roku widzowie mniej chętnie wybierali TVP2 (spadek udziałów o 1,1 pkt. proc.) i Polsat (spadek o 0,8 pkt. proc.).
<table cellspacing=0 border=1>
<td height=17 colspan=5 width=299>Wszyscy 4+
Lp.
2005
2006
1
TVP1
24,02
TVP1
24,69
2
TVP2
21,41
TVP2
20,28
3
Polsat
16,89
Polsat
16,13
4
TVN
14,65
TVN
15,39
5
TVP3
4,75
TVP3
5,20
6
TV4
2,57
TV4
2,18
7
TVN Siedem
1,49
TVN 24
1,89
8
TVN 24
1,41
TVN Siedem
1,24
9
TVP Polonia
1,04
TVP Polonia
0,79
10
Cartoon Network
0,65
Cartoon Network
0,67
11
Eurosport
0,55
Mini Mini
0,61
12
Discovery
0,51
Polsat 2 International
0,54
13
Tele 5
0,50
VIVA Polska
0,48
14
Jetix/Fox Kids do 31-12-2004
0,47
Jetix/Fox Kids do 31-12-2004
0,47
15
TV Puls
0,47
Tele 5
0,46
Stacją, którą najchętniej wybierają mieszkańcy dużych miast pozostaje TVN (39%). Jednocześnie jest to stacja o najmniejszym wśród swoich widzów odsetku osób mieszkających na wsi (28,7%). Mieszkańcy wsi i małych miast (do 100 tys. mieszkańców) oglądają przede wszystkim TVP1, TVP2 i Polsat.
Pod względem wieku najmłodszą widownię (do 34 lat) ma Polsat (40,2%). Spośród osób oglądających TVP1 i TVP2 spory udział mają widzowie najstarsi (55 i więcej lat) – stanowią oni odpowiednio 43,1% oraz 39,5% widzów tych stacji.
Osoby z wykształceniem co najmniej średnim stanowią spory odsetek widowni TVP1, TVP2 i TVN. 31,2% widzów Polsatu ma wykształcenie podstawowe, co jest konsekwencją między innymi „młodego wieku widza tej stacji.
Niekwestionowanym liderem na rynku stacji tematycznych pozostaje TVN24, które z udziałami na poziomie 1,89% poprawiło swoje wyniki o 34%. Niezmiennie silne są także stacje dziecięce (Cartoon Network, MiniMini, Jetix, ZigZap), które zwiększają swój udział.
Spośród 10 najchętniej wybieranych stacji tematycznych w udziałach stracił Discovery (spadek o 0,1 pkt. proc.) oraz Eurosport (spadek o 0,1 pkt. proc.).
Udziały top-10 stacji tematycznych w 2006 roku (w nawiasie dane za rok 2005)
<table cellspacing=0 border=1>
<td colspan=4 width=304>Wszyscy 4+
Lp.
2005
2006
1
TVN 24
1,41
TVN 24
1,89
2
Cartoon Network
0,65
Cartoon Network
0,67
3
Eurosport
0,55
Mini Mini
0,61
4
Discovery
0,51
VIVA Polska
0,48
5
Jetix/Fox Kids do 31-12-2004
0,47
Jetix/Fox Kids do 31-12-2004
0,47
6
Mini Mini
0,44
Eurosport
0,45
7
VIVA Polska
0,41
Discovery
0,41
8
Hallmark
0,34
AXN
0,36
9
MTV Polska
0,32
Polsat Sport
0,35
10
Ale Kino
0,31
ZigZap/MiniMax do 15-10-2004
0,33
11
ZigZap/MiniMax do 15-10-2004
0,31
TVN Style
0,29
12
National Geographic Channel
0,29
National Geographic Channel
0,27
13
Polsat Sport
0,29
TVN Turbo
0,27
14
Viva Plus
0,29
Ale Kino
0,25
15
TVN Turbo
0,27
Hallmark
0,25
Polski widz w 2006 roku najchętniej oglądał seriale (20,1% z czasu poświęconego na oglądanie w ogóle), filmy (19,2%), rozrywkę (11,6%) i informację (10,6%).
Stosunkowo małą popularnością cieszyły się programy publicystyczne i poradniczo-edukacyjne, ale wynika to z faktu, że nadawcy relatywnie mniej czasu antenowego poświęcali tym formatom.
M jak miłość na TVP 2 z wynikiem 11,25 mln widzów, z dnia 7 marca to najpopularniejszy program telewizyjny minionego roku. Na drugim miejscu znalazł się mecz Niemcy-Polska (10,73 mln), a na trzecim Polska-Ekwador (9,53 mln) podczas ubiegłorocznych MŚ w piłce nożnej – oba również na TVP 2.
Serialowym liderem pozostaje „M jak miłość. Każdy premierowy odcinek tego serialu w 2006 roku oglądało nieco ponad 9 mln Polaków (25,4%) oraz 61,3% spośród tych, którzy w czasie jego emisji oglądali telewizję. Sporym zainteresowaniem cieszyło się także niedzielne „Na dobre i na złe (6,3 mln widzów) oraz druga seria „Zagubionych (3,7 mln), popularna także w innych krajach.
Pięć najlepiej oglądanych seriali (średni udział w rynku)
1. M jak miłość – 25,4%
2. Na dobre i na złe – 17,7%
3. Kamienie śmierci – 14,5%
4. Ranczo – 12,9%
5. Zagubieni 2 – 10,4%
Telewizja Polska dominuje także w przypadku programów rozrywkowych – „Szansa na sukces lub „Jaka to melodia? przyciągają odpowiednio 4 mln oraz 3,2 mln widzów.
Sporą popularnością cieszył się także „Taniec z gwiazdami w TVN – średnia oglądalność tego programu w 2006 roku wyniosła 3,7 mln widzów. Aż 27,1% widzów, którzy w czasie emisji tego programu mieli włączone telewizory, wybierało TVN.
Pięć najlepiej oglądanych cyklicznych programów rozrywkowych (średni udział w rynku)
1. Szansa na sukces – 11,3%
2. Taniec z gwiazdami – 10,3%
3. Jaka to melodia? – 8,9%
4. Marzenia Marcina Dańca – 8,5%
5. Europa da się lubić – 8,4%
Najpopularniejszym programem informacyjnym pozostają Wiadomości – ich średnia widownia wyniosła 4,6 mln (13%).
<table cellspacing=0 border=1>
<td colspan=4 width=279>Wszyscy 4+
2005
2006
Oglądalność (tys.)
Udziały (proc.)
Oglądalność (tys.)
Udziały (proc.)
WIADOMOŚCI 19:30
4 535,11
39,22
4 622,88
40,29
TELEEXPRESS
3 651,05
47,87
3 750,52
47,61
TVN FAKTY 19:00
2 679,31
25,92
2 837,72
27,28
WYDARZENIA
2 168,73
21,85
2 154,60
21,30
PANORAMA 22:00 / 22:30
2 230,23
21,50
2 021,02
20,36
PANORAMA 18:30
1 875,75
20,76
1 793,12
19,56
W 2006 roku na reklamę telewizyjną wydano 7,83 mld zł (dane na podstawie oficjalnych cenników, nie uwzględniające rabatów sięgających ponad 50 proc.). To o 22,4% więcej, niż rok wcześniej i o 13,8% więcej, niż w 2004 roku. Wyraźny spadek wpływów reklamowych o niespełna 0,5 mld zł w 2005 roku jest konsekwencją „ciszy reklamowej w kwietniu'05 z powodu śmierci Jana Pawła II.
Widoczny wzrost wydatków w 2006 roku (w porównaniu z rokiem 2005) jest konsekwencją przede wszystkich zwiększonych nakładów na reklamę telewizyjną w okresie wiosennym i jesiennym. Sezonowość oglądania telewizji odbija się także na wysokości wpływów reklamowych, które w wakacje pozostają na zbliżonym poziomie.
Najwięcej na reklamę swoich produktów w telewizji wydali Unilever – Bestfoods oraz Procter&Gamble. 10 największych reklamodawców odpowiada za 27% wszystkich wydatków poniesionych w 2006 roku na reklamę telewizyjną.
Najwięcej w reklamę telewizyjną inwestowali producenci żywności (30% wszystkich wydatków) oraz produktów do higieny i pielęgnacji ciała (14%). Co 10 złotówka wydana w ubiegłym roku na reklamę telewizyjną pochodziła od producentów z sektorów: motoryzacyjnego, wyposażenia domu i biura, środków inwestycyjnych, odzieży i innych.
Największą część wydatków reklamowych przyciągnął TVN, który – wyprzedzając Polsat – stał się liderem rynku. W porównaniu z 2005 roku zwiększył swoje przychody o 46%. Spośród pierwszych 10 stacji najbardziej spektakularny wzrost zanotował TVN24, gromadząc o 73% więcej, niż w 2005 roku. Mniejsze przychody zanotował TV4 (spadek o 13%) oraz TVN Siedem (spadek o 14%).
Najchętniej oglądaną reklamą była reklama Heyah. Liczba emisji: 13 984, łączne wydatki: 47,7 mln zł, GRP: 12 988,65. Na drugim TP S.A usługa Neostrada, na trzecim Plus GSM, na czwartym Danone – Actimel, na piątym Era Tak Tak.
No niemożliwe!Nie wpadł bym nigdy na to że ludzie wolą filmy od reklam.